logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت خاموش شدن یخچال

علت خاموش شدن یخچال
علت خاموش شدن یخچال
زمان مطالعه: 4 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت خاموش شدن یخچال به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

بسیاری از کاربران آی‌پی امداد این سوالات را از ما میپرسند، که: علت خاموش شدن یخچال چیست؟ چرا یخچال معمولی، قدیمی، الکترونیکی یا مکانیکی ناگهان خاموش می‌شوند؟ دلیل خاموش شدن موتور یا برد الکترونیکی یخچال چیست؟ دلیل خاموش شدن یخچال حین کار چیست؟ علت خاموش شدن یخچال بعد از چند ثانیه چیست؟ … نگران نباشید و با مطالعه این مقاله از سایت آی پی امداد، می‌توانید به راحتی در منزل خود به عیب یابی و رفع مشکل خاموش شدن یخچال بپردازید.

کاربران گرامی، در صورت وجود هرگونه پرسش در مورد علت خاموش شدن یخچال می توانید در انتهای صفحه (قسمت دیدگاه) با دیگر کاربران و تعمیرکاران وبسایت تعمیرات لوازم خانگی آی پی امداد به پرسش و پاسخ بپردازید.

خلاصه عیب یابی خاموش شدن یخچال های قدیمی و جدید

کاربران گرامی آی‌پی امداد، برای اینکه وقت کمتری از شما گرفته شود در این بخش به خلاصه عیب یابی خاموش شدن یخچال قدیمی و جدید پرداخته ایم. در ادامه میتوانید شرح کامل این مشکل را مطالعه نمایید.

علت خاموش شدن یخچال قدیمی دلیل خاموش شدن یخچال الکترونیکی
  1. مشکل در اتصالات برقی: پریز، دوشاخه، کابل برق
  2. خرابی ترموستات
  3. معیوب شدن رله اورلود کمپرسور
  4. خرابی کمپرسور
  1. مشکل در اتصالات برقی: پریز، دوشاخه، کابل برق
  2. خرابی سنسور محیطی
  3. معیوب شدن رله اورلود یا خازن کمپرسور
  4. خرابی در برد الکترونیکی
  5. ایراد در تایمر (در بعضی مدل ها به جای برد، تایمر تعبیه شده)
  6. مشکل در قطعات دیفراست
  7. خرابی در کمپرسور

چرا یخچال خاموش میشه؟

اگر یخچال خاموش میشه، باید بررسی نمایید که مشکل در کدام قطعه است، چون به خودی خود یخچال خاموش نمیشود. چرا یخچال خاموش میشه؟ بزارید از اول شروع کنیم. یخچال فریزر با اتصالات برقی روشن میشود. اگر هر کدام از این اتصالات مشکلی داشته باشد، دستگاه خاموش میشه. برای بررسی مشکل خاموش شدن یخچال ابتدا باید دقت نمایید که یخچال فریزر شما مکانیکی (معمولی یا قدیمی)، الکترونیکی یا نیمه الکترونیکی (در این مدل تایمر به جای برد الکترونیکی تعبیه شده) است. در ادامه با تفکیک این دو مدل به علت های خاموش شدن یخچال میپردازیم.

علت خاموش شدن یخچال قدیمی یا معمولی

علت خاموش شدن یخچال قدیمی یا معمولی به شرح زیر میباشد:

  • در ابتدا اتصالات برقی از جمله: پریز، دوشاخه، کابل برق باید بررسی شود.
  • احتمالا ترموستات مشکل دارد و فرمان قطع و وصل به کمپرسور نمیدهد که در نهایت یخچال معمولی شما خاموش می‌شود.
  • اگر رله اورلود کمپرسور که وظیفه راه اندازی موتور را بر عهده دارد، بسوزد؛ یخچال شما خاموش می‌شود.
  • کمپرسور یخچال وظیفه سرمادهی را به واسطه گاز بر عهده دارد.
  • اگر کمپرسور بسوزد، یخچال قدیمی یا مکانیکی شما خاموش میشود.

پس متوجه شدیم که علت خاموش شدن یخچال معمولی به خاطر مشکلات زیر است:

  1. اتصالات برقی
  2. ترموستات
  3. رله اورلود
  4. کمپرسور

توجه داشته باشید که، یخچال های قدیمی یا مکانیکی به جای سنسور و برد الکترونیکی، ترموستات دارند.

دلیل خاموش شدن یخچال های الکترونیکی، ساید بای ساید و نیمه الکترونیکی

دلیل خاموش شدن یخچال ساید بای ساید یا الکترونیکی را در ادامه توضیح داده ایم:

  • چنانچه از سالم بودن دوشاخه، پریز، کابل برق مطمئن بودید، قطعات زیر را بررسی نمایید.
  • اگر یخچال الکترونیکی شما خاموش میشود، باید برد الکترونیکی، سنسور، رله اورلود، خازن (اگر کنار کمپرسور خازن تعبیه شده باشد)، تایمر (اگر به جای برد تایمر تعبیه شده) و کمپرسور باید بررسی شود.
  • در بعضی از مدل ها با توقف عملیات دیفراست، یخچال خاموش می‌شود. به طور مثال اگر المنت خراب باشد و دیفراست انجام نشود، یخچال خاموش میشود.

دقت نمایید که در یخچال های الکترونیکی به جای ترموستات، سنسور و برد الکترونیکی تعبیه شده است و در یخچال های نیمه الکترونیکی به جای برد الکترونیکی، تایمر تعبیه شده است.

مروری بر 7 دلیل خاموش شدن یخچال به صورت کلی

در ادامه 7 دلیل خاموش شدن یخچال از زبان تعمیرکار آی پی امداد را شرح داده ایم:

  1. ابتدا دو شاخه و پریز برق بررسی شود، شاید مشکل خاموش شدن یخچال شما، مربوط به خرابی در برق باشد.
  2. توجه داشته باشید که در مدل های مختلف یخچال فریزر، سنسور یا ترموستات تعبیه شده است، که اگر هر کدام از این قطعات خراب شود، یخچال خاموش میشه.
  3. در مدل هایی که سیستم آن ها الکترونیکی است و دارای برد الکترونیکی می‌باشند، این قطعه حتما باید بررسی شود.
  4. اگر رله اورلود کمپرسور یخچال خراب باشد، موتور توان راه اندازی را ندارد و یخچال خاموش میشود.
  5. اگر در کنار کمپرسور خازن تعبیه شده است، بررسی نمایید تا دلیل خاموش شدن یخچال مربوط به خرابی خازن نباشد.
  6. همچنین در نظر داشته باشید که خرابی خود کمپرسور میتواند عامل خاموش شدن یخچال باشد.
  7. اگر یخچال شما نیمه الکترونیکی است یا به عبارتی به جای برد، تایمر دارد، به بررسی خرابی تایمر بپردازید.

توجه نمایید که خالی شدن گاز یخچال، باعث خاموش شدن کمپروسور نمیشود، فقط دستگاه برودت خود را از دست میدهد.

نوسانات شدید برق چگونه باعث خاموش شدن یخچال میشود؟

نوسانات شدید برق اولین عامل خاموش شدن یخچال
نوسانات شدید برق یکی از علت هایی است که باعث خاموش شدن ناگهانی یخچال می شود. به دلیل کم و زیاد شدن جریان برق اتفاق می افتد و در صورتی که یخچال از محافظ برخوردار باشد، با خاموش شدن ناگهانی یخچال از سوختن آن جلوگیری می کند و فیوز میپرد. همچنین اختلال در عملکرد محافظ یا سوختن این قطعه موجب خاموش شدن ناگهانی یخچال می شود.

آیا خراب شدن کمپرسور باعث خاموش شدن یخچال میشود؟

خراب شدن کمپرسور دومین علت خاموش شدن یخچال

موتور یا کمپرسور یخچال اصلی ترین قطعه در یخچال است که هرگونه نقص یا اختلال در عملکرد آن باعث خاموش شدن یخچال می شود. در مواقعی ممکن است به دلیل استفاده طولانی مدت، قدیمی شدن موتور، داغ شدن، ضربه و…کمپرسور یخچال بسوزد. سوختن یا از کار افتادن و داغ شدن کمپرسور یخچال باعث خاموش شدن ناگهانی یخچال می شود. به همین جهت اگر کمپرسور یخچال به هر علتی خراب شده باشد، بهتر است جهت تعمیرات با آی پی امداد در ارتباط باشید.

در کنار کمپرسور یخچال ساید بای ساید، فن تعبیه شده است و اگر خراب شود، منجر به داغ شدن بیش از اندازه کمپرسور و در نهایت سوختن آن میشود. همچنین کمپرسور به وسیله رله اورلود (در بعضی مدل ها هم علاوه بر رله، خازن تعبیه شده است) راه اندازی میشود و با سوختن آن توان روشن شدن ندارد.

خراب شدن اتصالات، سیم و کابل سومین دلیل خاموشی یخچال

خراب شدن اتصالات، سیم و کابل سومین دلیل خاموش یخچال

علت خاموش شدن یخچال چیست؟ چرا یخچال به صورت ناگهانی خاموش می شود؟ سومین علتی که باعث خاموش شدن یخچال می شود، خراب شدن انواع اتصالات، سیم، کابل، پریز، محافظ و … است. خراب شدن هر یک از این اجزا باعث نرسیدن جریان برق به یخچال و در نتیجه خاموش شدن آن می شود. بنابراین بهتر است هر چه سریع تر برای جلوگیری از آسیب بیشتر یخچال ‌تعمیرات سیم و کابل را انجام دهید.

سوختن برد الکترونیکی، عامل چهارم خاموش شدن یخچال

سوختن برد یخچال، عامل چهارم خاموش شدن یخچال

خراب شدن برد یا سوختن برد چگونه باعث خاموش شدن ناگهانی یخچال می شود؟ برد از مهم ترین اجزای یخچال به شما می آید که به عنوان مغز یخچال عمل کرده و با دریافت اطلاعات از سایر اجزا، موجب دستور اطلاعات به سایر بخش های یخچال می شود. در مواقعی ممکن است برد الکترونیکی یخچال به دلیل برخورد با آب، ضربه و … خراب شود. در صورت خراب شدن برد قطعه ای برای ارسال و دستور اطلاعات در یخچال وجود ندارد و عملکرد یخچال دچار اختلال می شود. این موضوع موجب خاموش شدن یخچال می شود. برای رفع عامل خاموش شدن برد یخچال میتوانید با تعمیرگاه لوازم خانگی آی‌پی امداد تماس حاصل نمایید.

خراب شدن ترموستات علت پنجم خاموش شدن یخچال

خراب شدن ترموستات یخچال عامل پنجم خاموش شدن یخچال

ترموستات یکی از قطعات بسیار مهم و کاربردی در یخچال است که موجب تنظیم دما در یخچال ها می شود. این قطعه ممکن است به دلایل متعددی خراب شود و نیاز به تعویض داشته باشد. در صورتی که ترموستات خراب شود، اطلاعات غلط و نادرستی را به موتور یخچال منتقل می کند و در نتیجه نیاز به تعمیرات ترموستات یخچال می باشد. این موضوع علاوه بر اختلال در عملکرد یخچال ممکن است در مواقعی موجب خاموش شدن یخچال شود. علت خاموش شدن یخچال در اثر خراب شدن ترموستات  به دلیل ارسال اطلاعات اشتباه به کمپرسور است.

توجه نمایید که ترموستات یخچال قابل تعمیر نیست و باید تعویض شود.

داغ شدن زیاد موتور علت ششم خاموش شدن یخچال

داغ شدن زیاد موتور یخچال دلیل ششم خاموش شدن یخچال

علت خاموش شدن موتور یخچال چیست؟ یکی از دلایل خاموش شدن یخچال داغ شدن زیاد موتور است که ممکن است به دلیل استفاده مداوم، قرار گرفتن در محیط های گرم، کاهش گاز مبرد، خراب شدن فن و … اتفاق بی افتد. داغ شدن شدید موتور یخچال باعث فشار زیاد به دستگاه و در نتیجه خاموش شدن آن می شود. بر همین اساس بهتر است اولاً از پر بودن گاز مبرد اطمینان حاصل کنید. دوماً دستگاه یخچال را در جایی به دور محیط های گرم قرار دهید و سوماً در طی فواصل منظم یخچال را خاموش کنید تا کمی استراحت کند.

علت خاموش شدن موتور یخچال مربوط به نوسان برق، سوختن رله اورلود و یا کارکرد بیش از اندازه این قطعه می‌باشد. همچنین اگر در کنار کمپرسور فن تعبیه شده است، بررسی نمایید تا داغ شدن بیش از اندازه کمپرسور، مربوط به خرابی فن نباشد.

کم شدن گاز یخچال هفتمین دلیل خاموش شدن یخچال

کم شدن گاز یخچال باعث خاموش شدن یخچال میشود

هفتمین عاملی که موجب خاموش شدن ناگهانی یخچال های مختلف می شود، کم شدن یا اتمام گاز مبرد است‌. همانطور که می دانید در هر یخچال گازی وجود دارد که با گردش در لوله های کندانسور و اواپراتور باعث خنک شدن محیط یخچال می شود. در صورتی که میزان گاز مبرد در یخچال کاهش پیدا کند و به اتمام برسد، عاملی موجب خنک شدن یخچال نخواهد شد و یخچال کارایی خود را از دست می دهد. زمانی که گاز مبرد در یخچال کاهش پیدا کند، موتور یا کمپرسور برای ایجاد خنکی در یخچال باید بیشتر کار کند و در نتیجه فشار بسیار زیادی به آن وارد می شود. به همین جهت یخچال به طور ناگهانی خاموش می شود. برای رفع این مشکل بهتر است از تعمیرکار بخواهید تا اقدام به شارژ گاز یخچال شما نماید.

کم شدن گاز یخچال باعث خاموش شدن در همان لحظه نمی‌شود، اما به مرور زمان با فشاری که به کمپرسور وارد میشود، باعث سوختن این قطعه و در نهایت خاموش شدن یخچال میشود.

اگر یخچال خاموش شد چیکار کنیم؟

چنانچه یخچال خاموش شد، ابتدا سیم رابط و پریز برق را چک نمایید، شاید نیاز به تماس با تعمیرکار نباشد. اگر از سالم بودن این موارد مطمئن بودید، بدانید که مشکل فنی است و باید قطعات زیر توسط تعمیرکار آی‌پی امداد و یا خودتان در صورت فنی بودن بررسی شود.

  1. ترموستات / سنسور
  2. بررد الکترونیکی / تایمر
  3. رله اورلود / خازن کمپرسور
  4. موتور یخچال

نتیجه گیری از علت خاموش شدن یخچال

در مطلب فوق به بررسی عوامل متعددی که علت خاموش شدن یخچال می باشند، پرداختیم. عوامل متعددی چون خراب شدن برد، کمپرسور، کاهش گاز مبرد، داغ شدن موتور و…موجب خاموش شدن یخچال می شود. در صورتی که یخچالتان به صورت ناگهانی خراب شده، بهتر است جهت تعمیرات یخچال به مجموعه بزرگ آی پی امداد مراجعه کنید. تیم آی پی امداد از بهترین و با کیفیت ترین قطعات جهت تعمیرات یخچال استفاده می کند.

27 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
  • صادق باباقاسمی 30 دی 1402

    با باز و بستن درب یخچال، موتور خاموش یا روشن می‌شود. علت چیست؟

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 30 دی 1402

      درود، مشکل از سوئیچ درب یا سوکت های متصل از درب به برد الکترونیکی می باشد که باید بررسی شود.

      پاسخ دادن
  • حسین 20 دی 1402

    سلام وقت بخیر. یخچال ساید بکو مشکلش اینه که وقتی از آبخوری آب میریزیم، همزمان یخساز هم عمل میکنه و نمایشگرش قاطی میکنه و خاموش میشه و کمپرسور هم قطع میکنه. باید از برق بکشیم تا مجددا شروع به کار کنه. لطفا راهنمایی کنید.

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 20 دی 1402

      درود، برد دستگاه مشکل داشته و باید تعمیر شود. همچنین اتصالی دیسپلی نیز باید بررسی شود.

      پاسخ دادن
  • احمد صفائی 16 آذر 1402

    سلام خسته نباشید. بنده یخچال olive دارم. گاز یخچال رو به تازگی شارژ کردم ولی به محض اینکه به برق میزنم، شروع به بوق زدن می‌کند و برد آن هم بردم پیش تعمیرکار گفت سالمه و هنگامی ک به برق میزنم، بعد از ۵ دقیقه موتور شروع به کار می‌کند و سیستم رو خنک می‌کند ولی بعد از ۱۵ الی ۲۰ دیقه که موتور کار می‌کند، یکبار که در رو باز و بست میکنم، موتور از کار میوفته و دیگه روشن نمیشه و سرما ایجاد نمی‌کند. درضمن دیسپلی یخچال هم فقط میشه صدای آلارم و قفل کودک رو زد و تنظیم دمای آن به هیچ عنوان وقتی آلارم میده دیگه کار نمیکنه. ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 16 آذر 1402

      درود، سوئیچ درب، سوکت های متصل به دیسپلی یخچال و برد اصلی آن را بررسی نمایید.

      پاسخ دادن
  • فاطمه براتی 26 مهر 1402

    سلام وقت بخیر یخچال فریزر هیمالیا دارم از امروز صبح چشمک میزنه و آلارم میده و کلا خاموش و روشن میشه. هر یک ثانیه یکبار پشت سرهم خاموش و روشن میشه

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 26 مهر 1402

      درود، مشکل می تواند مربوط به سنسور، برد یا رله اورلود یخچال است که باید این موارد بررسی شوند.

      پاسخ دادن
    • میلاد 09 دی 1402

      سلام دلیل خاموشی یه دفعه یخچال چیه دوشاخه اشم توبرقه

      پاسخ دادن
      • آی پی امداد 10 دی 1402

        درود، رله اورلود، ترموستات، کمپرسور، برد الکترونیکی و سنسور یخچال را بررسی کنید.

        پاسخ دادن
  • سارا 17 مهر 1402

    درود یخچال فریز سامسونگ خود ب خود خاموش میشه! حتی در یخچال باز میکنم خاموش میشه بعد چند دقیقه روشن میشه لطفاً راهنمایی کنید

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 17 مهر 1402

      درود، مشکل می تواند مربوط به سوئیچ درب یا برد الکترونیکی یخچال باشد که باید بررسی شود.

      پاسخ دادن
  • فروزان 05 خرداد 1402

    باعرض سلام نباشیدموقع کم زیاد کردن درجه یخچال خاموش شد علتش چیست ?

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 06 خرداد 1402

      درود، خاموش و روشن شدن دستگاه به هنگام تنظیم درجه مربوط به ترموستات است که کارکرد صحیحی دارد.

      پاسخ دادن
  • مجید 13 اسفند 1401

    سلام ، یخچال ایستکول دارم بعضی وقتا خودش خاموش میشه و کار نمی‌کنه بعد چند روز میشه روشنش کرد دلیلش چیه؟

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 13 اسفند 1401

      سلام، برد الکترونیکی و سنسور محیطی بررسی شود.

      پاسخ دادن
  • امیر دوراندیش 13 آذر 1401

    سلام یخچال اطلس 5 دقیقه کار میکنه بعد خاموش میشه دلیلش چیه. ممنون

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 13 آذر 1401

      سلام، ترموستات و رله اورلود بررسی شود

      پاسخ دادن
  • آذری 19 مهر 1401

    یخچال روشن میشود بعد چند ثانیه خاموش میشود علت چیست

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 19 مهر 1401

      سلام، رله اورود و کمپرسور بررسی شود

      پاسخ دادن
  • طیبه نوروزی 19 شهریور 1401

    ساید بای ساید سامسونگ RS68 دارم که امروز موقع باز کردن درب یخچال دیدم خاموشه کلا برق نداره و سریع مجدد روشن شد، برق منزل هم خاموش یا دچار نوسان نشده بود چون محافظ ها رو حالت عادی بودن. تست عیب یابی دستگاه رو زدم هیچ اروری نداد. تا الان با مشکل خاموش و روشن شدن برخورد نداشتم. چند ماه پیش فن کندانسورش رو عوض کردیم چون کار نمیکرد

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 19 شهریور 1401

      سلام، احتمالا میکروسوئیچ درب یا برد مشکل دارد

      پاسخ دادن
      • نوروزی 25 مهر 1401

        یک ماه بیشتره از این ریستارت شدن گذشته و مجدد این اتفاق نیفتاده، جای نگران شدن داره؟

        پاسخ دادن
      • هانیه 06 تیر 1402

        سلام یخچال امرسان یک مدت صدا میخورد، امروز یهو خاموش شد و صفحه درجه اش هم خاموش شد‌‌. علتش چیه؟

        پاسخ دادن
        • آی پی امداد 07 تیر 1402

          درود، برد الکترونیکی و فن را چک کنید.

          پاسخ دادن
      • فاطمه 23 تیر 1402

        سلام . یخچالم امرسانه جا ب جا کردم یکسره کار میکنه درجه رو کم کردم الان خاموش شده چند ساعته روشن نمیشه مشکلش چیه؟

        پاسخ دادن
        • آی پی امداد 23 تیر 1402

          درود، اگر سیستم یخچال مکانیکی است، ترموستات و رله اولرود کمپرسور آن را چک کنید. اگر یخچال الکترونیکی است، برد، سنسور دیفراست و رله اورلود کمپرسور را چک کنید.

          پاسخ دادن
اینستاگرام آی پی امداد