logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

تقویت آنتن تلویزیون

تقویت آنتن تلویزیون
زمان مطالعه: 6 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله تقویت آنتن تلویزیون به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

تقویت آنتن تلویزیون باعث پخش بهتر برنامه های مورد نظر می باشد که برای انجام این کار در این مقاله از آی پی امداد به آنتن تلویزیون چیست و چگونه کار می کند؟، معرفی انواع آنتن و چگونه آنتن تلویزیون را تقویت کنیم؟ می پردازیم که به شما می تواند در تقویت آنتن تلویزیون کمک ویژه ای کند.

خلاصه ای از چگونگی تقویت آنتن تلویزیون

کاربران گرامی آی‌ پی امداد، برای اینکه وقت کمتری از شما بگیریم، در این قسمت خلاصه ای از چگونگی تقویت آنتن تلویزیون را مطرح کرده ایم.

چگونگی کارکرد آنتن تلویزیون
  • آنتن گیرنده سیگنال بوده و این سیگنال های دریافتی را به گیرنده می رساند.
معرفی انواع آنتن
  • ثابت
  • چرخشی
  • سرخود
  • رومیزی
  • میله ای
چگونگی تقویت آنتن تلویزیون 
  • انتخاب و خرید آنتن مناسب
  • تعیین محل مناسب برای نصب آنتن
  • قرارگیری آنتن در جهت مناسب
  • تغییر تنظیمات تیونر گیرنده دیجیتال
  • بلند کردن ارتفاع آنتن
  • توجه به طول کابل آنتن
  • استفاده از دستگاه تقویت کننده آنتن تلویزیون

آنتن تلویزیون چیست و چگونه کار می کند؟

تقویت آنتن تلویزیون یکی از هزاران پیشرفتی است که در قرن اخیر، در عصر ارتباطات، انتقال داده ها از طریق هوا رخ داده است. این پیشرفت باعث شده که افراد بدون نیاز به کابل، داده های مورد نظر خود را با سرعت بالا بین دو یا چند نقطه ارسال کنند. این امر علاوه بر رهایی مردم از محدودیت های شبکه های کابلی، منجر به پیشرفت چشمگیری در ارتباطات و در نتیجه رسانه های ارتباطی شده است.

یکی از این رسانه ها که ده ها سال است گوشه ای از خانه ما را اشغال کرده و می توان گفت قسمت زیادی از اوقات فراغت ما را به خود اختصاص داده، تلویزیون است. همانطور که در بالا اشاره کردیم، دریافت محتوای تلویزیون به صورت موجی و بی سیم است که می توان آن را یک طرفه نامید. اما مشکل اصلی در این مسیر ضعف در دریافت سیگنال تلویزیون یا عدم دریافت آن است.

فوت و فنی جالب برای ساخت آنتن تلویزیون
فوت و فن جالب برای ساخت آنتن تلویزیون

ویدیویی مرتبط با این مقاله توسط تیم آی پی امداد تهیه شده است که شما کاربران گرامی می توانید در بخش ویدیو ها آن را مشاهده کنید.

مشاهده ویدیو

معرفی انواع آنتن

یکی از مهم ترین موارد خرید آنتن تلویزیون، شناخت انواع آنتن است. در زیر انواع آنتن ها آورده شده است:

آنتن ثابت

آنتن های ثابت هوایی آنتن هایی هستند که در فضاهای باز مانند پشت بام منازل و مراکز تجاری و اداری نصب می شوند. اما استفاده از آنها در جاهایی که سیگنال قوی یا حداقل قابل قبول است مرسوم است. این آنتن ها پس از نصب در فضای باز تنظیم و ثابت می شوند و امکان جابجایی در جهات مختلف برای دریافت بهتر وجود ندارد. آنتن های این نوع در دو نوع ساده و برقی تولید می شوند.

آنتن های ثابت هوایی

آنتن چرخشی

برخلاف آنتن‌های ثابت، آنتن‌های چرخشی آنتن‌هایی هستند که با نصب آن‌ها در فضای باز، به کاربر اجازه می‌دهند تا آنتن را به صورت دستی یا خودکار در جهات مختلف حرکت دهد. این کار اجازه می دهد تا بهترین نقاط سیگنال را برای شبکه های مختلف پیدا کنید. با توجه به موارد فوق، آنتن چرخان برای مکان هایی که سیگنال ضعیف است و سیگنال به راحتی دریافت نمی شود مناسب است. در این مکان ها می توانید با استفاده از تنظیم دستی یا خودکار آنتن چرخان، تصویر ارسال شده از فرستنده را جستجو و دریافت کنید. در آنتن ثابت چنین امکانی وجود ندارد. بنابراین این نوع آنتن بهترین آنتن تلویزیون برای نقاط کور می باشد.

آنتن چرخشی

آنتن سرخود

از این آنتن ها برای تلویزیون های قدیمی استفاده می شد و امروزه دیگر از این نوع آنتن ها استفاده نمی شود.

آنتن سرخود

آنتن رومیزی

آنتن رومیزی نوعی آنتن است که برای مصارف خانگی در نظر گرفته شده است. این نوع آنتن معمولا در ساختمان های بلند و یا طبقات بالای برج ها و آپارتمان ها استفاده می شود. از آنجایی که این آنتن نزدیک به تلویزیون نصب می شود، به راحتی قابل تنظیم است. هنگام تهیه و نصب آنتن، اغلب زمانی که از فرستنده اصلی فاصله دارید، استفاده از آنتن منطقی تر است.

آنتن رومیزی

آنتن میله ای

این نوع آنتن برای فواصل کوتاه مناسب است، توجه داشته باشید که این میله آنتن تقویت کننده موج ندارد.

آنتن میله ای

چگونه آنتن تلویزیون را تقویت کنیم؟

با این حال همه ما هر از چند گاهی این تجربه را داشته ایم که وقتی سیگنال دریافتی از آنتن تلویزیون ضعیف است و تصاویر قطع و ادغام می شوند یا تصویر به طور کامل از صفحه تلویزیون محو می شود، شروع به تکان دادن آنتن می کنیم تا شاید تصویر بهتر شود. یعنی تغییر جهت دادن، این گاهی سیگنال ها را قوی می کند و مشکل صدا و تصویر را حل می کند، اما گاهی اوقات جواب نمی دهد و برای رفع مشکل باید از راه های دیگری برای تقویت آنتن تلویزیون استفاده کنید:

  1. انتخاب و خرید آنتن مناسب
  2. انتخاب محل مناسب برای قرار دادن آنتن
  3. قرار دادن آنتن در جهت مناسب
  4. بررسی تنظیمات تیونر گیرنده دیجیتال
  5. بلند کردن ارتفاع آنتن
  6. توجه به طول کابل آنتن
  7. استفاده از دستگاه تقویت کننده آنتن تلویزیون

انتخاب و خرید آنتن مناسب

بسته به جایی که در آن زندگی می کنید، می توانید یک آنتن رومیزی یا یک آنتن همه جهته تهیه کنید که معمولاً روی پشت بام قرار می گیرد. معمولا آنتن های همه جهته تصویری با کیفیت بالاتر ارائه می دهند؛ زیرا سیگنال هایی را از جهات مختلف دریافت می کنند. اما در بعضی جاها استفاده از آنتن رومیزی کافی است و تصویر با کیفیت خوبی به تلویزیون ارسال می شود.

انتخاب و خرید آنتن مناسب

قدرت یا ضعف سیگنال دریافتی توسط آنتن تلویزیون معمولاً به ارتفاع آنتن از زمین و ساختمان های اطراف بستگی دارد. این آنتن ها معمولاً همه جهته هستند و تقریباً از همه جهات اطراف خود سیگنال دریافت می کنند. همچنین آنتن های گیرنده دیجیتال برای این دستگاه ها بهتر عمل می کنند. همانطور که آنتن تلویزیون رومیزی ذاتاً قوی است، کیفیت و قدرت آنتنی که برروی پشت بام نصب می شود را ندارد، اما در برخی خانه ها آنتن رومیزی کار می کند. بسته به نوع خانه و میزان آنتن دهی بهتر است تست کنید که کدام آنتن مناسب تر است و سپس اقدام به خرید کنید.

انتخاب محل مناسب برای قرار دادن آنتن

جالب است بدانید که هر گونه مانعی مانند ساختمان ها، دیوارها که بین آنتن و مرکز انتقال سیگنال قرار دارند باعث تضعیف این سیگنال ها می شوند، بنابراین در صورت امکان بهتر است آنتن را روی پشت بام یا بالکن نصب کنید. اگر امکان پذیر نیست و به پشت بام دسترسی ندارید، حداقل آن را نزدیک پنجره قرار دهید.

انتخاب محل مناسب برای قرار دادن آنتن

بهتر است آنتن خود را در جهت مناسب نصب کنید تا بهترین تصویر را دریافت کنید و سیگنال دریافتی نیز خوب باشد. اگر آنتن میله ای و یا چرخشی دارید بهتر است آن را در پشت بام نصب کنید تا سیگنال مناسبی را دریافت کنید. همچنین اگر آنتن شما از نوع رومیزی است بهتر است در مکانی قرار دهید که سیگنال دهی بهتری دارد نظیر نزدیک پنجره ها.

قرار دادن آنتن در جهت مناسب

باید به یاد داشته باشید که قرار دادن آنتن با توجه به امواج ارسالی از ایستگاه پایه مهمترین نکته در نصب آنتن تلویزیون است. بنابراین با قرار دادن صحیح آن در پشت بام می توانیم سیگنال مورد نظر شما را با کیفیت بالا و HD دریافت کنیم. نکته دیگر یافتن نزدیکترین ایستگاه پایه است.

قرار دادن آنتن در جهت مناسب

بررسی تنظیمات تیونر گیرنده دیجیتال

معمولاً تلویزیون های موجود در بازار دارای سیستم گیرنده دیجیتال هستند، به این معنی که دارای گیرنده کانال دیجیتالی هستند که برای دریافت شبکه های پخش محلی سازگار است. هر گونه اطلاعات هر منطقه در سیستم دریافت دیجیتال پیاده سازی می شود، به این معنا از سیستم دریافت دیجیتال جامع در تلویزیون ها استفاده می شود و تلویزیون می تواند تمامی شبکه ها را دریافت کند.

بررسی تنظیمات تیونر گیرنده دیجیتال

برای بررسی گیرنده تلویزیون گزینه هایی مانند مرکز جستجو و … وجود دارد و باید برروی آن ها کلیک کنید تا بتوانید شبکه ها را جستجو کنید. وقتی وارد قسمت پخش می شوید یک گزینه Channel می بینید که جلوی آن نوشته آنالوگ است و وقتی استارت یا آنالیز را فشار می دهید فقط کانال های آنالوگ را جستجو می کند که معمولا تعداد کمی دارند اما کانال های دیجیتال بیشتر هستند.

بلند کردن ارتفاع آنتن

هرچه آنتن ثابت و یا متحرک شما در ارتفاع بالاتری قرار گیرد، سیگنال بهتر و یاکیفیت تری نیز دریافت خواهید کرد. بهتر است آنتن خود را در ارتفاع قرار دهید و در فضایی نصب کنید که هیچ مانعی در مقابل آن نباشد.

بلند کردن ارتفاع آنتن

توجه به طول کابل آنتن

طول کابلی که آنتن را به تلویزیون متصل می کند نیز به کیفیت تصویر مرتبط است. هر چه طول کابل بیشتر باشد، کیفیت سیگنال های دریافتی ضعیف تر است. طول کابلی که آنتن را به تلویزیون متصل می کند به کیفیت تصویر مرتبط است و هر چه طول کابل بیشتر باشد، کیفیت سیگنال های دریافتی ضعیف تر است. بهتر است طول کابل را مناسب انتخاب کنید و کابل آنقدر اضافه نباشد که باعث افت کیفیت شود. از کابل باکیفیت مناسب نیز استفاده کنید تا دیرتر دچار پوسیدگی و مشکل شود.

توجه به طول کابل آنتن

استفاده از دستگاه تقویت کننده آنتن تلویزیون

تقویت کننده آنتن تلویزیون دستگاهی است که بین ورودی تلویزیون و آنتن قرار می گیرد. استفاده از این دستگاه یکی از بهترین راه های تقویت آنتن تلویزیون است و تاثیر آن در تقویت امواج ضعیف دریافتی از آنتن تا 20 دسی بل و سپس انتقال آنها به گیرنده است که منجر به تصویر با کیفیت می شود.

قرارگیری نامناسب و ارتفاع کم آنتن از دلایل اصلی سیگنال ضعیف تلویزیون ها و گیرنده های دیجیتال است. این باعث تار شدن و کیفیت پایین تصاویر می شود. اگر تلویزیون و گیرنده شما دائماً تصاویر تار را دریافت می کند، استفاده از تقویت کننده فرکانس برای افزایش طول موج های ضعیف تلویزیون می تواند بسیار مفید باشد. به جای تنظیم خود آنتن یا موقعیت آنتن، تقویت کننده های آنتن تلویزیون را می توان به طور کلی تقویت کننده فرکانس نامید. این مدار مابین آنتن و ورودی گیرنده قرار می گیرد و سیگنال ها را تا چندین دسی بل (حدود 20 دسی بل) تقویت کرده به این ترتیب با استفاده از تقویت کننده کیفیت تصاویر بالا می رود.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
اینستاگرام آی پی امداد