logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت جرقه زدن مایکروفر دوو

علت جرقه زدن مایکروفر دوو
زمان مطالعه: 5 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت جرقه زدن مایکروفر دوو به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

مایکروفر‌های دوو با کیفیت و قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای که دارند، در مدل‌های متنوعی وارد بازار شده و توانسته‌اند مورد استقبال قرار بگیرند. با‌این‌حال، برای استفاده بهینه از این دستگاه‌ها، لازم است که یکسری نکات را رعایت کرده و از آن‌ها به‌درستی استفاده کرد تا از خرابی و نیاز به تعمیرات جلوگیری شود. یکی از مشکلاتی که ممکن است با آن‌ها روبه‌رو شوید، مشکل جرقه زدن مایکروفر است. در این مقاله از آی پی امداد با علت جرقه زدن مایکروفر دوو آشنا خواهید شد و راه‌حل‌های رفع آن را نیز آموزش می‌دهیم. در صورتی که شما نیز سوالی درباره این مشکل دارید، می‌توانید در قسمت نظرات مقاله یا بخش پرسش‌و‌پاسخ سایت آی پی امداد مطرح کنید تا کارشناسان ما در آی پی امداد راه‌حل‌های مناسب را ارائه دهند.

10 علت جرقه زدن مایکروفر دوو

جرقه زدن مایکروفر می‌تواند دلایل گوناگونی داشته باشد. این موضوع با ایجاد سر‌و‌صدا و نور همراه است و در برخی موارد، نقاط سوختگی روی دیواره یا سقف داخل دستگاه قابل مشاهده باشد. توجه داشته باشید که مایکروفر، امواج الکتریکی قدرتمندی تولید می‌کند که در شرایط خاص می‌توانند خطرناک یا باعث آتش‌سوزی شوند. به همین دلیل بهتر است از باز کردن قطعات و تعمیر خودسرانه آن خودداری کرده و مسائل تخصصی را به تکنسین‌های ماهر آی پی امداد بسپارید. در ادامه، به معرفی چند علت جرقه زدن مایکروفر دوو می‌پردازیم.

  1. استفاده از ظروف فلزی
  2. خرابی کاور میکا مایکروفر
  3. کثیف یودن داخل ماکروفر
  4. خرابی موتور گردان
  5. فرسوده شدن طبقه فلزی
  6. خالی روشن کردن ماکروفر
  7. خرابی مگنترون مایکروفر دوو
  8. سوختن ترانس
  9. خرابی دیود

10 علت جرقه زدن مایکروفر دوو

چرا ماکروفر دوو جرقه می زند؟

در ادامه، به‌ دلیل وقوع این مشکل و راه‌های برطرف کردن آن می‌پردازیم.

1. استفاده از ظروف فلزی

دلایل اصلی جرقه زدن مایکروفر دوو به‌ علت استفاده از ظروف فلزی درون دستگاه است. خصوصیت مواد فلزی باعث می‌شود که امواج مایکروویو درون آن‌ها عبور نکرده و به‌جای آن، به سمت بدنه مایکروویو منعکس شوند که موجب جرقه زدن دستگاه می‌شود.

راه‌حل:

  • بهتر است از ظروف مناسب برای مایکروویو استفاده کنید تا این مشکل را تجربه نکنید. در صورت استفاده از ظرف فلزی در مایکروفر، علاوه‌بر افزایش مشکل جرقه زدن، قطعات دیگر مایکروویو نیز ممکن است آسیب ببینند. ظروف مناسب برای مایکروفر دوو شامل ظروف سرامیکی، ظروف شیشه‌ای و ظروف پلاستیکی مناسب می‌شوند.

2. خرابی کاور میکا مایکروفر

هنگام باز کردن مایکروفر دوو و نگاه به داخل آن، یک قطعه مستطیلی درون محفظه داخلی را مشاهده خواهید کرد که این قطعه مستطیلی ورق میکا مایکروفر نام دارد. این قطعه در بالای مگنترون قرار دارد و وظیفه هدایت و کنترل امواج تولید شده توسط مگنترون به تمام نقاط غذا را داراست. همچنین، وظیفه مهم دیگر این قطعه این است که از پرتاب شدن ذرات غذا به سمت مگنترون جلوگیری کند. با‌این‌حال، این قطعه نیز باید در زمان استفاده از مایکروویو تمیز شود. اگر ذرات غذا بر روی این قطعه باقی بمانند، هر بار که مایکروویو روشن شود، باعث جرقه زدن مایکروفر دوو می‌شود.

خرابی کاور میکا مایکروفر

راه‌حل:

  • بنابراین، تمیز کردن این قطعه را به‌ عنوان یک اولویت در نظر بگیرید.

3. کثیف بودن داخل ماکروفر

به‌دلیل عدم توجه کافی یا کوتاهی در حفظ و نگهداری مایکروفر دوو، ممکن است پس از استفاده، محفظه داخلی مایکروفر به‌شدت کثیف شود. اغلب افراد، به‌جای اینکه بلافاصله آن را تمیز کنند، این ذرات ریز را نادیده می‌گیرند و حتی پس از گذشت یک هفته، فراموش می‌کنند که باید اقدام به تمیز کردن مایکروفر خود نمایند.

کثیف بودن داخل ماکروفر

راه‌حل:

  • بنابراین، پس از هر بار استفاده، توصیه می‌شود محفظه داخلی را با‌دقت تمیز کنید تا از جرقه زدن مایکروفر دوو جلوگیری شود.
  • لازم به‌ذکر است که تمیز نکردن محفظه داخلی مایکروفر، نه تنها می‌تواند موجب جرقه زدن شود، بلکه می‌تواند عمر مفید دستگاه را کاهش داده و مشکلات دیگری مانند نچرخیدن سینی مایکروفر و بلند شدن دود ناشی از ذرات ریز روغن ایجاد کند.

4. خرابی موتور گردان ماکروفر

آسیب به موتور گردان می‌تواند عامل جرقه زدن مایکروفر باشد. موتور گردان ماکروفر وظیفه چرخش سینی درون دستگاه را برعهده دارد تا انرژی گرمایی به‌طور یکنواخت در دستگاه منتشر شود. اگر این قطعه به‌درستی کار نکند، سینی نمی‌چرخد و گرما در یک نقطه متمرکز خواهد ماند. این امر می‌تواند باعث جرقه زدن دستگاه شود.

خرابی موتور گردان ماکروفر

راه‌حل:

  • آسیب به موتور گردان ناشی از شکستن موتور یا پاره شدن تسمه آن است. بنابراین نیازمند تعمیر توسط تکنسین متخصص آی پی امداد است.

5. فرسوده شدن طبقه فلزی ماکروفر

بیشتر مایکروفرهای نسل جدید موجود در بازار، دارای سینی فلزی یا همان سینی ۳ پایه فلزی هستند که در فرآیند پخت‌و‌پز غذا نقش مهمی ایفا می‌کنند. این سینی فلزی همانند قطعات دیگر مایکروویو، دارای عمر مفیدی است و پس از اتمام عمر مفید، می‌تواند زنگ بزند و تبدیل به یک شی فلزی درون مایکروویو شود. این موضوع ممکن است باعث جرقه زدن مایکروفر دوو شود.

راه‌حل:

  • بنابراین، اگر چند سالی است که از این سینی فلزی استفاده می‌کنید یا حتی در طول استفاده‌های اخیر، پوشش داخلی آن خط‌‌و‌خش شده است، توصیه می‌شود دیگر از این سینی استفاده نکنید و آن را تعویض کنید.

6. خالی روشن کردن ماکروفر

یکی از نکات مهم و اساسی در طرز استفاده از مایکروویو دوو، این است که هرگز آن را به‌صورت خالی روشن نکنید. این عمل باعث می‌شود که امواج درون دستگاه به بدنه داخلی منعکس شده و به سایر قطعات دستگاه آسیب برساند و حتی موجب جرقه زدن مایکروفر دوو شود.

راه‌حل:

  • توصیه می‌شود که هرگز مایکروویو دوو را خالی روشن نکنید.

7. خرابی مگنترون مایکروفر

مگنترون یکی از اجزای حیاتی و ضروری در مایکروویو دوو است و بدون آن، عملکرد صحیح این دستگاه ممکن نیست. این قطعه با استفاده از ولتاژ مناسبی که از دیود و ترانس به آن می‌رسد، گرما را برای پخت و گرم کردن غذا فراهم می‌کند. همانطور که می‌دانید، اگر مگنترون دچار خرابی شود، مشکلاتی از جمله جرقه زدن مایکروفر دوو ایجاد می‌شود.

خرابی مگنترون مایکروفر

راه‌حل:

  • برای تشخیص خرابی یا تست مگنترون مایکروویو، می‌توانید یک غذا را به‌مدت ۲ الی ۳ دقیقه در مایکروویو قرار دهید و پس از اتمام زمان، آن را لمس کنید.
  • اگر غذا سرد بود، ممکن است نشانه‌ای از خرابی مگنترون باشد که می‌تواند توسط تکنسین‌های آی پی امداد تعمیر شود. در صورت عدم توانایی در تعمیر، ممکن است لازم باشد این قطعه را تعویض کرد.

8. سوختن ترانس

وظیفه ترانس در مایکروفر دوو، تنظیم جریان ورودی برق به دستگاه است. در صورت خرابی این قطعه، کنترل مناسبی بر جریان ورودی وجود نخواهد داشت و ولتاژ به‌شدت نامنظم خواهد شد. همچنین اگر ترانس نیمه‌سوز شود یا بسوزد، می‌تواند آسیب‌های جدی به سایر قطعات دستگاه وارد کند، که مهم‌ترین آن‌ها جرقه زدن مایکروفر دوو است.

سوختن ترانس

راه‌حل:

  • اگر فکر می‌کنید که ترانس ماکروفر خراب شده است، به تکنسین‌های آی پی امداد مراجعه کرده و این مشکل را رفع کنید.

9. خرابی دیود مایکروفر

دیود یکی از قطعات حیاتی در مایکروفر دوو است که در صورت خرابی آن، مشکلات مختلفی از جمله جرقه زدن مایکروفر دوو برای دستگاه شما به وجود خواهد آمد. به‌طور کلی، وظیفه دیود این است که از طریق خازن و ترانس، ولتاژ مورد نیاز برای مگنترون را فراهم کند و مگنترون با دریافت این ولتاژ، شروع به‌کار و تولید گرما می‌کند.

خرابی دیود مایکروفر

راه‌حل:

  • بنابراین نقش و کاربرد این قطعه بسیار حیاتی است و توصیه می‌شود که در صورت مواجهه با خرابی به سایت آی پی امداد مراجعه کنید.

نکات مهم جهت پیشگیری از ایجاد جرقه در مایکروویو دوو

پس از آشنایی با دلایل جرقه زدن مایکروفر دوو، می‌توانید به‌راحتی از آن جلوگیری کنید. در ادامه، نکات حائز اهمیت را برای شما توضیح می‌دهیم:

  • پس از هر بار استفاده از ماکروفر، آن را به‌خوبی با یک دستمال مرطوب، اسفنج و … تمیز کنید. از استفاده از اسکاچ‌های ضخیم و فلزی خودداری کنید.
  • برای هر نوع طبخ، از برنامه‌ها و قطعات مناسب استفاده کنید تا به اجزا و فضای درونی ماکروفر آسیبی وارد نشود.
  • از ظروف مناسب برای پخت غذا و استفاده در مایکروویو استفاده کنید و از ظروف فلزی و ظروفی که لبه پریدگی دارند، به هیچ عنوان استفاده نکنید؛ زیرا این نوع ظروف می‌توانند عامل جرقه زدن مایکروفر باشند.
  • از درپوش‌های مخصوص ماکروفر استفاده کنید تا قطعات غذا در دستگاه پخش نشود و لکه‌های چربی بر روی دیواره‌ها و سقف آن جای نگیرند.

جهت تعمیر مشکل جرقه زدن مایکروفر دوو با کجا تماس بگیریم؟

در این مقاله از آی پی امداد، با بررسی علت جرقه زدن مایکروفر دوو و روش‌های برطرف کردن آن با شما همراه بودیم. لطفا توجه داشته باشید که برای موارد فنی بهتر است از خدمات تخصصی استفاده کنید. در زمان تعمیر ماکروفر، اگر دانش کافی درباره آن ندارید، ممکن است به قطعات دیگر دستگاه آسیب برسانید و مشکلات بیشتری ایجاد شود. بنابراین، بهتر است از تکنسین‌های آی پی امداد کمک بگیرید و از طریق تماس با شماره 02158941 یا 02191093903 و ارتباط گرفتن با تیم آی پی امداد، تکنسین متخصص را درخواست کنید تا از هزینه‌های اضافی جلوگیری شود.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
اینستاگرام آی پی امداد