logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

نظافت فیلتر کولر گازی

نظافت فیلتر کولر گازی
نظافت فیلتر کولر گازی
زمان مطالعه: 6 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله نظافت فیلتر کولر گازی به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

نظافت فیلتر کولر گازی یکی از مهمترین کارها برای بهبود کیفیت کارکرد و طول عمر کولر گازی شماست. تمیز نمودن فیلتر کولر گازی یکی از مهمترین مراحل سرویس کولر گازی می باشد. در حالت عادی کولرهای گازی به سرویس سالیانه نیاز دارند، اما تمیز کردن فیلتر کولرگازی چون گرد و غبار محیط را به خود جذب می کند، بهتر است زودتر از سرویس سالیانه انجام شود. با آی پی امداد همراه باشید تا در این مقاله آموزش زمان و نحوه شستشوی فیلتر اسپیلت را به ساده ترین روش به شما آموزش دهیم.

کاربران گرامی با مطالعه این مقاله و با استفاده از نظرات تعمیرکار مجموعه تعمیرات لوازم خانگی آی پی امداد می توانید به تمام پرسش های خود در مورد نظافت فیلتر کولرگازی پاسخ دهید.

فیلتر کولر گازی چیست؟

فیلتر کولر گازی

پیش از اینکه نحوه نظافت فیلتر کولر گازی را برای شما شرح دهید، ابتدا شما را با فیلتر کولر گازی و نحوه عملکرد آن آشنا خواهیم کرد تا با درک بهترین از اهمیت تمیز کردن این بخش داشته باشید. فیلتر کولرگازی بخشی است که بر روی کویل پنل تعبیه شده است. این فیلتر کمک می کند تا هوایی که درون دستگاه وارد می شود، عاری از هرگونه گرد و خاک یا آلودگی باشد.؛ زیرا آلودگی موجود در هوا می تواند به بخش های مختلف کولرگازی آسیب برساند.

کثیفی فیلتر موجب می شود تا عملکرد دستگاه با مشکل مواجه شود؛ زیرا زمانی که دستگاه روشن می شود، کمپرسور متناوبا روشن و خاموش می گردد. اگر فلیتر کثیف بوده و تمیز نباشد، میزان این تناوب کار کمپرسور افزایش پیدا کرده و در نهایت به افزایش مصرف انرژی منجر می گردد. همچنین کولرگازی نمی تواند هوای مطلوبی را برای شما ایجاد نماید. بنابراین لازم است این فیلتر تمیز گردد.

نظافت فیلتر کولر گازی را هر چند وقت انجام دهیم؟

نظافت فیلتر کولر گازی را هر چند وقت انجام دهیم؟

اگر از آن دسته افرادی هستید که از کولر گازی به طور دائمی و هر روز استفاده نمی کنید، می توانید نظافت فیلتر کولرگازی را به صورت فصلی یا در ابتدای شروع هر دوره استفاده انجام دهید. در ادامه زمان شستشوی فیلتر کولر گازی را برای شما ذکر خواهیم کرد:

  • نحو استفاده شما از کولرگازی و محیطی که در آن قرار دارید، تعیین کننده زمان تمیز کردن فیلتر کولر گازی است. اگر به طور متوسط هر روز و بیشتر از 6 ساعت از کولر گازی استفاده می کنید، بهتر است نظافت فیلتر اسپیلت را هر 3 هفته یکبار انجام دهید.
  • توجه کنید که اگر کولر گازی شما در مکانی به جز واحدهای مسکونی و اداری نصب شده است مانند فضای کارگاه و سایر فضاهایی که میزان گرد و غبار و آلودگی بیشتر است، باید فواصل پاکسازی فیلتر کولرگازی را به هر هفته کاهش دهید.

نحوه باز کردن فیلتر کولر گازی

نحوه باز کردن فیلتر کولر گازی

برای اینکه فیلتر کولر گازی را باز کنید، باید ابتدا جهت ایمنی در کار اقدام به خاموش کردن دستگاه خود نمایید. دستگاه کولرگازی به یک فیوز متصل است که می توانید  با فشار دادن دکمه مربوط به آن، برق کولرگازی قطع می شود. سپس باید قاب فیلتر را باز کنید. برای انجام این کار لازم است به قسمت راست و چپ پنل کولرگازی نگاه نمایید. کنار درب و روی فیلترها در هر طرف یک فرورفتگی وجود دارد که باید انگشت خود را بر روی شکاف های مورد نظر قرار دهید و سپس آن را به آهستگی بیرونی بکشید تا با آزاد شدن ضامن های آن، فیلتر خارج گردد. پس از باز کردن فیلتر می توانید گرد و غبار بر روی آن را مشاهده نمایید.

نحوه باز کردن فیلتر کولر گازی بسیار مهم است که در کولرهای مختلف تفاوت جزئی با هم دارند و باید دفترچه ی راهنمای کولر گازی خود را مطالعه کنید تا با این موارد هم آشنا شوید یا اگر نمی دانید این کار را انجام ندهید؛ زیرا بسیاری از افراد با سهل انگاری باعث صدمه زدن به کولر خود شده اند و عواقب آن را در نظر نگرفته اند.

مراحل شستشوی فیلتر کولر گازی به چه صورت است؟

مراحل تمیز کردن فیلتر کولر گازی به چه صورت است

در اولین قدم برای شستن و تمیز کردن کولر گازی باید دستگاه را خاموش کنید و به دستگاه تسلط کامل داشته باشید. پس اگر کولرگازی در ارتفاعی بالاتر از قد شماست، حتما از یک چهار پایه برای این کار استفاده کنید.

  • می توانید برای نظافت فیلتر از یک برس نرم و آب استفاده کنید و حتی می توانید برای شستشوی بهتر از شوینده های معمولی استفاده کنید.
  • بعد از شستشوی فیلتر اسپیلت بهتر است آن را در محیطی قرار دهید تا به طور کامل خشک شود.
  • برای تمیز کردن فیلتر کولر گازی می توانید از دستگاه بخار شور هم استفاده کنید.
  • برای جا زدن فیلتر کولرگازی بعد از نظافت، ابتدا قسمت های عقبی فیلترها را جا زده و پس از آن قسمت جلویی فیلتر را جا بیندازید.

نکات مهم در شستشوی فیلتر کولرگازی

در ادامه به بررسی نکاتی خواهیم پرداخت که به هنگام تمیز کردن فیلتر اسپیلت بهتر است به آنها دقت داشته باشید:

  1. اولین نکته مهم در نظافت فیلتر کولر گازی این است که هیچ یک از قسمت های برقی دستگاه نباید خیس شوند.
  2. قبل از جا زدن مجدد فیلترها به داخل کولر گازی از خشک بودن آن اطمینان حاصل نمایید.
  3. از جابجا کردن اضافی قطعات و انجام حرکات غیرضروری در هنگام نظافت خودداری نمایید.

زمان تعویض فیلتر کولر گازی

به طور کلی فیلترهای کولر گازی پس از سه بار شستشو دیگر کیفیت اولیه را نخواهند داشت. به طور معمول می توان گفت که با بررسی شکل ظاهری فیلر کولر گازی خود نیز می توانید متوجه فرسودگی آن شوید. فیلترهایی که عمر آنها گذشته باشد، دارای شکستگی، پارگی، فرو رفتگی و سایر نشانه ها هستند که دیگر قابل استفاده نمی باشند. برای اینکه فیلتر کولرگازی خود را تعویض کنید، می توانید از انواع فیلترهای موجود در بازار برای دستگاه خود استفاده نمایید.

تمیز نکردن فیلتر کولر گازی باعث بروز چه مشکلاتی می شود؟

در ابتدا به بررسی عواقب تمیز نکردن فیلتر کولر گازی می پردازیم:

  • اختلال در چرخه کارکرد کولر گازی یکی از اصلی ترین مشکلاتی است که عدم نظافت فیلتر کولرگازی به دنبال دارد. در زمان کارکرد کولر، به تناوب روشن و خاموش می شود، اما زمانی که نظافت فیلتر انجام نشود و فیلتر کثیف باشد، باعث می شود که تعداد دفعات این تناوب بیشتر شده و باعث هدر رفتن انرژی و ایجاد دما و تهویه نامناسب در فضا گردد.
  • یکی دیگر از مزایای شستشوی فیلتر کولر گازی در زمان مناسب جلوگیری از یخ زدن شبکه هاست؛ به این معنی که فیلتر تمیز اجازه می دهد تا هوا به راحتی در پنل کولر گازی جریان داشته باشد و محیط را خنک کند، در صورتی که فیلتر هوای کثیف جریان هوای سرد را محدود می کند.
  • خرابی اجزای داخلی کولر گازی از دیگر مشکلاتی است که در پی نظافت نکردن فیلتر کولرگازی بروز می کند. یک فیلتر کثیف باعث آسیب رساندن به اجزای داخلی و ایجاد اختلال در نحو کارکرد صحیح کولر گازی می شود. اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که با مشکل اجزای داخلی کولر گازی مواجه هستید، می توانید از تعمیرکاران اعزام به محل نمایندگی مجاز آی پی امداد برای عیب یابی خرابی کولر گازی کمک بگیرید.
  • کاهش کارایی کلی کولر گازی نیز معضلی است که در پی عدم نظافت فیلتر بروز می کند. زیرا یک کولر گازی با فیلتر کثیف از برق بیشتری برای خنک کردن محیط استفاده می کند و شما را برای تعمیر و پرداخت هزینه های برق دچار مشکل خواهد کرد.

راهنمای تمیز کردن کویل کولر گازی

تمیز کردن کویل کولر گازی

کویل کولرگازی بخشی است که کار آن گرفتن هوای گرم محیط و انتشار هوای خنک به جای آن است. در برخی مواقع گرد و خاک از فیلتر دستگاه رد شده و بر روی کویل ها می نشیند. از این رو در صورت مشاهده کویل ها و کثیف بودن آنها باید به نظافت کویل کولر گازی بپردازید. برای انجام این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا باید دستمالی بدون پرز و کاملا تمیز را تهیه نمایید.
  • برای تمیز کردن کویل می توانید از یک اسپری پاک کننده که از کمترین میزان مواد شیمیایی برخوردار باشد، استفاده نمایید.
  • در ادامع بر روی کویل کمی آب ریخته و آن را خیس نمایید.
  • مواد پاک کننده را بر روی دستمال اسپری کرده و آن را بر روی پره های کویل بکشید تا هرگونه آلودگی از بین برود.

نتیجه گیری از نحوه تمیز کردن فیلتر کولرگازی

در این مقاله به بررسی نحوه شستشوی فیلتر کولر گازی و زمان مناسب برای انجام ین کار پرداختیم. همچنین برای شما توضیح دادیم که چگونه کویل های اسپیلت خود را از هرگونه گرد و خاک تمیز کنید. نظافت فیلتر کولرگازی به تنهایی نیاز به دانش و مهارت خاصی ندارد و در منزل به راحتی قابل انجام است، اما باز کردن سایر قسمت ها کاری کاملا تخصصی است و گاهی شاید نیاز باشد که کولرگازی به طور کامل و به هدف رفع ایراداتی مثل چکه کردن آب، ایجاد صدا هنگام روشن کردن کولر، خنک نکردن کولر گازی و … کاملا باز و توسط تعمیرکار نمایندگی مجاز تعمیرات کولرگازی سرویس گردد. توصیه ما به شما سپردن رفع ایراد و تعمیر اسپیلت در محل به متخصصین آی پی امداد است.

1 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
  • خسرو سلطانی 10 مرداد 1401

    بسیار عالی با تشکر از زحمات و راهنمایی مفید

    پاسخ دادن
اینستاگرام آی پی امداد