logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت بوق زدن یخچال

علت بوق زدن یخچال
علت بوق زدن یخچال
زمان مطالعه: 5 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت بوق زدن یخچال به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

علت بوق زدن یخچال چیست؟ صدای بوق زدن یخچال یکی از مشکلاتی است که به نوعی نشان دهنده بروز ایراد یا خطا در هریک از بخش ها و اجزای داخلی یخچال است. در برخی مواقع ممکن است یخچال به صورت ناگهانی شروع به بوق زدن کند. در این شرایط کاربران به دنبال این هستند که بدانند چرا یخچال بوق می زند و چگونه باید مشکل آن را برطرف نمایند. از این رو در این مقاله از آی پی امداد قصد داریم به بررسی مشکل بوق زدن یخچال های مختلف و روش های برطرف کردن این ایراد اقدام نماییم.

چرا یخچال بوق می زند؟

به طور کلی زمانی که هریک از اجزا و بخش های مختلف یخچال فریزر دچار ایرادات و مشکلاتی در کارکرد خود شود، شروع به بوق زدن می کند. چراکه در این حالت سیستم یخچال با مشکل مواجه شده است و به دلیل غیرطبیعی بودن این مشکل، بوق زده و آلارم هشدار می دهد. اما توجه داشته باشید که در بعضی از مدل های الکترونیکی و نوفراست، هشدار یا آلارم همراه با کد خطا بر روی صفحه نمایش ظاهر میشود.

در ادامه به بررسی رایج ترین دلایل بوق زدن یخچال و راهکارهای رفع این مشکل برای شما خواهیم پرداخت:

  1. باز ماندن درب یخچال
  2. خرابی فن، مشکل در قطعات دیفراست، نشتی گاز، خرابی برد الکترونیکی، سنسور یا ترموستات
  3. قطع شدن برق یخچال
  4. قرارگیری حجم زیاد مواد غذایی در یخچال
  5. مشکل در سوئیچ درب
  6. اتصالی در برد الکترونیکی

اگر به دنبال رفع مشکل بوق زدن یخچال در منزل خود هستید، میتوانید از خدمات تعمیرکار آی پی امداد بهره مند شوید.

باز گذاشتن درب دلیل صدای بوق یخچال است

یکی از مهمترین علت های بوق زدن یخچال مربوط به باز ماندن درب دستگاه است. در صورتی که درب یخچال به دلایل مختلفی مانند خرابی و خشکی لاستیک درب یخچال، آسیب دیدگی درب، بی توجهی، پر بودن مواد غذایی درون یخچال و … به طور کامل بسته نشده و باز بماند، یخچال شروع به ایجاد صدای بوق و هشدار میکند. از این رو سعی کنید درب یخچال را به مدت طولانی باز نگه ندارید و از بسته شدن کامل درب نیز اطمینان حاصل کنید. حتما دقت داشته باشید که یخچال به طور صحیح تراز شده باشد؛ زیرا این مسئله نیز در باز ماندن درب دستگاه و صدای بوق یخچال بسیار تاثیرگذار است.

باز ماندن درب علت بوق زدن یخچال

کم شدن سرمای یخچال به دلیل مشکلات فنی باعث بوق زدن آن میشود

در مواقعی که هریک از قطعات و اجزای داخلی دستگاه دچار ایرادات و خرابی هایی شود، یخچال فریزر شروع به بوق زدن خواهد کرد. زیرا در این حالت سیستم داخلی یخچال با مشکل مواجه شده است و به همین جهت شروع به هشدار دادن می کند. به طور کلی یخچال فریزرها از دو قسمت الکترونیکی و مکانیکی برخوردار هستند که هریک از آنها با گذشت زمان و به دلایل مختلفی ممکن است با خرابی روبرو شوند. فن داخلی یخچال، سیستم دیفراست یخچال، نشت گاز و … از جمله مشکلات فنی است که می تواند علت بوق زدن یخچال باشد. در این شرایط بهتر است برای تعمیر یخچال خود از آی پی امداد کمک بگیرید.

اگر یخچال فریزر یا ساید بای ساید شما، به علت خرابی یکی از موارد زیر سرمای خود را از دست دهد، با صدای بوق (آلارم) در دستگاه خود مواجه خواهید شد. اما توجه داشته باشید که در یخچال های امروزی، مشکلات همراه با کد خطا بر روی صفحه نمایش ظاهر میشود یا در بعضی دیگر از مدل ها با صدای بوق همراه خواهد بود.

  1. فن
  2. نشتی گاز
  3. قطعات دیفراست
  4. برد الکترونیکی
  5. سنسور محیطی یا ترموستات

بروز مشکلات فنی از دلایل صدای بوق یخچال

قطعی برق و تاثیر آن در مشکل بوق زدن ممتد یخچال

در صورتی که برق به مدت طولانی قطع شود، باعث از دست دادن سرمای یخچال می گردد. در نتیجه با بروز این مشکل، بعد از وصل شدن برق؛ دستگاه شروع به اخطار و بوق زدن خواهد کرد. بهتر است در صورت قطع شدن برق به مدت طولانی، یخچال را از برق بکشید و مواد غذایی را از آن خارج کنید. پس از گذشت چندین ساعت از وصل شدن برق می توانید یخچال را مجددا به برق متصل نموده و مواد غذایی را درون آن قرار دهید. اگر قطع شدن برق طی مدت زمان کوتاهی بوده است، بهتر است درب یخچال را باز نکنید تا به دمای مناسب برسد و صدای بوق یخچال قطع شود.

قطعی برق علت بوق زدن ممتد یخچال

قرار دادن حجم بالای مواد غذایی باعث بوق زدن یخچال میشود

در برخی از انواع یخچال فریزرها اگر حجم بسیار زیادی از موارد غذایی درون دستگاه قرار داده شود، موجب می شود دمای یخچال به صورت چشمک زن روشن شده و صدای بوق یخچال به گوش برسد. در این شرایط باید مدت کوتاهی صبر کنید تا یخچال به دمای مناسب و مطلوب خود برسد. پس از تنظیم دمای یخچال، هشدار و صدای بوق آن متوقف می گردد. به طور کلی بهترین اقدامی که می توانید انجام دهید، این است که همواره به اندازه مناسب درون یخچال مواد غذایی قرار داده و میان آنها فضاهای خالی نیز بگذارید.

قرار دادن حجم بالای مواد غذایی دلیل بوق زدن یخچال

ایراد در سوئیچ درب باعث بوق زدن یخچال میشود

با باز و بسته شدن درب یخچال، سوئیچی که در قسمت فوقانی درب قرار گرفته است فعال میشود. این سوئیچ به برد الکترونیکی یا فن اطلاع باز شدن درب را میدهد، تا فعالیت فن قطع شود. و همچنین با بسته شدن درب فن شروع به کار میکند. در یخچال های الکترونیکی، اگر سوئیچ درب خراب شود، منجر به صدای بوق میشود. برای رفع مشکل هم باید سوئیچ را تعویض نمایید.

اتصالی در برد الکترونیکی از دیگر علت های بوق زدن یخچال است

اگر برد الکترونیکی اتصالی داشته باشد، احتمال بوق زدن در یخچال وجود دارد. در بعضی از مدل ها مشاهده شده است که با اتصالی در برد، یخچال بوق میزند. همچنین در نظر داشته باشید که اگر بیزر (قطعه ای بر روی برد الکترونیکی) که وظیفه صدا دادن را بر عهده دارد، اتصالی کرده باشد، احتمال بوق زدن در یخچال وجود دارد.

البته توجه داشته باشبد که صدای بیزر با بوق متفاوت است، اما در بعضی از مدل ها به مانند صدای بوق شنیده شده است.

نتیجه گیری از علت بوق زدن یخچال

در مدل های الکترونیکی و نوفراست، مشکل در یخچال به همراه آلارم یا کد خزا نمایش داده میشود. همچنین در بعضی از مدل ها هم، مشکل یخچال با صدای بوق همراه است. به طور کلی زمانی که با مشکل صدای بوق یخچال خود مواجه شدید، باید هشدار یخچال را جدی گرفته و آن را مورد بررسی قرار دهید. از این مقاله به طور کامل به بررسی دلایل بوق زدن یخچال پرداختیم و راهکارهایی را نیز برای رفع مشکل به اطلاع شما رساندیم. در صورتی که پس از مواجهه با این مشکل و بررسی علت بوق یخچال خود متوجه شدید که ایراد از قطعات داخلی دستگاه است، بهتر است برای عیب یابی یخچال خود از تکنسین های متخصص آی پی امداد کمک بگیرید.

خلاصه مقاله علت بوق زدن یخچال:

  • اگر یخچال بوق میزند، یا مشکل فنی دارد یا از دستگاه استفاده نادرست می‌کنید.
  • چنانچه درب یخچال به مدت طولانی باز باشد، با بوق زدن به شما هشدار میدهد.
  • خراب بودن قطعات مکانیکی و یا الکترونیکی، منجر به کم شدن سرما می‌شود؛ که در بعضی از مدل ها با بوق زدن همراه است.
  • قطعی برق و کم شدن سرما، بوق زدن یخچال را به همراه دارد.
  • قرار دادن مواد غذایی در جلوی دریچه دمپر یخچال باعث میشود تا برودت لازم به یخچال نرسد و در نهایت با کاهش دما و بوق زدن یخچال مواجه خواهید شد.
4.5/5 - (8 امتیاز)

در بحث و گفتگوی این مقاله شرکت کنید!

57 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
  • سمیه 09 فروردین 1403

    سلام یخچال ما نیکسان هستش الان ۴ روزه هی چراغش روشن خاموش میشه بعد صدا میکنه مثل اینکه درش باز مونده اون طوری صدا میکنه.

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 09 فروردین 1403

      درود، دستگاه دارای اتصالی بوده و باید توسط تکنسین بررسی شود.

      پاسخ دادن
  • برترین خانی 08 اسفند 1402

    تعمیر کار موبایل هستم، بازر رو جدا کردم، مشکل که حل شده میدونم صورت مسئله رو پاک کردم ولی خب دما درسته، تمام چیز ها اوکی هستن فقط صدا بازر داشت کلمو سولاخ میکرد منم دیگه گفتم جهنمو ضرر لا اقل بزار بخوابیم حالا فردا میرم با مولتی متر جریان اتصالیشو چک میکنم احتمال میکنم

    پاسخ دادن
  • یعقوب کشاورز 21 آذر 1402

    علت روشن و خاموش شدن مکرر مانیتور یخچال همراه با آژیر چیست؟

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 21 آذر 1402

      درود، اگر سرمای یخچال خوب است، مانیتور اتصالی دارد و باید بررسی شود.

      پاسخ دادن
    • وحید 07 اسفند 1402

      سلام دریخچال من بسته است ولی اژیر باز بودن درمی دهد مشکل چیست

      پاسخ دادن
      • آی پی امداد 07 اسفند 1402

        درود، ممکن است سوئیچ درب یخچال یا سوکت های متصل به آن خراب شده باشد و به درستی تشخیص ندهد که درب بسته است. سوئیچ درب معمولا در قاب درب یخچال، نزدیک به لبه درب قرار دارد. با استفاده از یک اهم متر، مقاومت بین دو ترمینال سوئیچ را بررسی کنید. اگر مقاومت بین دو ترمینال سوئیچ بی نهایت باشد، سوئیچ خراب شده است و باید آن را تعویض کنید. همچنین اتصالات میان سوئیچ و برد الکترونیکی نیز بررسی شود.

        پاسخ دادن
1 2
اینستاگرام آی پی امداد