logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت خشک نشدن ظروف در ظرفشویی بوش

علت خشک نشدن ظروف در ظرفشویی بوش
زمان مطالعه: 5 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت خشک نشدن ظروف در ظرفشویی بوش به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

شاید شما هم به‌خاطر کیفیت بالای محصولات بوش، از ماشین ظرفشویی بوش استفاده می‌کنید. اما اکنون، بعد از هر بار شستشو، باید ظروف را با دستمال خشک کنید. شاید از خودتان بپرسید که چرا ماشین ظرفشویی بوش ظروف را خشک نمی‌کند؟ قبل از اینکه دستمال خشک‌کن خود را بردارید، این مطلب را بخوانید تا علت خشک نشدن ظروف در ظرفشویی بوش را در این مقاله از آی پی امداد بفهمید و در صورتی که تاکنون اشتباهی کرده‌اید، بتوانید آن را اصلاح کنید. اگر بعد از خواندن این مطلب، در رابطه با خشک نکردن ظرفشویی بوش سوالی داشتید، می‌توانید در قسمت ثبت دیدگاه مقاله یا بخش پرسش‌و‌پاسخ سایت آی پی امداد مطرح کنید تا متخصصان ما، بهترین راه‌حل‌های را به شما ارائه دهند.

8 علت خشک نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی بوش

وقتی شما ماشین ظرفشویی را برای یک دوره شستشو روشن کرده و همه نکات مهم استفاده از این دستگاه را رعایت می‌کنید، پس از اتمام عملیات شستشو و در زمان خروج ظروف از دستگاه، متوجه می‌شوید که ظروف هنوز خیس هستند. خشک کردن ظروف یکی از مراحل مهم در فرآیند شستشوی ماشین ظرفشویی‌های بوش و سایر برندها است. اگر این مرحله به‌درستی انجام نشود، ممکن است دستگاه شما با مشکلاتی مواجه شود. به نظر شما این مشکل از کجا ناشی می‌شود؟ برای رفع این مشکل، چه اقداماتی باید انجام داد؟ در ادامه، با ما همراه باشید تا دلایل خشک نشدن ظروف در ظرفشویی بوش را بررسی کنیم.

  1. نوع ظروف
  2. خرابی دریچه هوا
  3. ایراد در موتور فن دریچه هوا
  4. خرابی المنت ظرفشویی
  5. مشکل در ترموستات
  6. کم بودن مایع جلادهنده
  7. نامنظم بودن چیدمان ظروف
  8. تنظیمات نادرست برنامه شستشو

8 علت خشک نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی بوش

در ادامه، با ما همراه باشید تا راه‌حل‌های ممکن برای خشک نکردن ظروف توسط ماشین ظرفشویی برند بوش را بررسی کنیم.

1. نوع ظروف در ظرفشویی

تاکید می‌شود که قبل از هر چیز، از خود سؤال کنید که آیا تمامی ظروف درست خشک نمی‌شوند یا فقط اقلام ساخته شده از پلاستیک یا تفلون؟ اگر این مشکل فقط مربوط به این نوع ظروف است. در واقع ماشین ظرفشویی هیچ مشکلی ندارد و مشکل صرفا به‌دلیل خصوصیات این نوع ظروف است. برای درک علت خشک نشدن ظروف در ظرفشویی بوش، باید بدانید که بسیاری از ماشین‌های ظرفشویی مدرن از تکنولوژی تراکم برای خشک کردن ظروف استفاده می‌کنند.

بعد از شستشوی نهایی با آب داغ، این دستگاه‌ها اقلام را با حفظ حرارت خشک می‌کنند. اما دیواره‌های فولادی ضد‌زنگ ماشین ظرفشویی به اندازه کافی حرارت را در خود نگه نمی‌دارند و این باعث می‌شود رطوبتی که از بار شستشو تبخیر می‌شود، روی دیواره‌ها متمرکز شود. با‌این‌حال، پلاستیک و تفلون نسبت به سایر مواد کمتر در حفظ حرارت موفق هستند، بنابراین زمانی که سایر ظروف خشک می‌شوند، ظروف پلاستیکی و تفلون هنوز مرطوب باقی می‌مانند. یکی از خصوصیات مهم این نوع مواد این است که آب در آن‌ها کمتر تبخیر می‌شود و آن‌ها را مرطوب‌تر نگه می‌دارد.

راه‌حل:

  • اگر مشکل شما این است که چاره‌ای نیست، توصیه می‌شود ظروف تفلون آشپزخانه را به‌ صورت دستی بشویید.

2. خرابی دریچه هوا

در دوره شستشوی ماشین‌های ظرفشویی بوش، یکی از مراحل مهم، باز کردن دریچه‌های هوایی است که با استفاده از یک فن، هوای داخل ماشین را به بیرون هدایت می‌کنند. اگر این دریچه‌ها به‌درستی کار نکنند، عملکرد ماشین‌های ظرفشویی تحت تاثیر قرار می‌گیرد. مشکل اولیه در این دریچه هوا، باز نشدن آن است که موجب مشکلاتی در دوره شستشوی و خشک کردن می‌گردد.

خرابی دریچه هوا

راه‌حل:

برای رفع مشکل باز نشدن دریچه‌های هوایی ماشین ظرفشویی، می‌توانید این راه‌حل‌ها را امتحان کنید:

  • ابتدا مطمئن شوید که دریچه‌های هوا پاک و بدون هرگونه خراش یا آلودگی هستند. از دستگاه‌های نوک تیز و مناسب برای پاکسازی دریچه‌ها استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید که هیچ مانعی در مسیر باز شدن دریچه‌ها وجود ندارد.
  • اگر هنوز مشکل برطرف نشده است، باید مکانیزم دریچه‌ها را بررسی کنید. مطمئن شوید که قطعات درست قرار گرفته‌اند و هیچ قطعه‌ای در مسیر کارکرد دریچه‌ها نیست. در صورت لزوم، از کارشناسان آی پی امداد کمک بگیرید.
  • اگر مشکل همچنان ادامه دارد، باید عملکرد فن دریچه‌ها را بررسی کنید. مطمئن شوید که فن به‌درستی کار می‌کند و هوا را به‌صورت کافی خروجی می‌دهد. در صورت لزوم، فیلتر هوا را نیز بررسی و تمیز کنید.
  • اگر با انجام مراحل فوق هنوز هم مشکل برطرف نشده است، بهتر است به تعمیرکار آی پی امداد مراجعه کنید. آن‌ها دارای تخصص و تجربه لازم برای تشخیص و رفع مشکلات هستند.

3. ایراد در موتور فن دریچه هوا

نقش اصلی موتور فن دریچه‌های هوا، خشک کردن ظروف پس از شستشو است. با عبور هوای گرم از دریچه‌های هوا، عمل خشک کردن به‌صورت خودکار آغاز می‌شود. اگر این موتور فن با هرگونه مشکل روبه‌رو شود، روی سیکل خشک کردن ظروف داخل ماشین ظرفشویی تاثیرگذار خواهد بود و باعث تاخیر در فرآیند شستشو و خشک نشدن ظروف در ظرفشویی بوش می‌شود.

راه‌حل:

  • به‌ منظور بررسی صحیح عملکرد موتور فن دریچه هوا، پیشنهاد می‌شود از مولتی تستر استفاده کنید. البته اجرای این عمل را باید به کارشناسان آی پی امداد بسپارید.

4. خرابی المنت ظرفشویی

یکی از دلایل مهم خشک نشدن ظروف در ظرفشویی بوش، خرابی المنت ظرفشویی است. اگر ماشین ظرفشویی شما دارای عنصر گرمایشی است و امکان تنظیمات Heated Dry را دارد، اما ظروف هنوز هنگام پایان چرخه‌ی آبکشی خیس هستند و حتی در لمس حالت گرما احساس نمی‌شود، احتمال دارد، عنصر گرمایشی فعال نباشد.

خرابی المنت ظرفشویی بوش

راه‌حل:

  • برای بررسی و تعمیر المنت ظرفشویی بوش بهتر است از کمک یک تکنسین متخصص در این زمینه استفاده کنید. اما برای بررسی اولیه، مراحل زیر می‌تواند به شما کمک کند.
  • برای بررسی المنت ماشین ظرفشویی، از یک مولتی‌متر (مولتی تستر) استفاده کنید. این دستگاه برای آزمایش جریان الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌توانید آن را از فروشگاه‌های ابزار خریداری کنید.
  • قبل از هر چیز، ماشین ظرفشویی را از برق جدا کنید. سپس، پانل پایینی ماشین ظرفشویی را باز کرده و داخل قسمت دسترسی را بررسی کنید تا بتوانید به دو پایانه فلزی کوچک از عنصر گرمایشی دسترسی پیدا کنید.
  • سپس با استفاده از مولتی‌متر، می‌توانید مقاومت عنصر گرمایشی را اندازه‌گیری کرده و اگر مقدار مقاومت ناصحیح بود، المنت ظرفشویی را تعویض کنید.

5. مشکل در ترموستات

ترموستات ماشین ظرفشویی یک وسیله ایمنی است که از افزایش دمای المنت دستگاه جلوگیری می‌کند. در صورت خرابی ترموستات، المنت گرمایشی قبل از خشک شدن ظروف، خاموش شده و موجب خشک نشدن ظروف در ظرفشویی بوش می‌شود.

مشکل در ترموستات ماشین ظرفشویی

راه‌حل:

  • برای رفع این مشکل، ابتدا نیاز به یک مولتی تستر دارید که روی کمترین مقدار مقاومت الکتریکی تنظیم شده باشد. قبل از هرکاری، ماشین ظرفشویی را از برق قطع کنید و پس از آن با استفاده از یک پیچ گوشتی، پانل پایینی را باز کنید.
  • به داخل قسمت دسترسی زیر وان ماشین ظرفشویی نگاه کنید تا ترموستات را پیدا کنید. (یک دیسک نقره‌ای تقریبا به اندازه یک چهارم در سمت راست وان قرار دارد). سیم‌های متصل به آن را جدا کنید و سپس گیره ترموستات را بردارید یا با استفاده از پیچ گوشتی، پیچ‌های نگهدارنده آن را بردارید و ترموستات را از ماشین ظرفشویی خارج کنید.
  • دو پروب مولتی تستر را به پایانه های ترموستات وصل کنید. در دمای اتاق، نمایشگر مولتی تستر باید مقاومت بی‌نهایت را نشان دهد. حال ترموستات را نزدیک یک لامپ گرم یا بخاری نگه دارید و دوباره خوانش‌ها را بررسی کنید.
  • در این حالت، سوزن باید صفر را نشان دهد. اگر مقادیر دیگری دریافت کردید، ترموستات خراب است و باید تعویض شود. بهتر است این کار را توسط یک تعمیرکار حرفه‌ای آی پی امداد انجام شود.

6. کم بودن مایع جلادهنده

مایعات جلا‌دهنده که باعث بهبود آبکشی و شستشوی بهتر ظروف در ماشین ظرفشویی می‌شوند، ارتباط مستقیمی با کاهش کشش سطحی آب دارند. این ماده‌ها، باعث می‌شوند که به‌جای تشکیل قطرات آب، ذرات کثیف و لکه‌های سفید آزاردهنده روی لیوان‌ها و سایر ظروف از بین بروند. همچنین، مایع جلا‌دهنده به خشک شدن سریع‌تر ظروف کمک می‌کند، به‌ویژه در ماشین ظرفشویی که از نوع خشک کن متراکم استفاده می‌کند. در واقع کم بودن مایع جلادهنده ماشین ظرفشویی موجب خشک نشدن ظروف در آن می‌شود.

کم بودن مایع جلادهنده ماشین ظرفشویی

راه‌حل:

  • اگر ظروف شما در ماشین ظرفشویی به‌درستی خشک نشده و لکه بر روی آن‌ها باقی مانده است، پیشنهاد می‌شود که بخش مایع جلا‌دهنده در درب داخلی، کنار بخش اضافه کردن قرص یا مایع‌شوینده، به‌طور کامل پر شده باشد. در غیر این صورت، درپوش مایع جلا‌دهنده را بردارید و آن را به اندازه کافی پر کنید تا نشانگر پر شدن آن را نشان دهد.
  • اگر از قبل مقدار زیادی مایع جلا‌دهنده در ماشین ظرفشویی وجود دارد، احتمالا ضایعات و رسوبات آن در طول چرخه آبکشی انباشته شده‌اند که ممکن است باعث مشکل در عملکرد ماشین شود. برای رفع این مشکل، باید درپوش مایع جلادهنده را بردارید و از یک دستگاه مکنده مشابه استفاده کنید تا هرگونه مایع جلادهنده را که هنوز در جایگاه آن وجود دارد بردارید.
  • سپس، یک کاسه را با دو فنجان سرکه سفید پر کرده و آن را در ماشین ظرفشویی در قفسه بالایی قرار دهید. درپوش محلول مایع جلادهنده را باز بگذارید و دستگاه را روی گرم‌ترین تنظیم آب قرار دهید و سپس روشن کنید. این کار باعث پاک شدن تمام رسوبات و ضایعات موجود در ماشین ظرفشویی، از جمله مخزن جلا‌دهنده می‌شود.

7. نامنظم بودن چیدمان ظروف

بسیاری از کاربران اصول چیدمان ظروف در ماشین ظرفشویی را نادیده می‌گیرند که این موضوع علت خشک نشدن ظروف در ظرفشویی بوش می‌باشد. اگر ماشین ظرفشویی شما به‌خوبی خشک نمی‌کند، بهتر است به قوانین و تکنیک‌های قراردادن ظروف در داخل آن توجه کنید. آیا شما ظروف بیش‌از‌حد استاندارد را درون ماشین قرار می‌دهید؟ آیا ظروف به‌سادگی کج می‌شوند؟ ظروف به یکدیگر برخورد می‌کنند؟ این مسائلی هستند که در صورت نادیده گرفتن چینش صحیح، تأثیرات زیادی بر روی خشک شدن ظروف خواهند داشت و ممکن است سیکل شستشو را بهم بریزند.

راه‌حل:

  • اگر مطمئن نیستید که چگونه ظروف را قرار دهید، بهتر است دفترچه راهنمای ماشین ظرفشویی بوش خود را مطالعه کنید (در صورت گم شدن دفترچه، می‌توانید آن را آنلاین پیدا کنید) و همیشه قبل از شروع به‌کار، بازوی اسپری را به آرامی چرخانده و اطمینان حاصل کنید که ظروف با هم برخورد نمی‌کنند.

8. تنظیمات نادرست برنامه شستشو

اگر یک المنت گرمایشی در ماشین ظرفشویی خود دارید، باید بدانید که بسیاری از ماشین‌های ظرفشویی جدیدتر برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی از استفاده از گرمایش خشک خودداری می‌کنند و باعث خشک نشدن ظروف در ظرفشویی بوش می‌شوند.

تنظیمات نادرست برنامه شستشو ماشین ظرفشویی

راه‌حل:

  • اگر مطمئن نیستید، می‌توانید در پایین کف ماشین‌ظرفشویی خود به‌دنبال یک حلقه فلزی ضخیم یا عنصر U شکل بگردید. در این حالت، با دستی روشن کردن تنظیمات مربوطه، معمولا با فشار دکمه‌ای که با عنوان Heated Dry یا مشابه آن روی صفحه کنترل قرار دارد، می‌توانید این عملیات را انجام دهید.
  • به‌خاطر داشته باشید که حتی در ماشین‌های ظرفشویی که به‌طور پیش‌فرض تنظیمات خشک‌کننده با گرمایش را برای چرخه‌های شستشوی معمولی انجام می‌دهند، تنظیمات شستشوی سریع یا اکسپرس شامل چرخه خشک کردن گرم به‌منظور صرفه‌جویی در زمان نمی‌شود.
  • بنابراین، اگر با برنامه‌ های شستشوی ماشین‌ ظرفشویی بوش خود کاملا آشنا نیستید، احتمال دارد این تنظیمات در دستگاه شما غیرفعال شده باشند. اگر به‌دنبال دلایل خشک نشدن ظروف در ظرفشویی بوش خود هستید، بهتر است قبل از هر چیز، تمامی برنامه‌های ظرفشویی خود را به‌طور کامل مطالعه کنید.

جهت رفع مشکل خشک نکردن ماشین ظرفشویی بوش با کجا تماس بگیریم؟

خشک نشدن ظروف در ظرفشویی بوش دلایل مختلفی دارد، به‌منظور رفع این مشکل، می‌توانید با شماره 02158941 یا 02191093903 تماس گرفته و از خدمات آی پی امداد بهره ببرید. این خدمات شامل راه‌حل‌های حرفه‌ای و کارآمد برای رفع مشکلات فنی و تعمیر ماشین ظرفشویی می‌شوند. با تیم متخصص و مجرب آی پی امداد، می‌توانید به‌سرعت و به‌صورت کاملا حرفه‌ای به رفع مشکل خود بپردازید و از عملکرد بهتر ماشین ظرفشویی خود لذت ببرید. از راهکارهای حرفه‌ای استفاده کنید و از تجربه بهتر در استفاده از ماشین ظرفشویی خود بهره‌مند شوید.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
اینستاگرام آی پی امداد