logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت صدای یخچال دوو

علت صدای یخچال دوو
زمان مطالعه: 5 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت صدای یخچال دوو به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

هنگامی که یخچال در حال کار است، باید کمی صدا ایجاد کند، اما این صدا باید ملایم و زمزمه مانند باشد که شما را آزار ندهد. اما اگر احساس می‌کنید صدای یخچال دوو شما بیش‌از‌حد است، باید موارد مختلفی را بررسی کنید. در این مقاله از آی پی امداد، به بررسی علت صدای یخچال دوو می‌پردازیم و عوامل مختلفی که می‌توانند منجر به این مشکل شوند را بررسی می‌کنیم. اگر همچنان بعد از خواندن این مطلب، در رابطه با دلایل صدای یخچال دوو سوالی داشتید، می‌توانید در قسمت ثبت دیدگاه مقاله یا بخش پرسش‌و‌پاسخ سایت آی پی امداد بپرسید تا کارشناسان ما در آی پی امداد راه‌حل‌های مناسب را به شما پیشنهاد دهند.

معرفی صداهای طبیعی یخچال دوو

اولا باید توجه داشت که بیشتر صداهایی که از یخچال دوو به گوش ما می‌رسد، صداهای طبیعی فعالیت یخچال هستند که به برخی از این صداها اشاره می‌کنیم:

صدا در کمپرسور یخچال

  • صدای نویز (برررر!) که هنگام خاموش و روشن کردن دستگاه به گوش می‌رسد و قطع‌و‌وصل می‌شود. همچنین احتمال دارد صدای دیگری از قسمت کمپرسور به گوش برسد که معمولا ناشی از شل بودن پیچ‌ها است و به‌راحتی قابل‌حل می‌باشد.

صدای تیک‌تیک مانند

  • این صدا، شبیه به کلیک (تق تق) است و مربوط به شیر برق یا رله‌ها می‌باشد. این نوع صدا جزء صداهای طبیعی یخچال محسوب می‌شود.

صدا از بدنه یخچال

  • این صدا به‌دلیل تراز نبودن قرارگیری یخچال روی زمین یا شیب داشتن آن ایجاد می‌شود. در برخی مواقع، صدایی مانند صدای شکستن قلنج از یخچال ممکن است بشنوید که ناشی از انبساط و انقباض فوم‌های داخل یخچال است.

صدای عملکرد یخ‌ساز

  • به‌طور کلی، فرآیند ساخت یخ در یخچال با صدای قابل توجهی همراه است و این صداها نباید منجر به نگرانی در مورد کارکرد یخچال شوند.

صدای عملکرد یخ‌ساز

انواع صداهای غیرطبیعی یخچال دوو

گاهی صدای بیش‌از‌حد یخچال دوو ممکن است ناشی از شرایط ناهنجار یا خطرناک باشد. پس از گذشت چندین سال کار کردن، احتمالا یخچال دوو صداهای اضافی تولید می‌کند. همه یخچال‌ها، چه پیشرفته و چه قدیمی، به‌عنوان یک وسیله برقی منزل، تمام‌وقت در حال فعالیت بوده و تغییرات فصلی دما برای آن‌ها تأثیر زیادی ندارد. بنابراین در ادامه دلایل صداهای غیرطبیعی و بیش‌از‌حد یخچال دوو را با‌دقت بررسی می‌کنیم.

صدای برفک‌زدایی سیستم

در‌حال‌حاضر یخچال‌های هوشمند مجهز به سیستم‌های پیشرانه برفک‌زدایی نوفراست تولید می‌شوند. این سیستم باعث فعال‌شدن المنت برفک‌زدایی می‌شود تا برفک را از دیواره داخلی فریزر و یخچال پاک کند. اما این فرآیند ممکن است منجر به گرم شدن المنت و تولید صدا شود، اگرچه صدایی که به‌صورت معمولی تولید می‌شود، نیاز به نگرانی ندارد، اما اگر صدای غیرطبیعی شنیده می‌شود، توصیه می‌شود که از کمک یک تکنسین متخصص در زمینه تعمیر یخچال دوو استفاده شود.

صدای لوله‌های داخلی یخچال

گاهی اوقات، صدای یخچال دوو به‌صورت بلند، ناشی از کیفیت پایین لوله‌ها یا فوم داخلی یخچال است. لوله‌های داخلی یخچال با تزریق فومی ساخته می‌شوند و اگر کیفیت ساخت آن‌ها پایین باشد، ممکن است با تغییرات دما و انبساط و انقباض لوله‌ها، صداهای مانند صدای شکستن قلنج شنیده می‌شود. به‌دلیل اینکه لوله‌ها داخل بدنه یخچال هستند، بسیاری از این مشکلات قابل رفع نیست.

صدای گاز داخل یخچال

در لوله‌ها و کمپرسور یخچال دوو، گاز مبرد در حال چرخش است و به‌دلیل جنس بد لوله‌ها و فرسودگی، گاز رسوبات را به گردش درآورده و باعث تولید صداهای عجیبی مانند زوزه گرگ می‌شود. اگر این مشکل توسط یک تکنسین تعمیر یخچال تشخیص داده شود، معمولا با تخلیه گاز، شست‌وشوی لوله‌ها و شارژ مجدد گاز، مشکل رفع خواهد شد.

صدای (قل قل) روغن کمپرسور یخچال

گاهی به دلیل جابه‌جایی نادرست یخچال یا عوامل دیگر، روغن کمپرسور وارد کانال‌ها یا کندانسور یخچال می‌شود و باعث ایجاد صدایی غیرطبیعی مانند جوشیدن در داخل یخچال دوو می‌شود. در این صورت، توصیه می‌شود با یک تکنسین ماهر تماس بگیرید تا ابتدا گاز را از دستگاه خالی کند و تمامی مدار گاز را شست‌وشو دهد. در صورت لزوم و با استفاده از روش‌های مناسب مانند تعویض روغن کمپرسور و شارژ مجدد گاز یخچال، مشکل قابل حل است.

صدای موتور فن یخچال

گاهی صدای زیاد یخچال دوو ناشی از فرسودگی موتور فن است. بهتر است در زمان‌های مشخص، سرویس دوره‌ای یخچال انجام شود و در این سرویس‌ها حتما موتور فن روغن‌کاری شود. اگر موتور فن خشک و فرسوده باشد، ممکن است با بدنه درگیر شده و صدایی آزاردهنده ایجاد کند.

صدای موتور فن یخچال

8 علت سر و صدای زیاد یخچال دوو + راه‌حل

عوامل مختلفی موجب ایجاد صدا در یخچال دوو می‌شود. در ادامه به معرفی دلایل صدا دادن یخچال دوو می‌پردازیم.

  1. تراز نبودن یخچال
  2. برخورد مواد‌غذایی با دیواره داخلی یخچال
  3. شل‌ یا خراب شدن تیغه یا از کار افتادن موتور فن
  4. معیوب شدن کمپرسور یخچال
  5. مشکل در دمپر یخچال
  6. خرابی پروانه فن یخچال
  7. ایراد در موتور فن کندانسور
  8. شل شدن اتصالات موتور یخچال

8 علت سر و صدای زیاد یخچال دوو + راه‌حل

در ادامه به توضیح مفصل علت صدای یخچال و راه‌حل‌های هر کدام از این خطاها می‌پردازیم.

1. تراز نبودن صحیح یخچال

یخچال‌های دوو به‌دلیل داشتن دو بخش مکانیکی و الکترونیکی، هنگام عملکرد، صدا تولید می‌کنند، اما اگر صدای شدیدتر از حالت عادی را تشخیص دهید، احتمالا علت آن این است که یخچال شما تراز نیست. یخچال دوو دارای پایه‌های قابل تنظیم است و گاهی اوقات اتفاق می‌افتد که این پایه‌ها از حالت تنظیم خارج شوند. هنگامی که این اتفاق رخ می‌دهد، حرکت خفیف یخچال موجب تغییر موقعیت آن می‌شود و تراز یخچال بهم می‌ریزد که باعث مشکل صدای زیاد و نامناسب یخچال دوو می‌شود.

راه‌حل:

  • شما باید یخچال را به‌دقت تراز نمایید. برای اینکار، ابتدا یخچال را از پشت با‌دقت بلند کنید تا به پایه‌های زیر آن دسترسی پیدا کنید.
  • سپس با استفاده از یک ابزار مناسب، پایه‌ها را با‌دقت با سطح زمین تنظیم کنید تا یخچال به‌صورت صحیحی تراز شود.
  • بعد از تنظیم پایه‌ها، یخچال را به‌دقت در جای خود قرار دهید و از تراز بودن آن اطمینان حاصل کنید.
  • اگر پس از تراز کردن یخچال همچنان صدای غیرطبیعی و زیادی را شنیدید، بهتر است با تعمیرکاران متخصص آی پی امداد تماس بگیرید تا مشکل را بررسی و رفع کند.

2. برخورد مواد‌غذایی با دیواره داخلی یخچال

شاید برای شما کمی عجیب باشد، اما وقتی که اشیا داخل یخچال مانند قابلمه با دیواره داخلی برخورد می‌کنند، صداهای اضافی از سمت یخچال دوو شما شنیده می‌شود. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که یخچال دوو برای از بین بردن گرما در حال کار است. صدای برخورد این اشیا نیز به‌طور کاملا مشخص و شبیه به تیک تیک ساعت، اما قوی‌تر است.

راه‌حل:

  • اگر متوجه این موضوع شدید، پیشنهاد می‌کنیم پس از باز کردن درب یخچال، تمام اشیا مانند قابلمه را از دیواره آن دور کنید. سپس به یخچال مدتی زمان دهید تا دوباره شروع به‌کار کند.
  • بعد از آن، دوباره به صدا گوش کنید؛ اگر صدا همچنان ادامه داشت، پیشنهاد می‌شود با کارشناسان آی پی امداد تماس بگیرید.

برخورد مواد‌غذایی با دیواره داخلی یخچال

3. شل‌ یا خراب شدن تیغه یا از کار افتادن موتور فن

اگر به‌دقت به صدای یخچال دوو خود گوش دهید، باید بتوانید تشخیص دهید که صدا از کجا می‌آید. اگر صدای اضافی از بین قسمت فریزر و یخچال شنیده می‌شود، احتمال اینکه یکی از فن‌های یخچال دوو مشکل داشته باشد، زیاد است.

راه‌حل:

  • برای بررسی دقیق این مشکل، باید یخچال را از برق جدا کنید، آن را جلو بکشید و از پشت فن را بررسی کنید.
  • در صورتی که فن بسیار کثیف شده باشد، تیغه فن را باید تعویض کنید.
  • در صورت عدم وجود مشکل فیزیکی در تیغه، شاید مشکل از سمت موتور فن باشد که نیازمند دانش تخصصی در این زمینه است. بهتر است یک تکنسین متخصص آی پی امداد کمک بگیرید تا تعویض فن یخچال فریزر دوو را برای شما انجام دهد.

شل‌ یا خراب شدن تیغه یا از کار افتادن موتور فن

4. خرابی در کمپرسور یخچال

شنیدن صدای زیاد و غیر‌طبیعی در یخچال دوو احتمال دارد، به‌علت مشکلات مربوط به موتور آن باشد. در یخچال‌های مختلف از چندین موتور استفاده می‌شود، اما به‌طور کلی منظور از موتور همان کمپرسور است.

راه‌حل:

  • برای تشخیص منبع صدا پیشنهاد می‌شود که یخچال را کمی جلو بکشید و در حین کار آن، بررسی کنید که منبع صدا کجاست.
  • اگر یخچال فریزر شما در حین خاموش ‌شدن یا شروع به کار نیز صدای عجیبی از خود تولید می‌کند، ممکن است نشانه‌ی از مشکلات کمپرسور باشد.
  • این نکات همگی به این نکته اشاره دارند که یکی از قطعات موتور یخچال دوو شما نیاز به بررسی و تعمیر دارد.

5. مشکل در دمپر یخچال

دمپر یک قطعه متحرک در یخچال است که بین فریزر و یخچال قرار دارد. وظیفه آن، تنظیم جریان هوای سرد بین دو محفظه است. کمپرسور یخچال، هوای سرد را برای فریزر تولید می‌کند. دمپر، این هوای سرد را به یخچال منتقل می‌کند و با گذشت زمان، فرسوده یا کثیف می‌شود. این امر می‌تواند باعث ایجاد صدای ناله یا جیغ هنگام باز و بسته شدن دمپر شود.

راه‌حل:

  • برای بررسی دمپر، نیازی به باز کردن چیزی نیست. کافی است دمپر را با دست از جای خود خارج کنید و آن را بررسی کنید.

مشکل در دمپر یخچال

6. ایراد در پروانه فن یخچال

پروانه فن هوای خنک را به داخل کابین یخچال هدایت می‌کند. اگر برفک وجود داشته باشد و به پروانه فن نزدیک شود، احتمال دارد پروانه در حین چرخش به برفک برخورد کرده و باعث ایجاد صدای زیاد و عجیبی در یخچال دوو شود.

راه‌حل:

  • برای رفع این مشکل، بهتر است اپراتور و فن یخچال به‌طور کامل بررسی شوند و در صورت خرابی، تعمیر یا تعویض شوند.

7. خرابی موتور فن کندانسور

این قطعه در یخچال‌های جدید به‌کار می‌رود و وظیفه‌اش خنک کردن کندانسور یخچال است. موتور فن معمولا در پشت یا پایین یخچال نصب می‌شود و به همین دلیل احتمال دارد که به‌علت ضربه یا گرد‌و‌غبار دچار مشکل شود؛ اگر یخچال به‌طور مرتب روشن و خاموش شود یا اگر در سینی یخچال و یا زیر آن آب جمع شده باشد یا دمای یخچال پایین‌تر از حد معمول باشد، معمولا مشکل از فن کندانسور ناشی می‌شود. اصلی‌ترین دلیل خرابی یا عدم صحیح کار کردن فن کندانسور، کثیفی آن و وجود گرد‌و‌غبار است.

راه‌حل:

  • برای رفع این مشکل، مسیر موتور کندانسور و خود موتور باید تمیز شده و روغن‌کاری شوند. این نکته را فراموش نکنید که در صورت فرسودگی، این قطعه حتما باید تعویض شود.

خرابی موتور فن کندانسور

8. شل شدن اتصالات موتور یخچال

در داخل موتور یخچال، اتصالاتی وجود دارد که بر روی لرزگیرهای پلاستیکی نصب شده است تا لرزش موتور را کاهش داده و صدای آن را کاهش دهد. در هر صورت، موتور یخچال هنگام فعالیت کمی لرزش دارد؛ اما وقتی اتصالات محکم نباشند، صدای زیادی از یخچال دوو را خواهید شنید. این صدا ممکن است به‌دلیل شل بودن پیچ‌ها یا خراب شدن لرزگیرها باشد.

راه‌حل:

  • در این صورت، بهتر است اتصالات بررسی شده و اگر لرزگیرها خشک شده باشند، بهتر است آن‌ها را تعویض کنید.

برای تعمیر مشکل صدای زیاد یخچال دوو با کجا تماس بگیریم؟

یخچال‌های دوو به دلایل مختلفی صداهای اضافی تولید می‌کنند. از دلایل صدای یخچال دوو می‌توان به خرابی دمپر، لقی کمپرسور، یا تماس لوله‌های کندانسور اشاره کرد. در صورت خرابی برخی از قطعات، تعویض آن‌ها بهتر از تعمیر است. پیشنهاد می‌شود برای بررسی قطعات، از تکنسین متخصص آی پی امداد کمک بگیرید. مجموعه آی پی امداد یکی از پیشروان در زمینه تعمیرات یخچال‌های دوو است. این خدمات با تیم متخصص و مجرب خود آماده‌اند تا به شما در رفع هرگونه صدا در یخچال دوو شما را کمک کنند. آن‌ها با استفاده از تجهیزات حرفه‌ای و قطعات اصلی، قادر به تعمیر و تعویض سایر بخش‌های یخچال می‌باشند. از طریق تماس با شماره 02158941 یا 02191093903 می‌توانید از متخصصین آی پی امداد درخواست کنید تا مشکل یخچال دوو را تشخیص داده و با روش‌های مناسب آن را رفع کنند.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
اینستاگرام آی پی امداد