logo logo تعمیرات کولرگازی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

کم شدن پرتاب باد کولر گازی

کم شدن پرتاب باد کولر گازی
کم شدن پرتاب باد کولر گازی
زمان مطالعه: 7 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله کم شدن پرتاب باد کولر گازی به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

اگر شما هم از استفاده کنندگان کولر گازی باشید، ممکن است با مشکل کم شدن پرتاب باد کولر گازی و همچنین پرتاب دوده یا لکه های سیاه از کولر گازی شده باشید. از این رو در این مقاله از آی پی امداد علت کم شدن باد کولر گازی را برای شما عزیزان شرح داده ایم تا با دانش و آگاهی به رفع مشکل و عیب یابی بپردازید. در این مقاله شما با علت ضعیف شدن پرتاب باد کولر گازی که می توان از میان آنها به کثیف شدن بلوور فن، فیلتر، اواپراتور و … اشاره نمود و همچنین نحوه رفع مشکل کم شدن پرتاب باد اسپیلت نیز آشنا خواهید شد. با بررسی نکاتی که در این مقاله ارائه شده است، می توانید در سریع ترین زمان ممکن ایراد دستگاه خود را رفع نمایید.

کاربران گرامی؛ با مطالعه این مقاله و با استفاده از نظرات تعمیرکار لوازم خانگی آی پی امداد می توانید به تمام پرسش های خود در مورد کم شدن پرتاب باد کولرگازی پاسخ دهید.

بررسی نکات مهم کم شدن پرتاب باد کولر گازی

کم شدن پرتاب باد کولر گازی یکی از انواع مشکلات متداولی است که به هنگام استفاده از دستگاه خود ممکن است با آن مواجه شوید. به طور کلی عوامل مختلفی می توانند در بروز این مشکل و پرتاب باد کولر گازی تاثیرگذار باشند که برای رفع مشکل دستگاه خود باید هریک از این عوامل را شناخته و نسبت به رفع آنها اقدامات لازم را انجام دهید. در صورتی که کولرگازی شما به درستی کار نمی کند و پرتاب باد آن کم شده است، در این بخش می توانید با علت و راهکار رفع مشکل خود به صورت خلاصه آشنایی پیدا نمایید.

سوال علت و رفع مشکل
علت کم شدن پرتاب باد کولرگازی
  1. گرفتگی اواپراتور
  2. کثیفی فیلتر
  3. خرابی برد
  4. کثیفی بلوور فن
رفع مشکل پرتاب باد اسپیلت
  • رفع گرفتگی و تمیز کردن اواپراتور، فیلتر و بلوور فن
  • عیب یابی و تعمیر برد الکترونیکی

آشنایی با ساز و کار پرتاب باد کولر گازی

نحوه پرتاب باد کولر گازی

ابتدا بهتر است در مورد ساز و کار پرتاب باد توسط کولر گازی برای شما صحبت کنیم تا کاملاً متوجه شوید وظیفه کدام قسمت از دستگاه کولر گازی می‌ باشد.

  • در کولر گازی یک قسمت به نام موتور فن وجود دارد که وظیفه ایجاد باد را برعهده دارد.
  • بنابراین هنگامی‌ که به مشکلی در رابطه با پرتاب باد کولرگازی برخورد می‌کنید، باید به بررسی موتور فن بپردازید.
  • خوب است بدانید این قسمت یعنی موتور فن، قابل تعمیر است یا خیر؟
  • پاسخ اینجاست که فن کولر گازی شما دارای یک خازن است و در صورتی که این خازن به مشکل برخورد کند، میتوانید آن را تعویض نمایید.
  • همچنین مشکل قسمت بلبرینگ موتور را نیز می‌توان با تعویض آن برطرف نمود.
  • اما در صورتی‌ که مشکل دستگاه مربوط به سیم‌ پیچی موتور باشد، کاری از دست ما بر نمی‌آید.
  • هنگامی‌ که می‌خواهید اقدام به تعویض و نصب خازن کولر گازی کنید، از درست قرار گرفتن خازن در جای خود اطمینان حاصل کنید.
  • زیرا دلیلی که باعث می‌شود قسمت موتور فن دستگاه داغ کند، همین مسئله است.
  • سرویس کردن به‌ موقع کولرگازی را نیز باید جدی گرفت.

امکان دارد عدم سرویس به موقع، مشکلات زیادی را برای شما به وجود آورد یکی از این مشکلات عدم انتشار باد باشد و در صورتی‌ که به پایین آمدن سطح پرتاب باد نیز بی‌توجهی شود، مایع کننده به کمپرسور بر می‌گردد و در نتیجه این امر باعث کار نکردن کمپرسور شما خواهد شد.

چرا پرتاب باد کولر گازی کم است؟

چرا پرتاپ باد کولرگازی کم شده

ممکن است بسیاری از کاربران تابحال با مشکل کم شدن پرتاب باد کولر گازی مواجه شده باشند. بسیاری از افراد به هنگام روبرو شدن با این مشکل گمان می کنند که با بالا بردن سرعت دستگاه می توانند این مشکل را برطرف نمایند. اما این موضوع به رفع این مشکل کمکی نکرده و هریک از دلایل بروز این امر باید به دقت مورد عیب یابی و بررسی قرار بگیرند. از این رو در صورتی که شما نیز با این مشکل در دستگاه خود مواجه شده اید، لازم است بدانید که ایراد در برد، انسداد فیلتر، کثیفی اواپراتور و حتی کثیف شدن فن بلوور می تواند از عوامل موثر در بروز این مشکل باید که باید سریعا عیب یابی شوند. در بخش های بعد علت پرتاب باد کم کولر گازی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

4 علت ضعیف شدن پرتاب باد کولر گازی

کم شدن پرتاب باد کولر گازی و اسپیلت از جمله مسائلی است که دلایل و علل مختلفی را می توان برای آن برشمرد و در ادامه به مهمترین آنها اشاره خواهیم کرد. چنانچه به دنبال یافتن دلیل کم شدن باد اسپیلت خود هستید، می توانید مواردی که در ادامه آورده شده است را مورد بررسی قرار دهید.

  1. گرفتگی در اواپراتور
  2. کثیفی بلوور فن
  3. کثیف شدن فیلتر
  4. مشکل در برد الکترونیکی

گرفتگی اواپراتور علت پرتاب باد کم کولر گازی

به طور کلی با استفاده مکرر از کولرگازی، گرد و غبار از فیلترهای داخلی دستگاه عبور کرده و وارد اواپراتور می شوند. در اثر گذشت زمان ممکن است ضخامت گرد و غبار موجود درون اواپراتور بیشتر شده و مانع از عبور صحیح جریان هوا شوند که این مسئله می تواند علت ضعیف شدن پرتاب باد کولر گازی باشد. در این شرایط برای رفع مشکل باید اقدام به رفع گرفتگی و تمیز کردن اواپراتور کولرگازی خود نمایید.

کثیفی بلوور فن علت کم شدن باد کولر گازی

بلوور کولرگازی قطعه‌ای است که وظیفه دارد هوا را به گردش درآورده و موجب خنکی آن شود. این بلوور به صورت یک پروانه استوانه ای شکل است که درون پنل داخلی اسپیلت تعبیه گردیده است. چنانچه دستگاه شما درون یک محیط پر از آلودگی یا گرد و خاک باشد، به مرور زمان ذرات گرد و غبار بر روی پره های بلوور فن نشسته و موجب کاهش کارایی این بخش می شوند. از این رو برای رفع مشکل باید اقدام به تمیز کردن پره های بلوور فن کولرگازی خود کنید. اگر هم موتور بلوور فن خراب شود، پرتاب باد کولرگازی به حداقل میرسد.

کثیف شدن فیلتر علت کم شدن پرتاب باد کولر گازی

فیلتر یکی از بخش های مهم کولرگازی است که تمیز بودن آن تاثیر بسیار زیادی در کارکرد دستگاه خواهد داشت. به طور کلی گرد و خاک هایی که وارد کولرگازی می شوند، ابتدا بر روی فیلترها می نشینند و با تجمع زیاد گرد و خاک ها، این فیلترها دچار انسداد و گرفتگی خواهند شد. کثیف شدن فیلتر باعث بروز اختلال در کارکرد صحیح اسپیلت شده و مانع از پرتاب باد کولر گازی خواهد شد. بنابراین جهت جلوگیری از این مشکل بهتر است فیلتر کولر گازی خود را هر چند وقت یکبار تمیز کنید تا قدرت خنک کنندگی کولرگازی افزایش پیدا نماید.

خرابی برد علت ضعیف شدن پرتاب باد کولر گازی

در صورتی که تمامی موارد گفته شده را مورد بررسی قرار دادید و نتوانستید علت کم شدن سرعت باد کولر گازی خود را پیدا کنید، احتمالا ایراد از برد الکترونیکی کولرگازی می باشد. برد اسپیلت یکی از بخش هایی است که وظیفه صدور فرمان به بخش های مختلف دستگاه را دارد. بروز هرگونه ایراد و خرابی در برد کولرگازی می تواند منجر به کن شدن دور فن و کم شدن پرتاب باد از دستگاه شود که نیاز به عیب یابی و بررسی دقیق دارد.

برای رفع مشکل کم شدن فشار یا پرتاب باد کولرگازی چه باید کرد؟

رفع مشکل کم شدن کولر باد گازی

برای رفع مشکل کم شدن فشار یا پرتاب باد کولرگازی موارد زیر را انجام دهید:

  • ابتدا فیلترهای اواپراتور را تمیز نمایید.
  • قسمت بلوور اواپراتور با با آبپاش تمیز نمایید.
  • بلوور یه پروانه بسیار شکننده و حساس است، بنابراین از دست زدن به آن خودداری نمایید.
  • یخش اواپراتور را بررسی نمایید و در صورت گرفتگی آن را رفع انسداد کنید.
  • برد الکترونیکی را به دقت مورد عیب یابی قرار دهید و در صورت نیاز آن را تعمیر نمایید.

علت خارج شدن دوده از کولر گازی چیست؟

مورد دیگری که می‌خواهیم در این مقاله در مورد آن صحبت کنیم، خارج شدن دوده از کولر گازی است که در ادامه دلایل بروز این مشکل را برای شما شرح خواهیم داد:

  • مشکل پرتاب دوده از اواپراتور، مربوط به بلوور فن اواپراتور کولرگازی است.
  • ممکن است پرزهای زیادی بر روی آن قرار گرفته باشد.
  • برای اینکه این مشکل را حل کنید، لازم است پنل کولر گازی خود را باز کرده و آن را سرویس کنید.
  • هنگامی‌ که شما به کولرگازی خود رسیدگی می‌کنید، این عمل شما باعث افزایش عمر کمپرسور خواهد شد.
  • توجه داشته باشید که هنگامی‌ که اقدام به تعمیر کردن بلوور فن کولر گازی می‌کنید، احتیاط را در دستور کار قرار دهید؛ زیرا امکان آسیب دیدن به بلوور فن وجود دارد.
  • در صورتی‌که کولرگازی خود را نزدیک آشپزخانه کار بگذارید این امکان وجود دارد که بر روی آن و همچنین کویل دستگاه شما ذرات چربی و آلودگی قرار بگیرد و در نتیجه باعث کم شدن پرتاب باد کولر گازی به بیرون شود.

خلاصه ای از علت کم شدن پرتاب باد کولر گازی توسط تعمیرکار آی پی امداد

در این مقاله توانستید به طور کامل با دلایلی که موجب کم شدن پرتاب باد اسپیلت می شوند، آشنایی لازم را پیدا کنید. به طور کلی عواملی چون کثیفی و گرفتگی فیلتر، اواپراتور، بلوور فن و خراب شدن برد می تواند در بروز این مشکل تاثیرگذار باشند و نیاز به بررسی و عیب یابی دقیق دارند. در ادامه مواردی را ذکر کرده ایم که به کمک آنها می توانید از اختلال در پرتاب باد کولر گازی جلوگیری نمایید.

  • تمیز نگه داشتن قسمت بیرونی و داخلی کولرگازی به مانند دیگر وسایل لوازم خانگی حائز اهمیت می باشد.
  • به سرویس دوره ای و عیب یابی کولر گازی خود اهمیت دهید.
  • فیلتر های اواپراتور را تمیز نگه دارید.
  • با آبپاش بلوور (پروانه) فن اواپراتور را تمیز نگه دارید.
  • در صورت مشاهده مشکل پرتاب باد کم کولرگازی یا پرتاب دوده یا لکه های سیاه، فن اواپراتور را بررسی نمایید.
  • اگر کولرگازی شما در یک محل پر گرد و غبار تعبیه شده است، سروییس و تمیز کردن آن را به صورت ماهیانه انجام دهید.

در صورتی که نیاز به تعمیرات کولر گازی دارید، با آی پی امداد به عنوان نمایندگی مجاز تعمیرات کولر گازی در تهران تماس بگیرید. تکنسین های مجرب و متخصص این مجموعه پس از دریافت تماس از سمت شما در کوتاه ترین زمان به محل مورد نظر شما اعزام شده و تمامی مشکلات دستگاه شما را رفع خواهند کرد.

4.2/5 - (9 امتیاز)

در بحث و گفتگوی این مقاله شرکت کنید!

13 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
  • محمد بلوچ 05 تیر 1402

    سلام خسته نباشید، من کولر گازی پنجره ای ۱۸ هزار دارم. یک سال قبل موتورش سوخت و عوضش کردم. بعد اون موقع پرتاب بادش کم شد تا اینکه موتور فنش کامل از کار افتاد. فن کولرو عوض کردم و بازم با این فن همونجوری پرتاب بادش کند بود ولی به مرور زمان کم‌کم بادش کمتر شد. الان دو هفته میشه یه ذره باد ازش میاد بیرون اما انگار نه انگار که کولر روشنه. فن رو هر حالت بزاری همون یه ذره باد ازش بیرون میاد

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 05 تیر 1402

      درود، ابتدا کندانسور و اواپراتور را به طور کامل شستشو دهید. فن خازن را نیز چک کنید.

      پاسخ دادن
  • جلالی 28 تیر 1399

    سلام حسته نباشید من کولر سوپر جنرال ۳۰ هزار دارم چند روز هست که وقتی کولر روشن میکنیم وقتی میزارو روی کولر و فن رو زیاد میکنم هیچ ناثیر نمیزار..و پزتاب در حد کم هست بعد از چند ساعت یهویی زیاد میشه بعد کم میشه نقریبا ۳ هفته پیش سرویس کامل شده...وقتی کوار در حالت فن خالی هست پرتاب باد بالا و کم و زیاد میشه اون مشکل فقط در حالت کول رخ میده ...

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 28 تیر 1399

      سلام، موتور فن اواپراتور را بررسی نمایید.

      پاسخ دادن
    • رامین رمضانی 18 مهر 1399

      سلام سرعت باد کولر دوتیکه کم وزیادمیشه.باتشکز

      پاسخ دادن
      • آی پی امداد 19 مهر 1399

        سلام، فن قسمت اواپراتور و کندانسور بررسی شود.

        پاسخ دادن
  • یونس 14 خرداد 1399

    سلام چند روز پیش برق خونه نوسان داشت الان هم پرتاب باد کم شد هم سرمای کولر مشکل چیه

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 14 خرداد 1399

      سلام، ابتدا کمپرسور کولرگازی بررسی شود و سپس برد چک شود.

      پاسخ دادن
    • سعید 25 خرداد 1399

      سلام ظهرها که کولر روشن میکنم بعد از چند دقیقه کار کردن شروع میکنه به ارورf3 بعد دوباره با خاموش روشن کردن عادی میشه چیکار باید کنم لطفا راهنمایی کنید با تشکر

      پاسخ دادن
  • ایمان 30 اردیبهشت 1399

    سلام بلور کولر ما صدا میده صداش ثابت نیست مثل صدای باد که کم وزیاد میشه

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 30 اردیبهشت 1399

      سلام ، پره های بلوور را چک نمایید ، همچنین بررسی نمایید تا دو سر بلوور اتصالی نداشته باشد

      پاسخ دادن
  • عليرضا فقهي 30 تیر 1398

    سلام خسته نباشيد. كولر گازي اسپيلت اجنرال 18000 دارم.فروردين 97 نصب شده. از نوع دي سي اينورتر. مدتيست كه دمندگي و فوت پنل داخلي دچار اشكال شده. بدين شرح كه با وجود اينكه سرعت رو ثابت ميذاريم (در حالت اتوماتيك نيست) دمندگي نوسان داره وخود به خود كم و زياد ميشه.علتش چيه؟ حتما بايد سرويسكار بياد ببينه؟ تقريبا هر دو سه ماه يكبار هم دو تا فيلترش رو تميز كردم.

    پاسخ دادن
    • مدیر 31 تیر 1398

      سلام ، بلوور فن را با احتیاط تمیز نمایید .

      پاسخ دادن
اینستاگرام آی پی امداد