logo logo تعمیر لباسشویی در تهران با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت لرزش و تکان خوردن ماشین لباسشویی

علت لرزش و تکان خوردن ماشین لباسشویی
علت لرزش و تکان خوردن ماشین لباسشویی
زمان مطالعه: 5 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت لرزش و تکان خوردن ماشین لباسشویی به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه
podcast

پادکست دلیل لرزش و تکان خوردن لباسشویی

منتظر خواندن دیدگاه شما بعد از گوش کردن به این پادکست خواهیم بود.
7344

ماشین لباسشویی یکی از پرکاربردترین لوازم خانگی است که در برخی مواقع این دستگاه با لرزش و تکان‌ های ناگهانی، نظم و آرامش شما را بر هم می‌ زند. این لرزش‌ ها نه تنها آزاردهنده هستند، بلکه می‌ توانند به مرور زمان به خود دستگاه و سایر لوازم منزل نیز آسیب برسانند. در این مقاله از آی پی امداد، به بررسی علت لرزش و تکان خوردن ماشین لباسشویی می‌ پردازیم و راه حل‌ های رفع این مشکل را به شما ارائه می‌ دهیم. بنابراین اگر مدت زیادی از ماشین لباسشویی خود استفاده کرده‌اید و یا به ‌تازگی آن را خریداری کرده اید و مشکل لرزش، حرکت یا تکان خوردن لباسشویی را دارید، نگران نباشید و تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید و به مشاهده فیلم آموزشی تخصصی در این مقاله نیز بپردازید.

کاربران گرامی هرگونه سوالی در زمینه علت لرزش و تکان خوردن ماشین لباسشویی دارید کافی است در انتهای صفحه (قسمت دیدگاه) پرسش نمایید تا تعمیرکاران وبسایت تعمیرات لوازم خانگی آی پی امداد به صورت آنلاین پاسخگوی شما عزیزان باشند.

فیلم آموزشی علت لرزش ماشین لباسشویی

اگر با مشکل لرزش شدشد یا تکان خوردن ماشینن لباسشویی خود در حین کار مواجه شده اید، می توانید به مشاهدهاین ویدیو آموزشی از آی پی امداد بپردازید تا دلایل بروز مشکل را بهتر درک کنید.

6 دلیل لرزش و تکان خوردن ماشین لباسشویی + راه‌حل

لرزش و تکان خوردن شدید ماشین لباسشویی در حین کار یکی از مشکلاتی است که باید سریعا عیب یابی و رفع گردد تا از بروز مشکلات مختلف در عملکرد سایر بخش های دستگاه پیشگیری شود. از این رو در این بخش به معرفی 6 علت لرزش و تکان خوردن ماشین لباسشویی می پردازیم و در ادامه تمام این دلایل را توضیح خواهیم داد:

  1. تنظیم نبودن پایه ها یا تراز نبودن لباسشویی
  2. خرابی کمک فنر لباسشویی
  3. متعادل نبودن بار مخزن لباسشویی
  4. شل شدن وزنه‌های تعادل لباسشویی
  5. خراب شدن شفت دیگ
  6. بسته بودن پیچ حمل و نقل لباسشویی (ترنسفر)

1. مشکل در پایه ها یا تراز نبودن لباسشویی

اگر سطح زمین محل قرارگیری لباسشویی ناهموار باشد، پایه های لباسشویی به طور کامل با زمین تماس پیدا نمی کنند و این امر می تواند باعث لرزش و تکان خوردن لباسشویی در حین کار شود. تراز نبودن یعنی لباسشویی در یک شیب نامناسب نصب شده است و سر لباسشویی به سمت بیرون شیب دارد. این شیب باعث لرزش دستگاه و حرکت به سمت آشپزخانه، هنگام دور خشک کن می شود. همچنین ممکن است پایه های لباسشویی به درستی تنظیم نشده باشند و به همین دلیل لباسشویی تراز نباشد.

  • مطمئن شوید که سطح زمین محل قرارگیری لباسشویی صاف و هموار است. اگر سطح زمین ناهموار است، می توانید از یک تراز برای تراز کردن لباسشویی استفاده کنید.
  • در صورت تراز نبودن ماشین لباسشویی، پایه ها را محکم کنید و با کمک دستگاه تراز، لباسشویی را تراز نمایید.
  • دو پایه عقب را تا انتها ببندید و پس از قرار دادن ماشین لباسشویی در جای خود، دو پایه جلویی را طوری تنظیم کنید که هنگام خاموش شدن یا شیب زیاد لرزش نداشته باشد.
  • در غیر این صورت ماشین لباسشویی را بر روی یک‌ تخته سه لایه قرار دهید.
  • بعضی از پایه های لباسشویی بعد از استفاده، خاصیت چسبندگی خود به سطح زمین را از دست میدهند و باید بعد از چند سال استفاده تعویض شوند.

تراز نبودن لباسشویی باعث لرزش و تکان میشود

2. خراب شدن کمک‌ فنر نگهدارنده لباسشویی

کمک های لباسشویی وظیفه جلوگیری از لرزش زیاد و ارتعاش بدنه دستگاه را دارند. زمانی که کمک ها کارایی خود را از دست بدهند، باعث رهایی و آزادی دیگ شده و در هنگام خشک کردن، دیگ از جای خود خارج می شود. خرابی کمک لباسشویی از عواملی مانند کار و سنگینی زیاد به وجود می‌ آید. همچنین دیگ ماشین لباسشویی به ‌وسیله فنرهایی در جایگاه خود معلق و ثابت ‌شده است. این فنرها علاوه بر نگهداری دیگ ماشین لباسشویی، از لرزش و تکان خوردن آن نیز جلوگیری می کنند. در صورت بروز مشکلات مختلف مانند آسیب دیدن، جدا شدن فنرهای دیگ و … ماشین لباسشویی در حین کار می‌لرزد و سر و صدای زیادی را نیز تولید می‌کند.

  • شما در هنگام بروز مشکل در این قطعه باید سریعاً آن را بررسی کرده و مشکل آن را رفع نمایید؛ زیرا در صورت بی‌توجهی به این مسئله، ممکن است قطعات دیگری در ماشین لباسشویی نیز دچار مشکل شود.
  • همچنین باید فنرهای دیگ دستگاه به‌ وسیله تعمیرکار متخصص در زمینه‌ تعمیرات لباسشویی بررسی شده و در صورت نیاز تعویض شود.

خرابی کمک فنر لباسشویی باعث لرزش و تکان میشود

3. متعادل نبودن بار مخزن لباسشویی

زمانی که بار لباسشویی متعادل نباشد، دیگ لباسشویی در حین چرخش به طور نامتعادل می چرخد. این امر می تواند باعث لرزش و تکان خوردن لباسشویی شود. توجه داشته باشید که بار داخل مخزن لباسشویی باید متعادل باشد. نه کم نه زیاد. حالت مدور آبکش به گونه‌ ای است که لباس در زمان خشک کردن تمام دایره را پوشش دهد. زمانی که لباس آنقدر کم باشد که تقسیم وزن داخل آبکش به خوبی صورت نگیرد، باز هم تولید صدا و لرزش می کند. بارگیری بیش از حد لباس نیز باعث فشار بیش از اندازه به کمک و پرت شدن دیگ لباسشویی داخل بدنه می شود.

  • توجه داشته باشید که حوله بزرگ، پتو، کفش کتانی، کیف و… را به‌ تنهایی نباید داخل مخزن لباسشویی قرار دهیم.
  • به عنوان مثال: وقتی حوله حمامی (تنپوش) را داخل مخزن لباسشویی قرار می دهیم، باید مقداری لباس مانند تی شرت یا پیراهن اضافه کنیم تا زمان خشک شدن در داخل آبکش متعادل شود.
  • زمانیکه فقط یک حوله حمام داخل لباسشویی قرار میدهیم، حوله به تنهایی قادر به پوشش کل آبکش نمیشود و مقداری از آبکش خالی میماند که باعث لنگر انداختن دیگ و صدای شدید میشود.

متعادل نبودن بار مخزن لباسشویی

4. ترک خوردن یا شل شدن وزنه تعادل روی دیگ لباسشویی

برای حفظ تعادل دیگ و لباسشویی علاوه بر کمک های پایین و فنرهای بالا، یک یا تعدادی وزنه بتنی به بدنه دیگ بسته می شود. وزنه تعادل که به عنوان بالانسر نیز شناخته می شود، وظایف مهمی در لباسشویی دارد. در بعضی اوقات حتی ترک خوردن کوچک وزنه بتنی یا شل شدن پیچ و مهره این وزنه ها نیز باعث تولید صدا و لرزش در لباسشویی می‌ شود.

  • اگر وزنه تعادل ترک خورده یا شل شده باشد، باید آن را تعویض کنید.

شل شدن وزنه تعادل روی دیگ لباسشویی

5. خراب شدن شفت دیگ لباسشویی

شفت دیگ، محوری است که از مرکز دیگ عبور می‌کند و وظیفه‌ی چرخاندن آن را به عهده دارد. اگر شفت خم یا شکسته شود، دیگ به طور نامتعادل می‌چرخد و لرزش و تکان خوردن شدید ایجاد می‌کند. لرزش ناشی از خم شدن یا شکستن شفت، معمولا در دورهای بالا و حین خشک کردن لباس‌ها بیشتر است. در این حالت، ممکن است صدای ناهنجاری نیز از دستگاه شنیده شود. شفت به وسیله پیچ و مهره یا خار به دیگ و سایر اجزای لباسشویی متصل می شود. شل شدن یا لق شدن این اتصالات می تواند باعث لرزش و تکان خوردن شفت و دیگ در حین کار شود. لرزش ناشی از شل شدن شفت می تواند در هر سرعتی رخ دهد، اما معمولاً در حین شستشو با دور بالا بیشتر قابل توجه است.

  • برای بررسی شفت دیگ، باید لباسشویی را از برق جدا کنید و دیگ را به صورت دستی بچرخانید. اگر شفت خم یا شکسته باشد، به راحتی می‌ توانید آن را تشخیص دهید.
  • جهت  بررسی شل شدن یا جدا شدن قطعات، باید پیچ‌ ها و مهره‌ های شفت را بررسی کنید.

خرابی شفت دیگ لباسشویی

6. بسته بودن پیچ های حمل و نقل پشت لباسشویی

پیچ ترنسفر همان پیچ های پشت ماشین لباسشویی می باشند که برای محافظت از دستگاه در زمان حمل و نقل تعبیه شده است. اگر پیچ ترنسلیت لباسشویی باز نشده باشد، در حین کار کردن باعث تکان و لرزش های شدید می‌ شود. در صورتی‌ که لباسشویی خود را جدیداً خریده‌اید، در هنگام نصب و راه‌اندازی دستگاه برای جلوگیری از تکان خوردن و لرزش آن حتما پیچ ترنسفر که باعث عدم لرزش و حرکت کردن ماشین لباسشویی می‌شود را باز کنید. آچار مخصوصی برای باز کردن پیچ ها در کارتن لباسشویی شما قرار گرفته است.

بسته بودن پیچ های حمل و نقل پشت لباسشویی

علت لرزش ماشین لباسشویی هنگام خشک کن

کاربران گرامی آی‌پی امداد، توجه نمایید که ماشین لباسشویی در زمان شستشو لرزش ندارد و فقط در حین خشک کردن به دلیل دور تند موتور لرزش پیدا می کند که این یک مشکل است و در ادامه به توضیح آن پرداخته ایم:

  • کمک‌ فنر ماشین لباسشویی که برای جلوگیری از لرزش آن تعبیه‌ شده است را چک کنید.
  • کمک های نگهدارنده از بالای دیگ به وزنه تعادل و کمک های زیر دیگ به کف لباسشویی متصل شده است.
  • اگر کمک های نگهدارنده و زیر دیگ لباسشویی مشکل داشته باشند، در حین خشک کن با صدا و لرزش مواجه خواهید شد.
  • وزنه تعادل که در بالای دیگ قرار گرفته است، به عنوان نگهدارنده دیگ محسوب می‌شود.
  • اگر وزنه تعادل روی دیگ، حتی یک ترک کوچک هم داشته باشد، لباسشویی در موقع خشک کن صدا و لرزش بسیاری دارد.
  • پایه لباسشویی را بررسی کنید؛ زیرا در برخی از موارد ممکن است تراز نبودن ماشین لباسشویی باعث ایجاد این مشکل شده باشد.
  • در صورت تراز نبودن می‌توانید با تنظیم پایه‌های ماشین لباسشویی آن را تراز کنید.
  • همچنین اگر لاستیک پایه های زیر لباسشویی از جلو، دفرمه شده باشند، موقع خشک کن لباسشویی تکان می خورد.
  • باز نبودن پیچ ترنسفر پشت لباسشویی (پیچ های حمل و نقل که برای محافظت از لباسشویی تعبیه شده)، باعث لرزش و تکان در زمان خشک کردن میشود.
  • انداختن پتو به تنهایی، لباس های کم یا لباس های زیاد از دیگر دلایل لرزش لباسشویی در موقع خشک کن می‌باشد.

چگونه لرزش ماشین لباسشویی را بگیریم؟

به طور کلی لرزش ماشین لباسشویی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برای رفع لرزش ابتدا باید علت آن را پیدا کنید. در ادامه به چند روش برای رفع لرزش ماشین لباسشویی اشاره می‌ کنیم:

  • توجه نمایید که بعد از نصب اولیه لباسشویی، تراز کردن آن بسیار حائز اهمیت است.
  • پایه های لباسشویی را با آچار مخصوص خود لباسشویی که در کارتن موجود است، محکم کنید.
  • حتما در حین نصب لباسشویی، پیچ های نگهدارنده که در پشت دستگاه تعبیه شده است را باز نمایید.
  • اگر مشکل لرزش یا تکان در لباسشویی شما مربوط به کمک ها است، حتما تعویض نمایید و بدانید که قابل تعمیر نمی باشند.
  • لباس‌ ها را به طور متعادل در دیگ قرار دهید و از بارگیری بیش از حد آن خودداری کنید.
  • توجه داشته باشید که باید از کمک های مرغوب استفاده نمایید تا مجدد لباسشویی شما نلرزد یا تکان نخورد.
  • فنرهایی که از بالا دیگ لباسشویی را نگه داشته اند، به مرور زمان دفرمه میشوند و حالت خود را از دست میدهند، در این صورت سریعا اقدام به تعویض آنها نمایید.
  • اگر هم وزنه روی دیگ (وزنه بتنی که وظیفه تعادل دادن به دیگ لباسشویی را برعهده دارد) ترک بخورد، باید سریعا اقدام به تعویض نمایید.

برای رفع مشکل لرزش و تکان خوردن لباسشویی با کجا تماس بگیریم؟

اگر از لرزش و تکان‌های شدید ماشین لباسشویی خود خسته شده‌اید و با دانش و اطلاعاتی که در زمینه‌ی تعمیرات ماشین لباسشویی دارید، نتوانستید علت لرزش و تکان خوردن ماشین لباسشویی را شناسایی و مشکل آن را برطرف کنید، می‌توانید با یکی از بهترین نمایندگی‌های مجاز تعمیرات ماشین لباسشویی در تهران، آی پی امداد تماس بگیرید و حل مشکلات دستگاه خود را به تعمیرکاران آن بسپارید. آی پی امداد دارای تعمیرکاران متخصص و متبحر در زمینه‌ی تعمیر لباسشویی برندهای مختلف است که علت لرزش و تکان خوردن ماشین لباسشویی شما را سریعاً شناسایی می‌کنند و در کوتاه‌ترین زمان آن را رفع می‌نمایند. بنابراین برای دریافت خدمات این مجموعه می توانید با شماره 02158941 یا 02191093903 تماس بگیرید.

229 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
  • محمد 05 فروردین 1403

    سلام و خسته نباشید امیدوارم خوب باشید. لباسشویی در هنگام خشک کردن لرزش شدید دارد. مشکل از کجاست؟

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 05 فروردین 1403

      درود، مشکل مربوط به کمک های زیر لباسشویی، وزنه تعادل زیر دیگ یا تراز نبودن پایه های دستگاه می باشد.

      پاسخ دادن
  • مسعود صدیقی 29 اسفند 1402

    سلام ،ممنون ، بسیار شفاف وعالی توضیح دادید ، درود بر شما

    پاسخ دادن
  • لیلی 29 اسفند 1402

    واقعا سپاسگزارم از مطالب مفید تون من هم مشکل تکان خوردن و حرکت لباسشویی پاکشوما رو دارم که سرامیک آشپزخانه خیلی سر هست نمیدونیم چطور تراز کنیم زیرش موکت میذاریم باز حرکت میکنه میاد جلو چون کف آشپزخونه شیب دار هست به نظرتون روی سطح سر سرامیک چیکار کنیم؟

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 29 اسفند 1402

      درود، باید پایه های پشت و جلوی لباسشویی حتما توسط یک تکنسین متخصص تراز شود.

      پاسخ دادن
      • لیلی 03 فروردین 1403

        با سپاس فراوان از پاسختون

        پاسخ دادن
1 4 5 6
اینستاگرام آی پی امداد