logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت بوی سوختگی در ماشین لباسشویی

علت بوی سوختگی در ماشین لباسشویی
علت بوی سوختگی در ماشین لباسشویی
زمان مطالعه: 5 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت بوی سوختگی در ماشین لباسشویی به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه
podcast

پادکست بررسی دلایل بوی سوختگی در لباسشویی

منتظر خواندن دیدگاه شما بعد از گوش کردن به این پادکست خواهیم بود.
156

ماشین های لباسشویی یکی از پرکاربرد ترین و مهمترین وسایل هر خانه ای هستند که سالیان سال است زحمت شستن انبوهی از لباس های کثیف را از دوش شخص برداشته و در کوتاه ترین زمان اقدام به شستشوی لباس ها می کنند، اما این دستگاه نیز مانند سایر وسایل خانگی ممکن است دچار مشکل گردد. یکی از مشکلاتی که مصرف کنندگان ماشین های لباسشویی گزارش می کنند، بوی سوختگی در دستگاه است. اگر این مشکل برای شما نیز پیش آمده است، در مقاله علت بوی سوختگی ماشین لباسشویی همراه ما باشید. در این مقاله از آی پی امداد هریک از دلایل بروز این مشکل را برای شما ذکر کرده کرده و یک ویدیو آموزشی در جهت عیب یابی این مشکل نیز برای شما قرار داده ایم.

کاربران گرامی؛ چنانچه با مشکل ایجاد بوی سوختگی در لباسشویی مواجه هستید می توانید با همراهی تعمیرکار نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی آی پی امداد در این مقاله به بررسی نحوه عیب یابی و حل این مشکل بپردازید.

فیلم آموزشی علت بوی سوختگی ماشین لباسشویی

در صورتی که از ماشین لباسشویی شما بوی سوختگی به مشام می رسد، می توانید به کمک ویدیو آموزشی زیر که توسط کارشناس آی پی امداد برای شما آماده شده است، دلیل بروز این مشکل را بدانید.

چرا لباسشویی بوی سوختگی می دهد؟ 7 علت + راه‌حل

توجه داشته باشید به دلیل کارکرد دو جانبه ماشین لباسشویی و استفاده آن از برق و آب، در صورت استشمام بوی سوختگی از هریک از قطعات آن هرگز این بو را نادیده نگیرید و بعد از پیدا کردن منبع بو، در اسرع وقت برای رفع آن اقدام نمایید. سعی کنید در اولین فرصت ماشین لباسشویی خود را از برق بکشید. اگر در قسمت پشتی و یا سیم کشی ها این بو را استشمام می کنید، میتوانید برق محل خود را نیز قطع نمایید. در مرحله بعدی شیرهای آب ورودی متصل به دستگاه را بسته و به سرعت با یک تعمیرکار ماشین لباسشویی تماس بگیرید و از دستکاری کردن قطعات توسط خودتان خودداری نمایید. به طور کلی دلایل بوی سوختگی ماشین لباسشویی شامل موارد زیر می باشد:

  1. نیم سوز شدن موتور
  2. پارگی تسمه
  3. سوختگی لاستیک المنت
  4. خراب بودن سیم کشی
  5. مشکل در دوشاخه برق دستگاه
  6. آسیب دیدگی برد الکترونیکی
  7. خراب شدن میکروسوئیچ

در ادامه به بررسی هریک از موارد ذکر شده خواهیم پرداخت و روش های رفع هریک از مشکلات را خواهیم گفت.

1. دلیل نیم سوز شدن موتور لباسشویی

نیم سوز شدن موتور یکی از دلایل رایج ایجاد بوی سوختگی در ماشین لباسشویی است. موتور، قلب ماشین لباسشویی است و وظیفه تامین نیروی لازم برای چرخش دیگ و شستشوی لباس ها را بر عهده دارد. گاهی ممکن است شما احساس بوی سوختگی را از قسمت پشتی دستگاه خود داشته و به نیم سوز شدن موتور ماشین لباسشویی خود شک کرده باشید که در این شرایط تنها راه حل، تعویض موتور می باشد.

  • بزرگترین اشتباه در استفاده از ماشین لباسشویی پر کردن مخزن دستگاه بیش از ظرفیت ماشین لباسشویی و یا روشن بودن آن برای ساعات طولانی است که موتور متحمل فشار زیادی میگردد. ممکن است این فشار باعث نیم سوز شدن موتور ماشین لباسشویی شما گردد.
  • در اثر استفاده از ماشین لباسشویی برای ساعات طولانی و بدون استراحت، ممکن است موتور آن به سختی کار کرده و به حالت نیم سوز در بیاید که در این حالت شما شاهد شنیدن صداهای عجیب از آن و تمیز نشدن لباس ها نیز هستید. همچنین ممکن است در پی نیم سوز شدن شما متوجه بوی سوختگی گردید.

نیم سوز شدن موتور ماشین لباسشویی

2. پارگی تسمه ماشین لباسشویی

تسمه ماشین لباسشویی قطعه ای است که قطعات موتور و مخزن لباسشویی را محکم در جایگاه خود نگه می دارد. اما گاهی به دنبال پارگی و یا پوسیدگی بیش از حد این تسمه، ممکن است از محل درست جای گیری خود خارج شود و باعث آزاد شدن قطعات موتور و مخزن لباسشویی گردد که در این صورت پارگی تسمه ماشین لباسشویی می تواند دلیل بوی سوختگی گردد. همچنین سفت بودن بیش از حد تسمه لباسشویی و شل بودن آن نیز باعث قرارگیری آن در محل اشتباه و نهایتا ایجاد بوی سوختگی در آن می گردد.

  • در صورت مشاهده هریک از علائم پارگی و خرابی، باید تسمه ماشین لباسشویی را بررسی و در صورت نیاز آن را تعویض کنید.

اگر تسمه لباسشویی پاره شود، دستگاه بوی سوختنی میدهد

3. سوختگی لاستیک المنت ماشین لباسشویی

سوختگی لاستیک المنت ماشین لباسشویی نیز می‌ تواند باعث ایجاد بوی سوختگی در دستگاه شود. المنت قطعه‌ ای فلزی است که در زیر دیگ ماشین لباسشویی قرار داشته و وظیفه گرم کردن آب را بر عهده دارد. لاستیک المنت یک واشر لاستیکی است که دور المنت قرار می‌ گیرد و از نشت آب به آن جلوگیری می‌ کند. اگر این واشر لاستیکی به دلیل گرمای بیش از حد المنت یا اتصالی در سیم‌کشی‌ ها بسوزد، بوی سوختگی ایجاد می‌ شود.

  • اگر بوی سوختگی از ماشین لباسشویی به مشامتان رسید، فورا دستگاه را خاموش کنید و دوشاخه آن را از برق بکشید.
  • لاستیک المنت را از نظر وجود علائم سوختگی، ذوب شدن یا پارگی بررسی کنید. اگر آسیب دیده باشد، باید تعویض شود.

اگر لاستیک المنت لباسشویی بسوزد، بوی سوختگی میدهد

4. خراب بودن سیم کشی لباسشویی

ماشین های لباسشویی نیز مانند هر وسیله دیگر برقی دیگر تشکیل شده از میزان بسیار زیادی سیم کشی داخلی هستند که خراب بودن سیم کشی لباسشویی در ایجاد بوی سوختگی در آن نقش مهمی دارد. قسمت های داخلی ماشین لباسشویی دارای سیم کشی هایی برای قطعات مختلف این دستگاه می باشد که این سیم کشی ها گاها در مجاورت موتور و یا المنت ماشین لباسشویی قرار دارند. ممکن است در اثر استفاده زیاد از لباسشویی و داغ شدن قطعات، این گرما به سیم کشی نیز انتقال پیدا کرده و موجب ایجاد بوی سوختگی در آن گردد.

  • سیم کشی دستگاه را به دقت بررسی کنید تا اتصالی، شل شدن اتصالات و یا خرابی در سیم ها را پیدا کنید.
  • اگر سیم های آسیب دیده پیدا کردید، باید آنها را با سیم های جدید و باکیفیت تعویض کنید.
  • تمام اتصالات سیم ها را بررسی کنید و در صورت نیاز آنها را محکم کنید.

خرابی سیم کشی لباسشویی

5. مشکل در دوشاخه برق دستگاه

گاهی ممکن است شما تمام قسمت های ماشین لباسشویی خود را بررسی کرده و از سلامت آنها اطمینان داشته باشید. در این وضعیت باید این امکان را نیز بدهید که ایجاد بوی سوختگی در لباسشویی ممکن است از دوشاخه برق باشد و مطابق زیر به بررسی آن بپردازید:

  • گاهی به دلیل بی کیفیت بودن سیم پیچی ها و روکش های سیم در دوشاخه متصل به ماشین لباسشویی شما ممکن است در اثر استفاده پس از چند ساعت شما متوجه بوی سوختگی شوید.
  • ممکن است پلاستیک اطراف پریز برق متصل به ماشین لباسشویی شما آب شده باشد و ایجاد بوی سوختگی کرده باشد که باید دوشاخه و پریز برق را مورد بررسی قرار دهید.

6. آسیب دیدگی برد ماشین لباسشویی

برد الکترونیکی ماشین لباسشویی از قطعات مختلفی مانند خازن ها، مقاومت ها، ترانزیستورها و آی سی ها تشکیل شده است. اگر هریک از این قطعات به دلیل نوسانات برق، گرمای بیش از حد و یا نقص فنی بسوزند، می تواند باعث ایجاد بوی سوختگی در دستگاه شود. همچنین در صورتی که در برد الکترونیکی اتصال کوتاه رخ دهد، جریان الکتریکی بیش از حد از آن عبور می کند. این امرنیز باعث گرم شدن بیش از حد برد و ایجاد بوی سوختگی در لباسشویی خواهد شد.

  • اگر مشکل برد لباسشویی جزئی باشد، ممکن است با تعمیر آن مشکل حل شود.
  • چنانچه در زمینه تعمیرات برد تخصص ندارید، برای رفع مشکل می توانید از تکنسین متخصص آی پی امداد کمک بگیرید.

خرابی برد الکترونیکی ماشین لباسشویی

7. خراب شدن میکروسوئیچ لباسشویی

خراب شدن میکروسوئیچ لباسشویی نیز می تواند باعث ایجاد بوی سوختگی در دستگاه شود. میکروسوئیچ ها قطعاتی کوچک هستند که در قسمت های مختلف لباسشویی مانند درب، قفل درب، دیگ و مخزن شوینده قرار دارند. وظیفه این قطعات، ارسال سیگنال به برد الکترونیکی برای انجام وظایف مختلف است. در صورتی که عایق میکروسوئیچ آسیب ببیند یا اتصالی در آن رخ دهد، باعث ایجاد بوی سوختگی در لباسشویی می گردد.

  • برای رفع این مشکل باید میکروسوئیچ مربوطه را به دقت بررسی کنید تا اتصالی، شل شدن اتصالات و یا آسیب دیدگی آن را پیدا کنید.
  • اگر میکروسوئیچ درب ماشین لباسشویی خراب شده باشد، لازم است آن را تعویض نمایید.

خرابی میکروسوئیچ لباسشویی

راهکارهای از بین بردن بوی سوختگی در لباسشویی

همانطور که که قسمت های قبل توضیح دادیم، با توجه به نحوه کارکرد ماشین لباسشویی و استفاده آن از برق و آب، این دستگاه در اثر بی توجهی میتواند حتی منجر به آتش سوزی نیز گردد. بدین منظور در ادامه با ارائه راهگارهایی برای از بین بردن بوی سوختگی ماشین لباسشویی تا حدی به برطرف کردن این مشکل می پردازیم:

  • برای جلوگیری از وارد شدن فشار به موتور دستگاه خود و نیم سوز شدن آن، بهتر است به مقدار لباس در لباسشویی توجه داشته باشید.
  • اگر میزان لباس های شما زیاد است، بهتر است آنها را در چند مرحله و به فاصله زمانی در ماشین لباسشویی قرار دهید تا از نیم سوز شدن موتور جلوگیری نمایید.
  • پارگی تسمه ماشین لباسشویی و یا شل بودن آن همیشه با تاب برداشتن دیگ لباسشویی همراه است. به همین دلیل در اسرع وقت و در صورت مشاهده لق بودن مخزن لباسشویی بهتر است تسمه آن را بررسی نمایید تا از پارگی آن جلوگیری گردد.
  • به دلیل داخلی بودن لاستیک المنت ماشین لباسشویی و عدم دسترسی شما به آن، بهتر است به صورت دوره ای اقدام به سرویس و چک کردن آن نمایید تا از سوختگی در این قطعه جلوگیری کنید.
  • خراب بودن سیم کشی های ماشین لباسشویی نیز به دلیل قرار داشتن در قسمت های داخلی باید توسط یک تعمیرکار متخخص و با رعایت نکات ایمنی بررسی گردد.
  • به منظور جلوگیری و از بین بردن بوی سوختگی در ماشین لباسشویی در اثر خرابی پریز و یا دوشاخه برق، باید در صورت مشاهده هر گونه سیاه شدگی و یا آب شدگی این قطعات برای تعویض آنها اقدام نمایید.

برای رفع مشکل بوی سوختگی در لباسشویی با کجا تماس بگیریم؟

ماشین های لباسشویی یکی از وسایل گران قیمت هر منزلی محسوب می گردند که طبیعتا وارد شدن آسیب به آنها ما را متحمل به پرداخت هزینه های زیادی برای تعمیر آنها می نماید. پس بهتر است با رعایت الگوی صحیح استفاده و توجه به قطعات آن بربهبود کارایی آن بیفزاییم و در صورت مشاهده هرگونه از مواردی که در مقاله بالا برای شما آوردیم، در اسرع وقت جهت رفع آن اقدام نمایید. در این مقاله توانستید با دلایل بروز مشکل بوی سوختگی ماشین لباسشویی آشنا شوید. در صورتی که پس از بررسی موارد بالا همچنان قادر به رفع مشکل دستگاه خود نیستید، می توانید از متخصصین آی پی امداد کمک بگیرید. به همین منظور می توانید از طریق شماره های 02158941 یا 02191093903 با کارشناسان این مجموعه ارتباط برقرار نمایید.

7 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
  • آرش 05 اردیبهشت 1403

    سلام خسته نباشید.لباشویی روشن بود یهو بوی دودو سوختگی آمد.ولی هنوز روشن بود ک از برق کشیدیم.علت چیست مرسی

    پاسخ دادن
  • اف کی 06 دی 1402

    سلام وقتتون بخیر لباسشویی زیرووات من موقعی که چرخشش تند میشه بوی سوختگی مثل سوختگی لنت ماشین میده. میشه راهنمایی کنین؟

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 07 دی 1402

      درود، ممکن است لاستیک به بدنه لباسشویی گیر کرده یا تسمه و زغال های دستگاه دچار مشکل شده باشند که باید این موارد بررسی شوند.

      پاسخ دادن
  • اسماراد 08 دی 1401

    سلام به تازگی ماشین لباسشویی الجی 9کیلویی درب فضایی خریداری کردیم هنگام خشک کردن لباس ها در دور تند بوی سوختگی جزئی میاد علت چی میتونه باشه؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 08 دی 1401

      بوی سوختگی برای دور خشک کنه و چون دور بالاس بوی تسمه میاد

      پاسخ دادن
  • علی اصغر ستوده 30 تیر 1401

    سلام از راهنمایی شما متشکرم ..برای تعویض سیم اصلی آیا میشود سر اصلی که به پریز وصل میشود را تعویض نمود یا باید کامل عوض شود

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 30 تیر 1401

      باید ببینید مشکل از کدام قسمته سیمه. بهتره کل سیمو عوض کنید

      پاسخ دادن
اینستاگرام آی پی امداد