logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت کار نکردن دور تند ماشین لباسشویی

علت کار نکردن دور تند ماشین لباسشویی
زمان مطالعه: 5 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت کار نکردن دور تند ماشین لباسشویی به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

در برخی مواقع ممکن است به هنگام کار با لباسشویی خود متوجه شوید که دور تند دستگاه در سرعت های مختلف عمل نمی کند. بطور کلی دور تند در لباسشویی ها برای خشک شدن لباس ها تنظیم شده اند و اگر در عملکرد دستگاه اختلالی رخ داده باشد، منجر به بروز مشکل در گردش سریع لباسشویی خواهد شد. از این رو در صورت بروز این مشکل لازم است از دلایل و نحوه رفع آن اطلاع پیدا کنید. عوامل مختلفی می تواند باعث بروز مشکل کار نکردن دور تند لباسشویی شود که در این میان می توان به عدم توجه به ظرفیت یا خرابی بخش هایی مانند موتور، پمپ، هیدروستات و … اشاره کرد. در این مقاله به صورت اختصاصی علت کار نکردن دور تند ماشین لباسشویی را مورد بررسی قرار خواهیم داد. همچنین کارشناس متخصص آی پی امداد در یک ویدیو آموزشی، این مشکل را به طور کامل به شما توضیح داده است. با ما همراه باشید.

چرا دور تند لباسشویی کار نمی کند؟ (فیلم آموزشی)

در صورتی که ماشین لباسشویی شما در دور تند با مشکل مواجه شده است و به دنبال بررسی علت بروز این مشکل هستید، می توانید به مشاهده ویدیو آموزشی زیر بپردازید که توسط تکنسین متخصص آی پی امداد جهت عیب یابی بهتر مشکل دستگاه برای شما آماده شده است.

9 علت کار نکردن دور تند ماشین لباسشویی + راه‌حل

کار نکردن دور تند لباسشویی یکی از مشکلات رایجی است که اگر به سرعت عیب یابی و رفع نشود، می تواند منجر به خشک نشدن و خیس باقی ماندن لباس ها پس از پایان مدت زمان شستشو در لباسشویی شود. به طور کلی علت کار نکردن دور تند ماشین لباسشویی می تواند مربوط به موارد مختلفی باشد که در زیر هریک از آنها را ذکر کرده ایم:

  1. وجود نوسانات برق
  2. عدم توجه به ظرفیت لباسشویی
  3. تراز نبودن لباسشویی
  4. بروز مشکل در دیگ لباسشویی
  5. معیوب شدن برد الکترونیکی
  6. عدم تنظیم صحیح برنامه خشک کن
  7. گرفتگی فیلتر یا پمپ تخلیه
  8. ایراد در هیدروستات و شلنگ آن
  9. خراب شدن موتور دستگاه

در ادامه این بخش قصد داریم هریک از دلایل عدم کارکرد دور تند در لباسشویی های مختلف به همراه راه حل رفع مشکل را به صورت کامل برای شما شرح دهیم.

1. وجود نوسانات برق در ساختمان

اولین و ساده ترین دلیل کار نکردن دور تند در لباسشویی، به مشکل جریان برق در ساختمان و منزل شما مربوط می شود. گاهی اوقات نوسانات برق، قطعی برق و آسیب به پریز برق دستگاه می تواند این مشکل را برای ماشین لباسشویی شما ایجاد کند. بنابراین بهتر است برای حل سریع و حرفه ای مشکل، از یک برقکار ماهر کمک بگیرید. موتور لباسشویی سرعت لازم برای چرخش دیگ را با سرعت بالا فراهم می کند. نوسانات برق شهری می تواند یکی از مهم ترین عوامل موثر بر عملکرد موتور و توقف چرخش دیگ ها در سرعت های بالا باشد. علاوه بر این، گاهی اوقات این تغییرات باعث آسیب به خروجی یا قطع جریان می شود که این نیز یکی از دلایل کار نکردن دستگاه با سرعت بالا است.

2. عدم توجه به ظرفیت ماشین لباسشویی

بی توجهی به وزن ماشین لباسشویی و قرار دادن لباس های زیاد در دستگاه، باعث فشار به قطعات ماشین لباسشویی و آسیب به دستگاه شما می شود. پس دلیل دوم که ماشین لباسشویی با سرعت بالا یا دور تند کار نمی کند، وزن بیش از حد لباس های درون آن است. ماشین لباسشویی ها ظرفیت های مختلفی دارند. این ظرفیت ها برحسب کیلوگرم بوده و مطابق با وزن لباس های قرار داده شده در آن برای شستشو می باشد. توجه داشته باشید که نباید کمتر از حداکثر توان دستگاه را لباس قرار دهید. در صورت عدم توجه به این موضوع و وارد کردن لباس زیاد، سایر قسمت های ماشین لباسشویی از جمله موتور آن تحت فشار قرار می گیرند و حتی ممکن است دچار مشکل شود.

  • عدم چرخش دیگ علاوه بر آسیب به سایر قطعات نیز از دیگر پیامدهای این بی احتیاطی است؛ زیرا وزن لباس های خیس زیاد است و موتور نمی تواند آنها را به سرعت بچرخاند.
  • بنابراین برای جلوگیری از خطا و آسیب به ماشین لباسشویی، بهتر است همیشه به ظرفیت دستگاه توجه کنید و مقدار مناسب لباس را در ماشین لباسشویی قرار دهید.

عدم توجه به ظرفیت ماشین لباسشویی

3. تراز نبودن صحیح ماشین لباسشویی

یکی از مهمترین اصول نگهداری و عملکرد صحیح ماشین های لباسشویی، تراز کردن صحیح آن می باشد. به طور کلی تراز کردن ماشین لباسشویی به هنگام نصب و راه اندازی دستگاه از جمله اصول بسیار مهمی است که برای جلوگیری از ایجاد صدا یا لرزش به هنگام کارکرد دستگاه و عملکرد بهینه آن باید انجام شود. بنابراین اگر دور تند لباسشویی شما به درستی عمل نمی کند، یکی از دلایل آن می تواند مربوط به عدم تراز صحیح دستگاه باشد. در این شرایط لازم است پایه های تراز لباسشویی را به صورت دقیق بررسی و آن را به درستی تنظیم و محکم نمایید.

4. وجود مشکل در دیگ لباسشویی

اگر درب ماشین لباسشویی شما در طول چرخه شستشو و چرخش اصلا نمی چرخد، ممکن است مشکل مربوط به دیگ دستگاه باشد که باید تمامی بخش های آن به دقت بررسی شود.

  • برای بررسی این مشکل باید یک چرخه کوتاه را بدون شستشو یا مواد شوینده اجرا کنید.
  • پس از شروع چرخه، باید دیگ را بررسی کنید.
  • در چند دقیقه اول دستگاه پر از آب می شود، سپس باید شکاف در را نگاه کنید تا ببینید که آیا دیگ ماشین لباسشویی در حال چرخش است یا خیر.
  • اگر دیگ به درستی نمی چرخد، احتمالا دچار مشکل شده است و باید توسط یک تکنسین متخصص بررسی و تعمیر شود.

وجود مشکل در دیگ می تواند موجب کار نکردن دور تند ماشین لباسشویی شود

5. معیوب شدن برد الکترونیکی لباسشویی

برد الکترونیکی ماشین لباسشویی یکی از بخش های اصلی و مهم در دستگاه است که تمامی فعالیت های آن را کنترل می کند. در صورت بروز هرگونه مشکل در عملکرد این قطعه، ممکن است هریک از مراحل کارکرد لباسشویی نظیر دور تند آن دچار ایراد شود؛ زیرا خرابی برد الکترونیکی می تواند عملکرد هریک از برنامه ها، موتور، هیدروستات و … را تحت تاثیر قرار داده و از کارکرد صحیح ماشین لباسشویی جلوگیری نماید.

  • برد لباسشویی از آن دسته قطعاتی است که بررسی و عیب یابی خرابی هریک از اجزای آن نیاز به تخصص و مهارت زیادی دارد.
  • بنابراین بهتر است برای عیب یابی و تعمیر این قطعه از متخصصین آی پی امداد کمک بگیرید.

6. عدم تنظیم صحیح برنامه خشک کن لباسشویی

اگر دور تند در لباسشویی شما کار نمی کند، ممکن است به این دلیل باشد که برنامه خشک کن لباسشویی را اشتباه انتخاب کرده اید. اگر برنامه ها به درستی تنظیم نشده باشند، ممکن است ماشین لباسشویی با سرعت بالا کار نکند. بنابراین با توجه به نوع لباس، باید لباس های شسته شده را در ماشین لباسشویی قرار دهید و تنظیمات نهایی را درست انتخاب کنید. همچنین می توانید دفترچه راهنمای ماشین لباسشویی را برای دستورالعمل های مربوطه مطالعه کنید.

عدم تنظیم صحیح برنامه خشک کن ماشین لباسشویی

7. گرفتگی پمپ یا فیلتر تخلیه لباسشویی

فرآیند تخلیه آب آخرین عملیات پس از شستشوی لباس ها است. بنابراین اگر مشکلی در این فرآیند وجود داشته باشد، آب تخلیه نمی شود و گردش آن نیز صورت نمی گیرد و لباس ها خشک نمی شوند. پمپ تخلیه ماشین لباسشویی وظیفه حذف کثیفی ها یا آلودگی ها را پس از هر بار شستشو از دستگاه بر عهده دارد. بنابراین در صورت بروز مشکل در این قطعه، آب داخل ماشین لباسشویی به درستی تخلیه نشده و دستگاه نمی تواند به خوبی وارد دور تند و مرحله خشک کن شود. همچنین گاهی اوقات تجمع پرزهای لباس یا سایر اجسام ریز و درشت داخل فیلتر تخلیه کف لباسشویی نیز می تواند باعث چرخش سریع دستگاه شود.

  • در این شرایط باید پمپ تخلیه و فیلتر را از ماشین لباسشویی جدا کرده و زباله ها و پرزهای جمع شده درون آنها را جدا کرده و تمیز کنید.
  • در صورتی که پس از بررسی متوجه شدید که پمپ تخلیه خراب شده است، لازم است آن را تعویض نمایید.

انسداد یا گرفتگی پمپ تخلیه ماشین لباسشویی

8. ایراد در هیدروستات لباسشویی و شلنگ آن

هیدروستات یکی از قطعات مهم در لباسشویی است که میزان آب درون دستگاه را تشخیص و تنظیم می کند. در صورتی که هیدروستات نتواند مقدار آب درون لباسشویی را تشخیص دهد، آب به درستی تخلیه نشده و در نتیجه لباسشویی وارد فرآیند چرخش تند نخواهد شد. همچنین ممکن است مخزن مربوط به هیدروستات یا شلنگ رابط آن دچار گرفتگی شده باشد که باید بررسی شود.

  • برای بررسی بروز مشکل در هیدروستات باید این قطعه را بررسی و در صورت هرگونه خرابی آن را تعمیر یا تعویض کنید.
  • همچنین باید مخزن و شلنگ هیدروستات را مورد بررسی قرار دهید که گرفتگی یا انسداد نداشته باشند.
  • در صورتی که پس از جدا کردن شلنگ هیدروستات، پمپ تخلیه شروع به کار کند، این قطعه خراب بوده و باید تعویض گردد.

9. خرابی موتور ماشین لباسشویی

موتور یکی از قطعات اصلی ماشین لباسشویی است. اگر موتور لباسشویی از کار بیفتد، نمی تواند لباس ها را به درستی بچرخاند و چرخه شستشو به درستی اجرا نمی شود. معمولا خرابی موتور در این حالت مربوط به خرابی سه قسمت موتور، بلبرینگ و سیم پیچ ثانویه آن است. کربن موتور قطعه ای از گرافیت است که پس از مدتی استفاده فرسوده می شود که باعث قطع ارتباط بین آنها خواهد شد.  خشک شدن بلبرینگ ماشین لباسشویی نیز باعث سخت شدن و منجر به تولید صدای زیاد و از کار افتادن واشر خشک کن می شود. سفتی یاتاقان ها از چرخش موتور جلوگیری می کند و دور تند را کاهش می دهد.

  • در صورتی که بلبرینگ های موتور لباسشویی دچار مشکل شده باشند، لازم است آنها را تعویض کنید. بلبرینگ ها باید تعویض شوند.
  • گاهی اوقات سیم پیچ ثانویه سوخته یا بریده می شود. اگر این قطعه ایراد دارد یا خراب شده است، می توانید ایراد آن را برطرف کرده و مشکل چرخش سریع ماشین لباسشویی خود را حل کنید.

خرابی موتور ماشین لباسشویی

برای تعمیر مشکل کار نکردن دور تند لباسشویی با کجا تماس بگیریم؟

در این مقاله دلایل مشکل کار نکردن دور تند ماشین لباسشویی به همراه راه حل های رفع هریک از مشکلات را برای شما عزیزان بررسی کردیم. به کمک مطالبی که در این مقاله عنوان شد، می توانید علت بروز این مشکل را به صورت کامل مورد بررسی قرار داده و اقدامات لازم را برای برطرف کردن آن انجام دهید. در صورتی که پس از مطالعه این مقاله همچنان قادر به رفع این مشکل نیستید، بهتر است این کار را به تعمیرکاران متخصص در این زمینه بسپارید. متخصصین مجموعه آی پی امداد به دلیل برخورداری از دانش فنی و تخصص لازم می توانید در سریع ترین زمان این مشکل را برای شما عیب یابی و رفع کنند. جهت بهره مندی از خدمات این مجموعه می توانید از طریق شماره تلفن های 02158941 یا 02191093903 با کارشناسان آی پی امداد تماس حاصل نمایید.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
اینستاگرام آی پی امداد