logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت آبریزی کولرگازی

علت آبریزی کولرگازی
زمان مطالعه: 5 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت آبریزی کولرگازی به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

همراهان گرامی آی پی امداد، مطلبی را با عنوان علت آبریزی کولرگازی برای شما آماده کرده ایم. از شما دعوت میکنیم این مطلب را به دقت مطالعه کنید و تا انتها با آی پی امداد همراه باشید. در این مطلب قصد داریم ابتدا توضیح دهیم چرا در کولرگازی آب وجود دارد. سپس دلایل ریزش آب از کولر گازی را بررسی کنیم و در پایان نیز روش های برای حل مشکل آب دادن اسپیلت به شما خواهیم گفت. چکیدن آب از پنل کولرگازی به دلایل مختلفی اتفاق می افتد، اما این مشکل به هر دلیلی که باشد، باعث می شود که دستگاه و همچنین وسایل و دیوارهای اطراف را نیز خراب کند. لطفا تا پایان مطلب حوصله کنید و همراه آی پی امداد باشید.

خلاصه ای از علت آب دادن کولرگازی در یک نگاه

اگر زمان کافی برای مطالعه کل این مقاله تخصصی ندارید، می توانید خلاصه ای از دلیل آب ریختن کولرگازی را در جدول زیر بخوانید:

علت آبریزی رفع مشکل
مسدود شدن مسیر تخلیه رطوبت دستگاه
  • استفاده از جارو برقی برای از بین برد آلودگی و گرد و غبار
  • تماس با تکنسین برای باز کردن پنل داخلی
  • باز کردن پنل جلویی توسط تکنسین برای دسترسی به لوله تخلیه درون پنل
نقص در عملکرد تانک تخلیه به دلیل زنگ زدگی
  • باز یک تکنسین برای تعویض آن کمک بگیرید.
خرابی پمپ تخلیه مایع
  • اقدام به تعمیر یا تعویض پمپ نمایید.
کثیف بودن بیش از حد فیلترهای هوا
  • فیلترهای هوا را هر سه ماه یکبار عوض کنید تا جریان هوا در اواپراتور مسدود نشود.
کاهش میزان گاز مبرد و یخ زدن دریچه اواپراتور
  • باید اواپراتور و میزان گاز مبرد بررسی شود.
عایق نبودن لوله های کولرگازی
  • باید از عایق مناسب برای لوله های کولرگازی استفاده شود؛ زیرا لوله های کولرگازی سرد هستند و رطوبت را به خود جذب می کنند.
قرار نگرفتن لوله تخلیه در جای مناسب
  • لوله های تخلیه آن را از نظر قرار گرفتن در جای مناسب، تا شدگی، مسدود شدن، جمع شدن آب در سطح و رعایت شیب شلنگ بررسی کنید.

چرا در کولرگازی آب وجود دارد؟

شاید شما از شنیدن این سوال تعجب کرده باشید و با خود بگویید که درون سیستم کولرگازی وجود آب بی معنی است، اما باید به شما بگوییم که آب دادن کولرگازی از جمله مشکلات شایعی است که باید به آن رسیدگی شود. همچنین لازم است بدانید که درون سیستم کولرگازی آب وجود ندارد، بلکه در دستگاه قسمتی به نام تبخیر کننده وجود دارد که رطوبت محیط را به خود جذب می کند و پس از خنک کردن، مجددا به محیط باز می گرداند. تکرار این فرآیند باعث می شود که در کولرگازی رطوبت ایجاد شده و به صورت مایع به درون تانک تخلیه منتقل شود.

اگر بخواهیم کامل تر این موضوع را توضیح دهیم، باید بگوییم که در کولرگازی قسمتی به نام کویل وجود دارد که پس از اینکه بخار با آن برخورد می کند، به حالت مایع باز می گردد و از طریق ناودانی که به همین منظور تعبیه شده است، به سمت لوله تخلیه محیط بیرون خارج میشود.

علت چکیدن آب از پنل اسپلیت و راه حل های رفع آن

حال که می دانیم دلیل وجود آب در کولرگازی چیست، بهتر است به موضوع اصلی این مطلب بپردازیم. ما در مورد علت آب دادن کولر گازی از تکنسین های مجموعه آی پی امداد سوال کرده ایم و آن ها به ما دلایل آب ریزی پنل کولر گازی را گفته اند و ما نیز این اطلاعات را به شما منتقل می کنیم.

علت چکیدن آب از پنل اسپلیت و راه حل های رفع آن

بسته شدن مسیر تخلیه آب

بر اساس توضیحاتی که در بخش قبلی داده شد، رطوبت ایجاد شده روی کویل ها باید از ناودانی و سینی دستگاه خارج شود. اما گاهی پیش می آید که به دلیل نفوذ گرد و غبار و آلودگی، این مسیر بسته شده و همین مسئله باعث چکیدن آب از کولر گازی می شود.

  • برای حل این مشکل ابتدا توصیه می کنیم با تکنسین های با تجربه تماس بگیرید و مشکل را شرح دهید.
  • اولین راه حل پیشنهادی ما این است که از تکنسین بخواهید خارهای زیر پنل را باز کند و با کمک یک اهرم، پنل داخلی را به سمت بالا ثابت نگه داشته و لوله های تخلیه را از نظر انسداد بررسی کند.
  • روش دوم نیز این است که پنل جلویی توسط تکنسین باز شود و لوله تخلیه آب کولر گازی را بررسی کند و در صورت انسداد آنها را باز نماید.

خرابی تانک تخلیه

تانک تخلیه اغلب به دلیل زنگ زدگی دچار مشکل شده و به همین دلیل کولرگازی دچار آبریزی می شود.

  • برای حل این مشکل می توانید با تکنسین تماس بگیرید و از وی بخواهید که تانک تخلیه را تعمیر کند.

خرابی تانک تخلیه کولر گازی

خرابی پمپ تخلیه مایع

این مشکل بیشتر برای ساکنین طبقات اول ساختمان به وجود می آید و ممکن است پمپ تخلیه به درستی کار نکند و آب مجددا به درون خانه برگرد.

  • حل این مشکل نیاز به دانش تخصصی و فنی دارد و بهتر است تکنسین مجرب آی پی امداد برای تعمیر یا تعویض پمپ اقدام کند.

کثیف شدن فیلترهای هوا

همچنین علت آبریزی کولرگازی این است که به دلیل کثیف بودن فیلترهای هوا، جریان هوا را در اواپراتور مسدود می می شوند که همین باعث می گردد اواپراتور خیلی سرد شود و حتی یخ بزند. در چنین حالتی شلنگ تخلیه نمی تواند تخلیه را به خوبی انجام دهد.

  • ربرای جلوگیری از بروز این مشکل بهتر است فیلترهای هوا را هر سه ماه یکبار تعویض کنید.

کثیف شدن فیلترهای هوا کولرگازی

کاهش گاز مبرد

کاهش میزان گاز مبرد در کولرگازی باعث میشود که دریچه های اواپراتور یخ بزنند و پس از ذوب شدن این یخ ها، شاهد آبریزی از کولرگازی خواهید بود.

  • اگر گاز مبرد در دستگاه کم شود، قطعا قبل از آن نشانه هایی مثل عدم کارایی مناسب و خنک کردن و یا شنیدن صداهای عجیب غریب را دیده اید، اما به آن ها بی توجهی کرده اید.
  • پس این علائم را جدی بگیرید. برای حل این مشکل و شارژ گاز کولر گازی با تکنسین حرفه ای آی پی امداد در تماس باشید.

عایق نبودن لوله های کولرگازی

همانطور که می دانید، لوله های کولرگازی بسیار سرد هستند و اگر به خوبی آنها را عایق نکنید، به ضرر خودتان است؛ زیرا رطوبت هوا را جذب می کنند و قطره های آب موجود روی این لوله ها به داخل چکه می کند.

عایق نبودن لوله های کولرگازی

قرار نگرفتن لوله در جای مناسب

گاهی علت تولید آب کولرگازی این است که لوله های تخلیه در جای مناسب قرار نگرفته اند. البته تنها این مشکل نیست، بلکه گاهی تا شدن، مسدود شدن، جمع شدن آب در سطح و عدم رعایت شیب شلنگ نیز در اثر قرار نگرفتن لوله در جای مناسب اتفاق می افتد.

شکستن یا زنگ زدگی سینی یا قاب ناودانی

ممکن است شکستگی یا ترک در سینی یا قاب ناودانی حوضچه پنل، یکی از علل آب ریزی کولر گازی باشد. همچنین، عدم توازن فن بلور و عدم نصب صحیح پنل داخلی، می ‌تواند باعث لرزش پنل شده و در نتیجه به مرور زمان، شکستگی را به وجود آورد.

  • برای تشخیص شکستگی یا ترک در سینی ناودانی حوضچه پنل، می‌توان به وجود ترک بسیار ریز در بالای قاب فن بلور توجه کرد.
  • با گذشت زمان، آب از ترک خارج شده و ایجاد تجمع آن و کثیفی، به راحتی قابل مشاهده است.

سرد بودن هوا

هنگامی که دمای بیرون خیلی خنک است، سیم پیچ خنک کننده در اثر هوای سرد منجمد می شود و باعث آب دادن کولر گازی می گردد.

نحوه رفع آبریزی کولر گازی

وقتی کولر گازی شما به مشکل می‌خورد، باید تکنسین در محل حضور پیدا کند و درب آن را باز کند. تکنسین، با باز کردن تمام پیچ ‌های بدنه کولر، به سیستم داخلی آن دسترسی پیدا می ‌کند. سپس با باز کردن پنل و لوله‌ های داخلی، مشکل را رفع می ‌کند.

  • برای دسترسی به لوله‌ های داخلی، تکنسین باید پیچ‌ های دو طرف کولر را باز کرده و پنل را بالا ببرد.
  • در این شرایط می تواند لوله‌ های تخلیه را بررسی و تعمیر کند.
  • در این مرحله، با جدا کردن چسب‌ های دور لوله‌ ها، لوله‌ های تخلیه را از جایگاهشان جدا کرده و آب‌ های جمع شده در لوله را خارج می ‌کند.
  • برخی تعمیرکاران می‌توانند با استفاده از جاروبرقی مخصوص، آب‌ های موجود در لوله را خارج کنند.
  • در مرحله آخر، تکنسین لوله‌ ها را مجددا در جای خود قرار می‌دهد و با استفاده از چسب، آنها را به همان شکل قبلی به دیوار متصل می‌کند.

نحوه رفع آبریزی کولر گازی

این مراحل بسیار حساس هستند و بهتر است که تنها با افراد ماهر و تجربه انجام شوند. برای عیب یابی و رفع مشکل آب دادن اسپیلت خود می توانید از تعمیرکاران مجرب آی پی امداد کمک بگیرید.

آنچه در مورد علت آبریزی کولرگازی آموختیم

همراهان گرامی آی پی امداد، از اینکه تا پایان مطلب با ما همراه بودید، بسیار خوشحالیم. در این مطلب در مورد دلایل چکیدن آب از پنل کولر گازی گفتیم. البته در ابتدا توضیح دادیم که به دلیل جذب رطوبت روی کویل ها، بخار تبدیل به مایع میشود و ممکن است به دلایل مختلفی کولرگازی دچار آبریزی شود. اما در مورد دلایل بروز این مشکل گفتیم که ممکن است عوامل زیر باعث بروز این اتفاق شوند:

  • مسدود شدن مسیر تخلیه رطوبت دستگاه
  • تجمع گرد و غبار و آلودگی و ایجاد مشکل در خروج رطوبت از کولرگازی
  • نقص در عملکرد تانک تخلیه به دلیل زنگ زدگی
  • خرابی پمپ تخلیه مایع
  • کثیف بودن بیش از حد فیلترهای هوا و تجمع آلودگی روی آن ها به دلیل عدم تعویض به موقع
  • کاهش میزان گاز مبرد و یخ زدن دریچه اواپراتور
  • عایق نبودن لوله های کولرگازی
  • قرار نگرفتن لوله تخلیه در جای مناسب

شما کاربران عزیز با مطالعه این مطلب اطلاعات زیادی در مورد دلایل آب ریزی از اسپلیت و کولر گازی به دست خواهید آورد. همچنین می توانید از راهکارهایی ارائه شده، برای رفع مشکل استفاده کنید. اما اگر پس از خواندن این مقاله، نتوانستید به تنهایی دلیل بروز مشکل را پیدا کنید، می توانید سوالات خود را در قسمت نظرات همین مقاله یا پرسش و پاسخ سایت آی پی امداد مطرح کنید. در صورتی که موفق به عیب یابی صحیح و تعمیر کولرگازی خود نشدید، نگران نباشید؛ زیرا یکی از خدمات اصلی مجموعه آی پی امداد، حضور تکنسین در محل برای تعمیر وسایل غیر قابل حمل مانند کولر گازی می باشد.

2 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
  • رشیدی 20 مرداد 1402

    باسلام و خداقوت، من اسپلیت evvoli دارم که: ۱-بعضی مواقع خاموش میشه و علامت EC روی نمایشگرش ظاهر میشه ۲-بعضی مواقع هم یخ های ریزی پرتاب میکنه داخل خونه ۳- بعضی مواقع هم آب میریزه و پرتاب بادش خیلی کم هست. منطقه گرم و خشکِ شرق استان کرمان هست. لطفا راهنمایی بفرمائید مشکل چی هست؟ باتشکر موفق باشید.

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 21 مرداد 1402

      درود، درین پنل داخلی کولرگازی دچار گرفتگی شده است که باید رفع شود. همچنین لازم است گاز دستگاه را چک کنید که نشتی نداشته باشد.

      پاسخ دادن