logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

فیلتر ماشین لباسشویی کجاست و چگونه تمیز کنیم؟

فیلتر ماشین لباسشویی کجاست و چگونه تمیز کنیم؟
زمان مطالعه: 5 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله فیلتر ماشین لباسشویی کجاست و چگونه تمیز کنیم؟ به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

فیلتر ماشین لباسشویی یک قطعه کوچک اما بسیار مهم است که نقش حیاتی در عملکرد صحیح دستگاه ایفا می‌ کند. تمیز کردن و سالم بودن این قطعه مزایای متعددی برای سلامتی لباسشویی و کیفیت شستشو به ارمغان می‌ آورد. یکی از سوالات رایجی که برای بسیاری از افراد پیش می آید، این است که فیلتر ماشین لباسشویی کجاست و چگونه آن را تمیز کنیم؟ بنابراین بهتر است قبل از انجام هر کاری، از برخی نکات اطلاعات کافی داشته باشید که در این میان می توان به نقش فیلتر و محل قرارگیری آن در لباسشویی، نشانه های کثیفی این قطعه و آموزش گام به گام تمیز کردن آن اشاره کرد. در این مقاله هریک از این موارد را به صورت کامل توضیح داده و یک ویدیو آموزشی در زمینه چگونگی تمیز کردن فیلتر لباسشویی نیز برای شما قرار داده ایم. با آی پی امداد همراه باشید.

فیلم آموزشی روش تمیز کردن فیلتر لباسشویی

فیلتر لباسشویی یکی از بخش هایی است که لازم است به صورت منظم از هرگونه آلودگی تمیز شود. فیلم‌ آموزشی زیر که توسط کارشناس متخصص آی پی امداد آماده شده است، می‌ تواند به شما نشان دهد که چگونه مراحل تمیز کردن فیلتر لباسشویی را به درستی انجام دهید.

نقش فیلتر تخلیه ماشین لباسشویی چیست؟

فیلتر ماشین لباسشویی مانند فیلتر سایر وسایل برقی وظیفه جلوگیری از ورود زباله و آلودگی به ماشین لباسشویی را دارد. فیلتر ماشین لباسشویی به دلیل اتصال به آب شهری در خطر بیشتری نسبت به دیگر قطعات است. این قطعه کوچک ماشین لباسشویی بسیار مهم است که علاوه بر دانستن نقش آن در این ماشین لباسشویی باید نحوه بررسی آن را نیز بدانید.

  • این قطعه کوچک بسیار مهم اس  باسشویی خود را به صورت دوره ای توسط تعمیرکار آی‌پی امداد سرویس کنید.
  • خوشبختانه با استفاده از فیلتر آب نگرانی از آسیب دیدن ماشین لباسشویی و یا آسیب دیدن الیاف لباس برطرف می شود.

توجه داشته باشید که فیلتر ورودی آب با فیلتر کف لباسشویی متفاوت است. فیلتر ورودی آب، پشت لباسشویی و در مسیر ورود آب قرار می گیرد که برای جلوگیری از ورود املاح به داخل لباسشویی تعبیه شده است. اما فیلتر کف لباسشویی برای جلوگیری از خروج اشیا یا پرز لباس به پمپ تخلیه تعبیه شده است.

چگونه متوجه کثیفی فیلتر ماشین لباسشویی شویم؟

در صورتی که فیلتر ماشین لباسشویی دچار گرفتگی یا کثیفی شود، لازم است سریعا آن را بررسی و مشکل را رفع کنید. به طور کلی علائم مختلفی وجود دارند که می توانند به شما هشدار دهند که فیلتر آب ماشین لباسشویی آسیب دیده یا مسدود شده است:

  • خاموش شدن ماشین لباسشویی در حین کار می تواند نشانه کثیفی یا گرفتگی فیلتر آب ماشین لباسشویی باشد.
  • اگر لباس‌ ها بعد از شستشو کثیف یا لکه‌ دار هستند، ممکن است فیلتر کثیف باشد و مانع از عبور جریان آب و مواد شوینده به طور کامل شود.
  • خشک نشدن کامل لباس ها به دلیل انسداد مسیر آب است که نشان دهنده خرابی فیلتر ماشین لباسشویی است.
  • اگر بوی بدی از ماشین لباسشویی می‌ آید، ممکن است فیلتر کثیف بوده و محل تجمع کثیفی، مو و باکتری‌ ها باشد.
  • برخی از ماشین‌ های لباسشویی دارای چراغ اخطاری هستند که در صورت کثیف شدن فیلتر روشن می‌ شود.

چگونه متوجه کثیفی فیلتر ماشین لباسشویی شویم

محل قرارگیری فیلتر لباسشویی کجاست؟

درب کوچک پایین ماشین لباسشویی محل قرارگیری فیلتر است و سازندگان به مصرف کنندگان اجازه داده اند این قسمت را باز کرده و بررسی کنند. در زمانی که ماشین لباسشویی به برق وصل نیست یا در حال شستشو نیست، درب کوچک پایین ماشین لباسشویی را بردارید و آن را بررسی کنید. اگر چندین سال است که از ماشین لباسشویی خود استفاده می کنید و تعمیرکار ماشین لباسشویی شما را سرویس نکرده است، احتمالاً با کلی جرم که بر روی فیلتر آب قرار گرفته اند، مواجه خواهید شد. در اکثر ماشین لباسشویی ها درب کوچک پایین لباسشویی مخصوص فیلتر آب است. اگر به صورت دوره ای ماشین لباسشویی خود را سرویس کرده باشید، این قسمت بررسی می شود و نیازی به نگرانی نخواهد بود.

درب کوچک پایین لباسشویی برای چیست؟

علت باز نشدن فیلتر ماشین لباسشویی

ممکن است راه اشتباهی را برای باز کردن فیلتر لباسشویی انتخاب کرده باشید. معمولاً محفظه ای برای باز کردن مصرف کننده در نظر گرفته می شود. در صورت آسیب دیدن این قطعه، باید از تعمیرکار برای بازکردن آن کمک بخواهید و همچنین لازم به ذکر است که سعی نکنید آن را با قدرت زیاد باز کنید؛ زیرا ممکن است به آن آسیب جدی وارد نمایید. این مشکل می تواند به دلیل وارد شدن هرگونه ضربه رخ دهد.

  • اگر این قسمت از ماشین لباسشویی ضربه بخورد، ممکن است آسیب ببیند و درب آن به آسانی باز نشود.
  • همچنین اگر درب فیلتر به طور کامل بسته نشده باشد، ممکن است به دلیل انسداد توسط اشیاء مانند سکه، گیره یا مو باز نشود. برای رفع این مشکل، باید اشیاء را از داخل محفظه فیلتر خارج کنید.
  • لازم به ذکر است زمانی که می خواهید این درب را باز کنید، تمام فرش ها و … را بردارید؛ زیرا ممکن است با باز کردن درب فیلتر لباسشویی، شاهد ریختن آب روی زمین باشید.

علت عدم باز شدن فیلتر لباسشویی

ویدیو نحوه تمیز کردن فیلتر کف لباسشویی
ویدیو نحوه تمیز کردن فیلتر کف لباسشویی

ویدیویی مرتبط با این مقاله توسط تیم آی پی امداد تهیه شده است که شما کاربران گرامی می توانید در بخش ویدیو ها آن را مشاهده کنید.

مشاهده ویدیو

مراحل تمیز کردن فیلتر ماشین لباسشویی

تمیز کردن فیلتر ماشین لباسشویی کار سختی نیست و می توانید شخصا این کار را انجام دهید. توصیه می‌ شود فیلتر ماشین لباسشویی را هر سه ماه یکبار یا هر بار که احساس می‌ کنید لباس‌ ها به طور کامل تمیز نمی‌ شوند، تمیز کنید. تنها لازم است قبل از انجام این کار چندین نکته را در نظر بگیرید که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت:

  1. قبل از هر کاری ابتدا ماشین لباسشویی را از برق بکشید.
  2. در بیشتر ماشین‌ های لباسشویی، فیلتر در قسمت پایین و جلوی دستگاه قرار دارد.
  3. معمولا درب محفظه فیلتر با یک پیچ یا خار قفل می‌ شود.
  4. قبل از باز کردن درب کوچک پایین ماشین لباسشویی، یک لگن یا حوله بیندازید؛ زیرا احتمال این که مقداری آب از این مخزن خارج شود، بسیار زیاد است.
  5. شیرهای آب را کاملا ببندید.
  6. پیچ های آب سرد و گرم را از پشت ماشین لباسشویی باز کنید.
  7. سپس درب را باز کرده و لوله تخلیه اضطراری ماشین لباسشویی را بیرون بکشید.
  8. درپوش اضطراری را باز کنید تا به طور کامل در یک ظرف تخلیه شود.
  9. فیلتر را بیرون بکشید و آن را فیلتر را زیر آب گرم بگیرید و با یک برس یا مسواک آن را تمیز کنید.
  10. می‌ توانید از مایع ظرفشویی یا شوینده ملایم برای تمیز کردن فیلتر استفاده کنید.
  11. تمام کثیفی‌ ها، موها و پرزها را از روی فیلتر جدا کنید.
  12. مطمئن شوید که قبل از نصب مجدد، فیلتر کاملا خشک شده باشد.
  13. زمانی که فیلتر کاملا تمیز شد، تمام قطعات را به حالت اولیه برگردانید.

مراحل تمیز کردن فیلتر ماشین لباسشویی

چگونه از گرفتگی فیلتر آب لباسشویی جلوگیری کنیم؟

به طور کلی می توان گفت هیچ راهی وجود ندارد که این قسمت از ماشین لباسشویی کاملا سالم بماند. در صورت گرفتن فیلتر ماشین لباسشویی، شاهد مشکلات مختلفی در عملکرد دستگاه خواهیم بود. بنابراین می توانید برای پیشگیری از گرفتگی و بروز مشکلات مختلف در فیلتر لباسشویی، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • برای جلوگیری از این مشکلات، باید پس از هر دوره، فیلتر ماشین لباسشویی را به طور کامل تمیز کنید.
  • همچنین پیش از قرار دادن لباس ها در لباسشویی، باید جیب آن ها را به طور کامل خالی کنید تا سکه، گیره، دکمه و سایر اشیاء کوچک فیلتر را مسدود نکنند.
  • از مواد شوینده با کیفیت و به اندازه مناسب استفاده کنید. شوینده‌های نامرغوب می‌ توانند رسوبات و جرم ایجاد کرده و منجر به گرفتگی فیلتر شوند.
  • هر چند وقت یکبار، یک برنامه شستشو با آب داغ (حدود 60 درجه سانتیگراد) بدون لباس اجرا کنید.
  • نصب فیلتر تصفیه آب در ورودی لباسشویی نیز می‌ تواند از ورود ذرات معلق، شن و ماسه و سایر ناخالصی‌ ها به داخل دیگ و فیلتر جلوگیری کند.

چگونه از گرفتگی فیلتر تصفیه کننده آب لباسشویی جلوگیری کنیم؟

اما بهترین راه برای جلوگیری از چنین مشکلاتی، استفاده از خدمات تعمیرکار آی‌ پی امداد برای سرویس دستگاه است. اگر به صورت دوره ای ماشین لباسشویی خود را سرویس می کنید، به جرات می توان گفت که تقریبا هیچ مشکلی برای دستگاه شما پیش نخواهد آمد.

مشکلات آب سخت برای فیلتر ماشین لباسشویی

منظور از سختی آب، وجود مقادیر زیاد نمک های محلول کلسیم، منیزیم و تا حدودی آهن، منگنز و آلومینیوم در آب شهری است. همه این موارد باعث می شود که ما شاهد گرفتگی فیلتر تصفیه آب باشیم. با توجه به اینکه آب باران از میان سنگ های نرم عبور خواهد کرد، دارای املاح مختلفی خواهد بود که نتیجه آن بروز چنین مشکلاتی در آب شهری است. تمام این نمک های موجود در آب وارد ماشین لباسشویی شده و توسط فیلتر آب جدا می شوند. اما از طرفی این موضوع باعث می شود به مرور زمان شاهد گرفتگی فیلتر آب باشیم. از این رو برای جلوگیری از بروز این مشکلات می توانید اقدام به نصب فیلتر تصفیه آب در ورودی لباسشویی خود نمایید.

جمع بندی

فیلتر ماشین لباسشویی یکی از مهمترین بخش هایی است که ذرات معلق، مو، پرز و سایر ناخالصی‌ ها را از آب جدا کرده و از ورود آنها به پمپ تخلیه و سایر قسمت‌ های لباسشویی جلوگیری می‌ کند. گرفتگی فیلتر می‌ تواند منجر به بروز مشکلاتی مانند تخلیه ناقص آب، بوی بد، صداهای بلند و حتی آسیب به پمپ تخلیه شود. بنابراین بررسی، تمیز کردن و سالم بودن فیلتر به حفظ عملکرد صحیح ماشین لباسشویی و افزایش عمر مفید آن کمک می‌ کند. در این مقاله از آی پی امداد با تمامی نکات مهم در زمینه محل قرارگیری و نحوه تمیز کردن فیلتر ماشین لباسشویی آشنا شدید. در صورت بروز هرگونه مشکل یا داشتن هرگونه سوال می توانید در بخش دیدگاه های همین مقاله مطرح نمایید تا کارشناسان آی پی امداد پاسخگوی شما باشند.

14 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
  • زهرا فرهمند 04 اردیبهشت 1403

    سلام وقت بخیر ماشین لباسشویی بنده سامسونگ هست که امروز وسط شستشو واشرش دراومد یهو و تمام آب داخل مخزن ریخت بیرون و یک فنر هم از داخلش پرید بیرون

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 04 اردیبهشت 1403

      درود، واشر دستگاه دفرمه شده و حالت خود را از دست داده است که باید آن را با یک واشر نو تعویض نمایید.

      پاسخ دادن
  • Mahsa 23 فروردین 1403

    سلام لباسشویی ما سامسونگ وابل هست، چند وقتیه کار شستشو که تمام شد تکه های مشکی مثل گل روی لباسها و داخل لباسشویی هست خیلی هم زیادن

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 23 فروردین 1403

      درود، لباسشویی شما نیاز به رسوب زدایی کامل دارد.

      پاسخ دادن
      • Mahsa 23 فروردین 1403

        خودم میتونم رسوب زدایی کنم؟؟ اگر بله میشه راهنمایی کنید

        پاسخ دادن
        • آی پی امداد 23 فروردین 1403

          درود، پودر مخصوص رسوب زدایی لباسشویی را در محل مخصوص ریخته و یک برنامه شستشوی کامل نظیر cotton را اجرا نمایید تا رسوب زدایی انجام شود.

          پاسخ دادن
  • عارف پروانه 09 اسفند 1402

    سلام فیلتر نمیاد بیرون چکار کنم؟

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 09 اسفند 1402

      درود، در برخی از مدل های ماشین لباسشویی، فیلتر باید قبل از بیرون کشیدن چرخانده شود. پس از باز کردن قفل و چرخاندن فیلتر، می توانید آن را به آرامی از جای خود بیرون بکشید.

      پاسخ دادن
  • یوسف زریان 10 شهریور 1402

    سلام لباسشویی آبسال مدلren7112 وقتی شیر تخلیه زیرش باز کردم، فیلتر نداره و زیرش پلمپ بود. چطور باید فیلترش تمیز کنم؟

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 11 شهریور 1402

      درود، قسمت پایین لباسشویی یک دریچه است که فیلتر در آن تعبیه شده است که باید آن را برعکس عقربه ساعت بچرخانید تا باز شده و آن را تمیز نمایید.

      پاسخ دادن
  • بزرگوار 31 تیر 1402

    سلام وقت بخیر، لباسشویی ما پاکشوماست. من قسمت جلوی ماشین لباسشویی سمت راست پایین که محل شیر دریچه جرم گیر هست رو برای تمیز کردن باز کردم و حالا که میبندم و سفت هم میکنم، باز هم موقع لباس شستن ازش آب نشت می‌کنه. الان مشکل از کیپ نشدن دستگاهه یا بد بستن من یا جا نیفتادن؟؟چون دیگه اون دریچش که میچرخونیم، بیرون نمیاد یا باید قطعه جدید بگیریم؟

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 31 تیر 1402

      درود، در صورتی که فیلتر دستگاه به صورت کاملا محکم بسته نشده باشد، آب از آن نشت پیدا می کند.

      پاسخ دادن
  • سبحان فرح بخش 11 تیر 1402

    سلام و خسته نباشید، فیلتر ماشین لباسشویی 7 کیلویی مدیا مدل WU-24703 را پیدا نمیکنم. میشه راهنمایی بفرمایید که اصلا فیلتر داره یا نه؟ ممنونم

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 11 تیر 1402

      درود، فیلتر لباسشویی معمولا در کف یا بخش زیرین دستگاه تعبیه شده است که در دسترس می باشد.

      پاسخ دادن
اینستاگرام آی پی امداد