logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

نحوه شستن لباس نوزاد

نحوه شستن لباس نوزاد
زمان مطالعه: 8 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله نحوه شستن لباس نوزاد به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

یکی از مهم ترین دغدغه های مادران شستن لباس نوزادان و کودکان است. در ادامه این مقاله از آی‌ پی امداد به موارد مختلفی از جمله نحوه شستن لباس نوزاد، چگونه لباس نوزاد را ضد عفونی کنیم؟، اهمیت شست و شوی لباس کودکان و نوزادان، آیا می توان از وایتکس برای شستن لباس نوزاد استفاده کرد؟ و نکات مهم در رابطه با شستشوی لباس نوزادان خواهیم پرداخت.

خلاصه ای از طریقه شست و شوی لباس نوزاد

کاربران گرامی آی‌ پی امداد برای این که وقت کمتری از شما بگیریم، در این قسمت خلاصه ای از مقاله نحوه شستن لباس نوزاد را مطرح کرده ایم.

طریقه شستشوی لباس نوزاد
  • بهتر است لباس های کودک را با دست و با استفاده از شوینده های کودک بشویید.
  • استفاده از ماشین لباسشویی برای شستن لباس نوزاد.
طریقه ضدعفونی کردن لباس نوزاد
  • لباس های نوزاد را در سرکه سفید خیس کنید.
  • استفاده از مواد شوینده مخصوص کودکان و نوزادان.
اهمیت شستشوی لباس کودکان و نوزادان
  • به دلیل سیستم ایمنی پایین کودکان و نوزادان.
  • پوست ظریف و شکننده
آیا می توان از وایتکس برای شستن لباس نوزاد استفاده کرد؟
  • خیر، به هیچ عنوان از وایتکس برای شستشو استفاده نکنید.
نکات مهم در رابطه با شستشوی لباس نوزادان
  • پیش از شستشوی لکه ها را از بین ببرید.
  • شستشوی لباس نوزاد پس از خرید.
  • انتخاب شوینده مناسب شستشوی لباس نوزاد.
  • تنظیم دمای آب قبل از شست و شوی لباس نوزاد.
  • مراحل خشک کردن لباس نوزاد.

طریقه شستشوی لباس نوزاد

بهتر است لباس های کودک را با دست و با استفاده از شوینده های کودک بشویید. می توانید از ماشین لباسشویی نیز استفاده کنید اما باید به چندین نکته بسیار مهم دقت داشته باشید. نوزادان به خصوص در سال اول زندگی پوست نازک و حساسی دارند و در نحوه شستن لباس نوزاد باید به نکات مختلفی توجه کرد. لباس نوزاد اگر نو باشد یا چندین بار توسط نوزاد پوشیده شده باشد، به معنای تمیزی آن نخواهد بود. کودکان پوست حساسی دارند و شما نمی دانید قبل از خرید لباس آن ها کجا بوده اند و با چه چیزی در تماس بوده اند. در واقع، تولید کنندگان لباس اغلب موادی را به لباس اضافه می کنند که از رشد بیشتر و کپک زدن جلوگیری می کند.

طریقه شستشوی لباس نوزاد

لباس‌ های جدید ممکن است رنگ‌ های اضافی روی آن‌ ها داشته باشند و این مواد شیمیایی می‌ توانند باعث قرمزی و سوزش پوست کودک شما شوند، بهتر است قبل از اولین استفاده همه لباس‌ ها را بشویید. برخی از کارشناسان شستن لباس نوزاد و کودک را دو بار توصیه می کنند. سعی کنید لباس کودکان را پس از یک بار شستشوی و خشک کردن، برای باری دیگر مراحل شستشوی و خشک کردن را انجام دهید تا مواد شوینده به طور کامل از لباس جدا شوند. این عملکرد می تواند به حذف مواد شیمیایی، شوینده ها و رنگ ها از لباس ها کمک کند و احتمال آلرژی و حساسیت پوستی را در کودکان کاهش دهد.

  • بهتر است لباس های کودک را با دست و با استفاده از شوینده های کودک بشویید.
  • استفاده از ماشین لباسشویی برای شستن لباس نوزاد.
  • مواد شیمیایی قوی و بدبو می تواند باعث ایجاد حساسیت یا آلرژی در کودکان شود.
  • لباس های کودکان معمولاً لکه های قوی می گیرند و به راحتی تمیز نمی شوند.
  • بهتر است قبل استفاده از لباس نو و تازه خریداری شده، همه لباس‌ ها را بشویید.
نکاتی مهم برای شستشو لباس نوزاد در لباسشویی
نکاتی مهم برای شستشو لباس نوزاد در لباسشویی

ویدیویی مرتبط با این مقاله توسط تیم آی پی امداد تهیه شده است که شما کاربران گرامی می توانید در بخش ویدیو ها آن را مشاهده کنید.

مشاهده ویدیو

چگونه لباس نوزاد را ضد عفونی کنیم؟

علاوه بر شستن لباس های نوزاد، ضد عفونی کردن لباس نوزاد نیز ضروری است. برای ضد عفونی کردن نیاز به داشتن چندین نکته خواهید داشت که در ادامه به تمامی آن ها اشاره خواهیم کرد:

  • اولین قدم در ضد عفونی کردن لباس نوزاد این است که ابتدا لکه های احتمالی را شناسایی کرده و آن ها را بشویید.
  • از آنجایی که بسیاری از لکه های روی لباس کودک مانند گوشت یا شیر مادر حاوی پروتئین است و پروتئین خطرناک ترین انواع باکتری ها را به خود جذب می کند، شناسایی و شستشوی آن از قبل ضروری است. این مرحله باید قبل از افزودن مواد شوینده انجام شود. اطمینان حاصل کنید که لکه ها با استفاده از مواد شوینده مخصوص بچه که در اکثر داروخانه ها موجود است پاک می شوند.
  • آب دهان، آبریزش بینی و رطوبت خشک شده را از لباس پاک کنید. اهمیت این مرحله در این است که مایعات بدن نوزاد، مانند لکه های پروتئینی، مملو از باکتری های مضر است و می تواند به بستری برای رشد باکتری هایی تبدیل شود که در گذشته نوزاد شما را بیمار کرده و اکنون از طریق لباس پخش می شود. با استفاده از محصولاتی که برای نوزادان بی خطر هستند، این نواحی را به طور کامل از لباس پاک کنید. این مرحله نیز باید قبل از شستن لباس نوزاد انجام شود.
  • لباس های نوزاد را در سرکه سفید خیس کنید. سرکه سفید یک ضد عفونی کننده اثبات شده است که برای پوست نوزاد شما بی خطر است زیرا طبیعی است. به یاد داشته باشید که سرکه خالص بیش از حد اسیدی است و یک یا دو فنجان سرکه سفید را باید با یک سطل آب رقیق کنید. سپس لباس نوزاد را قبل از شستن 30 دقیقه خیس کنید.

چگونه لباس نوزاد را ضد عفونی کنیم؟

اهمیت شست و شوی لباس کودکان و نوزادان

در بدو تولد، نوزادان سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بنابراین نمی توانند در معرض آلودگی قرار گیرند. لباس ها در این زمان بسیار مهم هستند، زیرا در تماس مستقیم با نوزاد می باشند و کثیفی زیادی را جذب می کنند. روش شستن لباس نوزادان با بزرگسالان متفاوت است. پوست ظریف و شکننده نوزاد می تواند به مواد شوینده شیمیایی واکنش نشان دهد و سلامت کودک را تهدید کند. همچنین، لکه های پروتئینی مانند شیر مادر، باکتری های زیادی را جذب می کند و می تواند کودک شما را بیمار کند. بنابراین بهتر است برای شستن لباس های کودکان از شوینده های مخصوص استفاده کنید. طبق توصیه متخصصان نوزاد، لباس های نو را قبل از پوشیدن بشویید و خشک کنید. به این دلیل است که لباس ها قبل از خرید چندین بار دست به دست شده اند و ممکن است کثیف باشند.

اهمیت شست و شوی لباس کودکان و نوزادان

آیا می توان از وایتکس برای شستن لباس نوزاد استفاده کرد؟

وایتکس یکی از قوی ترین شوینده هایی است که می توان از آن برای از بین بردن انواع لکه های روی لباس مانند لکه های رنگ مو، لکه های رنگی و حتی نظافت منزل مانند تمیز کردن سینک، توالت و … استفاده کرد، شاید فکر کنید شستن لباس نوزاد با وایتکس مشکل خاصی ایجاد نمی کند؛ زیرا لباس ها به هر حال شسته می شوند. این ماده پس از شستشو می تواند باعث حساسیت و آسیب پوستی در کودکان شود.

آیا می توان از وایتکس برای شستن لباس نوزاد استفاده کرد؟

اگر فکر می کنید برای از بین بردن لکه های عمیق روی لباس نوزاد چه باید کرد؟ باید بگوییم که تنها راه استفاده از سفید کننده های طبیعی مانند آبلیمو است. کافی است مقداری از آن را روی لکه لباس بریزید، کمی صبر کنید و در نهایت لباس را بشویید. به این ترتیب می توانید بدون به خطر انداختن سلامت نوزاد از شر لکه های خود خلاص شوید. هرگز فراموش نکنید که مواد شیمیایی می توانند واکنش های جدی روی پوست نوزاد شما ایجاد کنند و منجر به آلرژی و عفونت شود که همچنین می تواند باعث بثورات، کهیر، جوش و بریدگی شود.

نکات مهم در رابطه با شستشوی لباس نوزادان

در شستشوی لباس نوزاد باید به چندین نکته بسیار مهم توجه فرمایید که در ادامه به طور تکمیلی به تمامی این موارد اشاره خواهیم کرد:

  1. نحوه شستن لباس نوزاد پس از خرید
  2. طریقه از بین بردن لکه های لباس نوزاد
  3. انتخاب شوینده مناسب شستشوی لباس نوزاد
  4. تنظیم دمای آب قبل از شست و شوی لباس نوزاد
  5. مراحل خشک کردن لباس نوزاد

شستشوی لباس نوزاد پس از خرید

مشاهده شده است که پوست بسیاری از نوزادان پس از اولین بار پوشیدن لباس نو حساسیت نشان می دهد و جوش می زند. فرقی نمی کند لباس نوزاد را در خانه بدوزید یا از فروشگاه بخرید. هر لباس جدیدی که کودک شما می پوشد، باید ابتدا شسته شود. از آن جایی که نوزادان پوست حساس تری نسبت به بزرگسالان دارند، شستن لباس های کودکان و نوزادان قبل از استفاده تنها راه مطمئن برای جلوگیری از آسیب به پوست است. در عین حال فراموش نکنید که شوینده ای که استفاده می کنید باید برای نوزادان مناسب و ملایم باشد. بسیاری از فروشگاه ها سایز لباس را روی برچسب نشان می دهند. توجه داشته باشید که قبل از شستن لباس های کودکان، این برچسب را بردارید تا بعد از شست و شوی شاهد آن ها نباشیم.

Washing baby clothes after purchase

پیش از شستشوی لکه ها را از بین ببرید

شما به عنوان یک مادر در معرض تبلیغات مختلف مربوط به نوزاد و محصولات آن هستید. محصولات لکه‌ بر را می‌ توانید برای پاک کردن برخی لکه‌ ها از لباس‌ های نوزاد در زمانی که به مواد شوینده در خانه دسترسی ندارید تهیه کنید. لباس‌ های کودک اغلب به شیر، ادرار و موارد دیگر آلوده هستند. بهتر است قبل از شستشو کثیفی ها را تمیز کنید تا از پاک شدن باکتری ها و تمیز بودن لباس ها مطمئن شوید. برای جلوگیری از لکه های مختلف به نکات زیر توجه کنید:

  • برای از بین بردن لکه های پروتئینی مانند لکه شیر، بزاق و غذا می توانید لباس ها را در آب سرد یا گرم و صابون خیس کنید.
  • برای از بین بردن لکه های چرب مانند روغن بچه، پماد، کرم و … از نشاسته یا پودر استفاده کنید. اگر لکه ضخیم است، می توانید از برس های مخصوص لباس نوزاد استفاده کنید.
  • از محلول آب و سرکه سفید یا آب و الکل برای از بین بردن لکه میوه، آب میوه و مربا استفاده کنید.
  • می توانید از محلول آب گرم صابون یا آمونیاک برای تمیز کردن لکه های ادرار و مدفوع استفاده کنید.

انتخاب شوینده مناسب شستشوی لباس نوزاد

قبل از شستن لباس نوزاد، باید مواد شوینده مناسب نوزاد را خریداری کنید. همیشه در قفسه های فروشگاه ها مواد شوینده با برندهای مختلف وجود دارد. برخی از کودکان به محصولاتی که بوی خاصی دارند، حساسیت دارند. بنابراین برای این که پوست نوزاد حساسیت پیدا نکند، بهتر است از ابتدا با مواد شوینده بدون عطر استفاده کنید. انتخاب مواد شوینده بسیار مهم است. مواد شوینده و خوشبو کننده برای سلامت پوست نوزاد و همچنین پوشیدن لباس های آغشته به آن ها می تواند برای پوست کودک حساس باشد. برای شستن لباس های کودکان بهتر است از شوینده های بدون آنزیم، خوشبو کننده و سفید کننده استفاده کنید. شوینده های مایع برای لباس های نوزاد نیز توصیه می شود، زیرا سریع تر از پودرهای ریز از الیاف لباس پاک می شوند.

  • شستن لباس با استفاده از لباسشویی نوزاد نه تنها بهترین روش شستشو است و برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید و به پوست کودک آسیبی نرسانید، باید از بهترین شوینده لباس کودک نیز استفاده کنید.
  • بسیاری از افراد در انتخاب بین پودر ماشین لباسشویی یا مایع تردید دارند و می گویند بهترین مواد شوینده برای شستن لباس کودک مواد شوینده ای است که بوی کمتری داشته باشد و سریع در آب حل شود.
  • هر چه میزان حلالیت ماده شوینده در آب بیشتر باشد، سریعتر از لباس کودکان پاک می شود.
  • هنگام شستن لباس های نوزادان، استفاده از مایع لباسشویی قابل شستشو با دست توصیه می شود.

انتخاب شوینده مناسب شستشوی لباس نوزاد

تنظیم دمای آب قبل از شست و شوی لباس نوزاد

برای شستن لباس های نوزاد از آب 30 یا 40 درجه سانتی گراد استفاده کنید و اگر برای همه لباس ها از مواد شوینده استفاده می کنید، می توانید تمام لباس ها را با هم در یک مرحله بشویید و در آخر برای شستن لباس حتما برچسب روی لباس را مطالعه کنید تا نحوه شستن و مراقبت از هر لباس را بدانید. یکی از مهم ترین مراحل در شست و شوی، چیدمان لباس است.

تنظیم دمای آب قبل از شست و شوی لباس نوزاد

دمای آب برای شستن لباس نوزاد و کودک باید به گونه ای انتخاب شود که ماده شوینده در آن دما به درستی عمل کند و با حفظ بافت لباس نوزاد، بو را از بین ببرد. قبل از شستن لباس، ماشین لباسشویی و در صورتی که به صورت دستی انجام می دهید، لگن را کاملا تمیز و ضد عفونی کنید. معمولاً مقدار آب مورد نیاز روی برچسب لباس نوزاد درج می شود. همچنین وان یا لگن را با آب با دمای 35-40 درجه سانتی گراد پر کنید.

مراحل خشک کردن لباس نوزاد

لباس های نوزاد شما را می توان مانند هر لباس شخصی دیگر خشک کرد. چیزهایی مانند ژاکت ها و لباس های توری باید برروی تخته ای گذاشته شوند تا خشک شوند. شاید فکر کنید همه آن لباس های کوچک خیلی زود خشک می شوند، اما اینطور نیست. کمی بیشتر طول می کشد تا تمامی لباس ها خشک شوند. خشک کردن لباس کودکان در آفتاب به جای استفاده از خشک کن مزایایی دارد. آفتاب گاهی اوقات می تواند لباس های سفید شما را سفید کرده و آن ها را سفیدتر کند. علاوه بر این نور خورشید توانایی تجزیه میکروب ها را دارد.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
اینستاگرام آی پی امداد