logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت صدای جیر جیر ماشین لباسشویی

علت صدای جیر جیر ماشین لباسشویی
علت صدای جیر جیر ماشین لباسشویی
زمان مطالعه: 6 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت صدای جیر جیر ماشین لباسشویی به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

شنیدن صدای جیر جیر از ماشین لباسشویی در حین شستشو، می‌ تواند آزاردهنده باشد و نگرانی‌ هایی را در مورد سالم بودن دستگاه ایجاد کند. این صدا، نشانه‌ ای از وجود مشکل در یکی از بخش‌ های ماشین لباسشویی است که باید به‌ سرعت شناسایی و رفع شود. در غیر این صورت ممکن است به خرابی‌ های جدی‌ تر و هزینه‌ های بیشتر منجر شود. در این مقاله از آی پی امداد به بررسی علت صدای جیر جیر ماشین لباسشویی و راهکارهای رفع آن می‌ پردازیم. با مطالعه این مقاله و همچنین مشاهده فیلم آموزشی می‌ توانید به‌ راحتی مشکل را عیب‌ یابی کرده و در صورت نیاز، با کمک یک تعمیرکار متخصص، آن را برطرف کنید.

کاربران گرامی؛ چنانچه با مشکل صدای جیر جیر ماشین لباسشویی مواجه هستید به شما توصیه می کنیم تا در این مقاله با همراهی تعمیرکار نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی آی پی امداد به عیب یابی و نحوه رفع این مشکل در منزل بپردازید.

ویدیو آموزشی علت صدای جیر جیر لباسشویی

در صورتی که از ماشین لباسشویی شما به هنگام کار صدای جیر جیر شنیده می شود، می توانید با مشاهده فیلم آموزشی زیر، از علل بروز این مشکل به کمک تکنسین متخصص آی پی امداد اطلاع پیدا نمایید.

8 علت صدای جیر جیر ماشین لباسشویی + راه‌حل

یکی از رایج ترین مشکلاتی که به هنگام استفاده کاربران از ماشین لباسشویی ممکن است رخ دهد، شنیده شدن صدای جیر جیر از دستگاه است که می تواند به دلیل خرابی برخی قطعات داخلی دستگاه و یا بروز مشکل در اجزای ماشین لباسشویی رخ داده باشد. صدای جیر جیر ماشین لباسشویی می تواند علت های مختلفی داشته باشد که مهمترین آنها عبارتند از:

  1. پر شدن بیش از حد مخزن
  2. تراز نبودن پایه های دستگاه
  3. گیر کردن اشیاء در لاستیک درب
  4. ایراد در بلبرینگ لباسشویی
  5. خراب شدن پمپ تخلیه
  6. شل شدن تسمه
  7. مشکل در موتور لباسشویی
  8. خرابی کمک فنر

در ادامه هریک از موارد ذکر شده را توضیح داده و راه حل های رفع مشکل را نیز بررسی خواهیم کرد.

1. بیش از حد پر شدن مخزن لباسشویی

اگر از ماشین لباسشویی صدایی مانند جیر جیر می شنوید، اولین علت آن می تواند این باشد که بیش از ظرفیت دستگاه، در آن لباس ریخته اید. مدل های مختلف ماشین لباسشویی ظرفیت های مختلفی دارند و شما هنگام ریختن لباس در دیگ، باید ظرفیت ماشین لباسشویی را در نظر بگیرید. از طرف دیگر باید توجه کنید که لباس ها هنگام خیس خوردن سنگین تر می شوند، به همین دلیل توصیه می شود که به اندازه ای لباس داخل دستگاه بریزید که به مقدار یک وجب، بالای آنها را خالی بگذارید. البته توجه داشته باشید، همانطور که ظرفیت زیاد دستگاه می تواند باعث تولید صدای اضافه شود، انداختن لباس کم در ماشین لباسشویی میز  توصیه نمی گردد؛ زیرا می تواند به دستگاه صدمه وارد کند.

پر شدن بیش از حد مخزن ماشین لباسشویی

2. تراز نبودن پایه های ماشین لباسشویی

یکی دیگر از علت های رایجی که می تواند دلیل صدای جیر جیر لباسشویی باشد، این است که پایه های ماشین لباسشویی تراز نیست. ماشین لباسشویی هم مانند سایر لوازم برقی باید در جای خود تراز باشد، در غیر این صورت در عملکرد آن مشکل به وجود خواهد آمد.

  • بنابراین مطابق با نحوه تراز كردن ماشين لباسشويي می توانید برای انجام این کار از پایه های زیر دستگاه استفاده کنید و با تغییر ارتفاع آنها، دستگاه را در محل خود تراز کنید.
  • برای اطمینان بیشتر می توانید از دستگاه تراز نیز کمک بگیرید.
  • اگر با تغییر ارتفاع پایه ها، دستگاه در محل خود تراز نشد، کف زیر ماشین لباسشویی را بررسی کنید. در برخی موارد ممکن است سطحی که لباسشویی روی آن قرار گرفته است، صاف نباشد.

تراز نبودن پایه های ماشین لباسشویی

3. گیر کردن لاستیک درب لباسشویی

گیر کردن یک شی در قسمت لاستیک دور درب لباسشویی یکی دیگر از عواملی است که می تواند باعث بروز مشکل صدا دادن جیر جیر ماشین لباسشویی شود. همچنین هنگامی که لاستیک درب لباسشویی خراب یا فرسوده شده و گیر می کند، اصطکاک بین لاستیک و بدنه دستگاه افزایش پیدا کرده و باعث ایجاد صدای جیر جیر در حین چرخش دیگ می شود.

  • برای رفع این مشکل کافی است که لاستیک دور درب دستگاه را به خوبی بررسی کنید.
  • از یک دستمال تمیز و نرم کمک بگیرید تا لاستیک دور درب را به خوبی تمیز کنید.
  • اگر احساس می کنید که چیزی در آن قسمت گیر کرده است که با دستمال نمی توانید آن را خارج کنید، از یک مسواک کمک بگیرید.
  • توجه داشته باشید که به هیچ عنوان از اشیا نوک تیز برای خارج کردن اجسام استفاده نکنید؛ زیرا می تواند باعث پاره شدن لاستیک شود.
  • لاستیک درب را در صورت وجود پارگی، ساییدگی و یا تغییر شکل تعویض کنید.

گیر کردن اشیاء در قسمت لاستیکی درب ماشین لباسشویی

4. خرابی بلبرینگ ماشین لباسشویی

گاهی اوقات ممکن است که علت صدای جیرجیر ماشین لباسشویی، یک مشکل جدی تر مانند معیوب بودن بلبرینگ باشد. بلبرینگ در عملیات چرخاندن و خشک کردن لباس ها نقش مهمی دارد و اگر خراب شود، لباسشویی عملکرد درستی نخواهد داشت. بلبرینگ لباسشویی به دلایل مختلفی مانند استفاده مکرر از دستگاه، پر کردن بیش از اندازه مخزن شستشوی و شستن لباس های سنگین مانند پتو و حوله دچار خرابی می گردد. هر چند تعمیر و تعویض بلبرینگ لباسشویی یک کار تخصصی است و باید توسط تعمیرکار مجرب انجام شود، اما در ادامه مراحل تعویض آن را توضیح می دهیم. اگر در کارهای فنی و تعمیرات سررشته ندارید، بهتر است از این کار صرف نظر کنید.

نحوه تعویض بلبرینگ لباسشویی

برای تعویض بلبرینگ باید مراحلی که در ادامه آورده شده را دنبال نمایید:

  1. پنل بالای ماشین لباسشویی را باز کنید.
  2. کشوی مواد شوینده را خارج کرده و کنترل پنل را باز کنید.
  3. در این مرحله باید صفحه ضربه گیر کنترل پنل را باز نمایید.
  4. این پنل توسط چهار پیچ به پنل جلویی متصل شده است
  5. پنل جلوی لباسشویی را کلاً جدا کنید.
  6. در این مرحله باید محفظه اصلی جاپودری را خارج نمایید.
  7. لاستیک درب ماشین لباسشویی و سپس المنت را جدا کنید.
  8. برای خارج کردن تسمه، آن را به بیرون بکشید و کمی بچرخانید تا از محل خود جدا شود.
  9. پیچ فولی را باز کرده و فولی را خارج کنید.
  10. در این مرحله باید موتور را جدا کنید.
  11. برای جدا کردن لوله خرطومی لاستیکی تخلیه آب از زیر محفظه باید از شلنگ تخلیه استفاده کنید.
  12.  تمام قطعات جلویی ماشین لباسشویی را که قابلیت جدا شدن دارند، جدا کنید تا بتوانید دیگ را بیرون بکشید.
  13. در این مرحله ما به محفظه شستشو رسیده ایم و برای جدا کردن آن ابتدا باید کمک فنرهایی را که محفظه به کمک آنها به بدنه ماشین لباسشویی وصل است، آزاد کنیم.
  14. بعد از اینکه کمک فنرها آزاد شد، محفظه شستشو را خارج کنید.
  15. محفظه بیرونی دیگ دارای دو قسمت است که پیچ و چسب کاری به هم متصل شده اند که باید پیچ ها را کامل باز کنید و دو قسمت را با احتیاط از هم جدا کنید.
  16. بلبرینگ جلو بزرگ است که پشت چلیک شستشو تعبیه شده است و بلبرینگ کوچک تر پشت سر آن قرار دارد.
  17. در پایان بلبرینگ جدید را نصب کنید و به ترتیب از آخر هر قطعه و اتصالی را که باز کرده اید، درست سر جای خود ببندید.

تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی

5. خرابی پمپ تخلیه لباسشویی

اگر صدای جیر جیر ماشین لباسشویی را هنگام تخلیه آب می شنوید، به احتمال زیاد پمپ تخلیه ماشین لباسشویی مسدود شده است. در بیشتر موارد اگر پمپ تخلیه از کار افتاده یا مسدود شده باشد، روی صفحه یک کد خطا نشان داده می شود.

نحوه رفع گرفتگی پمپ تخلیه لباسشویی

اگر پمپ تخلیه مسدود شده باشد، نیازی به تعویض آن نیست. ممکن است دلیل صدای جیرجیر لباسشویی این باشد که جسمی در پمپ تخلیه گیر کرده باشد.

  • برای رفع این مشکل کافی است که فیلتر پمپ تخلیه را تمیز کنید.
  • بعد از باز کردن پمپ تخلیه، با استفاده از یک دستمال، اجسام و آلودگی هایی را که به فیلتر چسبیده است، جدا کنید.
  • توری سر فیلتر را خارج نمایید. (در بعضی از مدل های لباسشویی توری فیلتر قابل جدا شدن نیست.) در این صورت کل فیلتر را خارج کنید و به مدت ده دقیقه در آب گرم قرار دهید تا آلودگی های آن از بین برود.
  • اگر فیلتر بسیار کثیف است، از مواد شوینده هم می توانید برای تمیز کردن آن کمک بگیرید.
  • در پایان فیلتر پمپ ماشین لباسشویی را در جای خود قرار دهید و درپوش فیلتر را روی آن بگذارید.

برای افزایش عمر فیلتر ماشین لباسشویی، توصیه می شود که سالی حداقل چهار بار تمیز شود. علاوه بر این، اگر جسمی لای لاستیک درب ماشین لباسشویی گیر کرده باشد، ممکن است در شستشوی بعدی به فیلتر پمپ تخلیه وارد شده و به آن آسیب برساند. به همین دلیل بعد از هر بار شستشوی ماشین لباسشویی، با یک دستمال تمیز و نرم لاستیک دور درب را تمیز کنید.

برطرف کردن گرفتگی پمپ تخلیه ماشین لباسشویی

روش عیب یابی پمپ تخلیه لباسشویی

پمپ تخلیه ماشین لباسشویی به دلایل مختلفی می تواند خراب شود که در ادامه به مهمترین ایرادات احتمالی پمپ ماشین لباسشویی و نحوه تست پمپ تخلیه لباسشویی اشاره می کنیم:

  • شلنگ تخلیه خم یا مسدود شده است: دستگاه را خاموش کنید و از برق بیرون بکشید. بررسی کنید که شلنگ پیچ خوردگی نداشته باشد. در صورتی که هیچ تا خوردگی وجود نداشت، شلنگ تخلیه را از پشت ماشین لباسشویی باز و مسدود نبودن آن را بررسی کنید. می توانید آب داخل شلنگ بریزید و اگر آب به راحتی از شیلنگ ماشین لباسشویی حرکت کرد، دوباره آن را به دستگاه وصل کنید.
  • فاضلاب مسدود شده است: ممکن است در اثر آهک موجود در آب، فاضلاب مسدود شده باشد و جرم ها به دلیل ته نشین شدن، از تخلیه آب جلوگیری کنند. برای رفع گرفتگی لوله فاضلاب لباسشویی از شوینده های مخصوص استفاده کنید. البته به هیچ عنوان از مواد اسیدی قوی استفاده نکنید؛ زیرا این مواد شیمیایی قوی می تواند به ماشین لباسشویی بازگردد.
  • پمپ تخلیه شکسته است: علت صدای جیر جیر ماشین لباسشویی می تواند شکسته شدن پمپ تخلیه باشد. در صورت شکستگی پمپ تخلیه لازم است که پمپ به طور کامل تعویض شود و تعمیر آن امکان پذیر نیست.

6. شل شدن تسمه ماشین لباسشویی

تسمه لباسشویی یکی از قطعات مهم دستگاه است که با گذشت زمان نیاز به تعویض و رگلاژ کردن دارد. اگر تسمه خراب یا شل شود، یکی از علائم آن به گوش رسیدن صدای مانند جیر جیر از لباسشویی است. در صورتی که تسمه شل شده باشد، تنها با سفت کردن آن، مشکل حل خواهد شد. در غیر این صورت باید اقدام به تعویض تسمه ماشین لباسشویی نمایید.

نحوه تعویض تسمه لباسشویی

قبل از هر اقدامی دستگاه را خاموش کنید و از برق بیرون بکشید و مراحل زیر را به دقت دنبال کنید:

  1. اگر ماشین لباسشویی شما پنل پشتی دارد، با استفاده از پیچ گوشتی آن را باز کنید.
  2. در غیر این صورت باید باید پنل جلویی دستگاه را جدا کرد.
  3. بعد از باز کردن و برای بیرون آوردن پنل، لازم است که این قسمت را به طرف خود بکشید.
  4. در اغلب مدل های ماشین لباسشویی، تسمه  دور قرقره دیگ قرار گرفته است.
  5. وضعیت تسمه را بررسی کرده و در صورت فرسودگی با استفاده از یک پیچ گوشتی تسمه را خارج کنید.
  6. توجه کنید که شیارهای تسمه جدید با قسمت پولی کاملا هماهنگی و مطابقت داشته باشد.
  7. تسمه جدید را به دور پولی بیاندازید و بدون آنکه هیچ فشاری به آن وارد کنید، تسمه را در اطراف قرقره ثابت کنید.
  8.  قرقره را آرام بچرخانید تا تسمه به راحتی در جایگاه خود قرار بگیرد.

نحوه تعویض تسمه ماشین لباسشویی

7. ایراد در موتور لباسشویی

گاهی اوقات ممکن است دلیل صدا دادن جیر جیر ماشین لباسشویی، ایراد در موتور دستگاه باشد. موتور می تواند به دلایل مختلفی مانند انداختن لباس بیش از توان، استفاده بیش‌ از اندازه از لباسشویی و … دچار مشکل شود. موتور لباسشویی یک قطعه گران قیمت است که باید توسط افراد متخصص تعمیر یا تعویض شود. هرگونه دستکاری اشتباه در موتور می تواند به قیمت از کار افتادن کل دستگاه تمام شود. به همین دلیل توصیه می کنیم برای رفع ایراد موتور لباسشویی خود از متخصصین در این زمینه کمک بگیرید و از آنها بخواهید که جهت بازدید از لباسشویی و سرویس آن، در سریع ترین زمان ممکن به محل شما تکنسین اعزام کنند.

ایراد در موتور لباسشویی

8. خرابی کمک فنر ماشین لباسشویی

کمک فنر در ماشین لباسشویی وظیفه‌ از بین بردن لرزش دیگ در حین چرخش را برعهده دارد. این قطعه از دو بخش فنر و کمک فنر تشکیل شده است که در صورت خرابی هریک از این بخش‌ ها، شاهد ایجاد صداهای غیرعادی مانند جیر جیر در دستگاه خواهیم بود. این مشکل ممکن است به دلیل شکستگی یا ترک خوردگی فنر، شل شدن کمک فنر یا مشکل در بوش کمک ماشین لباسشویی رخ داده باشد.

  • در صورت خرابی یا فرسودگی کمک فنر، بهترین راه حل تعویض آن با یک قطعه‌ جدید است. برای این کار می‌ توانید از یک تعمیرکار مجرب کمک بگیرید.
  • در برخی مواقع ممکن است مشکل از شل شدن اتصالات کمک فنر باشد. در این حالت، با بررسی و سفت کردن اتصالات مشکل رفع خواهد شد.
  • در صورت فرسودگی جزئی بوش کمک فنر نیز می‌ توانید با استفاده از روان کننده‌ های مناسب، اصطکاک بین قطعات را کاهش داده و صدای جیر جیر را از بین ببرید.
  • برای جلوگیری از خرابی کمک فنر، از بارگیری بیش از حد ماشین لباسشویی خودداری کنید.

خرابی کمک فنر ماشین لباسشویی

برای رفع مشکل صدای جیر جیر لباسشویی با کجا تماس بگیریم؟

در صورتی که با کمک این راهنما موفق نشدید تا مشکل صدای جیرجیر لباسشویی خود را عیب یابی و حل کنید، بهتر است برای عیب یابی دستگاه از تعمیرکاران آی پی امداد کمک بخواهید. کارشناسان فنی مجموعه آی پی امداد جهت تعمیر لباسشویی شما در اسرع وقت در محل حاضر می شوند و در سریع ترین زمان ممکن، لباسشویی شما را تعمیر خواهند کرد. توجه داشته باشید که هرگونه بی توجهی به مشکلات ماشین لباسشویی و تاخیر در تعمیر آن می تواند شما را متحمل خسارات های سنگین بکند. بنابراین جهت بهره مندی از خدمات این مجموعه برای رفع مشکل دستگاه خود می توانید با شماره های 02158941 یا 02191093903 تماس حاصل نمایید.

4.2/5 - (6 امتیاز)

در بحث و گفتگوی این مقاله شرکت کنید!

5 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
  • ghasemkhodashahi2016@gmail.com 03 مهر 1402

    سلام ماشین لباسشویی ما بوش هست وصدای جیرجیر می‌دهد به نظرتون چه ایرادی داره

    پاسخ دادن
  • محسن آرمات 18 بهمن 1401

    بعد از تعمیر قفل لباسشویی لگن جیرجیر می‌کنه و وقتی گوش میدم از قفل نیست

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 19 بهمن 1401

      احتمالا لاستیک به درب گیر میکند

      پاسخ دادن
  • شجاعی 12 مرداد 1401

    سلام روز بخیر . لباسشویی من دوو هست تازه خریدم .‌اما موقع آبکشی صدای جیر جیر میکنه . بعد درشو که یکم فشار بدی صدای جیر جیر قطع میشه . لطفا راهنمایی کنید ممنون

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 12 مرداد 1401

      سلام، صدای جیر جیر از درب مربوط به میکروسوئیچه که مگنت هاش به خوبی چفت نمیشه

      پاسخ دادن
اینستاگرام آی پی امداد