logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت سرد نکردن یخچال بکو

علت سرد نکردن یخچال بکو
زمان مطالعه: 6 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت سرد نکردن یخچال بکو به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

یخچال یکی از مهم ترین لوازم خانگی در هر خانه ای است که وظیفه حفظ و نگهداری مواد غذایی را بر عهده دارد. خرابی یخچال می تواند به سرعت منجر به فاسد شدن مواد غذایی و ضرر مالی شود. یکی از مشکلات رایج یخچال ها، سرد نکردن آنها است. اگر یخچال بکو شما به درستی خنک نمی کند، نگران نباشید. در این مقاله از آی پی امداد، به بررسی علت سرد نکردن یخچال بکو و راه حل های رفع آن می پردازیم. اگر مشکل خاصی در عملکرد یخچال بکو خود مشاهده می‌کنید، حتماً سوالات و نظرات خود را در بخش دیدگاه این مطلب عنوان کنید تا متخصصین آی پی امداد شما را راهنمایی کنند.

12 علت سرد نکردن یخچال فریزر بکو + راه‌حل

وقتی یخچال بکو عملکرد سابق را نداشته و مشابه روزهای اولی که آن را خریداری کرده بودید، سرما تولید نمی‌کند، بدون شک مشکلی در قطعات آن وجود دارد. 12 مورد از مهم‌ترین دلایل سرد نکردن یخچال بکو به شرح زیر است:

  1. خرابی کویل اواپراتور یخچال
  2. معیوب شدن ترمیستور یخچال
  3. خرابی خازن راه‌انداز یخچال
  4. خرابی فن کندانسور
  5. کثیف شدن کویل‌های کندانسور
  6. تنظیمات نادرست یخچال
  7. از کار افتادن سیستم یخ زدایی یخچال
  8. خرابی کمپرسور
  9. خراب شدن فن اواپراتور
  10. پر بودن فریزر یخچال
  11. خراب شدن ترموستات
  12. خرابی لاستیک دور درب

12 علت سرد نکردن یخچال فریزر بکو + راه‌حل

هریک از مشکلات از علت خاصی نشأت گرفته و نحوۀ رفع آنها نیز با هم متفاوت است. در ادامه این مقاله هر کدام از علت سرد نکردن یخچال بکو را مورد بررسی قرار داده و راه‌حلی برای رفع آن ارائه می‌دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر همراه ما باشید.

1. خرابی کویل اواپراتور یخچال

در یخچال فریزر بکو کویل‌های اواپراتور و فن چرخشی وجود دارد که وظیفۀ انتقال و گردش هوا را به عهده دارند. زمانی که کویل اواپراتور و لوله‌های آن دچار خرابی می‌شوند، هوا به خوبی گردش نداشته و در نتیجه داخل کابین یخچال به جای اینکه خنک باشد، گرم‌تر می‌شود. عوامل متعددی موجب خرابی کویل اواپراتور و لوله‌های آن می‌شوند. در این راستا می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • خرابی ترموستات
  • باز ماندن درب به مدت طولانی
  • وجود اختلال در المنت
  • مشکل در تایمر
  • خرابی دیفراست و سایر موارد دیگر.

راه‌حل:

  • همان‌طور که مشاهده می‌کنید، کلیۀ قطعات یخچال مانند تکه‌هایی از پازل بوده و ارتباط نزدیکی باهم دارند. تشخیص این مسئله که چرا کویل اواپراتور یخچال بکو خراب شده و به کدامیک از قطعات یخچال مرتبط است، حائز اهمیت بوده و تنها توسط تعمیرکاران حرفه‌ای امکان‌پذیر است.
  • شما می‌توانید در شرایط مشابه از کارشناسان و متخصصین این حرفه یا نمایندگی تعمیرات بکو درخواست کمک کنید.

2. معیوب شدن ترمیستور یخچال

ترمیستور یک ابزار دقیق برای اندازه‌گیری دما است. چنانچه این قطعه خراب شود، اطلاع دقیقی از دمای یخچال وجود نداشته و سیستم آن قادر به مدیریت و کنترل میزان خنکی یخچال نیست، در نتیجه شاهد گرم شدن یخچال خواهید بود. خرابی ترمیستور چرخش و گردش هوای خنک در یخچال را متوقف می‌کند و مواد غذایی که به تازگی درون یخچال می‌گذارید، به هیچ عنوان خنک نشده و حتی ممکن است فاسد شوند. لازم به ذکر است که در برخی مواقع به جای گرم شدن، میزان سرمای تولیدی یخچال مضاعف و چندین برابر می‌شود.

معیوب شدن ترمیستور یخچال

راه‌حل:

  • چنانچه برای تعمیر سنسور ترمیستور اقدام نکنید، عملکرد سیستم خنک کننده یخچال بدون مدیریت بوده و حالت صفر و صدی دارد.
  • در نتیجه تعویض این سنسور بهترین راه‌حل پیش روی شما است. برای تعویض این قطعه حتماً از افراد متخصص کمک بگیرید.

3. خرابی خازن راه‌انداز یخچال

برای راه‌اندازی کمپرسور یخچال، خازنی وجود دارد که اگر در عملکرد آن اختلال ایجاد شود، کمپرسور روشن نمی‌شود. در شرایط مشابه، اکثر افراد بر این تصور هستند که کمپرسور یخچال سوخته و از کار افتاده است. در صورتی که ممکن است اشکال از خرابی خازن باشد.

راه‌حل:

  • تشخیص اینکه خازن سوخته یا کمپرسور ایراد دارد، از توانایی اشخاص معمولی خارج بوده و تنها تعمیرکارانی که با اجزا و قطعات یخچال بکو آشنایی کامل دارند، از عهده این کار بر می‌آیند.
  • در نتیجه وقتی یخچال شما مثل سابق خنک نمی‌کند، می‌توانید از تکنسین‌های متخصص آی پی امداد برای سرویس دوره‌ای آن کمک بگیرید.

4. خرابی فن کندانسور

جالب است بدانید که در سیستم یخچال بکو تعدادی فن تعبیه شده‌اند که خرابی هر کدام از آنها، جزء اصلی‌ترین دلایل سرد نکردن یخچال بکو محسوب می‌شوند. فن کندانسور نیز منجر به تولید گرما در یخچال می‌شود. ممکن است فقط اتصالات به فن کندانسور قطع شده و جریان برق به آن نرسیده باشد. در این شرایط با یک تعمیرات جزئی مشکل حل می‌شود. از طرفی کثیف شدن فن و وارد کردن ضربه به یخچال نیز منجر به خرابی فن کندانسور می‌شود.

خرابی فن کندانسور

راه‌حل:

  • باید سیستم فن کندانسور مورد بررسی قرار گرفته و کلیۀ قطعات مرتبط با آن نیز بررسی شوند. با تعمیر این قطعه مشکل سرد نکردن یخچال بکو نیز رفع می‌شود.
  • البته توصیه می‌کنیم در زمان جابه‌جایی و حمل یخچال مراقب باشید که با اجسام تماس نداشته باشد.

5. کثیف شدن کویل‌های کندانسور

از دیگر عوامل موثر در بروز مشکل سرد نشدن یخچال بکو، می‌توان به کثیف بودن کویل‌های کندانسور اشاره کرد. حتماً در قسمت پشت یخچال این کویل‌ها را مشاهده کرده‌اید. هر چند وقت یکبار برای نظافت این قسمت اقدام می‌کنید؟ نشستن گرد و غبار، چربی و آلودگی‌های خاص به روی کویل‌های کندانسور منجر به تولید گرما در یخچال فریزر بکو می‌شود. اگر هرازچندگاهی برای نظافت این قسمت اقدام نکنید، آسیب جدی به یخچال و سایر ارگان‌های آن وارد می‌شود.

راه‌حل:

  • برای تمیز کردن کندانسور یخچال بهتر است دستگاه به جریان برق متصل نباشد. از براش یا مسواک غیر قابل استفاده می‌توانید برای نظافت استفاده کنید. البته دستمالی نیمه مرطوبی که پرز نمی‌دهد نیز برای از بین بردن چربی و گرد و غبار مناسب است.

6. تنظیمات نادرست یخچال

دستکاری درجه دمای یخچال بکو نیز یکی از دلایل اصلی سرد نکردن آن محسوب می‌شود. بهتر است از اعضای خانواده‌تان سوال کنید آیا شخصی درجه یخچال را تغییر داده یا نه؟ بهتر است تنظیم درجه یخچال در حالت پیش فرض و استاندارد باشد. به این طریق مواد غذایی درون یخچال همواره خنک خواهند بود.

راه‌حل:

  • در شرایط مشابه حتماً دفترچه راهنمای یخچال فریزر بکو را مطالعه کرده و طبق دمای گفته شده درجه یخچال را تنظیم کنید.
  • چنانچه مشکل رفع نشد، یعنی ایراد از جای دیگر بوده و نیازمند بررسی دقیق توسط تعمیرکاران کاربلد است.

7. از کار افتادن سیستم یخ زدایی یخچال

سیستم یخ زدایی مسئول چرخه خنک کنندگی یخچال است و مجهز به تایمر، گرم کننده و سرد کننده می‌باشد. خرابی این قطعه منجر به اختلال در دمای یخچال خواهد شد. در شرایط مشابه شاهد یخ زدگی بیش از حد و تولید برفک به میزان بالا خواهید بود. البته به مرور زمان وضعیت بدتر شده و یخچال گرم‌تر می‌شود و یخ‌ها نیز ممکن است آب شده و مشکلات دیگری را به همراه داشته باشند.

از کار افتادن سیستم یخ زدایی یخچال

راه‌حل:

8. خرابی کمپرسور

خرابی کمپرسور به صورت کلی عملکرد یخچال را مختل کرده و حتی ممکن است منجر به خاموش شدن آن نیز شود. لازم به ذکر است که خرابی کمپرسور منجر به نشت آب از دستگاه نیز می‌شود. در نتیجه این مسئله را باید جدی گرفت. کمپرسور منجر به خرابی یخچال بکو شده و همواره با علائم و نشانه‌هایی احتمال خرابی کمپرسور قابل حدس است. این نشانه‌ها عبارت‌اند از:

  • توقف فن کمپرسور
  • روشن نشدن دستگاه
  • گرم شدن مواد غذایی
  • سوختن سیم پیچ داخلی کمپرسور

راه‌حل:

  • در اکثر مواقع با تعمیرات جزئی یا تعویض کمپرسور یخچال مشکل حل می‌شود. چنانچه از تعمیرکاران حرفه‌ای برای معاینه فنی یخچال کمک بگیرید، دربارۀ این مسئله که آیا یخچال بکو ارزش تعمیر و راه‌اندازی مجدد دارد یا نه، گزارش دقیقی به شما می‌دهند.

9. خراب شدن فن اواپراتور

فن اواپراتور وظیفه گرفتن گرمای داخل یخچال و انتقال آن به بیرون را به عهده دارد. این فن در قسمت پشت یخچال تعبیه شده و ارتباط نزدیکی با عملکرد لوله‌های کویل و کندانسور دارد. ممکن است فن اواپراتور دچار شکستگی، ترک و خرابی شده باشد و هوای گرم داخل یخچال به بیرون منتقل نشود.

خراب شدن فن اواپراتور

راه‌حل:

  • برای رفع این مشکل در ابتدا باید مطمئن شوید که مشکل از فن اواپراتور است. وقتی برای عیب یابی مشکل از افراد متخصص در این زمینه کمک می‌گیرید، سایر قطعات دستگاه را نیز معاینه و تست کرده و به صورت قطعی به شما اعلام می‌کنند که فن اواپراتور قابل تعمیر است یا باید تعویض شود.

10. پر بودن فریزر یخچال

از دیگر دلایل سرد نکردن یخچال بکو، می‌توان به پر کردن فریزر اشاره کرد. متأسفانه برخی از افراد بیش از حد ممکن یخچال را پر کرده و انتظارات ماورایی از یخچال فریزر دارند. بهتر است مواد غذایی مورد نیاز برای مدت زمان حداکثر دو تا سه ماه را در یخچال جای داده و اجازه دهید بخشی از یخچال خالی باشد. وقتی تمامی فضای داخل فریزر یخچال پر شده، هوای سرد جریان نداشته و نمی‌تواند به صورت پراکنده به  تمامی قسمت‌ها برسد. در نتیجه با مشکلاتی نظیر گرم شدن فضای یخچال مواجه می‌شوید.

راه‌حل:

  • ساده‌ترین راه‌حل ممکن این است که از ظروف مخصوص فریزر برای نگهداری مواد غذایی استفاده کرده و بین آنها قدری فاصله بگذارید تا هوای خنک به راحتی پخش شده و در جریان باشد.
  • فرقی نمی‌کند که یخچال بکو شما بدون برفک است یا خیر، در هر صورت هر چند وقت یکبار برای نظافت و یخ زدایی یخچال اقدام کنید تا با این قبیل از مشکلات احتمالی مواجه نشوید.

11. خراب شدن ترموستات یخچال

از دیگر قطعات مهم و حساس یخچال بکو می‌توان به ترموستات اشاره کرد. جالب است بدانید که خرابی ترموستات ضمن اینکه جزء علل سرد نکردن یخچال بکو محسوب می‌شود، مشکلات دیگری را نیز به همراه دارد. وقتی ترموستات یخچال خراب می‌‌شود، داخل کابین آن گرم شده و مواد غذایی نیز شروع به فاسد شدن می‌کنند. از دیگر علائم خرابی ترموستات یخچال می‌توان به افزایش برفک و یخ زدگی، ثابت نماندن دما و یکسره شدن موتور آن اشاره کرد. بهتر است به محض مشاهده این علائم برای معاینه فنی یخچال اقدام کنید.

خراب شدن ترموستات یخچال

راه‌حل:

  • ترموستات یخچال جزء آن دسته از قطعاتی است که اگر خراب شود، امکان تعمیر آن وجود دارد. در برخی از مواقع خاص نیز تعویض ترموستات بهترین راه‌حل ممکن است.
  • در هر شرایط توصیه می‌کنیم به محض اینکه شاهد تولید باد گرم در یخچال و سایر علائم نامبرده بودید از تعمیرکاران متخصص برای تعمیر ترموستات یخچال مشورت و راهنمایی بگیرید.

12. خرابی لاستیک دور درب یخچال

خراب شدن لاستیک دور درب یخچال بکو یکی از مشکلات شایعی است که پس از گذشت زمان طولانی شاهد آن خواهید بود. در واقع خرابی لاستیک درب یخچال بکو قابل اجتناب نبوده و یک امر کاملاً طبیعی است. وقتی لاستیک دور درب یخچال بکو فرسوده و شل شده و حال مغناطیسی خود را از دست می‌دهد، هوای گرم وارد یخچال شده و این مسئله علت سرد نکردن یخچال بکو محسوب می‌شود. تعویض لاستیک درب یخچال بهترین راه‌حل ممکن است. البته ابتدا باید از خراب شدن آن مطمئن شوید.

راه‌حل:

  • به منظور تشخیص خرابی لاستیک درب یخچال بکو در ابتدا تعدادی برگه کاغذ بردارید. برگه را در مابین درب یخچال بگذارید، به طوری که بخشی از کاغذ بیرون باشد. سپس درب یخچال را بسته و سعی کنید که برگه کاغذ را خارج کنید.
  • این آزمایش را در دور تا دور لاستیک درب یخچال انجام دهید. چنانچه برگه کاغذ به راحتی خارج شد، یعنی لاستیک درب خراب شده و نیازمند تعویض است. این مسئله اقدامی نیست که شخصاً قادر به اجرای آن باشید.
  • در نتیجه توصیه می‌کنیم برای تعویض لاستیک درب یخچال از افراد متخصص کمک بگیرید. به این طریق مشکل سرد نکردن یخچال بکو حل شده و به سایر قطعات آن نیز آسیب جدی وارد نمی‌شود.

برای رفع مشکل سرد نشدن یخچال بکو با کجا تماس بگیریم؟

در این مطلب از سایت آی پی امداد، تمامی دلایل بروز مشکل سرد نکردن یخچال بکو را مورد بررسی قرار دادیم. چنانچه یخچال شما نیز به تازگی خنکی و سرمای سابق را ندارد، حتماً با یکی از ایرادات نامبرده مواجه شده است. در شرایط مشابه توصیه می‌کنیم سرویس دوره‌‌ای یخچال و خدمات تعمیر را جدی بگیرید. به این منظور می‌توانید از مهارت و تخصص کارشناسان آی پی امداد بهره‌مند شوید. کافی است با شماره‌های 02158941 یا 02191093903 تماس گرفته و درخواست خود را ثبت کنید. چنانچه با تماس تلفنی موفق به ثبت درخواست نشدید، از طریق وب‌سایت رسمی آی پی امداد اقدام کنید. متخصصین این مرکز در اسرع وقت شما را راهنمایی می‌کنند.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
اینستاگرام آی پی امداد