logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت کم شدن سرمای کولرگازی

علت کم شدن سرمای کولرگازی
زمان مطالعه: 4 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت کم شدن سرمای کولرگازی به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

همراهان گرامی آی پی امداد، در این مطلب قصد داریم به بررسی علت کم شدن سرمای کولرگازی بپردازیم و همچننی راه حل هایی را نیز برای برطرف شدن این مشکل خواهیم گفت. در روزهای گرم سال و گرمای کلافه کننده اش کولرگازی ها مانند دستگاهی جادویی هوای گرم و خشک را به هوایی خنک و مطبوع تبدیل می کنند. کولرگازی ها با فناوری پیشرفته و عملکرد مناسبی که دارند باعث احساس آرامش و لذت بردن از فصل گرما خواهند شد. اما کولرگازی ها همیشه عملکرد بدون مشکلی ندارند و گاهی پیش می آید که از قدرت سرمازی آن ها کاسته میشود که در این مقاله دلایل آن را خواهیم خواند. لطفا تا پایان مطلب با آی پی امداد همراه باشید.

خلاصه ای از دلایل کم شدن سرمای کولر گازی

شما مخاطبین عزیز آی پی امداد می توانید خلاصه ای از آنچه در مورد دلایل کاهش قدرت سرماسازی اسپیلت را در جدول زیر مطالعه فرمایید.

علت کم شدن سرمای کولرگازی راه حل
بالا بودن دمای محیط
  • نصب دستگاه با ظرفیت سرماسازی بیشتر
گرم شدن کمپرسور
  • قرار دادن کمپرسور در سایه
  • ایجاد سایبان برای کمپرسور
مسدود شدن کویل های کندانسور
  • جدا کردن کندانسور توسط سرویس کار و تمیز کردن آن با استفاده از آب
از کار افتادن فن
  • استفاده از دانش فنی سرویس کار برای بررسی فن
  • تعویض فن در صورت سوختگی آن
کاهش میزان گاز کولرگازی و نشت آن
  • رفع نشتی کولرگازی
  • شارژ گاز بر اساس نوع گاز مصرفی مشخص شده برای دستگاه
نقص در عملکرد ترموستات
  • بررسی ترموستات توسط سرویس کار در صورت نیاز به تعمیر و یا تعویض ترموستات
نصب پنل خارجی در جای نامناسب
  • نصب یونیت خارجی در محل مناسب برای گردش هوا
  • نصب سایبان برای یونیت خارجی
خرابی برد کولرگازی
  • بررسی اتصالات برد توسط سرویس کار
  • تعویض برد کولر
بسته شدن منافذ فیلترهای پنل داخلی و تجمع آلودگی روی آن ها
  • جدا کردن و شستشوی فیلترها
انتخاب نامناسب ظرفیت کولرگازی با محیط
  • انتخاب کولرگازی متناسب با اندازه محیط

چرا قدرت سرماسازی کولرگازی کم شده است؟

در ادامه به بررسی علت کم شدن سرمای کولر گازی و روش های رفع مشکل خواهیم پرداخت:

بالا بودن دمای محیط

  • گاهی کم شدن سرمای کولرگازی به نقص در عملکرد آن یا خرابی قطعات مختلف آن مربوط نیست، بلکه تنها به این دلیل است که دمای محیط بیش از اندازه گرم شده است و کولرگازی قدرت خنک کردن آن را ندارد.

گرم شدن کمپرسور

با توجه به اینکه کمپرسور در یونیت خارجی و بیرون از محیط نصب میشود و دمای بیرون به دلیل تابش نور خورشید بسیار گرم تر از محیط داخلی است، این گرما ممکن است باعث شود کارایی کمپرسور کاهش پیدا کند.

  • راه حل: برای حل مشکل داغ شدن کمپرسور کولر گازی تنها راه چاره این است که آن را در محلی نصب کنید که سایه مناسبی دارد و یا میتوان با نصب سایبان این مشکل را برطرف کرد.

مسدود شدن کویل های کندانسور

کندانسور قسمتی از دستگاه کولرگازی است که گاز مبرد را خنک کرده و آن را تبدیل به مایع می کند. وقتی گاز مبرد پرفشار و گرم از کمپرسور به کندانسور می رسد، دمای آن کاهش پیدا می کند و تبدیل به مایع میشود. لوله های کندانسور همواره در معرض ورود گرد و غبار و آلودگی هستند و اگر در زمان مناسب تمیز نشوند، این آلودگی روی هم تلنبار میشود و لوله های کندانسور را مسدود می کند. بنابراین به دلیل تبادل حرارتی نامناسب باد کولرگازی به اندازه کافی سرد نخواهد شد.

  • راه حل: برای حل مشکل گرفتگی کویل های کندانسور بهتر است از یک سرویس کار بخواهید به آرامی کندانسور را جدا و به خوبی تمیز کند.
  • با توجه به اینکه کندانسور قطعه بسیار حساس است، نباید از شوینده برای تمیز کردن آن استفاده کرد. بهترین ماده برای شستشوی کندانسور آب است.

مسدود شدن کویل های کندانسور

از کار افتادن فن

فن یکی دیگر از اجزای اصلی و مهم دستگاه کولرگازی است که چرخش پره های آن باد سرد تولید می کند. اگر فن به درستی کار نکند، باد سرد کافی تولید نخواهد شد و دمای باد تولید شده نیز سرد نیست. عملکرد نامناسب فن حتی ممکن است باعث تولید باد گرم نیز بشود.

  • راه حل: این مشکل نیز به دلیل سر و کار داشتن با قطعات حساس دستگاه، امری تخصصی است که بهتر است توسط تکنسین حرفه ای انجام شود.
  • از تکنسین بخواهید بدنه بیرونی را باز کرده و عملکرد فن را بررسی کند.
  • در صورتی که فن سوخته است، باید آن را تعویض کنید و اگر نیاز به تعمیر دارد، از تکنسین بخواهید این کار را برای شما انجام دهد.

کاهش میزان گاز کولرگازی

همانطور که میدانید، دلیل نام گذاری کولرگازی به دلیل وجود گاز مبرد در آن است و عملکرد آن نیز بر اساس همین گاز مبرد است. حال اگر میزان گاز دستگاه به دلیل نشتی کاهش پیدا کند، قطعا روی قدرت سرماسازی کولرگازی اثر منفی میگذارد. کم شدن گاز کولرگازی نه تنها روی سرمای باد آن تاثیر می گذارد، بلکه باعث وارد شدن فشار بسیار زیاد به کمپرسور نیز میشود.

  • راه حل: تنها راه حل این مشکل این است که از سرویس کار بخواهید مجددا اقدام به شارژ گاز کولرگازی کند؛ البته نوع گاز مناسب برای دستگاه روی آن نوشته شده است و باید از همان نوع استفاده کنید.

نقص در عملکرد ترموستات

ترموستات در کولرگازی نقش کنترل کننده دما را بر عهده دارد. ترموستات به کمک سنسور تشخیص دمایی که دارد، هر لحظه دمای محیط را چک می کند و با ارسال اطلاعات به برد، دستور روشن شدن کمپرسور توسط برد صادر میشود. در صورتی که ترموستات نتواند به خوبی دمای محیط را کنترل کند و تبادل اطلاعات با برد به درستی شکل نگیرد، به احتمال زیاد دستگاه نمی تواند با پخش باد سرد دمای محیط را کاهش دهد. در نتیجه هوا با دمای نامناسب در محیط منتشر میشود.

  • راه حل: برای حل مشکل خرابی ترموستات توصیه میشود از تکنسین بخواهید آن را بررسی کند و در صورت نیاز به تعمیر و یا تعویض، این کار را انجام دهد.
  • اگر در بررسی و تعویض ترموستات سهل انگاری کنید، در آینده نزدیک باید هزینه بسیار زیادی برای تعمیر کمپرسور پرداخت کنید.

خرابی برد کولرگازی

مغز ما انسان ها برای کنترل حرکات و سیستم های بدن ما هر لحظه در حال تبادل اطلاعات است و دستورهای مختلفی را صادر می کند. در سیستم کولرگازی نیز” بُرد ” نقش کنترل کننده چگونگی عملکرد دستگاه را بر عهده دارد. اگر برد کولرگازی آسیب ببیند، قطعا عملکرد دستگاه مختل میشود و ممکن است نتواند به درستی باد سرد را به محیط منتشر کند.

  • راه حل: قطعا تعمیر برد کولرگازی که از پیچیده ترین قطعات آن است، به تنهایی برای شما امکان پذیر نیست و بهتر است از تکنسین حرفه ای و با تجربه بخواهید این قطعه را بررسی کند.
  • در صورتی که مشکل برد قابل تعمیر باشد، تکنسین این کار را برای شما انجام خواهد داد. اما اگر برد کولرگازی به طور کامل از کار افتاده است، بهتر است آن را تعویض کنید.

خرابی برد کولرگازی

بسته شدن منافذ فیلترهای پنل داخلی و تجمع آلودگی روی آن ها

یکی دیگر از دلایلی که ممکن است در کاهش قدرت سرمایش کولرگازی اثر بگذارد، این است که فیلترهای هوا دستگاه به دلیل آلودگی و گرد و غباری که روی آن ها جمع شده است، مسدود شوند. اگر فیلترهای پنل داخلی مسدود شوند، قطعا حجم هوای خروجی از آن ها نیز کاهش پیدا می کند و هوا با سرعت کمتری درون دستگاه جابجا میشود. اگر به صورت دوره ای و منظم کولرگازی را سرویس نکنید، ممکن است مسدود بودن سوراخ های فیلتر پنل داخلی باعث شود که روی کویل ها برفک ایجاد شود و میزان جریان هوای عبوری از روی آن ها به صفر برسد.

  • راه حل: فیلترهای دستگاه به صورت جداشونده طراحی شده اند. برای حل مشکل بسته شدن منافذ پنل داخلی کولرگازی میتوانید به آرامی فیلترها را جدا کنید و آن ها را با فشار آب بشویید و پس از خشک شدن مجددا نصب کنید.
  • شستشوی فیلتر کولر گازی و تعویض آنها کار چندان سخت و تخصصی نیست. اما اگر میخواهید این کار اصولی انجام شود، بهتر است از یک سرویس کار کمک بخواهید.

همراهان عزیز آی پی امداد از اینکه تا پایان مطلب با ما همراه بودید، از شما سپاسگذاریم. پاسخگویی به سوالات شما همراهان همیشگی در سایت آی پی امداد توسط حرفه ای ترین تعمیرکاران و به صورت کاملا رایگان خواهد بود.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
اینستاگرام آی پی امداد