logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت بوق زدن یخچال

علت بوق زدن یخچال
علت بوق زدن یخچال
زمان مطالعه: 5 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت بوق زدن یخچال به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

علت بوق زدن یخچال چیست؟ صدای بوق زدن یخچال یکی از مشکلاتی است که به نوعی نشان دهنده بروز ایراد یا خطا در هریک از بخش ها و اجزای داخلی یخچال است. در برخی مواقع ممکن است یخچال به صورت ناگهانی شروع به بوق زدن کند. در این شرایط کاربران به دنبال این هستند که بدانند چرا یخچال بوق می زند و چگونه باید مشکل آن را برطرف نمایند. از این رو در این مقاله از آی پی امداد قصد داریم به بررسی مشکل بوق زدن یخچال های مختلف و روش های برطرف کردن این ایراد اقدام نماییم.

چرا یخچال بوق می زند؟

به طور کلی زمانی که هریک از اجزا و بخش های مختلف یخچال فریزر دچار ایرادات و مشکلاتی در کارکرد خود شود، شروع به بوق زدن می کند. چراکه در این حالت سیستم یخچال با مشکل مواجه شده است و به دلیل غیرطبیعی بودن این مشکل، بوق زده و آلارم هشدار می دهد. اما توجه داشته باشید که در بعضی از مدل های الکترونیکی و نوفراست، هشدار یا آلارم همراه با کد خطا بر روی صفحه نمایش ظاهر میشود.

در ادامه به بررسی رایج ترین دلایل بوق زدن یخچال و راهکارهای رفع این مشکل برای شما خواهیم پرداخت:

  1. باز ماندن درب یخچال
  2. خرابی فن، مشکل در قطعات دیفراست، نشتی گاز، خرابی برد الکترونیکی، سنسور یا ترموستات
  3. قطع شدن برق یخچال
  4. قرارگیری حجم زیاد مواد غذایی در یخچال
  5. مشکل در سوئیچ درب
  6. اتصالی در برد الکترونیکی

اگر به دنبال رفع مشکل بوق زدن یخچال در منزل خود هستید، میتوانید از خدمات تعمیرکار آی پی امداد بهره مند شوید.

باز گذاشتن درب دلیل صدای بوق یخچال است

یکی از مهمترین علت های بوق زدن یخچال مربوط به باز ماندن درب دستگاه است. در صورتی که درب یخچال به دلایل مختلفی مانند خرابی و خشکی لاستیک درب یخچال، آسیب دیدگی درب، بی توجهی، پر بودن مواد غذایی درون یخچال و … به طور کامل بسته نشده و باز بماند، یخچال شروع به ایجاد صدای بوق و هشدار میکند. از این رو سعی کنید درب یخچال را به مدت طولانی باز نگه ندارید و از بسته شدن کامل درب نیز اطمینان حاصل کنید. حتما دقت داشته باشید که یخچال به طور صحیح تراز شده باشد؛ زیرا این مسئله نیز در باز ماندن درب دستگاه و صدای بوق یخچال بسیار تاثیرگذار است.

باز ماندن درب علت بوق زدن یخچال

کم شدن سرمای یخچال به دلیل مشکلات فنی باعث بوق زدن آن میشود

در مواقعی که هریک از قطعات و اجزای داخلی دستگاه دچار ایرادات و خرابی هایی شود، یخچال فریزر شروع به بوق زدن خواهد کرد. زیرا در این حالت سیستم داخلی یخچال با مشکل مواجه شده است و به همین جهت شروع به هشدار دادن می کند. به طور کلی یخچال فریزرها از دو قسمت الکترونیکی و مکانیکی برخوردار هستند که هریک از آنها با گذشت زمان و به دلایل مختلفی ممکن است با خرابی روبرو شوند. فن داخلی یخچال، سیستم دیفراست یخچال، نشت گاز و … از جمله مشکلات فنی است که می تواند علت بوق زدن یخچال باشد. در این شرایط بهتر است برای تعمیر یخچال خود از آی پی امداد کمک بگیرید.

اگر یخچال فریزر یا ساید بای ساید شما، به علت خرابی یکی از موارد زیر سرمای خود را از دست دهد، با صدای بوق (آلارم) در دستگاه خود مواجه خواهید شد. اما توجه داشته باشید که در یخچال های امروزی، مشکلات همراه با کد خطا بر روی صفحه نمایش ظاهر میشود یا در بعضی دیگر از مدل ها با صدای بوق همراه خواهد بود.

  1. فن
  2. نشتی گاز
  3. قطعات دیفراست
  4. برد الکترونیکی
  5. سنسور محیطی یا ترموستات

بروز مشکلات فنی از دلایل صدای بوق یخچال

قطعی برق و تاثیر آن در مشکل بوق زدن ممتد یخچال

در صورتی که برق به مدت طولانی قطع شود، باعث از دست دادن سرمای یخچال می گردد. در نتیجه با بروز این مشکل، بعد از وصل شدن برق؛ دستگاه شروع به اخطار و بوق زدن خواهد کرد. بهتر است در صورت قطع شدن برق به مدت طولانی، یخچال را از برق بکشید و مواد غذایی را از آن خارج کنید. پس از گذشت چندین ساعت از وصل شدن برق می توانید یخچال را مجددا به برق متصل نموده و مواد غذایی را درون آن قرار دهید. اگر قطع شدن برق طی مدت زمان کوتاهی بوده است، بهتر است درب یخچال را باز نکنید تا به دمای مناسب برسد و صدای بوق یخچال قطع شود.

قطعی برق علت بوق زدن ممتد یخچال

قرار دادن حجم بالای مواد غذایی باعث بوق زدن یخچال میشود

در برخی از انواع یخچال فریزرها اگر حجم بسیار زیادی از موارد غذایی درون دستگاه قرار داده شود، موجب می شود دمای یخچال به صورت چشمک زن روشن شده و صدای بوق یخچال به گوش برسد. در این شرایط باید مدت کوتاهی صبر کنید تا یخچال به دمای مناسب و مطلوب خود برسد. پس از تنظیم دمای یخچال، هشدار و صدای بوق آن متوقف می گردد. به طور کلی بهترین اقدامی که می توانید انجام دهید، این است که همواره به اندازه مناسب درون یخچال مواد غذایی قرار داده و میان آنها فضاهای خالی نیز بگذارید.

قرار دادن حجم بالای مواد غذایی دلیل بوق زدن یخچال

ایراد در سوئیچ درب باعث بوق زدن یخچال میشود

با باز و بسته شدن درب یخچال، سوئیچی که در قسمت فوقانی درب قرار گرفته است فعال میشود. این سوئیچ به برد الکترونیکی یا فن اطلاع باز شدن درب را میدهد، تا فعالیت فن قطع شود. و همچنین با بسته شدن درب فن شروع به کار میکند. در یخچال های الکترونیکی، اگر سوئیچ درب خراب شود، منجر به صدای بوق میشود. برای رفع مشکل هم باید سوئیچ را تعویض نمایید.

اتصالی در برد الکترونیکی از دیگر علت های بوق زدن یخچال است

اگر برد الکترونیکی اتصالی داشته باشد، احتمال بوق زدن در یخچال وجود دارد. در بعضی از مدل ها مشاهده شده است که با اتصالی در برد، یخچال بوق میزند. همچنین در نظر داشته باشید که اگر بیزر (قطعه ای بر روی برد الکترونیکی) که وظیفه صدا دادن را بر عهده دارد، اتصالی کرده باشد، احتمال بوق زدن در یخچال وجود دارد.

البته توجه داشته باشبد که صدای بیزر با بوق متفاوت است، اما در بعضی از مدل ها به مانند صدای بوق شنیده شده است.

نتیجه گیری از علت بوق زدن یخچال

در مدل های الکترونیکی و نوفراست، مشکل در یخچال به همراه آلارم یا کد خزا نمایش داده میشود. همچنین در بعضی از مدل ها هم، مشکل یخچال با صدای بوق همراه است. به طور کلی زمانی که با مشکل صدای بوق یخچال خود مواجه شدید، باید هشدار یخچال را جدی گرفته و آن را مورد بررسی قرار دهید. از این مقاله به طور کامل به بررسی دلایل بوق زدن یخچال پرداختیم و راهکارهایی را نیز برای رفع مشکل به اطلاع شما رساندیم. در صورتی که پس از مواجهه با این مشکل و بررسی علت بوق یخچال خود متوجه شدید که ایراد از قطعات داخلی دستگاه است، بهتر است برای عیب یابی یخچال خود از تکنسین های متخصص آی پی امداد کمک بگیرید.

خلاصه مقاله علت بوق زدن یخچال:

  • اگر یخچال بوق میزند، یا مشکل فنی دارد یا از دستگاه استفاده نادرست می‌کنید.
  • چنانچه درب یخچال به مدت طولانی باز باشد، با بوق زدن به شما هشدار میدهد.
  • خراب بودن قطعات مکانیکی و یا الکترونیکی، منجر به کم شدن سرما می‌شود؛ که در بعضی از مدل ها با بوق زدن همراه است.
  • قطعی برق و کم شدن سرما، بوق زدن یخچال را به همراه دارد.
  • قرار دادن مواد غذایی در جلوی دریچه دمپر یخچال باعث میشود تا برودت لازم به یخچال نرسد و در نهایت با کاهش دما و بوق زدن یخچال مواجه خواهید شد.
4.5/5 - (8 امتیاز)

در بحث و گفتگوی این مقاله شرکت کنید!

61 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
  • بهرام بیات 20 آذر 1402

    سلام یخچال ما آریستون است و وقتی برق حتی در مدت خیلی کمی که می رود، بعد از آمدن برق شروع به بوق زدن میکند و اگر درب آن را یکبار باز و بسته نکنیم، بوق قطع نمی‌شود و یخچال هم تا زمانی که بوق میزند، کار نمیکند. علت چیست؟ ممنون میشم کمک کنید

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 20 آذر 1402

      درود، سنسور، ترموستات و سوئیچ درب را بررسی و در صورت نیاز تعویض کنید.

      پاسخ دادن
  • بلوچی 03 آبان 1402

    یخچال دوقلوی سامسونگ گاهی اوقات یک بوق میزنه و علامت قفل ظاهر شده و بعد از چند ثانیه علامت قفل محو شده و چند دقیقه بعد دوبار تکرار می‌شود.

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 04 آبان 1402

      درود، یخچال نیاز به ریست دارد که باید کلید ریست را سه الی شش ثانیه نگه دارید یا یک بار دوشاخه یخچال را از برق کشیده و مجددا وصل کنید.

      پاسخ دادن
  • محمد 11 مهر 1402

    سلام اسم یخچال ما wester هست چند مدته نصفه های شب یهو آژیر میزنه، منم یک بار از برق میکشم دوباره میزنم قطع میشه وقتی آژیر میزنه علامت E7 رو نشون میده ،مشکلش چی میتونه باشه؟ با تشکر

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 11 مهر 1402

      درود، دمای یخچال، قطعات دیفراست، کمپرسور، برد و فن یخچال را بررسی کنید.

      پاسخ دادن
      • محمد 13 مهر 1402

        دما باید چند باشه ؟ اون قطعات دیگه ایی که گفتین چطور باید بفهمم مشکل دارن یا نه؟

        پاسخ دادن
  • برزگر 30 شهریور 1402

    سلام فریزر مدل هیمالیا دارم چند روزه آلارم میزنه و تغیر دما میده خود ب خود از ۳ درجه رسیده به ۱۵. چند ساعت قطع میشه آلارم دوباره شروع میکنه. موندم چرا؟؟

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 30 شهریور 1402

      درود، سنسور محیطی، برد الکترونیکی و سیستم یخزدایی را بررسی کنید.

      پاسخ دادن
  • امیرحسین 15 شهریور 1402

    سلام خداقوت، نمایشگر هر یک ساعت یا نیم ساعت بوق میزنه، هی حالت صرفه جویی و قفل کودک خاموش و روشن میشه.

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 16 شهریور 1402

      درود، برد صفحه نمایشگر و سوکت های متصل به آن را بررسی کنید.

      پاسخ دادن
  • محمد بطوئی 08 شهریور 1402

    با سلام و خسته نباشید و ممنون از سایت خوبتون، در یخچال فریزر دوقلوی هیمالیا مدل پانوراما، بعد اسباب کشی روی صفحه نمایش یخچال دائم چشمک‌ میزنه‌ و بوق منقطع میزنه، شبیه به وقتی که درب یخچال بازه ولی کد خطایی نمیزنه. در ضمن یخساز دیگه کار نمیکنه. چندین باز ریست کردم و از برق کشیدم و زدم‌ ولی مشکل برطرف نمیشه. ممنون میشم راهنمایی کنید که مشکل از کجاست.

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 09 شهریور 1402

      درود، ممکن است سوئیچ درب یا سوکت های برد نمایشگر یخچال و یخساز مشکل پیدا کرده باشد که باید بررسی شود.

      پاسخ دادن
  • بهار 01 شهریور 1402

    یخچال فریزر ایکس ویژن داریم. الان نزدیک به دوسال هست یکسره به صورت آلارم صدای بوق می‌زنه و چند بار تعمیرکار و نمایندگی تماس گرفتیم، اومده و گفته ایرادشو پیدا نمی‌کنم. یخچال انتقال پیدا کنه تا بررسی کنیم ببینیم ایرادش از کجاست ولی خودمون چند بار که جابجا کردیم، در یخچال یا خاموش روشن کردیم یا اینکه کلید سوئیچی باز و بسته شدن درب یخچال دست زدیم، تکون دادیم، درست شد ولی باز دوباره به مشکل خورده و الان اگه بخواهم سوکت یخچال رو تعویض کنم، از کجا باید تهیه کنم و اینکه ما ساکن کاشان هستیم.

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 01 شهریور 1402

      درود، ممکن است سوئیچ درب یا بیزر روی برد خراب شده باشد که باید تعویض شود.

      پاسخ دادن
  • یاسر 16 تیر 1402

    سلام و وقت بخیر یخچال فری جنرال گرفتم همراه با فریزر.... فریزرش که مشکلی نداره ولی یخچال روی ۴ یا ۵ گذاشتم الارم میده.... ولی روی برد هیچ خطایی نمیاد.... زمانی که دربش و باز میکنیم سریع قطع میشه تا ۱۰ دقیقه دیگه دوباره آلارم میده.... میشه راهنمایی کنین؟یخچال و تازه ۲ هفته ست گرفتم

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 16 تیر 1402

      درود، در حال حاضر سرمای یخچال به چه صورت است؟

      پاسخ دادن
  • مصطفی ضیایی 07 تیر 1402

    سلام و ادب، سنسور درب یخچال اتصالی داره و بعضی مواقع با اینکه درب یخچال بسته است، بازم هشدار میده. خواستم ببینم معمولا در یخچال های جدید سنسور درب کجا قرار داره که بتونم برای تست بهش دسترسی پیدا کنم؟

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 07 تیر 1402

      درود، سوئیچ درب را بررسی کنید.

      پاسخ دادن
  • محسن رجبی 05 خرداد 1402

    سلام یخچال ال جی ما یکدفعه شروع به بوق زدن کرده و هر چند دقیقه بوق میزند کلید درب یخچال خارج کردم و صدای بوق قطع شد بنظرتون خرابی کلید هست یا برد یا جای دیگر مشکل داره اگر راهنمایی کنید ممنون میشم

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 05 خرداد 1402

      درود، مشکل می تواند از سوئیچ درب یا بیزر روی برد الکترونیکی دستگاه باشد.

      پاسخ دادن
  • صادق صابری 21 فروردین 1402

    درجه یخچال رو تنظیم کردم، اما یکسره بوق می زنه. علت چیه؟

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 21 فروردین 1402

      درود، مشکل از اتصالی در برد یا بیزر روی برد الکترونیکی است که باید بررسی و در صورت نیاز تعویض شود.

      پاسخ دادن
  • راضیه معین 12 فروردین 1402

    سلام من چند ساله ساید کنوود دارم که یک دفعه ای تک بوق میزنه و شماره ۴۵ نشون میده و یخچال خاموش میشه ولی بعد یک ربع الی بیست دقیقه دوباره یخچال شروع به کار می کنه و خوب میشه علتش چیه یکدفعه نسوزه؟ از یخ ساز و آب چکونشم استفاده نمی کنم

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 12 فروردین 1402

      سلام. سیستم برد یا سنسور محیطی دستگاه دچار ایراد شده است که باید چک شود.

      پاسخ دادن
  • محمد امین رعایا 08 فروردین 1402

    سلام و خسته نباشید یخچال فریزر بکو دارم دائم بوق میزنه دمای یخچال و فریزر خوبه هیچ error روی صفحه نداره ریست کردم تاثیری نداشت لطفا راهنمایی بفرمایید

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 08 فروردین 1402

      سلام. بیزر روی برد یخچال را چک کنید که اتصالی نکرده باشد.

      پاسخ دادن
  • مهرجو 06 اسفند 1401

    سلام فریزر لایف چراغ اکو هر ۵ ثانیه چشمک میزنه و همزمان تک بوق هم دارد مشکل چیه؟ همه چیش هم کار میکنه

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 06 اسفند 1401

      سلام، فن و اتصالی در برد باید بررسی شود.

      پاسخ دادن
      • سمیه عینعلی 18 اردیبهشت 1402

        سلام..یخچال دیپوینت آلارم ارور میزنه دما هم داخل یخچال پایینه برد سالمه ایراد از کجاست؟

        پاسخ دادن
        • آی پی امداد 18 اردیبهشت 1402

          درود، فن داخل فریزر و سیستم دیفراست یخچال را چک کنید.

          پاسخ دادن
    • موسی صادقی 22 اسفند 1401

      باسلام و وقت بخیر ، یخچال ساید سامسونگ دارم مکرر قفل کودک خاموش و روشن میشه علت چیه

      پاسخ دادن
      • آی پی امداد 23 اسفند 1401

        درود، قفل کودک را چند ثانیه فشار دهید

        پاسخ دادن
  • محسن محمودزاده 05 اسفند 1401

    با سلام و احترام یخچال الکترو استیل در اثاث کشی در حالی که در پشت وانت خوابیده بود کرکره برقی میاد پایین و دچار ضربه میشود.بعد از اینکه به برق وصل کردم بوق میزنه مدام.یخچال بدون فریزر می باشد.

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 05 اسفند 1401

      سلام، از درب یخچال، سوکتی به برد متصل است، احتمالا از جای خود در آمده

      پاسخ دادن
  • حسین 29 بهمن 1401

    یخچال ما مابه هست بوق یکسره میزنه مجبور شدیم کابل برد یخچال قطع کنیم مشکلش چیه

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 30 بهمن 1401

      اگر یخچال شما دائماً بوق می‌زند و مجبور شدید آن را از برق بکشید، ممکن است سنسور دما یا برد کنترل مشکل داشته باشد. صدای بوق اغلب نشان دهنده نقص یا خطا در سیستم کنترل الکترونیکی یخچال است که باعث کم شدن سرما میشود. در اینجا چند مرحله وجود دارد که می توانید برای شناسایی و رفع مشکل انجام دهید: تنظیمات دما را بررسی کنید: مطمئن شوید که تنظیمات دما به درستی تنظیم شده باشد و یخچال خیلی گرم یا خیلی سرد نباشد. مهر و موم درب را بررسی کنید: مطمئن شوید که مهر و موم درب به درستی محفظه یخچال را آب بندی می کند. اگر مهر و موم ها آسیب ببینند یا فرسوده شوند، ممکن است هوای سرد از یخچال خارج شود که باعث کار بیش از حد یخچال و ایجاد صدای بوق می شود. کویل های کندانسور را بررسی کنید: کویل های کندانسور واقع در پشت یخچال ممکن است با گرد و غبار و زباله مسدود شوند که می تواند بر عملکرد خنک کننده یخچال تأثیر بگذارد. اطمینان حاصل کنید که کویل ها تمیز و عاری از زباله هستند.

      پاسخ دادن
  • نجفی 13 بهمن 1401

    باسلام.یخچال امرسان ما وقتی درش باز میمونه یه مدت بوق نمیزنه و الارم نمیده که درب باز مونده.مشکل کجاست؟؟

    پاسخ دادن
  • سعیدی 11 بهمن 1401

    سلام من در یخچالو کمی دیر بستم شروع به آلارم کرد وقتی در و بستم بعد یک دقیقه باز شروع به آلارم کرد دوباره در یخچالو باز وبسته کردم قطع شد ولی باز شروع به آلارم میکنه

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 11 بهمن 1401

      این امکان وجود دارد که درب یخچال شما به درستی درزبندی نشده باشد و باعث روشن و خاموش شدن مکرر سیستم خنک کننده شود. واشرها و لولاها را بررسی کنید تا مطمئن شوید که تمیز و محکم هستند، رفع هر گونه مشکلی می تواند مشکل را حل کند.

      پاسخ دادن
      • متین 07 اسفند 1401

        سلام خسته نباشید من یخچال صنام دارم بعضی وقت ها خودش خودکار هر۱۰دقیقه یابیشتر یه تک بوق میزنه علت چیه ممنونم راهنمایی کنید

        پاسخ دادن
        • آی پی امداد 07 اسفند 1401

          سلام، یا اتصالی در بیزر روی برد است یا فن مشکل دارد یا سوئیچ درب به درستی متصل نشده

          پاسخ دادن
      • زینب 15 آذر 1402

        یخچالم بوش هست الارمش روشن شد و بوق میزد گازش خالی شده بود گاز زدم بعد از ۶ ساعت کار کردن الارم خاموش شد اما دوباره بعد ۵ ساعت الارم بوق زد. علت چیست؟

        پاسخ دادن
        • آی پی امداد 15 آذر 1402

          درود، فن، سیستم یخزدایی و برد الکترونیکی یخچال را بررسی کنید.

          پاسخ دادن
    • محمد 01 شهریور 1402

      سلام وقت بخیر یخچال التو دارم مدام بوق میزنه وصفحه نمایشش چشمک میزنه از برق میکشی میزنی به برق ده دقیقه خوبه دوباره شروع میشه دلیلش چیه؟

      پاسخ دادن
      • آی پی امداد 01 شهریور 1402

        درود، مشکل می تواند مربوط به سوئیچ درب، سوکت های متصل به نمایشگر یخچال یا بیزر روی برد دستگاه است که باید بررسی شود.

        پاسخ دادن
  • ناشناس 03 بهمن 1401

    یخچال ما همه چیش درسته ولی مدام بوق میزنه ایکس ویژنه مدلش

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 04 بهمن 1401

      سلام. کلید بیزر روی برد دچار اتصالی شده و باید تعویض شود.

      پاسخ دادن
  • علی هراتی 02 دی 1401

    قبلا در یخچال باز میکردم بوق میزد ولی حالا نمیزنه علت چیه

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 02 دی 1401

      یا سوئیچ درب مشکل دارد یا بیزر روی برد الکترونیکی خراب شده است

      پاسخ دادن
1 2
اینستاگرام آی پی امداد