logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

تاریخ ورود تلویزیون به ایران

تاریخ ورود تلویزیون به ایران
زمان مطالعه: 3 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله تاریخ ورود تلویزیون به ایران به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

مخترعان زیادی برای ساخت تلویزیون تلاش داشتند و اقداماتی نیز انجام دادند. اما تنها کسی که موفق به ساخت و تکمیل آن شد شخصی به نام “جان لاجی برد” بود. در ژانويه 1925 جان لاجی برد تلویزیون خود را تکمیل کرده و توانست تصاویر را با موفقیت به نمایش بگذارد. تلویزیون در مدتی بسیار کوتاه در جهان معروف شد و طرفداران زیادی پیدا کرد. تاریخ ورود تلویزیون به ایران چندین دهه قبل بر می‌گردد که مسیر پر فراز و نشیبی را داشته است.

تلویزیون در آستانه ورود به ایران

در سال 1335 توسط آقای کازرونی که اهل اصفهان بود برمی‌گردد. وی در خانواده‌ای ثروتمند و کارگردان که در خارج از ایران بود، به فکر تاسیس تلویزیون در ایران بود. آقای کازرونی اقدامات زیادی انجام داد، حتی با شرکت‌های تلویزیون نیز مذاکراتی انجام داد. اما به علت مشکلاتی این مذاکرات نتیجه‌ای در بر نداشت.

ورود تلویزیون به ایران

بعد از آقای کازرونی، تلاش برای ورود تلویزیون به ایران متوقف نشد و افراد زیادی برای ورود تلویزیون به ایران تلاش کردند. در دهه 1330 بود که طرح سازمان رادیو تلویزیون ملی و تاسیس آن مطرح شد. تولید و ساخت فیلم و تصاویر آن هم به صورت پیوسطه و چندین ساعت در روز کار آسانی نبود ونیز هزینه زیادی میطلبید. به همین دلیل طرح رادیو تلویزیون ملی برای مدتی به تعویق افتاد. در آن سال‌ها سرمایه داری به نام “آقای حبیب الله ثابت پاسال” به دولت تاسیس فرستنده تلویزیونی را پیشنهاد داد؛ دولت نیز با این پیشنهاد موافقت کرد. سپس این طرح با ماده‌ای چهار تبصره‌ای، در تیر ماه 1337 به تصویب رسید.

ساخت تلویزیون تا ورود آن به ایران

بعد از ساخت تلویزیون و ورود آن به ایران فاصله زمانی زیادی وجود دارد. اگر از زمان اختراع تلویزیون و ورود آن به ایران را بخواهیم در نظر بگیریم تقریبا 83 سال طول کشید. در واقع تلویزیون 83سال بعد از ساخت آن وارد ایران شد، در زمانی که تقریبا تمام اروپا از تلویزیون استفاده می‌کرد. دلایل زیادی باعث شد تا تلویزیون دیر وارد ایران شود، یکی از مهمترین دلایل عقاید خرافی و همچنین استعماری بود که مانع از ورود تلویزیون به ایران شد.

اولین برنامه‌های تلویزیون در ایران

برنامه‌ها در آن زمان برای آنکه پخش شوند ابتدا باید طبق مقررات اداره کل انتشارات می‌بودند. این فرستنده تا پنج سال از پرداخت مالیات‌ها معاف بود. نخستین برنامه‌ای تلویزیونی ایران در تاریخ 11 مهر ماه سال 1337ابتدا در ساعت 5 عصر پخش نمود. برنامه‌های فرستنده تلویزیون ایران در اوایل هر روزه از ساعت 18 الی 22 برنامه داشت.

برنامه‌های تلویزیونی ایران

ساخت و تولید برانامه‌های تلویزیونی نیاز به زمان و هزینه داشتند. همچنین این برنامه‌ها نقص‌هایی داشتند که با نظرخواهی مردم و کمک‌های زیادی که انجام گردید بیشتر این نقص‌ها رفع گردیدند. حبیب الله ثابت در هنگام افتتاح تلویزیون سخنانی گفت، وی همچنین از مردم خواست که نظرات خود را بگویند، همچنین او برای این پیشنهادها جوایزی را در نظر گرفت.

برخورد مردم ایران با تلویزیون

در آن روزهای ابتدا که مردم ایران تلویزیون را برای اولین بار می‌دیدند، برایشان عجیب بود و سوالات زیادی داشتند. برای مردم سوال بود که چگونه تصاویر از فواصل بسیار دور در صفحه تلویزیون دیده می‌شود. در آگهی‌های آن زمان می‌توان نتیجه گرفت که کتاب‌هایی برای تلویزیون‌ها نوشته شده تا مردم با انها بیشتر آشنا شوند.

ورود پرفراز و نشیب تلویزیون به ایران

تلویزیون‌ها برای آن که وارد ایران شوند مسیر پرفراز و نشیب داشته‌اند. تاریخ ورود تلویزیون به ایران با ورود تلویزیون‌های سیاه سفید شروع شد، مردم در ان روزها آشنایی زیادی با تلویزیون نداشتند اما بعد از مدت کوتاهی طرفداران زیادی پیدا کرد. در آن زمان قیمت تلویزیون‌ها بسیار بالا بود و فقط بعضی از مردم توانایی خرید این دستگاه را داشتند. اما چندین سال بعد بیشتر مردم توانستند برای خانه خود تلویزیون تهیه کنند.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
اینستاگرام آی پی امداد