logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

چرا یخساز یخ نمیسازد؟

چرا یخساز یخ نمیسازد؟
چرا یخساز یخ نمی سازد؟
زمان مطالعه: 5 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله چرا یخساز یخ نمیسازد؟ به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

چرا یخساز یخ نمیسازد؟ علت یخ درست نکردن یخچال ساید چیست؟ چرا یخساز ساید کار نمیکنه؟ ممکن است در مواقعی یخچال توانایی تولید یخ را از دست بدهند و قادر به تشکیل یخ نباشند. اما چرا یخساز یخچال یخ نمیسازد؟ دلایل متعددی هستند که ممکن است باعث خراب شدن یخچال و در نتیجه عدم تشکیل یخ می شوند. بر این اساس آی‌پی امداد در این مقاله به بررسی اینکه چرا یخساز یخ نمیسازد و سایر عوامل مرتبط با این موضوع می پردازد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با علت ساخته نشدن یخ در یخساز تا انتهای این مقاله با آی پی امداد همراه باشید.

کاربران گرامی، در صورت وجود هرگونه پرسش علت کار نکردن یخساز خود می توانید در انتهای صفحه (قسمت دیدگاه) با دیگر کاربران و نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی آی پی امداد به پرسش و پاسخ بپردازید.

 

یخساز یخچال ساید بای ساید چگونه کار میکند و چرا یخ نمیسازد؟

اگر برای شما این سوال پیش آمده که چرا یخساز یخچال ساید بای ساید یخ نمیسازد، باید از یک سری موارد فنی و غیر فنی مطلع شوید. یعنی احتمال دارد؛ به دلیل یک خطای انسانی به مانند روشن نکردن یخساز، با مشکل عدم تولید یخ مواجه شوید. همچنین علت یخ نساختن یخساز هم میتواند مربوط به مشکل در قطعات فنی باشد که لازم است با نحوه کارکرد یخساز آشنا شوید.

کاربران عزیز آی پی امداد، اگر می خواهید مشکل یخ ساز را خودتان حل کنید، پیشنهاد می کنیم برای عیب یابی بهتر حتما با نحوه کار یخ ساز آشنا شوید.

یخساز چگونه کار میکند؟

  • از دریچه ورودی پشت یخچال، آب وارد شیر الکتریکی (شیر برقی) می شود.
  • یعنی با شیلنگ از شیر ورودی به شیر برقی وصل می شود.
  • در پشت برخی از یخچال ها، یک فیلتر بین این اتصالات تعبیه شده است.
  • یک اتصال از شیر آب به یخ ساز برقرار شده است.
  • دو مدل یخ ساز با برد الکترونیکی و بدون برد وجود دارد. مراحل آبگیری در این دو مدل یکسان است.
  • در یخ سازهای قدیمی: موتور تایم، ترمودیسک، بازوی اهرمی و در یخ سازهای جدید: موتور، سنسور، برد الکترونیکی و بازوی اهرمی وجود دارد.
  • شیر برقی در یخچال های جدید توسط برد الکترونیکی و در مدل های قدیمی توسط موتور تایم در مدار قرار می گیرد.
  • میزان آبگیری یخ ساز توسط سنسور تشخیص داده می شود، همچنین در مدل های قدیمی زمانیکه موتور تایم روی سوئیچ می افتد، شیربرقی شروع به آبگیری می کند.
  • هنگامی که آب وارد قالب یخ ساز می شود با دمای فریزر به یخ تبدیل می شود (تشخیص تبدیل آب به یخ توسط سنسور انجام می شود) و در نهایت موتور تایم به وسیله بازوی اهرم یخ را داخل مخزن می ریزد.
  • وقتی پدال را فشار می دهید، دریچه باز می شود و یخ از قالب داخل لیوان شما می ریزد. این عمل 3 بار در طول روز تکرار می شود.

اکنون که با نحوه کار یخ ساز آشنا شدید، با بررسی 7 دلیل یخ نساختن یخ در ساید بای ساید، می توانید به راحتی مشکل را حل کنید.

9 علت یخ درست نکردن یخچال ساید از زبان تعمیرکار آی پی امداد

تعمیرکار آی پی امداد در ادامه به بررسی 9 علت یخ نساختن یخساز یخچال پرداخته است که با بررسی این موارد میتوانید در منزل خود به رفع مشکل بپردازید.

  1. مسدود شدن فیلتر ورودی آب
  2. روشن نکردن یخساز
  3. یخ زدن لوله های انتقال آب
  4. مسدود شدن، خرابی یا باز نبودن شیر ورودی آب
  5. خرابی شیربرقی
  6. کم بودن سرمای فریزر
  7. مشکل در موتور تایم یا کیت الکترونیکی
  8. خرابی سنسور یا ترمودیسک
  9. معیوب شدن اهرم فلزی

مسدود شدن فیلتر ورودی آب منجر به یخ درست نکردن یخچال ساید میشود

گرفتگی و خراب شدن فیلتر یخچال، باعث یخ نساختن یخساز میشود

یکی از علت هایی که باعث خراب شدن یخساز یا یخ نزدن یخ در یخساز ساید بای ساید و سایر یخچال و فریزر ها می شود، خراب شدن فیلتر یخساز است. در پشت یخچالاگر فیلتر وجود دارد، بدانید که هر گونه گرفتگی در آن موجب کاهش کارایی آن و از کار افتادن یخساز می شوند. بنابراین بهتر است ابتدا فیلتر را بررسی کنید و به اینکه آیا عاملی موجب خرابی یا گرفتگی آن شده است، بپردازید. اگر فیلتر دچار گرفتگی شده و خراب شده است، توصیه می شود متناسب با نوع یخچال و فریزر خود، فیلتر جدیدی را خریداری کرده و با فیلتر قدیمی جایگزین کنید.

روشن نبودن دکمه تشکیل یخ در یخساز

روشن نبودن دکمه تشکیل یخ در یخساز یخچال

روشن نبود دکمه تشکیل یخ در یخساز موضوعی است که در صورت ساخته نشدن یخ در یخساز باید مورد بررسی قرار بگیرد. قطعاً می دانید که در یخچال یا فریزر، دکمه ای وجود دارد که روشن یا خاموش بودن آن تعیین کننده تشکیل یخ یا عدم تشکیل یخ است. اگر به هر علتی یخ در یخساز ساخته نمی شود، بهتر است به بررسی روشن بودن یا نبودن دکمه تشکیل یخ پرداخته و در صورت خاموش بودن آن را روشن کنید تا یخ در یخساز ساخته شود.

  • ابتدا چک نمایید تا یخساز روشن باشد و کافی است کلید turn on را لمس نمایید.

یخ زدگی لوله های انتقال آب در یخچال ساید بای ساید باعث میشود یخساز یخ نسازد

چرا یخساز یخ نمی سازد؟ چه عاملی باعث تشکیل نشدن یخ در یخساز می شود؟ سایر عواملی که موجب تشکیل نشدن یخ در یخساز می شود، یخ زدگی لوله های انتقال آب در دستگاه فریزر و یخچال است. ممکن است لوله های انتقال آب به دلیل گیر کردن جسمی یا یخ زدن آب در آن، قادر به انتقال آب به یخساز نبوده و نتوانند شرایط مناسب برای ایجاد یخ را در یخساز تامین کنند. در چنین شرایطی در ابتدا به بررسی لوله های انتقال آب بپردازید. اگر لوله انتقال آی یخ زده باشد، شما می توانید با ایجاد گرما یخ را آب کرده و باعث به جریان افتادن آب و انتقال آن به یخساز شوید. برای اینکار می توانید از سشوار استفاده کنید.

مسدود شدن یا بسته بودن شدن شیر ورودی آب باعث یخ تولید نکردن یخچال ساید میشود

عاملی دیگری که برای تشکیل نشدن یخ در یخساز باید مورد بررسی قرار بگیرد، خراب شدن شیر ورودی آب است که در صورت خراب شدن ممکن است قادر به تامین آب مورد نیاز برای ایجاد یخ در یخساز نباشد. شیر برقی یا شیر ورودی آب را بررسی کرده و در صورت خراب شدن آن را تعویض کنید. با تعویض شیر ورودی، آب به درون قالب های یخ جریان پیدا می کند و باعث تشکیل یخ در یخساز می شود.

مسدود شدن یا بسته بودن شدن شیر ورودی آب باعث یخ تولید نکردن یخچال ساید میشود

  • احتمال دارد که آب ساختمان شما قطع شده باشد.
  • بنابراین در مرحله بعد، از ورودی آب به یخساز مطمئن شوید که باید بررسی نمایید تا شیر آب ورودی که در پشت یخچال تعبیه شده است، باز باشد.

خرابی شیر برقی باعث یخ نساختن یخساز میشود

  • همانطور که نحوه کار با یخ ساز را یاد گرفتید، متوجه شدید که آب توسط یک شیربرقی برای ساخت یخ تامین می شود.
  • اگر شیربرقی یخ ساز مشکل داشته باشد، آب برای تولید یخ در یخ ساز تامین نمی شود و در نهایت یخ ساز یخ نمی سازد.
  • بنابراین برای رفع این مشکل فقط شیر برقی باید تعویض شود و قابل تعمیر نیست.

خرابی شیر برقی باعث یخ نساختن یخساز میشود

کم شدن سرمای فریزر باعث یخ درست نکردن یخچال ساید بای ساید میشود

  • اگر برودت فریزر کافی نباشد، یخساز قادر به تولید یخ نمیباشد.
  • بدین منظور بررسی نمایید تا درجه دمای فریزر -18 باشد و همچنین به دلیل مشکلات فنی سرمای داخل فریزر کم نشده باشد.

خراب شدن موتور تایم یا کیت الکترونیکی یخساز یخچال ساید بای ساید باعث عدم تشکیل یخ میشود

چرا یخساز یخ نمی سازد؟ چه عاملی باعث تشکیل نشدن یخ در یخساز می شود؟ یکی از دلایل عمده ای که باعث عدم تشکیل یخ در یخساز می شود، خراب شدن موتور تایم یخساز است. هر موتور تایم یا مدول  از یک موتور تشکیل شده است که با روشن شدن موتور، بازوهایی که در یخساز، قطعات یخ را از قالب به سطح منتقل می کنند را حرکت می دهد‌ در صورتی که هر عاملی موجب خراب شدن مدول یا موتور این قطعه شود، بازوها نیز کارایی خود را از دست می دهد و قادر به تخلیه یخ نخواهند بود. به همین علت یخساز نمی تواند یخ جدیدی را تولید کند.

خراب شدن موتور تایم یا کیت الکترونیکی یخساز یخچال ساید بای ساید باعث عدم تشکیل یخ میشود

  • چنانچه موتور تایم یا کیت الکترونیکی یخساز خراب باشد، یخساز یخچال یخ نمیسازد.
  • توجه داشته باشید که تمام فرایند یخ سازی توسط موتور تایم یا کیتی الکترونیکی در مدل های جدید انجام میگردد.

خراب شدن سنسور یا ترمودیسک یخساز باعث یخ نساختن میشود

یکی از دلایلی که موجب یخ نساختن یخساز می شود، خراب شدن ترمودیسک یا سنسور قالب یخساز یخچال است. توجه داشته باشید که سنسور یا ترمودیسک یخساز وظیفه تنظیم آب را بر عهده دارد. اگر به هر دلیل آب از یخساز لبریز شود، مربوط به خرابی در این قطعات است. در صورتی که به هر علتی ترمودیسک یا سنسور قالب یخساز خراب شود، هیچ قطعه ای قادر به کنترل و تنظیم آب یخساز نخواهد بود. موتور تایم یا کیت الکترونیکی بعد از رسیدن دمای قالب به درجه خاصی، دستور تخلیه یخ را می دهد و دستگاه را برای تولید یخ جدید آماده می کند.

توجه داشته باشید که در بعضی از مدل های یخساز، ترمودیسک و در بعضی دیگر سنسور تعبیه شده است، که وظیفه این قطعات تنظیم آب میباشد.

خراب شدن سنسور یا ترمودیسک یخساز باعث یخ نساختن میشود

  • سنسور یا ترمودیسک در مدل های مختلف بر روی یخ ساز نصب می شود و وظیفه تنظیم میزان و دمای آب یخ ساز را بر عهده دارند.
  • اگر آبگیری کم باشد، یخ ساز یخ می سازد، اما قالب یخ کامل نیست.
  • چنانچه آب زیادی وارد یخ ساز شود، از قالب می ریزد و وقتی یخ می زند به هم می چسبد و از قالب خارج نمی شود.

خرابی اهرم فلزی

  • اگر اهرم فلزی یخساز به هر دلیلی دچار مشکل شود، باعث عدم انتقال یخ به مخزن میشود.
  • توجه داشته باشید که اگر اهرم فلزی خراب باشد، یخ در قالب یخساز برگردانده نمیشود.
  • پس اگر یخساز یخچال یخ نمیسازد، اهرم فلزی هم بررسی نمایید.

خرابی اهرم فلزی

اگر یخ ساز یخچال یخ نمیسازد چیکار کنیم؟

اگر یخ ساز یخچال یخ نمیساز در ابتدا بررسی نمایید تا مشکل از روشن نبودن یخساز نباشد. توجه داشته باشید که برای استفاده از یخساز یخچال باید آن را روشن نمایید. بعد از اینکه از روشن بودن آن اطمینان حاصل نمودید، کافی است به بررسی ورودی آب بپردازید. توجه داشته باشید که یخساز برای تولید یخ، نیاز به آب دارد و اگر به هر دلیلی آب وارد یخساز نشود، نمیتواند یخ تولید کند. آب تامین شده برای یخساز، از طریق شیر ورودی آب پشت یخچال و همچنین شیربرقی تامین میشود. شیربرقی وظیفه تامین آب طبق درخواست شما برای یخساز را دارد. در مرحله بعد مشکل یخ نساختن یخساز فنی است و مربوط به قطعات موتور تایم یخساز، ترمودیسک و یا سنسور قالب یخساز است، که برای عیب یابی این مشکل میتوانید از خدمات آی پی امداد بهره مند شوید.

نتیجه گیری از اینکه چرا یخساز یخ نمی سازد؟

در مطالب فوق به بررسی همه عواملی که باعث عدم تشکیل یخ در یخساز می شوند، می پردازیم. عدم تشکیل یخ در یخساز به عوامل متعددی بستگی دارد. عواملی چون عدم تنظیم دما، قرار گرفتن فریزر یا یخچال در محیطی گرم، خراب شدن کمپرسور و … از جمله عواملی هستند که موجب تشکیل نشدن یخ در یخساز می شوند. بهترین راه برای رفع این مشکل، سپردن آن به یک تعمیرگاه مجاز و معتبر است که تعمیرات یخساز را با کیفیت بالایی انجام می دهد.

آی پی امداد یکی از شرکت های معتبر در زمینه تعمیر انواع لوازم خانگی مانند یخچال و فریز است که بیشتر از 50 سال است که در این زمینه به صورت حرفه ای فعالیت می کند و بهترین خدمات را جهت تعمیرات یخچال در اختیار مشتریان قرار می دهد. شما می توانید با مراجعه به این تیم حرفه ای هزینه تعمیرات را تا 75 درصد کاهش دهید و در کمترین زمان ممکن دستگاه خود را به صورت تعمیر شده تحویل بگیرید.

4.7/5 - (3 امتیاز)

در بحث و گفتگوی این مقاله شرکت کنید!

22 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
  • حمدالله عباسی 16 بهمن 1402

    سلام یخچال یخسازش کار نمیکنه و آلارم ICE به رنگ قرمز دراومده بجه ای سبز. راهنمایی کنید ممنون میشم

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 17 بهمن 1402

      درود، این هشدار می تواند مربوط به کمبود آب مخزن، مشکل در لوله آب، ایراد در موتور یا سنسور یخساز باشد که باید هریک از این موارد چک شوند.

      پاسخ دادن
      • سعید 24 بهمن 1402

        سلام یخچالم ساید دوو هست یخسازش کار نمیکنه حتی صدای آبگیری و ساخت یخ هم نداره راهنمایی میفرمایید چکار کنم

        پاسخ دادن
        • آی پی امداد 24 بهمن 1402

          درود، سنسور و موتور یخساز را بررسی کنید.

          پاسخ دادن
  • علیرضا قلیزاده 10 دی 1402

    سلام، فریزر یخچالم به مقدار کافی یخ نیست که آب توش یخ نمیزنه و البته وقتی یخچال و خاموش و تمیز میکنیم و دوباره وصل میکنیم، برای اولین بار خوب کار می‌کنه و آب یخ میزنه ولی مدتی بعد اگه دوباره آب بزاری یخ نمیزنه. همچنین آیکون فن بر روی مانیتور مدام چشمک میزنند و توی یخچال برفک جدیدا میزنه.

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 10 دی 1402

      درود، سیستم یخزدایی یخچال دچار مشکل شده است که باید ترمودیسک، ترموفیوز، سنسور دیفراست، المنت و برد دستگاه چک شود.

      پاسخ دادن
  • هلن 23 آبان 1402

    سلام صدای یخساز ساید ما میاد کار میکنه ولی هیچ یخی درست نمیکنه میشه علتشو بگید

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 23 آبان 1402

      درود، مشکل مربوط به موتور یخساز، برد یا سنسور است که نیاز به بررسی دارد.

      پاسخ دادن
  • نشمیل 22 آبان 1402

    سلام، ما یک ماه و خورده ای هست یخچال دوقلوی مکس دیپوینت گرفتیم. یخسازش اکثر مواقع بجای یخ جایخی رو پر آب میکنه. اونجا کلا یخ میزنه و گهگاهی هم چند تکه یخ میندازه همراش، نمایندگیشم چند بار اومده برد اصلی و سنسور و همه چی رو عوض کرده درست نمیشه که نمیشه آقا اولا پیپوینت نخرید دوما کارخونه محترم دیپوینت سرویسکاراتون رو محک بزنید بعد بفرستید خونه مردم سوما اگه شیر برقیش خراب شده باشه، از کجا بگیریم، کارخونه که غیرنمایندگی و سرویسکارای کارنابلد خودش همینجوری نمیده. چهارما ما نزدیک پنجاه میلیون پول تو آب ریختیم مگه گارانتی وقتی داره و نمیتونن درستش کنن نباید کلا تعویض کنن؟

    پاسخ دادن
  • Hanieh 07 شهریور 1402

    سلام وقت بخیر یخچال ما یخساز دارد چند روز هست که یخ درست نمیکند و اگر درست کند بصورت قالب در نمیاد

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 08 شهریور 1402

      درود، ابتدا کلید ریست زیر یخساز را سه الی شش ثانیه نگه دارید. اگر مشکل رفع نشد، سنسور آب یا ترمودیسک یخساز را چک کنید.

      پاسخ دادن
  • طاهری 10 مرداد 1402

    با سلام .یخچال سامسونگ من بدون علت از دیروز آبگیری نمی‌کند البته یخ تشکیل می‌شود ولی در حد هفت یا هشت قطعه در هر بار .قسمت اب یخ فشار کاملا مناسب است .علت رو میفرمایید

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 11 مرداد 1402

      درود، سنسور آب یا ترمودیسک یخساز دچار مشکل شده است و باید چک شود.

      پاسخ دادن
  • محمودنورصالحی 28 تیر 1402

    سلام، آب داخل یخساز ریخته نمیشه ولی بدون آب درست کار میکنه. وقتی یخساز یخ رو برمیگردونه که میخواد پر بشه، صدای آب میاد اما از پشت قسمت پایین آب میریزه بیرون. ممنون از راهنماییتون.

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 28 تیر 1402

      درود، شلنگ متصل به شیر برقی دچار خرابی یا پارگی شده است که باید بررسی شود.

      پاسخ دادن
  • نصیر 21 تیر 1402

    سلام تعمیرکار موتور یخچال سایدبایساید سامسونگ من عوض کرد تمام موارد هم چک شده ولی یخساز بعد سه روز فقط دوبار صبح یخ ساخته درجه گزاشتیم صبح فقط تا منفی 13 شده در فریزر که باز بشه میشه منفی 10 یا پایینتر

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 21 تیر 1402

      درود، درجه فریزر باید روی -18 باشد.

      پاسخ دادن
  • فرشته 07 تیر 1402

    سلام یخساز دوو من یخ میسازه یکبار خالی میکنه ولی دفعات بعد چرخش انجام میشه ولی یخ خالی نمیشه و مجدد آب روی همون یخ میریزه و یخ قطور تر میشه و مدام از آبسردکن آب میریزه

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 07 تیر 1402

      درود، ابتدا کلید ریست زیر یخساز را چند ثانیه نگه داری تا ریست شود. اگر مشکل رفع نشد، سنسور آب یا ترمودیسک، ساعت تایم و بازوی یخساز را چک کنید.

      پاسخ دادن
    • علیرضا 12 تیر 1402

      سلام وقت بخیر دقیقا مشکل یخچال ما هم همین طور هست.یخچال ما هم دوو هست. برای شما بار اول رو خالیه می کنه ولی برای ما خالیه نمی کنه.مثل یخچال شما چرخش انجام میده ولی یخ ها خالی نمی شه. ریست هم کردم ولی نتیجه نداشت.

      پاسخ دادن
  • لیلا عباسی 22 اسفند 1401

    سلام وقت بخیر یخساز فریزرم که مدل دوقلوی دیپوینت مکس هست کار نمیکنه لوله کشی رو چک کردم مشکلی نداره چون آب داخل آبسردکن میاد یکبارم کلا دستگاه رو از برق کشيدم دوباره وصل کردم درست نشد گزینه ریست نداره ولی با راهنمایی گوگل سوراخ کوچیک زیر یخساز رو مثل گوشی با ی سیم باریک فشار دادم تاثیری نداشت ممنون میشم راهنماییم کنید و اینکه کلا کار نکردن یخساز چه علت‌هایی ممکنه داشته باشه ؟ سپاسگزارم که وقت میذارید

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 22 اسفند 1401

      درود کاربر گرامی، آب ورودی آبسردکن با یخساز متفاوت میباشد. شاید هم آب به یخساز برسد، اما یخساز عمل نمیکند. باید بررسی کنید که: آیا سرمای کافی برای تولید یخ هست؟ آب به یخساز میرسد؟ موتور یخساز یا بازوی اهرم کار میکند؟ از مقالات داخل ساید بابت مشکل یخساز میتونید کمک بگیرید.

      پاسخ دادن
اینستاگرام آی پی امداد