logo logo تعمیر لباسشویی در تهران با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت تمیز نشستن ماشین لباسشویی

علت تمیز نشستن ماشین لباسشویی
تمیز نشستن لباس در لباسشویی
زمان مطالعه: 6 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت تمیز نشستن ماشین لباسشویی به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه
podcast

پادکست علت های تمیز نشستن لباس در ماشین لباسشویی

منتظر خواندن دیدگاه شما بعد از گوش کردن به این پادکست خواهیم بود.
1437

تمیز نشستن لباس در لباسشویی یکی از مشکلات رایجی است که در اکثر مواقع مربوط به شوینده نامناسب می باشد. اما برای رفع این مشکل، باید به فرایند شستشو هم توجه نمایید و اگر در زمان آبگیری، داغ شدن آب یا تخلیه، ماشین لباسشویی شما مشکلی دارد، نسبت به رفع آن اقدام نمایید تا لباس های تمیزی داشته باشید. البته توجه نمایید که در لباسشویی های جدید، با خرابی هر قطعه یا مشکل در فرآیند شستشو با کد خطایی که بر روی صفحه نمایش ظاهر می شود، می توانید مشکل را پیدا نمایید. در ادامه با استناد به دانش تعمیرکار آی پی امداد، به بررسی جامع علت تمیز نشستن ماشین لباسشویی به همراه راه حل با توضیحات کامل + ویدیو آموزشی عیب یابی مشکل خواهیم پرداخت.

کاربران گرامی، چنانچه مشکل تمیز نشتن لباس ها در لباسشویی شما حل نشد، میتوانید در انتهای صفحه (قسمت دیدگاه) یا بخش پرسش و پاسخ سوال خود را مطرح نمایید تا کارشناسان سایت تعمیرات لوازم خانگی آی پی امداد به صورت آنلاین پاسخگوی شما عزیزان باشند.

فیلم آموزشی علت تمیز نشستن ماشین لباسشویی

اگر شما نیز پس از شستشوی لباس های خود در ماشین لباسشویی متوجه تمیز نشدن آنها شده اید، مشاهده ویدیو آموزشی زیر که توسط کارشناس متخصص آی پی امداد آماده شده است، می توانید دلایل بروز مشکل را متوجه شده و آن را برطرف نمایید.

چرا لباسشویی تمیز نمیشوره؟ 8 علت + راه‌حل

زمانی که در رابطه با تمیز نشستن ماشین لباسشویی صحبت می کنیم، یعنی دستگاه فرآیند شستشو را تا آخر انجام داده است، اما لباس‌ها خوب شسته نشده اند. کاربران گرامی آی پی امداد، توجه داشته باشید که مشکل آبگیری، گرم نشدن آب، چرخه خشک کن و … با نمایش خطا در صفحه نمایشگر مشخص می شود. اما در مدل های قدیمی، اروری نمایش داده نخواهد شد. اگر از ماشین لباسشویی قدیمی استفاده می کنید و لباس ها تمیز شسته نمی شوند، حتما به آبگیری، تخلیه، گرم شدن آب و فرآیند شستشو دقت نمایید. به طور کلی 8 دلیل تمیز نشستن ماشین لباسشویی شامل موارد زیر می باشد:

  1. استفاده از مواد شوینده نامناسب
  2. حجم بالای لباس ها در لباسشویی
  3. انتخاب برنامه اشتباه لباسشویی
  4. تمیز نبودن محفظه جاپودری لباسشویی
  5. کثیف بودن آبکش دیگ ماشین لباسشویی
  6. انسداد مسیر تخلیه لباسشویی
  7. گرفتگی فیلتر تخلیه لباسشویی
  8. خراب شدن المنت لباسشویی

کاربران آی‌ پی امداد، اگر بر روی لباس های خود لکه های سیاه یا روغن مشاهده کردید، مربوط به روغن بلبرینگ می باشد که کاسه نمد خراب شده و روغن به داخل نفوذ کرده است.

1. استفاده از مواد شوینده نامناسب در لباسشویی

اولین علت تمیز شسته نشدن در ماشین لباسشویی مربوط به پودر یا مایع شستشوی بی کیفیت می باشد. همچنین دقت نمایید که استفاده بیش از اندازه شوینده ها در لباسشویی باعث تمیز شدن لباس ها نمی شود. شاید شما هم دچار این سوء تفاهم شده باشید که اضافه کردن موادی مانند تاید و نرم کننده های لباس که برای تمیزی و خوشبو شدن لباس ها استفاده خواهد شد، هر چه مقدار آن بیشتر باشد، البسه تمیزتر خواهند شد، اما باید بدانید که این نظریه اشتباه باعث تخریب دستگاه و تمیز نشستن لباس شما خواهد شد.

  • همواره بهتر است از مایع به جای پودر استفاده کنید و از خرید شوینده های متفرقه و بی کیفیت خودداری نمایید.
  • برای تست این موضوع میتوانید یک قاشق شوینده را در یک لیتر آب حل کنید. اگر ته نشین شد و با آب محلول نشد، شوینده مناسبی نمی باشد.

استفاده نادرست از مواد شوینده در تمیز نشستن لباس در ماشین لباسشویی

2. حجم بالای لباس ها در لباسشویی

زیاد بودن مقدار لباس در ماشین لباسشویی باعث می شود لباس ها به خوبی به هم ساییده نشوند و در جای خود ثابت باشند. لباس‌ ها برای تمیز شدن به فضای کافی برای چرخش در دیگ نیاز دارند. اگر دیگ بیش از حد پر باشد، لباس‌ ها به هم فشرده شده و فضای کافی برای حرکت و شستشوی کامل نخواهند داشت. همچنین اگر حجم لباس‌ ها زیاد باشد، آب کافی برای حل شدن کامل مواد شوینده وجود نخواهد داشت و در نتیجه قدرت شویندگی آن کاهش می‌ یابد.

  • به میزان وزن ماشین لباسشویی خود در حین ریختن البسه برای شستشو توجه نمایید. بیش از ظرفیت لباسشویی لباس نریزید.
  • ماشین لباسشویی هرگز نباید از سه چهارم فضای درام بیشتر پر شود. زمانی که لباس ها را داخل لباسشویی می اندازید، دقت نمایید تا به اندازه یک کف دست، با سقف آبکش فاصله داشته باشد.
  • لباس‌ ها را به طور مساوی در دیگ پخش کنید تا فضای کافی برای چرخش داشته باشند.
  • اگر حجم لباس‌ها زیاد است، آنها را در چند نوبت بشویید تا فضای کافی برای شستشوی کامل در دیگ وجود داشته باشد.

حجم بالای لباس ها و تایم کم برای شست و شو باعث تمیز نشستن لباس در لباسشویی می شود

3. انتخاب برنامه اشتباه لباسشویی

هر نوع لباس به دمای آب خاصی برای شستشو نیاز دارد. برای مثال، لباس های ظریف باید با آب سرد شسته شوند، در حالی که لباس های کثیف و لک دار به آب گرم نیاز دارند. اگر دمای آب مناسب نباشد، شوینده به طور کامل حل نمی شود و لکه ها از بین نمی روند. مدت زمان شستشو و سرعت چرخش دیگ نیز در برنامه های مختلف شستشو متفاوت است. لباس های ظریف باید با سرعت کم شسته شوند تا آسیب نبینند، در حالی که لباس های کثیف به سرعت چرخش بالا و مدت زمان بیشتری نیاز دارند تا به طور کامل تمیز شوند. اگر سرعت چرخش دیگ مناسب نباشد، لباس ها به طور کامل تمیز نمی شوند.

  • برنامه معمولی مناسب شستشوی همه لباسهایتان نیست، وقت بگذارید تا با تمامی برنامه های لباسشویی خود آشنا شوید.
  • برای انتخاب برنامه مناسب، به برچسب مراقبت روی لباس ها توجه کنید. در این برچسب، نوع شستشو، دمای آب، سرعت چرخش دیگ و نوع شوینده مناسب برای لباس مشخص شده است.
  • اگر لباس های شما لکه دار هستند، قبل از شستشو، لکه ها را با لکه بر مخصوص پاک کنید.

4. تمیز نبودن محفظه جاپودری لباسشویی

عمده علت بروز مشکل کثیف شستن ماشین لباسشویی، به این دلیل است که خط منتهی از محفظه مواد شوینده به درام با پودر مسدود شده است، یعنی جای پودر ماشین لباسشویی کثیف است. این بدان معنی است که فقط مقدار کمی مواد شوینده در واقع به درام می رسد و بقیه آن در پشت محفظه گیر می کنند. به طور کلی سرویس دوره ای و جرم گیری ماشین لباسشویی بخصوص بخش جاپودری باعث کیفیت بهتر شستشو می‌شود.

  • جاپودری ماشین لباسشویی را بیرون آورده و آن را در آب گرم قرار دهید. با مواد شوینده ملایم مثل صابون و به کمک یک مسواک محفظه را شستشو دهید.
  • اگر لکه های قدیمی و سختی در محفظه وجود دارد بهتر است زمان خیساندن در آب بیشتر باشد.
  • ماشین لباسشویی خود را به بالاترین درجه حرارت ممکن برسانید و سرکه سفید یا تمیز کننده ماشین لباسشویی را به آن اضافه کنید و شستشو را بدون هیچ لباسی شروع کنید.
  • پس از اتمام چرخه، درب را باز کنید، اگر هنوز تمیزی حاصل نشده، دوباره شستشو را اجرا کنید. اگر تمیز به نظر می رسد، هر نوع مهر و موم لاستیکی و سایر نواحی را با یک پارچه مرطوب تمیز پاک کنید.

کثیف بودن محفظه جاپودری دلیل تمیز نشستن لباس در لباسشویی

5. کثیف بودن آبکش دیگ ماشین لباسشویی

آخرین باری که درام ماشین لباسشویی خود را تمیز کردید را به یاد دارید؟ جرم و کثیفی جمع شده در آبکش دیگ می تواند منافذ آن را مسدود کند و از عبور آزادانه آب و مواد شوینده به داخل لباس ها جلوگیری کند. این امر باعث می شود که لباس ها به طور کامل تمیز نشوند. اگرچه به نظر می رسد که ماشین لباسشویی شما به دلیل تمام مواد شوینده ای که برای هر شستشو مصرف می کنید، تمیز است، در اشتباهید. لباسشویی گاهی اوقات نیاز به تمیز کردن عمیق دارد تا تمام آلودگی ها و زباله هایی که به مرور زمان با شستشوی کثیفی لباستان ایجاد می شود، از بین برود.

  • به طور مرتب آبکش دیگ ماشین لباسشویی را با استفاده از شوینده مناسب تمیز کنید.
  • برای تمیز کردن آبکش دیگ می توانید از شوینده های مخصوص ماشین لباسشویی یا از ترکیب آب و سرکه سفید استفاده کنید.
  • یک برنامه شستشو با آب گرم و بدون لباس را با استفاده از شوینده یا ترکیب آب و سرکه سفید اجرا کنید.
  • بعد از اتمام برنامه شستشو، داخل دیگ ماشین لباسشویی را با یک پارچه تمیز پاک کنید.
  • اگر می خواهید نحوه تميز كردن ماشين لباسشویی خود را بدانید، می توانید دفترچه راهنمای دستگاه را بررسی کنید.

کثیف بودن درام ماشین لباسشویی باعث عدم تمیز شدن لباس می شود

6. انسداد مسیر تخلیه لباسشویی

مسیر تخلیه ماشین لباسشویی عبارت است از: شیلنگ تخلیه که خروجی پمپ است، پمپ تخلیه فیلتر پمپ و فاضلاب. اگر تخلیه آب مشکل داشته باشد، لباس ها به خوبی آبکشی نمی شوند و طبیعتا علت کثیف شستن ماشین لباسشویی می باشد. البته توجه داشته باشید که احتمالا با مشکل مسدود بودن مسیر تخلیه، در لباسشویی های امروزه کد ارور نمایش داده می‌شود. اما اگر این مشکل را داشتید و دستگاه شما قدیمی بود یا حتی اروری مشاهده نکردید، حتما مسیر تخلیه را بررسی نمایید تا مسدود نباشد و یا پمپ تخلیه با قدرت آب را تخلیه نماید. دلیل دیگر اینکه چرا لباس‌هایتان به اندازه کافی تمیز نمی شود این است که شلنگ تخلیه لباسشویی به علت انسداد لوله به درستی تخلیه نمی‌شود. این اتفاق گاهی ممکن است زمانی رخ دهد که یک شی کوچک مسیر تخلیه آب را مسدود کرده باشد.

  • برای چک کردن شلنگ لوله تخلیه و رفع گرفتگی لوله فاضلاب لباسشویی آن را جدا کنید و به دنبال هر گونه موانع باشید و در صورتی که آن‌ها را پیدا کردید، بردارید.
  • در صورتی که شلنگ فرسوده و یا آسیب‌دیده به نظر می رسد، باید آن را تعویض کنید تا لباسشویی بهتر تخلیه شود.
  • چنانچه به وضوح هیچ موردی یافت نشد، لوله را دوباره متصل کنید، حالا برای مشکل تخلیه نکردن آب ماشین لباسشویی، نوبت به بازرسی پمپ تخلیه می رسد.
  • در صورتی که پس از بررسی متوجه خرابی پمپ تخلیه شده اید، می توانید اقدام به تعویض آن نمایید.

اگر شیلنگ تخلیه لباسشویی مسدود شده باشد لباس ها درست شسته نمی شوند و لباس های کثیفی خواهید داشت

7. گرفتگی فیلتر تخلیه ماشین لباسشویی

اگر علت تمیز نشدن لباس ها، مشکل در تخلیه لباسشویی باشد، همانطور که ذکر شد، ابتدا باید شلنگ تخلیه بررسی شود، سپس فیلتر تخلیه را چک کنید. اشیاء کوچک مانند کلید، جواهرات یا دکمه ها می توانند توسط فیلتر اسیر شوند، اما با گذشت زمان، می توانند آنقدر مانع ایجاد کنند که بر عملکرد لباسشویی تاثیر بگذارد.

  • برای پاک کردن فیلتر لباسشویی در پانل جلویی قسمت پایین درب کوچک را برداشته تا فیلتر را باز کنید.
  • فراموش نکنید قبل از شروع هر گونه تعمیرات، دوشاخه را از پریز جدا کنید.
  • درب دسترسی را باز کنید و یک سطل کم عمق را در زیر آن قرار دهید تا آب اضافی آن گرفته شود.
  • دستگیره فیلتر را به آرامی در جهت عقربه های ساعت چرخانید و اجازه دهید آب درون ظرف تخلیه شود.
  • درب دسترسی را ببندید و سپس یک چرخه شستشو را آزمایش کنید تا ببینید آب به درستی تخلیه می شود یا خیر.
  • بعد از هر بار شستشو فیلتر کف لباسشویی را تمیز نمایید و اگر آب به درستی تخلیه نمیشود، حتما چک نمایید تا فیلتر تخلیه گرفتگی نداشته باشد.

فیلتر تخلیه پمپ لباسشویی مسدود شده باشد لباس ها به خوبی شسته نمی شوند

8. خرابی المنت ماشین لباسشویی

المنت ماشین لباسشویی که به عنوان هیتر نیز شناخته می شود، وظیفه گرم کردن آب را بر عهده دارد. گرم شدن آب در فرآیند شستشو نقش مهمی دارد و به حل شدن مواد شوینده، از بین بردن لکه ها و چربی ها و میکروب ها کمک می کند. آب سرد به طور کامل مواد شوینده را حل نمی کند و باقی ماندن ذرات شوینده روی لباس ها می تواند باعث ایجاد لکه و کثیفی شود. همچنین آب سرد به اندازه آب گرم در از بین بردن لکه ها و چربی ها، به خصوص لکه های چربی و روغنی، مؤثر نیست. بنابراین اگر لباس ها بعد از شستشو به طور کامل تمیز نمی شوند، ممکن است آب داخل ماشین لباسشویی در حین شستشو گرم نشده و المنت خراب شده باشد.

  • در صورت خرابی المنت، تعویض آن امری ضروری است.
  • برای انجام این کار باید محل قرارگیری المنت را پیدا کنید.
  • سیم‌ های المنت را جدا کرده و پیچ‌ های آن را باز کنید و سپس المنت را خارج نمایید.
  • المنت جدید را نصب کنید.
  • در نهایت سیم‌ ها را به المنت جدید وصل کرده و پیچ‌ های آن را ببندید.

خرابی المنت ماشین لباسشویی

چکار کنیم ماشین لباسشویی تمیز بشوره؟

کثیف شسته شدن لباس ها در ماشین لباسشویی مسئله ای است که می تواند برای کاربران بسیار آزاردهنده باشد و معمولا به دنبال راهکاری هستند که بتوانند این مشکل را برطرف نمایند. در این بخش به شما راهکارهایی موثر برای جلوگیری از بروز این مشکل و تمیز شسته شدن لباس ها را ذکر کرده ایم:

  • از مواد شوینده مخصوص لباسشویی استفاده کنید و میزان آن را طبق دستورالعمل روی بسته بندی تنظیم نمایید.
  • لباس ها را به تفکیک رنگ و جنس مرتب کنید و از پر کردن بیش از حد ماشین لباسشویی خودداری کنید.
  • برنامه مناسب را با توجه به نوع لباس ها و میزان کثیفی آنها انتخاب کنید.
  • برای لباس های خیلی کثیف، از برنامه شستشو با آب گرم و پیش شستشو استفاده کنید.
  • به طور مرتب فیلتر ماشین لباسشویی را تمیز کنید و داخل دیگ آن را با شوینده مناسب بشویید.

برای رفع مشکل تمیز نشستن لباس در لباسشویی با کجا تماس بگیریم؟

اگر لباس های کثیفی دارید و لباسشویی شما به خوبی لباس ها را نمیشوید، بهتر است بدانید که تا حدی می توانید این مشکل را رفع نمایید. ما در این مقاله به نکات مهمی در این باره پرداختیم تا با رعایت کردن آنها، لباس های تمیزی داشته باشید.  فراموش نکنید آی پی امداد طیف وسیعی از تعمیرات لوازم خانگی را پوشش می دهد تا اطمینان حاصل کند که در صورت مشاهده مشکل تمیز نشستن لباس در ماشین لباسشویی خود اقدامات بالا را انجام دهید. اگر موفق به برطرف کردن مشکل نشدید، آرامش خاطرتان را حفظ کنید و خودتان سعی نکنید تعمیرات ماشین لباسشویی را انجام دهید، مگر اینکه واقعاً مطمئن باشید که چه کاری انجام می دهید. اشتباهات ممکن است به برق گرفتگی، سوختن، بریدن و آتش سوزی منجر شود. جهت تعمیرات لوازم خانگی و مخصوصا ماشین لباسشویی از طریق شماره 02158941 یا 02191093903 با آی پی امداد تماس بگیرید.

4.6/5 - (11 امتیاز)

در بحث و گفتگوی این مقاله شرکت کنید!

13 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
  • رضا 25 اسفند 1402

    با سلام و احترام. ماشین ما کنوود هستش. لباسا رو تمیز نمی شوره؛ لباسا بوی چرک میدن. چندین ساله که به حمدالله به خوبی داره کار میکنه؛ اما الان چند باریه که لباسا رو تمییز نمیشوره و اون بو و عطر شستشو و تمییز رو نمیدن. با سپاس از راهنمایی های گرانقدر شما

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 26 اسفند 1402

      درود، این مشکل می تواند مربوط به ایراد در المنت، استفاده از شوینده نامناسب، گرفتگی فیلتر کف لباسشویی یا نیاز به رسوب زدایی دستگاه باشد.

      پاسخ دادن
  • پرناز دیرگوند 06 دی 1402

    با سلام لباسشویی دوو دارم. از هر مایع مخصوص لباس های مشکی هم‌ که استفاده میکنم، روی لباس ها لکه های سفید میوفته حتی بدون مایع و هر شوینده ای که میشوره، بازم لکه ها هست. دلیلش چی میتونه باشه؟؟

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 06 دی 1402

      درود، ابتدا دستگاه را به صورت کامل رسوب زدایی نمایید. اگر مشکل رفع نشد، المنت، شیر ورودی و شیر برقی را بررسی کرده و دمای شستشو را نیز مقداری افزایش داده و روی 60 درجه قرار دهید.

      پاسخ دادن
  • شاهی 12 مرداد 1402

    سلام خسته نباشید. یه لباسشویی آبسال دارم. روی 30 دقیقه و 30 درجه تنظیم میکنم ولی وقتی لباس رو تحویل میده، لباس چرک داره و با آب سرد میشوره. باید چیکارش کرد؟

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 12 مرداد 1402

      درود، المنت لباسشویی دچار مشکل شده است و باید چک شود.

      پاسخ دادن
  • صفری 06 مرداد 1402

    سلام وقتتون بخیر، ماشین لباسشویی ۸ کیلویی پاکشوما دارم، لباسارو تمیز نمیشوره مثلا یقه پیراهنا کاملا تمیز نمیشه و اکثر اوقات پودر روی لباسا هم میمونه. از برنامه شستشو کتان و کتان اکو استفاده میکنم. ممنون میشم راهنماییم کنید.

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 07 مرداد 1402

      درود، المنت، هیدروستات و شیر برقی لباسشویی را چک کنید.

      پاسخ دادن
  • علی دهیادگاری 05 بهمن 1401

    سلام خسته نباشید شستن لباس در ماشین لباسشویی توشیبا مدل Aw_B5580E نیم چرخش به چپ و نیم چرخش به راست تا پایان شستشو انجام می شود و لباس ها تمیز نمی شوند. مشکل از کجاست بقیه برنامه عادی است

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 05 بهمن 1401

      سلام. مشکل دمای نامناسب آب و المنت لباسشویی است که باید بررسی شود. همچنین باید از پودر لباسشویی با کیفیت بالا استفاده کنید.

      پاسخ دادن
  • پیروزی 18 دی 1400

    چرا لباس شویی ایوولی تمیز نمی شوید

    پاسخ دادن
  • علی محرمی 16 مهر 1400

    با سلام ممنون از توضیحاتون لباسشوئی که استفاده میکنیم الجی بیشتر مواقع سفیدی پودر روی لباسها مشکی می ماند

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 17 مهر 1400

      سلام، یا شوینده ای که استفاده میکنید مناسب نیست، یا آبگیری و یا تخلیه به درستی انجام نمیشود

      پاسخ دادن
اینستاگرام آی پی امداد