logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت برفک زدن یخچال بوش

علت برفک زدن یخچال بوش
زمان مطالعه: 6 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت برفک زدن یخچال بوش به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

برند بوش یکی از معروف‌ترین برندهای تولید کننده انواع یخچال و فریزر در جهان به شمار می‌آید که محصولات آن در سرتاسر دنیا شناخته شده است. در حال حاضر اگر دقت کرده باشید، این برند محصولاتی را با ویژگی نوفراست یا ضدبرفک به بازار ارائه کرده است و این قابلیت یعنی آنکه یخچال بوش و یا فریزری که از این برند در اختیار دارید، برفک نمی‌زند. اما گاهی بسیاری از مصرف کنندگان از این موضوع که یخچال بوش‌ آنها دچار برفک شده شکایت دارند و به دنبال راه حلی هستند که این مشکل را حل نمایند. ما در این مقاله از آی پی امداد، به بررسی علت برفک زدن یخچال بوش و ارائه‌ی راه‌حل‌های ممکن برای حل این مشکل خواهیم پرداخت.

چرا یخچال بوش برفک می زند؟ 12 علت + راه‌حل

برفک زدن یخچال بوش به این معناست که به دلایل خاصی یخچال و یا فریزر دچار یخ زدگی‌هایی مانند برفک می‌شود. این مشکل سبب می‌شود توده‌ای از یخ زیر سقف یخچال جمع شده و کندن و تمیز کردن آن سخت باشد. به طوری که برای تمیز کردن برفک‌ها گاهی لازم است شما چند ساعت را مجبور باشید به این امر اختصاص دهید. در چنین شرایطی سرمای یخچال از حالت عادی خارج شده، آب از سقف چکه کرده و روی مواد غذایی می‌ریزد. علاوه بر همه این موارد، اگر برفک یخچال زیاد شود، شما نمی‌توانید به راحتی درب یخچال را باز و بسته کرده و یا طبقات را خارج نمایید. در ادامه به بررسی علت برفک زدن یخچال بوش خواهیم پرداخت:

  1. پر شدن بیش از حد یخچال و فریزر
  2. قرار نگرفتن یخچال در جای مناسب
  3. قرار دادن قابلمه‌های داغ یا مواد غذایی مرطوب داخل یخچال
  4. خراب شدن بخش یخساز یخچال
  5. پاره و خراب شدن لاستیک درب یخچال
  6. از کار افتادن سیستم برفک زدا
  7. باز و بسته کردن مکرر درب یخچال
  8. عدم تعمیر به موقع و نگهداری مناسب
  9. تنظیم نشدن دمای یخچال
  10. خرابی برد الکتریکی
  11. کثیف شدن کندانسور
  12. خراب شدن ترموستات

چرا یخچال بوش برفک می زند؟ 12 علت + راه‌حل

در ادامه به بررسی هر یک از این مشکلات و همچنین ارائه راه حلی برای رفع آن خواهیم پرداخت.

1. پر شدن بیش از حد یخچال فریزر

گاهی اوقات پر کردن بیش از حد یخچال سبب می‌شود هوا و دمای لازم به خوبی نتواند داخل یخچال جریان داشته باشد. به عنوان مثال قرار دادن قابلمه‌های بزرگ غذا و یا ظروف میوه و … پس از یک مهمانی می‌تواند سبب بروز این مشکل یعنی گردش پیدا نکردن هوای لازم شود و یخچال برای خنک نگه داشتن مواد غذایی دچار فشار زیادی شود. در چنین شرایطی وقتی شما درب یخچال را باز و بسته می‌کنید، هوای گرم وارد یخچال شده و همین امر سبب برفک زدن یخچال بوش و یا هر یخچال دیگری می‌شود.

راه‌حل:

  • برای رفع این مشکل بهتر است از قرار دادن ظرف‌های بزرگ که انتقال دما را به همه جای یخچال مشکل می‌کنند، پرهیز کنید.

2. قرار نگرفتن یخچال در جای مناسب

جای یخچال در هر آشپزخانه‌ای از اولویت‌هایی است که باید به آن اهمیت دهید. همیشه برای آشپزخانه‌ها به دلیل نیاز به شست و شوی کف، شیبی در نظر گرفته می‌شود. چنانچه شما یخچال بوش را در جایی که این شیب تنظیم شده بگذارید، یخچال حالت تراز نداشته و عملکرد آن مختل می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل لازم است به راه حلی که در ادامه ذکر می‌کنیم، عمل کنید.

راه‌حل:

  • یخچال و فریزر را در جایی از آشپزخانه قرار دهید که سطح صافی داشته باشد.
  • اگر محل قرارگیری یخچال شما این ویژگی را ندارد، با قرار دادن یک تخته نازک و یا یک تکه سرامیک زیر پایه‌ها، سعی کنید سطح قرارگیری یخچال را تراز کنید.
  • همچنین از آنجا که کار یخچال خنک کردن مواد غذایی است، به شما پیشنهاد می‌کنیم یخچال را در جای گرم یعنی نزدیک اجاق گاز و یا جایی که محل تابش نور آفتاب است، قرار ندهید.

3. قرار دادن قابلمه های داغ یا مرطوب داخل یخچال

همان طور که پیش تر اشاره کردیم، قرار دادن ظرف‌های بزرگ داخل یخچال می‌تواند سبب برفک زدن یخچال بوش شود. علاوه بر این گاهی بسیاری از افراد ظرف‌های داغ غذا را داخل یخچال قرار می‌دهند که کار بسیار اشتباهی است و می‌تواند سبب فشار آمدن به سیستم خنک کننده یخچال شود.

قرار دادن قابلمه های داغ یا مرطوب داخل یخچال

راه‌حل:

  • برای جلوگیری از برفک زدن یخچال بوش، بهتر است اجازه دهید غذاها در دمای بیرون یخچال سرد شده و سپس آن را داخل یخچال قرار دهید.
  • نکته دیگر اینکه وقتی مواد غذایی مختلف مانند میوه و سبزیجات را شست و شو می‌کنید، اجازه دهید آب و رطوبت آن‌ها به خوبی گرفته شود و سپس آن‌ها را درون یخچال قرار دهید.

4. خراب شدن بخش یخساز یخچال

در حال حاضر شرکت بوش بر روی تمامی محصولات خود یک یخ ساز داخلی قرار داده تا بتوان برای صرف نوشیدنی‌های خنک از یخ استفاده کرد. گاهی هوای گرم درون آشپزخانه از قسمت یخ ساز وارد شده و روی عملکرد دستگاه تاثیر گذاشته و سبب می‌شود یخساز خراب شده و یخچال نیز دچار برفک شود.

راه‌حل:

  • برای رفع چنین مشکلی پیشنهاد می‌کنیم علاوه بر کنترل کردن دمای محیط، از یک ظرف پلاستیکی برای جدا کردن بخش یخساز استفاده نمایید.

5. پاره و خراب شدن لاستیک درب یخچال

همان طور که دیده‌اید و می‌دانید، دورتادور درب تمامی یخچال‌ها یک نوار پلاستیکی با قابلیت آهنربایی تعبیه شده که از خروج هوای خنک داخل یخچال به بیرون جلوگیری می‌کند. آهنرباهایی که پشت این نوار قرار دارد، کمک می‌کند تا به هنگام بستن درب یخچال، درب به خوبی بسته شده و لای آن درزی باز نماند. چنانچه چند سالی است از یخچال بوش خود استفاده می‌کنید، ممکن است این نوار خراب و فرسوده و یا پاره شده باشد. در چنین شرایطی رطوبت و گرمای محیط بیرون می‌تواند به راحتی داخل یخچال شده و موجبات برفک زدن یخچال را فراهم نماید.

راه‌حل:

  • برای حل این موضوع اگر خودتان به کارهای فنی وارد هستید، می‌توانید نوار مناسب را خریداری کرده و اقدام به تعویض لاستیک یخچال نمایید.
  • اما اگر انجام این کار برای شما سخت است، می‌توانید از تکنسین‌های خبره در این حوزه بخواهید این تعویض را برای شما انجام دهند.
  • همچنین گاهی این نوار دچار کثیفی و یا جرم گرفتگی می‌شود که با تمیز کردن آن می‌توانید مشکل برفک زدن یخچال بوش را برطرف نمایید.

6. از کار افتادن سیستم برفک زدایی

خراب شدن سیستم برفک زدا دیگر علت برفک زدن یخچال بوش به شمار می‌آید. لازم است بدانید که سیستم برفک زدا از چند قطعه تشکیل یافته که عملکردی هماهنگ با هم دارند تا بتوانند مانع از برفک زدن اواپراتور شوند. حال فرض کنید که یکی از این قطعات عملکرد درست خود را از دست داده باشد. در چنین شرایطی مسلم است که یخچال دچار برفک می‌شود.

از کار افتادن سیستم برفک زدایی

راه‌حل:

  • برای حل این موضوع لازم است همیشه از سلامت قطعات سیستم برفک زدا مطمئن بوده و بدانید که اواپراتور به درستی کار می‌کند.
  • نگهداری درست از یخچال و سرویس کردن چند وقت یک‌بار آن کمک می‌کند تا یخچال به یکباره دچار خرابی و مشکل نشود.

7. باز و بسته کردن مکرر درب یخچال

یکی از علت‌هایی که سبب می‌شود تا یخچال بوش شما دچار برفک شود و کارایی صحیح خود را از دست بدهد، باز و بسته کردن یخچال به میزان زیاد در روز است. فکر کنید اگر تمامی اعضای یک خانواده در روز بخواهند هر کدام چندین مرتبه درب یخچال را باز و بسته نمایند، در طول یک ماه و یا یک سال چند بار این درب باز و بسته می‎شود.

راه‌حل:

  • برای اینکه بتوانید چنین مشکلی را برطرف نمایید، بهتر از قبل از باز کردن درب یخچال دقیقا بدانید که چه چیزی را می‎خواهید از درون یخچال بردارید؛ زیرا زمانی که درب را باز کرده و فکر می‌کنید که چه می‌خواهید، تمامی هوای خنک خارج شده و هوای گرم وارد آن می‌شود. به طوری که دوباره سیستم‌ها باید شروع به کار کنند تا هوای خنک را ایجاد کرده و آن را به همه قسمت‌های یخچال برسانند.

8. عدم تعمیر به موقع و نگهداری مناسب

هر وسیله‌ای برای آنکه درست کار کند، نیاز به نگهداری و مراقبت صحیح دارد و باید هر چند مدت یکبار سرویس شود و قطعات فرسوده آن تعویض گردد. در مورد یخچال بوش نیز چنین است. فرض کنید یک یخچال بوش با کیفیت خریداری کرده و چند سالی است از آن استفاده می‌کنید و در این مدت یک بار هم آن را سرویس نکرده‌اید. مسلم است که یخچال به یکباره کارایی خود را از دست داده و دچار مشکلاتی از قبیل برفک زدن می‌شود.

راه‌حل:

  • برای جلوگیری از این مشکل لازم است سالی یک بار یخچال را سرویس کنید. برای این امر بهتر است از تکنسین‌های کاربلد آی پی امداد کمک بگیرید.

9. تنظیم نشدن دمای یخچال

با توجه به جغرافیا و منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید، لازم است تنظیم دمای یخچال و فریزر بوش را به درستی انجام دهید. اگر دمای یخچال و یا فریزر بیش از حد لازم پایین باشد، یخچال شروع به برفک زدن می‌کند.

تنظیم نشدن دمای یخچال

راه‌حل:

  • به همین منظور لازم است در یک دمای معتدل، درجه یخچال 37 درجه فارنهایت و یا 3 درجه سانتی گراد باشد.

10. خرابی برد الکتریکی

از دیگر مواردی که علت برفک زدن یخچال بوش می‌باشد، می‌توان به خراب شدن برد الکتریکی اشاره کرد. وظیفه برد الکتریکی در یخچال شبیه به عملکرد مغز برای انسان است. برد الکتریکی کمک می‌کند تا چرخه کمپرسور به درستی انجام شده و یخ زدایی اتفاق بیفتد. همچنین زمانی که یخچال به سرما نیاز دارد تا بتواند مواد غذایی را خنک کند، وظیفه برد الکترونیکی آن است که ولتاژ برق را به طرف کمپرسور و فن‌ها ارسال نماید.

راه‌حل:

  • باز هم برای جلوگیری از چنین مشکلی راه حل آن است که هر چند مدت یکبار یخچال بوش شما سرویس و تعمیر شود.
  • در این صورت شما مطمئن خواهید بود که برد الکتریکی یخچال درست عمل کرده و سیستم دیفراست نیز کار خود را به خوبی انجام می‌دهد.

11. کثیف شدن کندانسور

کندانسور یخچال در واقع همان رادیاتور کنار موتور یخچال است که به شکل لوله‌های مارپیچ طراحی شده است. عملکرد این قطعه به این صورت است که وقتی کمپرسور با فشار گاز را پمپاژ می‌کند، دما در کندانسور کاهش پیدا کرده و تبدیل به مایع می‌شود. حال اگر این قطعه در اثر گرد و خاک کثیف شده باشد و هوا به خوبی در آن جریان نیابد، عملکرد صحیح خود را از دست داده و می‌تواند سبب شود تا یخچال دچار برفک شود.

کثیف شدن کندانسور

راه‌حل:

  • برای رفع چنین مشکلی به شما پیشنهاد می‌کنیم در درجه اول یخچال را با یک فاصله استاندارد از دیوار قرار دهید.
  • هر چند مدت یکبار پشت یخچال را چک کنید و زمانی که گرد و غباری را روی کندانسور مشاهده کردید با جاروبرقی اقدام به تمیز کردن آن کرده و قسمت‌هایی که گرد و غبار با جارو از بین نمی‌رود را با دستمال تمیز کنید. توجه داشته باشید هنگام تمیز کردن کندانسور، یخچال را از برق کشیده باشید.

12. خراب شدن ترموستات

ترموستات یکی از بخش‌های مهم یخچال به شمار می‌آید که کمک می‌کند تا دمای داخل آن به یک دمای مناسب و متعادل برسد. عملکرد ترموستات قطع و وصل کردن خودکار جریان برق کمپرسور است. به این ترتیب زمانی که دمای یخچال پایین می‌آید، ترموستات سبب روشن شدن کمپرسور شده و پس از آنکه دما به حالت متعادل رسید، سبب خاموش شدن آن می‌شود. زمانی که این قطعه خراب شود، عمل تنظیم دما به درستی انجام نشده و یخچال شروع به برفک زدن می‌کند.

راه‌حل:

  • بنابراین بهتر است برای جلوگیری از برفک زدن یخچال بوش حواستان به عملکرد ترموستات باشد و هر چند مدت یکبار آن را با کمک گرفتن از تکنسین‌های مجرب تنظیم نمایید.

جهت رفع مشکل برفک زدن یخچال بوش با کجا تماس بگیریم؟

همانطور که در این مطلب اشاره کردیم، دلایل زیادی می‌تواند سبب شود که یخچال بوش دچار برفک شود که در این مطلب به بررسی چندین عامل پرداختیم. از مهم‌ترین  عواملی که می‌تواند علت برفک زدن یخچال بوش باشد، می‌توان به عدم سرویس دستگاه در زمان معین اشاره کرد. اما از آنجا که تیم آی پی امداد در دسترس است، نیاز نیست نگران چیزی باشید. کارشناسان و تکنسین‌های این مجموعه توانایی و تجربه کافی برای برطرف کردن مشکل برفک زدن یخچال فریزر و ساید بوش شما را دارند. برای استفاده از خدمات آی پی امداد تنها لازم است از طریق شماره 02158941 یا 02191093903 با پشتیبانی این مرکز تماس گرفته و یا پرسش و درخواست تعمیر یخچال خود را  مطرح کنید. کارشناسان آی پی امداد در اسرع وقت پاسخگوی شما خواهند بود.

دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده!

کاربر عزیز لطفا قبل از ارسال دیدگاه حتما به نکات زیر توجه نمایید:

  • سوال شما توسط تعمیرکاران آی پی امداد پاسخ داده می شود.
  • لطفاً سوال خود را با جزئیات کامل مطرح کنید تا بتوانیم بهترین راهنمایی را به شما ارائه دهیم.
  • در صورتی که ایمیل خود را صحیح وارد نمایید، بعد از پاسخ از طریق ایمیل به شما اطلاع رسانی خواهد شد.
بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
در صورتی که ایمیل ندارید، لطفاً ایمیل "test@ipemdad.com" را وارد کنید. ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست