logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت نوسان درجه دمای یخچال چیست؟

علت نوسان درجه دمای یخچال چیست؟
علت نوسان درجه دمای یخچال چیست؟
زمان مطالعه: 6 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت نوسان درجه دمای یخچال چیست؟ به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

علت نوسان درجه دمای یخچال چیست؟ چه عاملی باعث تغییر دمای یخچال و فریزر می شود؟ یکی از مشکلات شایعی که ممکن است برای یخچال و فریزر ایجاد شده و در روند عملکرد یخچال اختلال ایجاد کند، بالا پایین شدن دمای یخچال است. متاسفانه این مشکل در صورت حل نشدن باعث بروز مشکلاتی چون آب شدن یخ مواد غذایی، فاسد شدن لوازم موجود در یخچال، منجمد شدن مواد غذایی و … می شود. نوسان درجه دمای یخچال به عوامل متعددی بستگی دارد. در این مقاله از آی‌پی امداد به بررسی علت های نوسان درجه دمای یخچال و فریزر در مدل های مختلف خواهیم پرداخت.

کاربران گرامی، در صورت وجود هرگونه پرسش در مورد علت نوسان درجه دمای یخچال می توانید در انتهای صفحه (قسمت دیدگاه) با دیگر کاربران و تعمیرکاران آی پی امداد به پرسش و پاسخ بپردازید.

عیب یابی مشکل نوسان درجه دمای یخچال با یک نگاه ساده

کاربران گرامی آی‌پی امداد برای اینکه وقت کمتری جهت مطالعه از شما گرفته شود، در این بخش به خلاصه عیب یابی مشکل نوسان درجه دمای یخچال میپردازیم. توجه داشته باشید که در ستون سمت راست؛ مدل های یخچال را به الکترونیکی، نیمه الکترونیکی و مکانیکی تقسیم کرده ایم.

مدل یخچال علت نوسان دما
یخچال های الکترونیکی که دارای بُرد هستند.
  1. مشکل در سنسور محیطی و یا بُرد الکترونیکی باعث مشکل در تنظیم دما و اختلال در عملکرد سرماسازی می‌شود.
  2. اختلال در عملکرد دیفراست باعث نوسان دما در یخچال میشود.
  3. مشکل در شارژ گاز (کیپ بودن لوله ها، تزریق بیش از اندازه گاز و یا کم بودن گاز) باعث اختلال در عملکرد کمپرسور و نهایت نوسان دما می‌شود.
  4. ایراد در کارکرد کمپرسور (معیوب بودن رله اورلود، خازن، خرابی فن یا خود کمپرسور)
  5. نوسان ولتاژ جریان برق
  6. خرابی لاستیک دور درب
یخچال های نیمه الکترونیکی که به جای بُرد، تایمر دارند.
  1. خرابی تایمر
  2. قطعات دیفراست: ترمودیسک، ترموفیوز، المنت
  3. خرابی ترموستات
  4. معیوب شدن رله اورلود یا کمپرسور
  5. مشکل در شارژگاز
  6. خرابی لاستیک
  7. نوسانات برق
  8. کیپ بودن لوله های گاز یا کم و زیاد بودن گاز

 

یخچال های مکانیکی که فقط ترموستات دارند.
  1. خرابی در ترموستات
  2. مشکل در کمپرسور یا رله اورلود
  3. ایراد در لاستیک دور درب
  4. کیپ بودن لوله های یا نشتی گاز، تزریق اشتباه گاز

چرا درجه دمای یخچال بالا و پایین میشود؟

اگر یخچال شما نوسان درجه دما دارد، باید در ابتدا مشخص شود، که یخچال فریزر شما مکانیکی، نیمه الکترونیکی یا الکترونیکی است. توجه داشته باشید که در هر کدام از این مدلها علت تغییر دما متغیر است. یخچال های الکترونیکی داراری بُرد، یخچال های مکانیکی دارای ترموستات و یخچال های نیمه الکترونیکی دارای تایمر میباشند. هر کدام از این قطعات، با کمپرسور ارتباط مستقیم دارند و در صورت خرابی، ارتباط آن ها با کمپرسور قطع میشود و منجر به بالا پایین شدن دما در یخچال فریزر میشود.

7 علت نوسان دمای یخچال های الکترونیکی از زبان تعمیرکار آی پی امداد

کاربران گرامی آی پی امداد توجه داشته باشید که منظور از یخچال های الکترونیکی، مدل های نوفراست است که بُرد الکترونیکی درند. یخچال فریزرها و ساید بای ساید های امروزی همه الکترونیکی هستند.

7 علت نوسان دمای یخچال های الکترونیکی به شرح زیر میباشد:

  1. اگر سنسور، برد الکترونیکی و کمپرسور خراب باشد، با نوسان دما در یخچال های الکترونیکی مواجه خواهید شد.
  2. کیپ بودن مدار گاز و یا نشتی گاز از دیگر دلایل نوسان دما در یخچال های الکترونیکی است.
  3. نوسان جریان برق، به قطعات الکترونیکی آسیب میزند و در نهایت با مشکل تغییرات درجه دما مواجه خواهید شد.
  4. خرابی لاستیک دور درب یخچال هم از دیگر علت های بالا پایین شدن دما میباشد.
  5. اگر دیفراست (یخ زدایی) به درستی انجام نشود، با نوسان دما در این دستگاه مواجه خواهید شد، که باید به بررسی قطعات دیفراست: ترمودیسک، ترموفیوز، سنسور دیفراست، المنت و برد الکترونیکی بپردازید.
  6. از کار افتادن کمپرسور هم از دیگر عوامل نوسان درجه دمای یخچال میباشد.
  7. خرابی رله اورلود یا خازن موتور یخچال

8 دلیل بالا و پایین شدن درجه دمای یخچال های نیمه الکترونیکی

یخچال های نیمه الکترونیکی، دستگاه هایی هستند که به حای بُرد، تایمر دارند. در این مدل ها، تایمر در زمان دیفراست وظیفه بُرد را بر عهده دارد.

8 دلیل بالا پایین شدن درجه دمای یخچال های نیمه الکترونیکی به شرح زیر میباشد:

  1. در یخچال های نیمه الکترونیکی، برای رفع مشکل نوسان دما باید در وهله اول به بررسی تایمر بپردازید.
  2. خرابی ترموستات هم دلیل دوم تغییر دما در یخچال های نیمه الکترونیکی است.
  3. نوسان جریان برق
  4. خرابی کمپرسور
  5. معیوب بودن رله اورلود
  6. مشکل در لاستیک دور درب
  7. عمل نکردن قطعات دیفراست
  8. کیپ کردن مدار و یا نشتی گاز

5 علت نوسانات دمای یخچال های مکانیکی یا قدیمی

یخچال های مکانیکی به جای سنسور، ترموستات دارند و برد یا تایمر هم ندارند. 5 علت نوسان دمای یخچال های مکانیکی را در زیر شرح داده ایم:

  1. خرابی ترموستات
  2. مشکل در لاستیک دور درب
  3. کیپ کردن مدار و یا نشتی گاز
  4. خرابی کمپرسور
  5. معیوب بودن رله اورلود موتور یخچال

خراب شدن لاستیک دور درب یخچال و فریزر باعث بالا و پایین شدن درجه دمای یخچال میشود

خراب شدن لاستیک دور درب یخچال باعث نوسان دما میشود

یکی از دلایلی که ممکن است باعث نوسان درجه دمای یخچال فریزر شود، خراب شدن لاستیک دور درب است. لاستیک دور درب یخچال و فریزر با ایجاد چسبندگی شدید میان درب و بدنه یخچال از ورود و خروج هوا از به بیرون و داخل یخچال جلوگیری می کند. در صورتی که به هر علتی لاستیک دور درب یخچال و فریزر خراب شود، هوا به داخل یخچال عبور می کند یا هوا از داخل یخچال به بیرون عبور می کند و باعث نوسان درجه دمای یخچال می شوند. بنابراین در صورت نوسان درجه دمای یخچال، لاستیک دور درب یخچال را تعویض کنید‌.

باز و بسته شدن بیش از حد درب یخچال منجر به ثابت نماندن درجه دما میشود

باز و بسته کردن بیش از اندازه درب یخچال باعث نوسان درجه دما میشود

چرا درجه دمای یخچال دچار نوسان می شود؟ یکی از عوامل شایعی که باعث نوسان درجه دمای یخچال می شود، باز و بسته شدن بیش از حد درب یخچال است. باز و بسته شدن درب یخچال عاملی است که موجب می شود هوا از درون یخچال فرار کرده و یا هوا از بیرون به درون یخچال وارد شود. بر این اساس بهتر است در صورت نوسان درجه دمای یخچال و فریزر، درب یخچال و فریزر را کمتر باز و بسته کنید تا دمای یخچال ثابت شود.

تجمع آلودگی روی کمپرسور یخچال و از کار افتادن آن باعث تغییر دما میشود

کثیف بودن روی کمپرسور یخچال باعث نوسان دما میشود

چرا درجه دمای یخچال دچار نوسان می شود؟ یکی از عوامل موثر بر نوسان درجه دمای یخچال، تجمع گرد و غبار روی کمپرسور است. خراب شدن کمپرسور یا تجمع آلودگی و گرد و غبار روی کمپرسور یخچال فریزر موجب تغییر دما نیز می شود. همانطور که می دانید ترموستات یا سنسور محیطی که به عنوان تشخیص دما میباشند، در زمان کم یا زیاد شدن سرما، باعث روشن یا خاموش شدن کمپرسور میشوند. در صورتی که کمپرسور یخچال خراب شود، قادر به انجام دستور ترموستات یا سنسور محیطی (با فرمان از بُرد) نخواهد بود و ممکن است نتواند دمای مناسب یخچال را تعیین کند. در واقع اختلال در عملکرد کمپرسور یخچال باعث می شود تا در هر زمانی بدون توجه به اطلاع ترموستات یا سنسور محیطی سرما تولید کرده و این موجب نوسان درجه دمای یخچال نیز می شود.

توجه داشته باشید که اگر فن کنار کمپرسور (در صورت داشتن) خراب شود، شارژگاز مشکل داشته باشد (تزریق کم یا زیاد گاز در یخچال)، به مرور زمان کمپرسور عملکرد خود را از دست میدهد. همچنین معیوب بودن رله اورلود یا خازن کنار کمپرسور به عنوان راه انداز، باعث مشکل در این قطعه می‌شود.

خراب شدن ترموستات یا سنسور محیطی یخچال منجر به تغییرات درجه دما میشود

خراب شدن ترموستات یخچال فریزر منجر به تغییرات در درجه دما میشود

خرابی ترموستات یخچال یا سنسور محیطی، عامل دیگری است که موجب نوسان درجه حرارت یخچال و فریزر می شود. ترموستات یا سنسور محیطی قطعه ای است که وظیفه کنترل دما در یخچال را بر عهده دارد. در واقع عملکرد این قطعه در یخچال یا فریزر به گونه ای است که در ابتدا به بررسی میزان دمای یخچال و فریزر پرداخته و در صورت سرد بودن یخچال، دستور عدم تولید سرما به کمپرسور را می دهد. همچنین اگر میزان سرمای یخچال کم باشد، ترموستات یا سنسور محیطی دستور تولید سرما به کمپرسور یخچال و فریزر را می دهد. در صورتی که خراب شده باشد، قطعه ای جهت تنظیم دما وجود ندارد و درجه دمای یخچال دچار نوسان می شود. با تعویض ترموستات یا سنسور محیطی می توانید نوسان درجه دمای یخچال را تنظیم کنید.

توجه نمایید که در مدل های مکانیکی ترموستات و در مدل های الکترونیکی، سنسور محیطی وظیفه تنظیم دمای یخچال را برعهده دارند.

نوسانات جریان برق علت تغییر درجه یخچال است

نوسانات جریان برق علت نوسان درجه یخچال

از عوامل دیگری که ممکن است باعث نوسان دمای یخچال فریزر می شود، نوسانات جریان برق است. نوسان جریان برق باعث خاموش و روشن یخچال و در نتیجه نوسان درجه دمای یخچال می شود. در ابتدا باید بدانید که نوسانات جریان برق باعث سوختن یخچال می شود. بر این اساس بهتر است از یک محافظ برای جلوگیری از سوختن یخچال استفاده کنید‌. نوسان دمای یخچال در بیشتر مواقع در زمان اوج زمان مصرف یا در فصل های گرم اتفاق می‌افتد.

نتیجه گیری از علت نوسان درجه دمای یخچال چیست؟

در این مطلب به بررسی همه عواملی که موجب نوسان درجه دمای یخچال و فریزر می شود، پرداختیم. همانطور که می دانید نوسان دمای یخچال باعث فاسد شدن مواد غذایی یا منجمد شدن مواد غذایی می شود. بنابراین اگر عاملی موجب نوسان دمای یخچال می شود، بهتر است برای تعمیر آن هرچه سریع تر اقدام کنید.

تعمیر نوسان دمای یخچال باید توسط افرادی که از دانش و مهارت بالایی برخوردار هستند، انجام شود. یکی از بهترین شرکت هایی که تعمیرات یخچال در محل را انجام می دهد، شرکت آی پی امداد است. آی پی امداد از متخصصان برتر و با تجربه جهت تعمیر یخچال یا فریزر استفاده می کند. بنابراین شما می توانید با خیال راحت تعمیرات یخچال را به مجموعه آی پی امداد بسپارید.

3.8/5 - (5 امتیاز)

در بحث و گفتگوی این مقاله شرکت کنید!

111 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
  • نوید خلخالی 26 فروردین 1403

    جمعه ظهر برق رفت، بعد از اون شنبه دمای فریزر کم شده بود. نگاه کردم دیدم وسایلم آب شدن، داخل فریزر درب رو باز میکنم، گاهی پره حرکت میکنه و گاهی نه، دما هم از -۵ تا -۱۳ میره و متغیر هستش.

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 26 فروردین 1403

      درود، برد الکترونیکی و سنسور محیطی دستگاه را بررسی کنید.

      پاسخ دادن
      • نوید 27 فروردین 1403

        تعمیرکارنمایندگی اومد،ترموفیوزروعوًض کرد،وبرفک زدایی کرد،تا۴ساعت دماخوب بودووسایلم یخ زدن ولی بعدش دوباره دما بالاوپایین میره

        پاسخ دادن
        • آی پی امداد 27 فروردین 1403

          درود، ترموفیوز باید با ترمودیسک با هم تعویض شوند. همچنین سنسور دیفراست، المنت و برد نیز باید بررسی شوند.

          پاسخ دادن
          • نوید 28 فروردین 1403

            ترمودیسک نداشت،هزینه بردچقدره؟درضمن ازکجابدونم سنسور وعوض کردن

  • نایبی 28 اسفند 1402

    سلام یخچال رو تمیز کردیم، کشوی اول که درجه جدا داره، مداوم بوق میزنه و درجه اش ثابت نمی مونه و درجه یخچال هم روی ۲۵ مونده. لطفا راهنمایی کنید

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 28 اسفند 1402

      درود، اگر سرمادهی یخچال خوب است، سنسور یا فن دستگاه دچار مشکل شده است.

      پاسخ دادن
  • هاشمی 13 بهمن 1402

    سلام وقت بخیر. یخچال مابه دارم. یه دفعه متوجه شدم دمای یخچال خیلی اومده پایین. فریزر باید ۰ باشه اومده ۱۷ و یخچال باید ۳۷ باشه اومده۵۴. یه بار از برق کشیدم فریزر درست شد ولی یخچال نه هرچی هم دما رو تنظیم میکنم روی این اعداد ثابت نمیشه دوباره همون ۵۴ نشون میده . ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 13 بهمن 1402

      درود، برد، سنسور و سیستم دیفراست یخچال را بررسی کنید.

      پاسخ دادن
  • سعید 12 بهمن 1402

    سلام . فریزر پارس دارم بدون برفک. در حالت عادی روی -17 است وقتی درو باز میکنی حتی در حد 30 ثانیه بعد که میبندی در عرض 5دقیه تا -10 افت پیدا میکنه و باز نیم ساعتی طول میکشه گاهی دو ساعت که برگرده -17 مشکل دوم اینه که بعد یک ماه که تمیزش کردیم دما که با درب باز شدن میره پایین دیگه بالا نمیاد تا باز مجبور میشیم خاموش کنیم تا یخ تو محفظش آبشه و درست بشه

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 12 بهمن 1402

      درود، ترموستات، سنسور دما، برد الکترونیکی و المنت را بررسی کنید.

      پاسخ دادن
  • ایمان 12 دی 1402

    سلام ایا ترمستات قابل تعمیر هست یا نه

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 12 دی 1402

      درود، خیر باید آن را تعویض نمایید.

      پاسخ دادن
  • حمید خوش ترکیب 26 آذر 1402

    سلام، ما یه یخچال مدل آرچلیک ۴۶۱۶ داریم. این قبلا دمای یخچال رو ۴ درجه نشون میداد اما الان شده ۴۰ درجه. میخواستم بدونم چجوری میشه ریستارتش کرد برگرده به تنظیمات کارخانه؟

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 26 آذر 1402

      درود، دکمه ریست را سه الی شش ثانیه نگه دارید یا دوشاخه یخچال را از برق کشیده و مجددا وصل کنید. اگر مشکل رفع نشد، سنسور محیطی را بررسی کنید.

      پاسخ دادن
1 2 3
اینستاگرام آی پی امداد