logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت سرد نکردن یخچال بوش

علت سرد نکردن یخچال بوش
زمان مطالعه: 5 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت سرد نکردن یخچال بوش به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

یخچال بوش همانند سایر یخچال‌ها نیز ممکن است با مشکل سرد نشدن روبه‌رو شود که این موضوع می‌تواند بر عملکرد صحیح یخچال تاثیر‌گذار باشد. اگر یخچال به‌خوبی خنک نشود، مواد‌غذایی در آن فاسد می‌شوند. بنابراین لازم است این مشکل به‌ سرعت برطرف شود. در این مقاله از آی پی امداد، علت سرد نکردن یخچال بوش و راهکارهای ممکن برای رفع این مشکل بیان شده است. در صورتیکه شما نیز سوالی درباره این مشکل دارید، می‌توانید در قسمت نظرات مقاله یا بخش پرسش‌و‌پاسخ سایت آی پی امداد مطرح کنید تا کارشناسان ما در آی پی امداد راه‌حل‌های مناسب را ارائه دهند.

14 علت‌ سرد نشدن یخچال بوش + راه‌حل

اگر یخچال بوش به‌درستی خنک نمی‌شود، احتمال دارد تنظیمات آن نادرست باشد یا یخچال بیش‌از‌حد پر شده باشد. همچنین وجود نقص فنی در برخی قطعات نیز می‌تواند عامل اصلی این مشکل باشد. در این صورت، بهتر است که عیب‌یابی و رفع مشکل را به تکنسین‌های آی پی امداد بسپارید. دلایل احتمالی سرد نکردن یخچال بوش در ادامه بیان شده است:

  1. پر بودن بیش‌از‌حد یخچال
  2. وجود مانع گردش هوا
  3. مشکل در تنظیم درجه دمای یخچال
  4. کثیفی ‌کویل‌های کندانسور
  5. خرابی لاستیک دور درب یخچال
  6. خرابی موتور فن کندانسور
  7. سوختگی رله استارت
  8. خرابی‌های فن یخچال
  9. اختلال در برد کنترل‌کننده دما
  10. خرابی ترموستات
  11. خرابی کمپرسور
  12. کم بودن گاز یخچال
  13. مشکل در فن کمپرسور
  14. خرابی دمپر

14 علت‌ سرد نشدن یخچال بوش + راه‌حل

در ادامه به‌ علت سرد نکردن یخچال بوش و راه‌های برطرف کردن آن می‌پردازیم.

1. پر بودن بیش‌از‌حد یخچال

اگر یخچال بیش‌از‌حد پر شود و مواد‌غذایی روی هم قرار بگیرند و فضای کافی برای گردش هوا وجود نداشته باشد، ممکن است فشار بر کمپرسور یخچال افزایش یابد و این اجازه را ندهد تا یخچال به اندازه کافی خنک شود و باعث کاهش دمای داخلی یخچال شود.

راه‌حل:

  • همواره توصیه می‌شود که مواد‌غذایی را به مقدار مناسب خریداری کرده و هرگز یخچال را بیش‌از‌حد ظرفیت آن پر نکنید.
  • همچنین باید از صحیح بودن چیدمان یخچال و وجود جریان هوای مناسب اطمینان حاصل کنید.

2. وجود مانع گردش هوا

یکی از دلایل دیگری که باعث عملکرد نامناسب یخچال بوش می‌شود، وجود موانع در مسیر جریان هوا است. بخش داخلی یخچال معمولا دارای دریچه‌ها و فن‌هایی است که وظیفه‌شان ایجاد جریان هوا و گردش آن درون یخچال است.

راه‌حل:

  • وجود موانع در مسیر جریان هوا می‌تواند باعث محدود شدن جریان هوا و کاهش کارایی خنک کردن یخچال شود.
  • بررسی و پاکسازی مسیر جریان هوا می‌تواند به بهبود این مشکل کمک کند.

3. مشکل در تنظیم درجه دمای یخچال

هنگامی که یک یخچال تازه خریداری می‌شود و قصد روشن کردن آن را دارید، باید به مدت یک روز به یخچال فرصت دهید تا به شرایط ایده‌آل و دمای مناسب برسد تا با مشکل سرد نکردن یخچال بوش مواجه نشوید.

مشکل در تنظیم درجه دمای یخچال

راه‌حل:

  • مناسب‌ترین دما برای یخچال بوش دمایی بین 2 تا 5 درجه سانتیگراد است. البته لازم به‌ذکر است که این دما در فصول سرد سال و فصول گرم سال می‌تواند متغیر باشد.
  • در طول فصل زمستان، بهتر است دمای یخچال در حدود 3-5 درجه سانتی‌گراد تنظیم شود. این دما مناسب برای نگهداری مواد‌غذایی در یخچال است و از فساد زودرس آن‌ها جلوگیری می‌کند.
  • در طول فصل تابستان، بهتر است دمای یخچال در حدود 1-4 درجه سانتیگراد تنظیم شود. این دما کمک می‌کند تا مواد‌غذایی در دمای مناسب نگهداری شوند.
  • اگر یخچال بوش سرد نمی‌شود، با تغییر دادن دمای یخچال، می‌توان این مشکل را حل کرد.

4. کثیفی ‌کویل‌های کندانسور

کندانسور در یخچال همان رادیاتور خنک‌کننده گاز (مبرد) یخچال است. فرآیند خنک‌سازی یخچال بوش به گونه‌ای است که هوای اتاق از بین لوله‌های مبرد که به آن کویل یا کندانسور گفته می‌شود، عبور می‌کند تا گرمای گاز یا مبرد به بیرون منتقل شود. پس از مدتی، کویل‌ها به‌دلیل گرد‌و‌غبار، خاک و سایر ذرات آلوده می‌شوند که می‌تواند باعث کاهش عملکرد یخچال شود.

راه‌حل:

  • برای جلوگیری از این مشکل، توصیه می‌شود که حداقل یک‌بار در سال، کویل‌های کندانسور را به‌خوبی تمیز کنید.
  • معمولا کویل‌های کندانسور در پشت یا زیر یخچال قرار دارند و برای دسترسی به آن‌ها، باید پنل پشت یخچال را باز کنید.
  • اگر نیاز است، دفترچه راهنمای یخچال بوش را مطالعه کنید تا با مکان دقیق کویل‌ها و دستورالعمل‌های تمیز کردن آن‌ها آشنا شوید.
  • با استفاده از جاروبرقی، گرد‌و‌غبار و سایر ذرات موجود روی کویل‌ها را به‌دقت بردارید و سپس از یک برس یا مسواک نرم برای پاکسازی سایر ذرات استفاده کنید.

5. خرابی لاستیک دور درب یخچال

اگر لاستیک دور درب یخچال آسیب ببیند و درب به‌خوبی بسته نشود، باعث می‌شود که دستگاه نتواند هوای خنک را به‌خوبی در داخل نگه دارد. این موضوع می‌تواند منجر به مشکلات جدی شود و عاملی برای سرد نشدن یخچال بوش باشد.

خرابی لاستیک دور درب یخچال

راه‌حل:

  • برای رفع این مشکل، لاستیک دور درب را تعویض کنید.
  • با تعویض لاستیک دور درب، درب یخچال به‌خوبی بسته خواهد شد و از نشت هوا جلوگیری می‌کند.
  • این کار موجب بهبود عملکرد خنک‌کننده یخچال می‌شود و مصرف انرژی را نیز کاهش می‌دهد.

6. خرابی موتور فن کندانسور

یکی از دلایل دیگر سرد نکردن یخچال، خرابی فن کندانسور یا چگالنده است. اگر این قطعه به‌درستی کار نکند یا دچار نقص فنی شود، موجب گرم شدن فضای داخلی یخچال و آسیب به مواد‌غذایی می‌شود. همچنین ممکن است بعد از مدتی صداهای آزاردهنده‌ای از یخچال بوش بشنوید.

راه‌حل:

  • اگر فکر می‌کنید که مشکل ناشی از نقص فنی موتور فن کندانسور است، در اولین فرصت باید به تعویض یا تعمیر آن فکر کنید.

7. سوختگی رله استارت

رله استارت وظیفه رساندن انرژی به کمپرسور یخچال را بر عهده دارد. هنگامی که کمپرسور نیاز به کار کردن دارد، این کار باید توسط رله انجام شود که در مورد کمپرسور نیز توضیح داده شده است. در صورتیکه رله یخچال دچار آسیب یا سوختگی شده باشد، خنک شدن یخچال به درستی صورت نمی‌گیرد و در نتیجه یخچال دمای مطلوب شما را تأمین نمی‌کند.

راه‌حل:

  • راه‌حل اولیه برای این مشکل این است که رله یخچال را جایگزین کنید.
  • برای این کار، نیاز است تا رله قدیمی را با یک رله جدید و مناسب برای مدل یخچالتان جایگزین کنید.

8. خرابی‌ فن‌های یخچال

یخچال‌ها دارای چندین فن مختلف هستند، از جمله فن داخلی، فن کندانسور، فن اواپراتور و فن کمپرسور. در صورتی که هرکدام از این 4 فن دچار مشکل شود، یخچال قادر به ارائه عملکرد مناسب نخواهد بود و می‌تواند این خرابی‌های فن یخچال بوش باعث سرد نشدن فضای داخلی آن شود.

خرابی‌ فن‌های یخچال

راه‌حل:

  • برای رفع این مشکل باید به‌صورت دوره‌ای فن‌های یخچال را بررسی کرده و از سالم بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید و در صورت خرابی آن‌ها را تعویض کنید.

9. اختلال در برد کنترل‌کننده دما

وظیفه اصلی برد کنترل‌کننده دما در یخچال بوش، اندازه‌گیری دما توسط سنسورهای داخل کابینه یخچال و کنترل کمپرسور و فن‌ها برای حفظ خنکی یخچال است. در صورتیکه برد کنترل‌کننده دما دچار مشکل شود، سنسورها دما را اشتباهی اندازه می‌گیرند و این موضوع منجر به سرد شدن بیش‌از‌حد یا سرد نشدن یخچال بوش می‌شود.

راه‌حل:

  • باید برد کنترل‌کننده دما تعمیر و در صورت نیاز تعویض شود.
  • از آنجایی که این کار تخصصی است، بهتر است برای انجام آن از تکنسین‌ متخصص تعمیر یخچال کمک بگیرید.

10. خرابی ترموستات

ترموستات در یخچال بوش نقش کلیدی در تنظیم دمای داخل یخچال و فریزر دارد. اگر ترموستات خراب شود، می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در سرد کردن یخچال شود.

راه‌حل:

  • سعی کنید ترموستات را به دمای خنک تر تنظیم کنید و ببینید آیا این مشکل را حل می کند یا خیر.
  • مطمئن شوید که اتصالات ترموستات به درستی وصل شده اند و هیچ گونه سیم شل یا آسیب دیده ای وجود ندارد.
  • می توانید با استفاده از یک مولتی متر ترموستات را تست کنید.
  • اگر هیچ یک از این مراحل کمکی نکرد، به احتمال زیاد ترموستات خراب است و باید آن را تعویض کنید.

11. خرابی موتور

کمپرسور یخچال، گاز مبرد را با فشار کم از تبخیر‌کننده دریافت کرده و به چرخش درآمده تا مبرد را به یک گاز پر فشار که از طریق کندانسور حرکت می‌کند، به‌ حالت فشرده تبدیل کند. هنگام فشرده کردن توسط پمپ کمپرسور، مبرد کمی داغ می‌شود. سپس مبرد با فشار قوی حالت انبساط پیدا کرده و در نهایت تبخیر می‌گردد. این گرمای پنهان باعث تبدیل بخار به مایع می‌شود که در نتیجه یخچال خنک می‌شود. اگر این قسمت دچار نقص فنی شود، می‌تواند اجازه خنک شدن یخچال را ندهد و می‌تواند علت سرد نکردن یخچال بوش باشد.

خرابی موتور

راه‌حل:

  • راه‌حل اولیه برای این مشکل این است که از تعمیرکاران آی پی امداد کمک بگیرید تا کمپرسور و سیستم مبرد یخچال را بررسی کنند.

12. کم بودن گاز یخچال

گاهی مشکل سرد نشدن یخچال بوش به‌ دلیل کمبود گاز مبرد در فرآیند سرمایشی رخ می‌دهد. این مشکل از نشت گاز مبرد یا کمبود آن ناشی میشود.

راه‌حل:

  • اگر کمبود شارژ گاز یخچال بوش دلیل اصلی خنک نشدن آن باشد، حتما باید از یک تکنسین متخصص آی پی امداد برای شارژ مجدد گاز کمک بگیرید.

13. مشکل در فن کمپرسور

فن کمپرسور یخچال همانند سایر قطعات داخلی یخچال پس از مدتی دچار خرابی یا آلودگی می‌شود. این فرسایش و آلودگی در فن کمپرسور می‌تواند یکی از دلایل سرد نشدن یخچال بوش باشد.

راه‌حل:

  • وقتی یخچال روشن است، باید صدای فن کمپرسور را به آرامی بشنوید. اگر هیچ صدایی نمی شنوید، ممکن است فن از کار افتاده باشد.
  • پره های فن را از نظر انسداد بررسی کنید. اگر پره ها کثیف یا مسدود شده اند، آنها را با یک پارچه تمیز کنید.
  • برای پیشگیری از این مشکل توصیه می‌شود که یخچال بوش به‌ صورت دوره‌ای بررسی و سرویس شود.

14. خرابی دمپر

دمپر وظیفه اصلی آن کنترل جابه‌جایی هوای خنک‌شده بین بخش فریزر و یخچال است. گاهی خرابی دمپر می‌تواند علت سرد نکردن یخچال بوش باشد.

خرابی دمپر

راه‌حل:

جهت رفع مشکل سرد نکردن یخچال بوش با کجا تماس بگیریم؟

خرید یخچال بوش که دارای سیستم برفک‌زدایی و برنامه‌های هوشمند است، می‌تواند به زندگی شما راحتی بیشتری ببخشد و همچنین زیبایی و جذابیت محیط زندگی یا محیط کار شما را دو چندان کند. هرگونه اختلال در عملکرد این محصول مانند سرد نکردن یخچال بوش می‌تواند باعث ناراحتی و اذیت شما شود. به همین دلیل، در این مقاله تمام مواردی که ممکن است باعث سرد نکردن یخچال بوش شود، بررسی و شرح داده شده است تا در صورت بروز چنین مشکلی، بتوانید به تنهایی آن را برطرف کنید و در صورت لزوم، با کمک یک تکنسین ماهر آی پی امداد مشکل را رفع کنید. در صورت بروز اینگونه مشکلات، نگران نباشید و به هر تعمیرکاری اعتماد نکنید. پیشنهاد ما این است که ابتدا مراحل مورد نیاز را انجام داده و در صورت عدم موفقیت، از طریق شماره 02158941 یا 02191093903 با کارشناسان آی پی امداد تماس بگیرید تا راهنمایی لازم را دریافت کنید.

دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده!

کاربر عزیز لطفا قبل از ارسال دیدگاه حتما به نکات زیر توجه نمایید:

  • سوال شما توسط تعمیرکاران آی پی امداد پاسخ داده می شود.
  • لطفاً سوال خود را با جزئیات کامل مطرح کنید تا بتوانیم بهترین راهنمایی را به شما ارائه دهیم.
  • در صورتی که ایمیل خود را صحیح وارد نمایید، بعد از پاسخ از طریق ایمیل به شما اطلاع رسانی خواهد شد.
بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
در صورتی که ایمیل ندارید، لطفاً ایمیل "test@ipemdad.com" را وارد کنید. ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست