logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت بوق زدن یخچال بوش

علت بوق زدن یخچال بوش
زمان مطالعه: 6 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت بوق زدن یخچال بوش به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

یخچال و فریزر‌های بوش جزء آن دسته از لوازم خانگی هستند که محبوبیت ویژه‌ای داشته و اکثر خانواده‌های ایرانی به این برند اعتماد بسیاری دارند. اگر تجربه استفاده از یخچال بوش را داشته باشید، حتماً بارها آلارم‌هایی از این دستگاه شنیده‌اید. ما در این مقاله از مرکز تعمیرات لوازم خانگی آی پی امداد، برایتان دربارۀ علت بوق زدن یخچال بوش خواهیم گفت. اگر یخچال شما نیز هرازچندگاهی شروع به بوق زدن می‌کند یا سوال خاصی دربارۀ عملکرد آن دارید، حتماً در دیدگاه این مقاله یا بخش پرسش و پاسخ سایت آی پی امداد مطرح کنید، متخصصین این مرکز در اسرع وقت شما را راهنمایی می‌کنند.

12 علت بوق زدن یخچال بوش

وقتی یخچال بوش شروع به بوق زدن می‌کند، حتماً مشکل خاصی در عملکرد آن وجود دارد. اگر این هشدار را جدی نگرفته و برای رفع آن اقدام نکنید با مشکلات بزرگ‌تری مواجه می‌شوید. به صورت کلی علت بوق زدن یخچال بوش را می‌توان به موارد زیر دسته‌بندی کرد:

  1. باز ماندن درب یخچال
  2. خرابی برد الکترونیکی یخچال
  3. خراب شدن موتور یخچال
  4. ایراد در سنسور درب یخچال
  5. مختل شدن عملکرد ترموستات یخچال
  6. خرابی دمپر یخچال
  7. پُر کردن بیش از حد یخچال
  8. خرابی لاستیک دور درب یخچال
  9. اشکال در نصب و تراز نبودن یخچال فریزر
  10. گرم شدن دمای یخچال
  11. وجود یخ زدگی در لوله‌های اواپراتور
  12. نشت گاز یخچال

12 علت بوق زدن یخچال بوش

چرا یخچال فریزر بوش بوق می زند؟

در ادامه این مطلب هر کدام از دلایل بوق زدن یخچال بوش را به صورت جزئی مورد بررسی قرار داده و راهکار برای رفع آن ارائه می‌دهیم. مطالعه ادامه این مطلب به شما کمک می‌کند تا در در زمان شنیدن هر نوع آلارم و بوقی از یخچال بوش، بدانید چه اقداماتی انجام دهید.

1. باز ماندن درب یخچال بوش

وقتی یخچال بوش عملکرد درستی نداشته باشد، شروع به بوق زدن کرده و وجود اختلالی را به شما گزارش می‌دهد. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های تمامی یخچال‌های برند بوش، هشدار در زمان باز ماندن درب آنها است. متأسفانه برخی از افراد بسیار سهل‌انگار و عجول بوده و بدون اینکه درب یخچال را ببندند، آشپزخانه را ترک می‌کنند، در این شرایط است که صدای بوق یخچال بلند می‌شود. فراموش نکنید که یخچال کمد نیست که درب آن را باز بگذارید. درب یخچال باید به صورت کاملاً دقیق بسته شود. بی‌توجهی به بسته نشدن درب یخچال عواقبی را به همراه دارد. موارد زیر از جمله معایب باز ماندن درب یخچال بوش محسوب می‌شوند:

  • افزایش بی‌رویه مصرف برق
  • امان رشد باکتری‌ها در یخچال
  • کاهش سرمای درون یخچال
  • افت کیفیت مواد غذایی
  • کاهش طول عمر دستگاه

باز ماندن درب یخچال بوش

راه‌حل:

  • ساده‌ترین راه‌حلی که می‌توان برای رفع این آلارم ارائه داد، بستن درب یخچال است. کافی است درب یخچال را ببندید تا این هشدار متوقف شود. بهتر است درب یخچال را با نهایت ملایمت و آرامش بسته و آن را به حال خود رها نکنید.
  • وقتی درب یخچال را به شدت هول داده یا رها می‌کنید، در واقع ضربه محکمی به درب آن وارد کرده‌اید و این مسئله ضمن اینکه به لاستیک دور درب آسیب می‌زند، منجر به جابه‌جایی دستگاه از حالت استاندارد نیز می‌شود.

2. خرابی برد الکترونیکی یخچال

برد الکترونیکی یخچال بوش درست مانند مغز در بدن انسان است. وظیفه این قطعه کنترل چرخه کمپرسور و یخ زدایی است. بدون شک وقتی این قطعه خراب شده و عملکرد آن مختل می‌شود، هشداری از یخچال به گوش می‌رسد. خراب شدن برد الکترونیکی از اصلی‌ترین علل بوق زدن یخچال بوش محسوب می‌شود. این بوق در واقع یک هشدار جدی است که اگر به آن بی‌توجهی کنید، با مشکلاتی نظیر سوختن برد الکترونیکی یخچال مواجه خواهید شد. این مسئله مشکلات زیر را برایتان به همراه خواهد داشت:

  • وجود برفک بیش از حد (حتی در یخچال بدون برفک)
  • سرد و گرم شدن یخچال
  • تولید سر و صدای عجیب و سایر مشکلات

خرابی برد الکترونیکی یخچال

راه‌حل:

  • بهترین راه‌حل برای رفع این بوق، رعایت نکات مراقبتی از یخچال بوش است. به عنوان مثال اگر ظرف غذای گرمی را در یخچال بگذارید، ممکن است با این هشدار مواجه شوید.
  • در نتیجه توصیه می‌کنیم طبق نکات مراقبتی موجود در دفترچه راهنمای یخچال بوش پیش رفته و اگر چندین مرتبه آلارم یخچال تکرار شد، حتماً از تکنسین متخصص برای عیب‌یابی مشکل کمک بگیرید.

3. خراب شدن موتور یخچال

بعد از برد الکترونیکی، کمپرسور یخچال جزء اصلی‌ترین قسمت‌ها محسوب شده و وجود اختلال در این قطعات، عملکرد سایر اجزای یخچال بوش را نیز مختل می‌کند. در واقع موتور به کمک پمپاژ گاز به داخل کابین موجب سرد شدن محیط داخلی یخچال می‌شود. در نتیجه جدی گرفتن هشدار مربوطه ضروری است. عوامل متعددی موجب خراب شدن موتور در یخچال بوش می‌شود. به عنوان مثال نادیده رفتن هشدارها یکی از اصلی‌ترین علت‌ها است. موارد زیر و بی‌توجهی به آنها از دیگر عوامل خراب شدن موتور به شمار می‌روند:

  • تمیز نکردن فن‌ها
  • بی‌توجهی به کثیفی کندانسور
  • وجود نوسانات برقی شدید
  • قرار دادن یخچال در نور مستقیم
  • نصب یخچال در محیطی با دمای بالای 27 درجه

خراب شدن موتور یخچال

راه‌حل:

  • برای رفع این هشدار در وهله اول چک کنید که کدامیک از موارد نامبرده را رعایت نکرده‌اید. به عنوان مثال اگر یخچال شما در مقابل پنجره و نور مستقیم خورشید است، جای آن را تغییر داده یا از پرده‌ای ضخیم استفاده کنید.
  • چنانچه تمامی فاکتورهای نامبرده را چک کردید، اما گاهی اوقات شاهد بوق زدن یخچال بوش بودید، حتماً از تعمیرکاران متخصص برای تشخیص علت مشکل و تعمیرات لازم کمک بگیرید.

4. ایراد در سنسور درب یخچال

اکثر یخچال‌هایی که در محیط‌های عمومی و شلوغ مورد استفاده قرار می‌گیرند، دچار خرابی سنسور درب شده و و می‌توان که این مسئله از دیگر علت بوق زدن یخچال بوش محسوب می‌شود. وقتی به صورت متوالی و پی در پی درب یخچال باز و بسته می‌شود، عملکرد آن مختل شده و شروع به هشدار می‌کند. در نتیجه توصیه می‌کنیم برای موارد غیر ضروری درب یخچال را باز و بسته نکنید.

راه‌حل:

  • تشخیص اینکه سنسور درب یخچال خراب شده، تنها به واسطه متخصصین این حوزه امکان‌پذیر است. در نتیجه به محض شنیدن این هشدار با کارشناسان آی پی امداد تماس بگیرید تا در اسرع وقت برای تعمیر یخچال شما اعزام شوند.

5. مختل شدن عملکرد ترموستات یخچال

برای مونتاژ مدل‌های مختلف یخچال بوش از ترموستات‌های متفاوت استفاده می‌شود. به صورت کلی می‌توان گفت که وظیفه ترموستات اندازه گیری دما و ارسال اطلاعات به برد الکترونیکی برای خاموش و روشن شدن موتور یخچال است. وقتی عملکرد این قطعه مختل می‌شود، شما صدای بوق خفیفی را می‌شنوید. هرگونه آسیب به ترموستات منجر به بیش از حد ممکن روشن ماندن موتور یخچال شده و به اصطلاح یخچال اتومات نمی‌کند. این مشکل منجر به مصرف بیش از حد انرژی و آسیب‌رسانی به موتور می‌شود.

مختل شدن عملکرد ترموستات یخچال

راه‌حل:

برای رفع این هشدار و مراقبت از ترموستات یخچال لازم و ضروری است که نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • از قرار دادن مواد غذایی داغ در یخچال به صورت جدی خودداری کنید.
  • به هیچ عنوان درب یخچال را بیهوده باز نگذاشته و بعد از اینکه لوازم مورد نیاز خود را گذاشته با برداشتید، درب یخچال را با ملایمت ببندید.
  • بین مواد غذایی که در یخچال قرار می‌دهید مقداری فاصله بگذارید. این نکته منجر به گردش هوای درون یخچال شده و از هرگونه آسیب به ترموستات جلوگیری می‌کند.

چنانچه نکات عنوان شده را رعایت می‌کنید ممکن است علت بوق زدن یخچال به خرابی قطعه دیگری از یخچال ارتباط داشته باشد. تشخیص این مسئله تنها برای کارشناسان و تعمیرکاران یخچال امکان‌پذیر است.

6. خرابی دمپر یخچال

دمپر به موتوری چند پره گفته می‌شود که در ساید بوش و یخچال‌های دو قلو بوش نصب می‌شود. این قطعه در شرایط خاص و ضروری دمای یخچال را کاهش می‌دهد. وقتی هوای کابین قسمت یخچال به صورت ناگهانی گرم می‌شود، دمپر موظف است که هوای خنک فریزر را به کابین یخچال منتقل کند. حال اگر دمپر خراب شده باشد یخچال گرم شده و آلارم آن را می‌شنوید.

خرابی دمپر یخچال

راه‌حل:

  •  بری تشخیص خرابی دمپر حتماً از تکنسین و تعمیرکار متخصص کمک بگیرید. چنانچه این قطعه خراب بود، با تعمیر دمپر یخچال فریزر مشکل حل شده و با رعایت نکات مراقبتی تا چندین سال می‌توانید از یخچال فریزر بوش خود استفاده کنید.

7. پر کردن بیش از حد یخچال بوش

جالب است بدانید که هر یخچالی ظرفیت خاصی دارد. در واقع یخچال مانند کمد نیست که بتوانید وسایلی را با زور در آن جای دهید. پر کردن بیش از حد مواد غذایی در یخچال نیز منجر به بروز این مشکل می‌شود. قرار دادن مواد غذایی به صورت فشرده و با فاصله نزدیک به هم از دیگر علت بوق زدن یخچال بوش محسوب می‌شود. در واقع هوای درون یخچال در گردش نبوده و این بوق به شما هشدار می‌دهد که به لوازم درون یخچال نظم بدهید.

راه‌حل:

  • ساده‌ترین راه‌حل برای رفع این مشکل توجه به نظافت و نظم یخچال است. اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که میوه و سبزیجات را به صورت نامرتب و با پلاستیک خرید در یخچال جای می‌دهید، بدون شک مرتب صدای بوق یخچال را می‌شنوید. برای بخش فریزر می‌توانید از ظروف مخصوص فریزر استفاده کنید.
  • در برخی مواقع وسایل درون یخچال به قدری زیادی است که درب آن بسته نشده و شاهد بوق خواهید بود. از قرار دادن مواد غذایی با قابلمه و ظرف‌های بزرگ در یخچال خودداری کنید.

8. خرابی لاستیک دور درب یخچال

اگر مدت زمان زیادی از خرید یخچال بوش می‌گذرد، حتماً سرویس دوره‌ای آن را جدی بگیرید؛ زیرا ممکن است لاستیک دور درب آن خراب شده باشد. استفاده طولانی مدت از یخچال منجر به فرسودگی و خشک شدن لاستیک دور درب یخچال شده و این مسئله با بوق‌های کوتاه و مستمر به شما هشدار داده می‌شود. اگر هر چه سریع‌تر برای تعویض لاستیک درب یخچال اقدام نکنید، این مسئله آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیری به یخچال بوش و موتور آن وارد می‌کند.

راه‌حل:

  • در این شرایط حتماً بررسی کنید که لاستیک دور درب یخچال سالم است یا خیر. چنانچه این لاستیک فرسوده و شل شده بود، از تعمیرکاران متخصص در این حوزه درخواست کمک کنید.

9. اشکال در نصب و تراز نبودن یخچال فریزر

وقتی در نحوۀ نصب و راه‌اندازی یخچال بوش دقت کافی نداشته باشید، به دلیل مشکل تراز نبودن با هشدار و صدای بوق مواجه خواهید شد. عدم رعایت فاصله استاندارد یخچال از دیوار و تراز بودن آن یک مشکل اساسی در نصب بوده و عملکرد یخچال را مختل می‌کند.

اشکال در نصب و تراز نبودن یخچال فریزر

راه‌حل:

  • برای رفع این مشکل بهتر است ابتدا محل نصب یخچال را مشخص کرده و بعد از نصب از تراز بودن آن مطمئن شوید. چنانچه یخچال شما تراز بود، اما شاهد صدای بوق و هشدار بودید سایر دلایل را مورد بررسی قرار داده و در نهایت از فرد متخصص کمک بگیرید.

10. گرم شدن دمای یخچال

وقتی یخچال بوش شما عملکرد سابق را نداشته و نمی‌تواند به خوبی داخل کابین و مواد غذایی را خنک کند با صدای بوق زدن آن روبه‌رو خواهید شد. این مشکل در اکثر مواقع قابل حل است. ممکن است مواد غذایی گرمی را در داخل یخچال گذاشته باشید یا به فاصله مواد غذایی از هم توجه نکرده باشید. البته پر کردن بیش از حد نیز منجر به گرم شدن یخچال می‌شود.

راه‌حل:

  • برای رفع این هشدار بهتر است محتوای داخل یخچال را بررسی کرده و به آنها نظم ببخشید. از طرفی به هیچ عنوان یخچال را در مجاورت اجاق گاز و لوازم گرمایشی قرار ندهید. با این حال اگر متوجه شدید که یخچال باد گرم تولید می‌کند، حتماً برای بررسی موتور و عملکرد آن از متخصصین و افراد تعمیرکار کمک بگیرید.

11. وجود یخ زدگی در لوله‌های اواپراتور

از دیگر مشکلات شایع یخچال فریزر بوش می‌توان به یخ زدن لوله‌های اواپراتور اشاره کرد. برای بررسی علت یخ زدگی این لوله‌ها ادامه مطلب را مطالعه کنید. وقتی موتور یخچال یکسره شده و به صورت مداوم کار می‌کند، لوله رفت و برگشت موتور یخچال دچار یخ زدگی می‌شوند. این مشکل در اکثر مواقع قابل حل بوده و جای نگرانی ندارد.

وجود یخ زدگی در لوله های اواپراتور

راه‌حل:

  • برای رفع این مشکل توصیه می‌کنیم یخچال بوش را از جریان برق جدا کرده و اجازه دهید که یخ‌ها آب شوند. نظافت کابین داخل یخچال نیز تأثیر بسزایی در عملکرد یخچال دارد. بعد از تمیز کردن یخچال آن را به برق متصل کنید. چنانچه هنوز صدای بوق زدن آن به گوش می‌رسید، از تعمیرکاران حرفه‌ای مشورت بگیرید.

12. نشت گاز یخچال بوش

بدترین مشکلی که می‌تواند در یخچال بوش رخ دهد، خالی شدن گاز موتور آن است. البته این مشکل نیز قابل رفع است. بدون شک جدی نگرفتن علت بوق زدن یخچال بوش به صورت طولانی مدت احتمال خالی شدن گاز یخچال را افزایش می‌دهد.

نشت گاز یخچال

راه‌حل:

  • شارژ گاز یخچال بوش یک کار کاملاً تخصصی بوده و به این منظور باید از افراد متخصص کمک بگیرید. پیشنهاد ما برای شما عزیزان اطمینان به مهارت متخصصین آی پی امداد است.

برای رفع مشکل بوق زدن یخچال بوش با کجا تماس بگیریم؟

در این مطلب از سایت آی پی امداد علت بوق زدن یخچال بوش را مورد بررسی قرار دادیم. حال به خوبی می‌دانید وقتی آلارم یخچال بوش به صدا می‌آید، دلیل آن چیست. همان‌طور که گفته شد، در برخی مواقع خاص رفع عیب یخچال کار کاملاً تخصصی بوده و به مهارت خاص نیاز دارد. در این شرایط کمک گرفتن از تعمیرکاران متخصص ضروری است. توصیه می‌کنیم در شرایط مشابه با شماره 02158941 یا 02191093903 تماس گرفته و از متخصصین آی پی امداد بخواهید که در اسرع وقت برای تعمیر یخچال فریزر بوش شما اقدام کنند. فرقی نمی‌کند مدل یخچال بوش شما چیست، کارشناسان این مرکز بهترین خدمات را برای شما عزیزان ارائه می‌دهند. در پایان نیز اگر سوال خاصی در زمینه تعمیرات یخچال بوش دارید، برایمان در قالب نظرات بنویسید.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
اینستاگرام آی پی امداد