logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت روشن نشدن پکیج

علت روشن نشدن پکیج
زمان مطالعه: 5 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت روشن نشدن پکیج به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

روشن نشدن پکیج یکی از رایج ترین مشکلاتی است که بسیاری از کاربران ممکن است با آن مواجه شوند. در این مطلب از آی پی امداد قصد داریم به بررسی علت روشن نشدن پکیج و نحوه عیب‌یابی و راه‌حل‌های رفع این مشکل بپردازیم. چنانچه شما نیز متوجه عدم شروع به کار پکیج گرمایشی خود و کار نکردن آن در حالت زمستانه یا تابستانه شده اید، مطالعه این مقاله و همچنین مشاهده فیلم آموزشی ارائه شده می تواند به شما کمک کند که بهتر علت بروز این مشکل را درک کرده و آن را برطرف نمایید. در صورت داشتن هرگونه پرسش می توانید در انتهای مقاله یا بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید.

ویدیو آموزشی علت روشن نشدن پکیج

در اولین بخش از این مقاله برای شما عزیزان یک ویدیو آموزشی توسط تکنسین متخصص مجموعه آی پی امداد قرار داده ایم که در آن به صورت کامل دلایل روشن نشدن پکیج را توضیح داده ایم که بتوانید با دید بازتر و دانش بیشتری به مطالعه این مقاله پرداخته و مشکل دستگاه خود را برطرف کنید.

چرا پکیج روشن نمی شود؟ عیب یابی + راه‌حل

روشن نشدن پکیج یا واحد گرمایشی می تواند مربوط به بروز اختلال در عملکرد بخش های مختلف دستگاه و استفاده اشتباه و نگهداری نامناسب آن باشد که باید به دقت بررسی شود. در ادامه به بررسی 8 دلیل موثر در بروز مشکل عدم کار کردن پکیج برای شما پرداخته ایم:

  1. عدم نگهداری صحیح و سرویس منظم
  2. مشکل در تغذیه برق و بخش های الکتریکی
  3. نرسیدن گاز به پکیج
  4. خرابی قطعات داخلی
  5. مشکل در سیستم کنترل
  6. خرابی ترموستات
  7. وجود هوا در پکیج
  8. کمبود آب در پکیج

در ادامه هریک از موارد ذکر شده را به صورت کامل همراه با راه حل رفع مشکل برای شما توضیح خواهیم داد.

1. عدم نگهداری صحیح و سرویس منظم پکیج

پکیج های گرمایشی دارای قطعات و بخش های مختلفی هستند که با گذشت زمان هریک از این قطعات دچار خرابی یا فرسودگی می شوند. عدم نگهداری، سرویس و تعمیر منظم پکیج یکی از مواردی است که می‌تواند باعث خرابی و عملکرد مناسب و صحیح آن شود. با گذشت زمان، رسوب و جرم در قسمت های مختلف پکیج مانند لوله ها، مبدل ها، شیرها و فیلترها جمع می شود. این رسوبات و جرم ها می توانند مسیر جریان آب و گاز را مسدود کرده و مانع از روشن شدن پکیج شوند. همچنین قطعات پکیج مانند جرقه زن، مشعل، رله، ترموستات، سنسورها و شیر اطمینان ممکن است به مرور زمان فرسوده یا خراب شوند.

  • پاکسازی و رسوب زدایی پکیج، بررسی و تعویض قطعات فرسوده، هواگیری دوره ای و به موقع و انجام تعمیرات پیشگیرانه می‌تواند احتمال خرابی و عدم روشن شدن پکیج را کاهش دهد.
  • با انجام سرویس و نگهداری صحیح و منظم پکیج، می توانید از بروز بسیاری از مشکلات و خرابی ها جلوگیری کنید و عمر دستگاه را افزایش دهید.

2. مشکل در تغذیه برق و بخش های الکتریکی

مشکلات الکتریکی مانند قطعی در سیم‌ کشی، عدم تامین برق مناسب، خرابی در سیستم کنترل و … می‌ تواند باعث روشن نشدن پکیج شود.

  • ابتدا ورودی برق را بررسی کنید و سپس مطمئن شوید که فشار برق ورودی به پکیج مناسب است.
  • همچنین به صورت دوره ای سعی کنید تا کابل، پریز برق و مدار الکتریکی را بررسی کنید که دچار فرسودگی، پارگی یا خرابی نشده باشند.
  • در صورت وجود هرگونه مشکل در مدار الکتریکی، کنترلر دچار مشکل خواهد شد و برای حفظ ایمنی پکیج، از روشن شدن آن جلوگیری می کند.

مشکلات الکتریکی پکیج

3. مشکل در سیستم گازرسانی پکیج

مشکلات در عملکرد گازرسانی به پکیج نیز می‌ تواند باعث خرابی و عدم روشن شدن دستگاه شود. در پکیج هایی که با گاز کار می کنند، این مشکلات ممکن است شامل کمبود گاز، انسداد خطوط گازی، خرابی شیرهای گازی و … باشد. در صورت افت فشار گاز، مسدود شدن لوله و شیلنگ تغذیه فشار گاز افت پیدا می کند و در نهایت پکیج روشن نمی شود.

  • در این شرایط لازم است مدارات گاز و فشار آن به دستگاه توسط یک فرد متخصص بررسی شود.
  • سیم های مدار گاز را از نظر پارگی، خوردگی یا اتصالی در سیم ها به دقت بررسی کنید.
  • با استفاده از گیج فشار گاز، میزان فشار گاز ورودی به پکیج را بررسی کنید. فشار گاز ورودی به پکیج باید بین 18 تا 20 میلی بار باشد.

4. خرابی قطعات داخلی پکیج

قطعات داخلی پکیج مانند المنت گرمایشی، ترموکوپل، فن، ترموستات، پمپ، مدار کنترلر و… ممکن است خراب یا فرسوده شده باشند. این خرابی‌ ها می‌ توانند باعث خرابی و عدم عملکرد صحیح پکیج و روشن نشدن آن شوند.

  • بهتر است به صورت دوره ای پکیج را بررسی، مدارات و لوله های آن را رسوب زدایی و قطعات فرسوده را تعویض نمایید.
  • همچنین بهتر است لوله های رسوب گرفته را تعویض کنید تا در عملکرد صحیح پکیج اختلالی ایجاد نشود.

خرابی قطعات داخلی پکیج

5. مشکل در سیستم کنترل پکیج

برای حفظ ایمنی پکیج، یک سیستم کنترلر مدار روی آن نصب شده است که وظیفه سنجش میزان دما، پر بودن و روشن بودن مشعل را دارد. در صورتی که سنسور به درستی کار نکند، برای حفظ ایمنی پکیج آن را خاموش کرده و از روشن شدن آن جلوگیری می کند. برای رفع مشکل لازم است سنسور و سیستم کنترل پکیج را مورد بررسی قرار داده و در صورت نیاز ایرادات آن را برطرف کنید.

  • سنسور را از نظر ظاهری بررسی کرده و به دنبال هرگونه ترک خوردگی، شکستگی یا تغییر رنگ در سنسور باشید. در صورت مشاهده هرگونه ایراد ظاهری، سنسور را تعویض کنید.
  • همچنین برای بررسی سنسورها، می‌ توانید از یک مولتی متر استفاده کنید.
  • مقاومت سنسور را در دمای مختلف اندازه گیری کنید و با مقادیر استاندارد مقایسه کنید.
  • در دمای 25 درجه سانتیگراد، مقاومت سنسور NTC باید حدود 10 کیلو اهم و در دمای 0 درجه سانتیگراد، مقاومت سنسور PT100 حدود 100 اهم است.
  • اگر مقاومت سنسور خارج از محدوده استاندارد باشد، باید آن را تعویض کنید.
  • بررسی برد و سیستم کنترل نیز کار پیچیده‌ ای است و باید توسط یک تکنسین متخصص انجام شود.

6. معیوب شدن ترموستات

ترموستات در پکیج های گرمایشی نقش کنترل دمای دستگاه را برعهده دارد. اگر ترموستات با مشکل سنجش دما مواجه شده باشد، نمی تواند دمای دقیق آب را بسنجد و پکیج را برای حفظ ایمنی به صورت خودکار خاموش کرده و دستگاه روشن نمی شود.

  • در این شرایط باید بررسی کنید که ترموستات به درستی تنظیم شده است و هیچ خطا یا مشکلی در آن وجود ندارد.
  • سیم کشی ترموستات ممکن است به مرور زمان دچار ایراد و پارگی شود که باید سیم کشی آن را به دقت بررسی کنید.
  • دمای ترموستات باید با دمای محیط مطابقت داشته باشد.
  • اگر دمای ترموستات از دمای محیط بیشتر یا کمتر باشد، ترموستات معیوب است.
  • در صورت معیوب شدن ترموستات، باید آن را توسط یک تکنسین متخصص تعمیر یا تعویض کنید.

7. وجود هوا در پکیج

در صورتی که درون مخزن آب و یا لوله های پکیج هوا وجود داشته باشد، کنترلر نمی تواند میزان پر بودن مخزن آب را به درستی تشخیص دهد و این مشکل رخ می دهد. دلیل دیگر بروز مشکل خاموش شدن پکیج یا روشن نشدن دستگاه نیز گرفتگی لوله های پکیج است. مسدود شدن لوله ها به علت تجمع رسوب و سختی آب، میزان آب ورودی به پکیج را کاهش می دهد و در صورت کمبود آب دستگاه روشن نمی شود.

  • بنابراین اگر مشکل روشن نشدن پکیج کربوط به هوا گرفتگی لوله‌ ها و رادیاتورها باشد، به راحتی و با هواگیری پکیج برطرف می‌شود.
  • برای هواگیری پکیج، باید شیرهای هواگیری را که معمولا در زیر رادیاتورها قرار دارند، باز کنید تا هوای موجود در سیستم خارج شود.
  • پمپ پکیج را بررسی کنید و در صورت وجود هوا در آن، آن را هواگیری کنید.
  • همچنین سنسورهای پکیج را بررسی کنید و در صورت وجود هوا در آنها، آنها را تمیز کنید.

وجود هوا در پکیج

8. کمبود آب درون دستگاه

در صورتی که آب درون مخزن پکیج کمتر از حد مجاز باشد، کنترلر برای حفظ ایمنی پکیج را خاموش می کند. در صورت مسدود شدن لوله های آب نیز مقدار آب درون مخزن کاهش پیدا می کند و این مشکل رخ می دهد. نشتی در لوله ها، اتصالات، رادیاتورها و یا شیرهای پکیج می تواند باعث کمبود آب در دستگاه شود.

  • شما می توانید از طریق نشانگر عقربه‌ میزان فشار آب پکیج را بررسی کنید. فشار مجاز آب 1 تا 2 بار است.
  • چنانچه عقربه فشار به نزدیک 0/5 برسد، پکیج خود به خود خاموش شده و تا تنظیم مجدد فشار نیز روشن نمی‌ شود.
  • تمام لوله ها، اتصالات، رادیاتورها و شیرهای پکیج را به دقت بررسی کنید تا نشتی وجود نداشته باشد. در صورت مشاهده نشتی، آن را برطرف کنید.
  • شیر پر کن را باز کنید و ببینید که آیا آب به درستی وارد پکیج می شود یا خیر. در صورت عدم ورود آب، باید شیر پر کن را بررسی و تعمیر نمایید.

دلیل روشن نشدن پکیج در حالت زمستانه و تابستانه

از مهمترین ویژگی های پکیج، تنظیم آن در حالت تابستانه و زمستانه است تا با کنترل دمای آب، میزان مصرف انرژی کاهش و همچنین دمای ایده آل نیز فراهم شود. البته در صورت خرابی اجزا و قطعات پکیج، امکان اعمال دقیق تنظیمات وجود ندارد. برای بررسی پکیج و اعمال تنظیمات در تابستان و زمستان، قطعات و اجزای آن را بررسی کنید و در صورت وجود هرگونه مشکل، آن را تعمیر و در صورت عدم امکان تعمیر، آن را تعویض کنید. در صورتی که با تنظیم پکیج در هریک از این حالت ها، دستگاه روشن نمی شود، موارد زیر را بررسی کنید:

دلایل روشن نشدن پکیج در حالت زمستانه

تنظیم نبودن دما

  • در صورتی که دما پایین باشد، پکیج امکان روشن شدن نخواهد داشت. سعی کنید دما را تا حد نیاز و مجاز زیاد کنید.
  • در صورتی که دما را تنظیم کردید، اما پکیج روشن نشد، بررسی کنید که کنترلر دما سالم باشد. (بررسی تنظم کنترلر دما تخصصی است و می توانید از تکنسین های آی پی امداد برای آن کمک بگیرید.)

خرابی ترموستات

  • عدم تشخیص دمای مناسب توسط ترموستات از دلایل روشن نشدن پکیج در زمستان می باشد که باید ترموستات بررسی شود.

خرابی سنسور دماسنج

  • عدم تنظیم دمای مناسب و صحیح باعث روشن نشدن پکیج خواهد شد.
  • خرابی قطعات الکتریکی و برد اصلی پکیج نیز باعث کار نکردن پکیج در هر دو حالت زمستانه و تابستانه می شود.
  • برای تنظیم حالت زمستانه به شیر رادیات دست نزنید و فقط دریچه رادیات را تا حد امکان باز کنید.

علت روشن نشدن پکیج در حالت تابستانه و زمستانه

علت روشن نشدن پکیج در حالت تابستانه

در حالت تابستانه نیازی به داغ بودن دائمی آب نیست، به همین علت تنها زمانی که آب داغ در منزل باز شود، پکیج روشن می شود و در زمان های دیگر در حالت شمعک تنظیم می گردد.

  • بالا بودن دمای پیکج از دلایل بروز این مشکل است. زمانی که دما بالا باشد، برای حفظ ایمنی، پکیج به صورت خودکار توسط کنترلر خاموش می شود.
  • برای تنظیم حالت تابستانه، باید دما را کاهش و تنظیمات را انجام دهید تا ترموستات به درستی کار کند.
  • در صورتی که آب قطع شود یا میزان آب به حدی کاهش یابد که مخزن پکیج از حد مجاز خالی تر باشد، پکیج به صورت اتوماتیک خاموش می شود.
  • خرابی پایلوت و سیستم جرقه زن از دلایل روشن نشدن پکیج است که باعث قطع گاز مشعل می شود و پکیج روشن نخواهد شد.

برای تعمیر مشکل روشن نشدن پکیج با کجا تماس بگیریم؟

در صورتی که شما نیز با مشکل روشن نشدن پکیج خود مواجه شده اید، مطالعه این مقاله و ویدیو آموزشی ارائه شده می تواند به شما کمک کند که علت بروز مشکل و راه حل های رفع آن را به دست آورید. اما اگر پس از مطالعه این مقاله باز هم قادر نیستید دلیل بروز مشکل را شناسایی و رفع کنید، نگران نباشید. تکنسین های آی پی امداد به دلیل برخورداری از تخصص و دانش لازم می توانند سریعا مشکل دستگاه شما را تشخیص داده و آن را برطرف نمایند. از این رو جهت استفاده از خدمات این مجموعه برای تعمیرات پکیج خود می توانید با شماره 02158941 یا 02191093903 تماس گرفته و یا درخواست خود را در سایت آی پی امداد ثبت کنید تا کارشناسان مرکز با شما تماس بگیرند.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
اینستاگرام آی پی امداد