logo logo تعمیر لباسشویی در تهران با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

پاره شدن لباس در ماشین لباسشویی

پاره شدن لباس در ماشین لباسشویی
پاره شدن لباس در ماشین لباسشویی
زمان مطالعه: 6 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله پاره شدن لباس در ماشین لباسشویی به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

ماشین لباسشویی یکی از پرکاربردترین لوازمی است که شستشوی لباس‌ ها را آسان و سریع کرده است. اما گاهی اوقات این دستگاه می‌ تواند باعث آسیب به لباس‌ های ما شود. یکی از رایج‌ ترین مشکلات، پاره شدن یا سوراخ شدن لباس‌ ها در ماشین لباسشویی است. در این مقاله از آی پی امداد، به بررسی علت پاره شدن لباس‌ در ماشین لباسشویی و ارائه راه‌ حل‌ های مناسب برای رفع این مشکل می‌ پردازیم. با مطالعه این مقاله و همچنین مشاهده فیلم آموزشی ارائه شده خواهید آموخت که چگونه از پاره شدن لباس‌ های خود در ماشین لباسشویی جلوگیری کنید.

کاربران گرامی، اگر به دنبال دلایل پاره یا سوراخ شدن لباس در لباسشویی خود هستید به مطالعه مقاله جامع آی پی امداد بپردازید و اگر سوالی که در حین رفع مشکل دارید، کافی است در انتهای صفحه (قسمت دیدگاه) یا بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید تا کارشناسان آی پی امداد جوابگوی مشکل شما باشند.

ویدیو آموزشی علت پاره شدن لباس در لباسشویی

در صورتی که پس از شستشوی لباس های خود در ماشین لباسشویی متوجه پاره یا سوراخ شدن آنها شده اید، در این ویدیو آموزشی، به طور کامل به بررسی هریک از این دلایل بروز این مشکل می‌ پردازیم.

چرا لباسشویی لباس را پاره میکند؟ 8 علت + راه‌حل

در بین عموم این عقیده رواج دارد که شستشوی لباس با ماشین لباسشویی آسیب کمتری نسبت به شستشو با دست به لباس می‌زند. با این وجود گاهی پس از شستشو، متوجه سوراخ، نخ کش یا پاره شدن لباس در ماشین لباسشویی می‌شوید. علت چیست؟ شما باید هر احتمالی را که موجب پارگی لباستان می‌شود، بررسی کنید و با برطرف کردن آن مانع پارگی لباس‌های بیشتری شوید. باید به این نکته توجه کنید که در برخی موارد پارگی لباس ‎ها در ماشین لباسشویی علت‌های مختلفی دارد. 8 علت پاره شدن لباس ها در ماشین لباسشویی به شرح زیر میباشد:

  1. تنظیم دور تند نامناسب
  2. همراه بودن اجسام تیز در میان لباس ها
  3. خراب شدن یقه شور
  4. پر کردن بیش از ظرفیت در لباسشویی
  5. کم بودن میزان لباس
  6. تنظیم نامناسب برنامه شستشو
  7. عدم کارکرد درست خشک کن
  8. تیز بودن لبه های دیگ

در ادامه هریک از این موارد را به صورت کامل بررسی خواهیم کرد.

1. تنظیمات نامناسب دور تند ماشین لباسشویی

هنگامی که ماشین لباسشویی برای شستشوی لباس از دور تند استفاده کند، احتمال آسیب دیدن و سوراخ شدن لباس در ماشین لباسشویی وجود دارد. دور تند زیاد باعث چرخش بیش از حد دیگ لباسشویی می‌ شود. این چرخش سریع، اصطکاک زیادی بین لباس‌ ها ایجاد می‌ کند و می‌ تواند باعث پاره شدن آنها شود. همچنین در این شرایط لباس‌ ها به دور هم می‌ پیچند و گره می‌ خورند. این گره خوردن، فشار زیادی به الیاف لباس‌ ها وارد کرده و باعث پاره شدن آنها می شود. در نتیجه برای جلوگیری از آسیب احتمالی لباس باید موارد زیر را رعایت کنید:

  • برای هر نوع لباس، دور تند مناسب را انتخاب کنید. به طور کلی، برای لباس‌ های ظریف و نازک باید از دور تند کم و برای لباس‌ های ضخیم و محکم می‌ توانید از دور تند بیشتر استفاده کنید.
  • بسیاری از ماشین‌ های لباسشویی برنامه‌ های شستشوی مخصوص برای لباس‌ های ظریف و نازک دارند. این برنامه‌ ها از دور تند کم استفاده کرده و به حفظ سلامت لباس‌ ها کمک می‌ کنند.
  • قبل از شستشو، لباس‌ ها را بر اساس جنس و ضخامت آنها جدا کنید. لباس‌ های ظریف و نازک را با لباس‌ های ضخیم و محکم یکجا نشویید.

تنظیمات نامناسب دور تند ماشین لباسشویی

2. وجود اجسام تیز میان لباس‌ها در لباسشویی

در برخی موارد، اجسام تیز مانند لبه‌ زیپ‌ ها، برخی دکمه‌ های لبه دار، فنر لباس‌ های زیر زنانه، جا ماندن وسیله تیز در جیب لباس‌ ها و… هنگام شستشو به الیاف سایر لباس‌ ها گیر کرده و موجب نخ کش و پاره شدن لباس در ماشین لباسشویی می‌ شود. در برخی موارد گیره اتصال پرده به میله، هنگام شستشوی پرده باعث پارگی پرده شده است. برای اینکه با چنین مواردی کمتر مواجه شوید و لباس‌ های شما حین عمل شستشو آسیب کمتری ببینند:

  •  حتما جیب‌ ها را بررسی کنید. زیپ لباس‌ها را ببندید.
  • لباس‌ های زیر فنر دار را با دست بشورید و در صورت امکان لباس را پشت و رو کنید تا الیاف رویی لباس آسیب کمتری ببیند.
  • همچنین دیگ لباسشویی را به صورت کامل بررسی کنید که هیچگونه شیء داخل آن گیر نکرده باشد.

وجود اجسام تیز میان لباس‌ها در لباسشویی

3. آسیب دیدگی یقه شور ماشین لباسشویی

یقه شور یا پره های داخل دیگ لباسشویی نقش مهمی در شستشوی لباس ها دارند. آنها با حرکت لباس ها در جهات مختلف، به شستشوی یکنواخت و تمیز شدن کامل لباس ها کمک می کنند. اما اگر یقه شور آسیب ببیند، می تواند به لباس ها آسیب رسانده و باعث پاره و سوراخ شدن آنها شود. با گذشت زمان و استفاده مداوم از لباسشویی، ممکن است پره های یقه شور شل شوند و به درستی در جای خود قرار نگیرند. همچنین جرم و رسوب مواد شوینده می تواند به مرور زمان روی یقه شور جمع شده و باعث زبر شدن سطح آن شود. این زبری می تواند به لباس ها گیر کرده و آنها را پاره کند.

  • برای رفع این مشکل باید یقه شورها را به دقت بررسی کنید. اگر پره ها شکسته، لب پر شده یا شل شده باشند، باید آنها را تعویض کنید.

آسیب دیدگی یقه شور ماشین لباسشویی

4. پر کردن بیش از ظرفیت در لباسشویی

وقتی لباسشویی بیش از حد پر می شود، لباس ها فضای کافی برای حرکت آزادانه در حین شستشو را ندارند. این مسئله باعث ساییده شدن مداوم لباس ها به یکدیگر و ایجاد اصطکاک می شود. اصطکاک زیاد می تواند به الیاف لباس ها آسیب برساند و آنها را پاره و سوراخ کند. همچنین در لباسشویی پر از لباس، احتمال گیر کردن لباس ها به دکمه ها، زیپ ها، سنجاق ها و سایر اجسام تیز موجود در لباس ها بیشتر است.

  • به علامت گذاری داخل دیگ توجه کرده و لباس ها را تا حداکثر ظرفیت لباسشویی آن پر نکنید.
  • به طور کلی فضای خالی به اندازه یک مشت دست بین لباس ها و لبه دیگ باقی بگذارید.

پر کردن بیش از ظرفیت در لباسشویی

5. کم بودن میزان لباس در لباسشویی

برخی تصور می‌کنند اگر ماشین لباسشویی با حجم کم لباس کار کند، فشار کمتری به دستگاه وارد می‌ شود. این تصور کاملا اشتباه است. حجم کم لباس علاوه بر اینکه هنگام شستشو به کمک فنر ماشین لباسشویی فشار می‌ آورد، تار و پود لباس ها را بر اثر چرخش بیش از حد نابود و موجب سوراخ شدن لباس در ماشین لباسشویی می‌ شود. بنابراین همیشه باید حد تعادل را در میزان لباس‌ های ماشین لباسشویی رعایت کرد. از این رو حداقل 1/3 تا 1/2 ظرفیت دیگ را لباس پر کنید.

کم بودن میزان لباس در لباسشویی

6. تنظیم نامناسب برنامه شستشو با جنسیت لباس در لباسشویی

در همه ماشین لباسشویی‌ های موجود در بازار، برنامه‌ های شستشو متناسب با جنسیت لباس تفکیک شده است. برای مثال برنامه شستشوی لباس پشمی با لباس نخی از لحاظ سرعت شستشو، درجه حرارت آب مورد استفاده برای شستشو و دور چرخش خشک کن لباسشویی متفاوت است. چنانچه نمی‌ توانید برنامه درست متناسب با جنس لباستان را انتخاب کنید، بهتر است از درجه الیاف حساس برای تمامی شستشو‌ها استفاده کنید تا الیاف لباس‌ها پس از شستشو سالم بمانند.

تنظیم نامناسب برنامه شستشو در لباسشویی

7. درست کار نکردن خشک کن لباسشویی

ماشین لباسشویی عموما با تندتر چرخیدن سعی در خشک کردن لباس‌ ها دارد. چنانچه ماشین لباسشویی حین خشک کردن تعادل نداشته و به اصطلاح بالانس نباشد، لباس‌ ها به محفظه گیر کرده و ممکن است موجب پاره شدن لباس در ماشین لباسشویی شود. در برخی مواقع خط‌ هایی مانند سوختگی بر اثر اصطکاک سریع لباس با بدنه یا محفظه نیز دیده می‌ شود. به همین منظور بهتر است:

  • هنگام روشن کردن ماشین لباسشویی دکمه راحت اتو شدن (easy iron) را فشار دهید تا سرعت چرخش ماشین لباسشویی حین خشک کردن کمتر شده و علاوه بر کمتر چروک شدن ، لباس‌ ها آسیب کمتری ببیند.
  • بهتر است سرعت چرخش را بر روی 600 دور تنظیم کنید تا کمتر شاهد پارگی لباس‌ ها باشید.
  • برای شستشوی شلوارهای جین امروزی که زیپ دار هستند، حتما از توری استفاده کنید؛ زیرا ممکن است موجب پارگی بیشتر و حتی بلااستفاده شدن آنها شود.

درست کار نکردن خشک کن لباسشویی

8. تیز بودن لبه های دیگ ماشین لباسشویی

دیگ داخل ماشین لباسشویی از طریق حمل کننده‌ های فلزی و گاهی پلاستیکی که در اطراف دیگ قرار گرفته است، می‌چرخد. در برخی موارد شکستن و یا خارج شدن این حمل کننده‌ ها از جای خود، تیزی‌ هایی داخل دیگ ایجاد می‌ کند که حین چرخش موجب نخ کش و پاره شدن لباس‌ ها در ماشین لباسشویی می‌ شود.

  • به همین منظور همیشه قبل از قرار دادن لباس‌ها، داخل دیگ ماشین لباسشویی را بررسی کنید.
  • اگر لبه های تیزی پیدا کردید، با استفاده از سمباده یا سنگ فرز آنها را صاف کنید.
  • آسیب دیدن هرکدام از این حمل کننده ها علاوه بر ایجاد پارگی در لباس‌ ها، خسارات بیشتری ممکن است به بار آورد، لذا باید سریعا نسبت به تعمیر آن اقدام کرد.

تیز بودن لبه های دیگ ماشین لباسشویی

نکات جلوگیری از سوراخ شدن لباس در ماشین لباسشویی

برای پاره یا سوراخ نشدن لباس‌ ها هنگام استفاده از ماشین لباسشویی باید نکاتی را رعایت کرد:

  • از سفید کننده و شوینده به حد کافی استفاده کنید.
  • در مرحله دوم آبکشی یک لیوان سرکه سفید داخل محفظه بریزید تا باقی مانده شوینده از لباس پاک شده و مانع پوسیدگی لباس به مرور زمان شود.
  • ماشین لباسشویی را هرگز کمتر و یا بیشتر از حد مجاز پر نکنید.
  • ماشین لباسشویی را بیشتر از دو بار در طول روز روشن نکنید.
  • همیشه چرخه ملایم را انتخاب کنید.
  • هرگز پودر را مابین لباس‌ ها نریزید.
  • ریختن پودر ما بین لباس‌ ها در دیگ مانع تقسیم مساوی پودر بین لباس‌ ها شده و باعث تمیز نشدن و یا ایجاد پوسیدگی در لباس و یا باقی ماندن پودر در بین آنها می‌ شود.
  • متناسب با جنسیت لباس و میزان کثیفی آن، درجه دمای آب شستشو را انتخاب کنید.
  • ماشین لباسشویی را هر از چند گاهی با محلول جوش شیرین و سرکه سفید ضدعفونی کنید تا باکتریایی نشود.
  • داخل دیگ ماشین لباسشویی را با چراغ قوه چک کنید، ممکن است گیر کردن جسم نوک تیز داخل دیگ موجب پارگی لباس‌ شود.

برای رفع مشکل سوراخ شدن لباس ها در لباسشویی با کجا تماس بگیریم؟

اگر قبلا لباس ها را برای شستشو در لباسشویی می انداختید و بعد از فرآیند شستشو متوجه پاره شدن، سوراخ شدن یا نخ کش شدن آنها می شدید، با مطالعه مقاله علت پاره شدن لباس در لباسشویی دیگر این اتفاق برای شما نمی افتد. چنانچه ماشین لباسشویی شما موجب پارگی لباس‌ هایتان می‌شود، ابتدا مواردی که در بالا عنوان شد را بررسی کنید. اگر همچنان مشکل پابرجا بود و نتوانستید علت را پیدا کنید، فقط کافی است از طریق شماره های 02158941 یا 02191093903 با آی پی امداد تماس بگیرید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، تعمیرکاران حرفه‌ای این مجموعه در محل و منزل شما حاضر شده و عیوب ماشین لباسشویی شما را برطرف نمایند. خدمات آی پی امداد به صورت شبانه روزی و در 7 روز هفته در سطح شهر تهران صورت می‌ گیرد.

4.3/5 - (9 امتیاز)

در بحث و گفتگوی این مقاله شرکت کنید!

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
اینستاگرام آی پی امداد