logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

تعویض روغن موتور یخچال

تعویض روغن موتور یخچال
نحوه تعویض روغن موتور یخچال
زمان مطالعه: 5 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله تعویض روغن موتور یخچال به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

یخچال که از آن به عنوان قلب تپنده آشپزخانه نیز یاد می‌کنند، وسیله‌ای برقی است که مانند سایر وسایل برقی برای افزایش طول عمر و بهتر کار کردن، نیاز به مراقبت و رسیدگی دارد. همانطور که یخچال قلب تپنده آشپزخانه به حساب می‌آید، کمپرسور نیز قلب تپنده یخچال است که باید بسیار مورد توجه قرار گرفته و هر چند وقت یکبار روغن موتور یخچال، تعویض گردد. در این مقاله ضمن آشنایی با کمپرسور به آموزش نحوه تعویض روغن موتور یخچال پرداخته‌ایم.

کاربران گرامی چنانچه نیاز به تعویض روغن موتور یخچال دارید اما اشرافی کافی برای انجام این کار را ندارید در این مقاله با وب سایت تعمیرات لوازم خانگی آی پی امداد همراه باشید.

چرا روغن موتور یخچال باید تعویض گردد؟

قبل از بررسی نحوه تعویض روغن موتور یخچال بهتر است تا ابتدا به بررسی این مسئله بپردازیم که کمپرسور چیست و چه کارایی دارد؟

کمپرسور که وظیفه تبدیل گاز به مایع و ایجاد سرمای مناسب برای یخچال را برعهده دارد، مهم‌ترین جز یک یخچال به حساب می‌آید. در صورتی که این عضو خراب و یا با هر گونه مشکلی برخورد کند، یخچال برای نگه داری از مواد غذایی، سرمایی ندارد. از این رو برای طولانی شدن عمر کمپرسور یخچال باید به آن رسیدگی شده و روغن کمپرسور هر 6 ماه یک بار تعویض گردد.

تشخیص سوختن موتور یخچال
تشخیص سوختن موتور یخچال

اگر میخواهید بدانید که کمپرسور یخچال فریزر یا ساید بای ساید شما سوخته است یا خیر، حتما به مطالعه این مقاله از آی پی امداد بپردازید.

مشاهده مقاله

کاربرد روغن موتور در یخچال چیست؟

روغن‌های کمپرسور وظیفه روان‌سازی حرکت قطعات متحرک در کنار قطعات استاتیکی کمپرسور را برعهده دارند. هر چقدر که روغن به کار رفته از سطح کیفیت بهتری برخوردار باشد، می‌تواند آلیاژهای فلزی کمپرسور را تا حد زیادی از زنگ‌زدگی و خوردگی حفظ کند و یا می‌تواند بخشی از گرمای تولید شده بین اجزای کمپرسور را گرفته و به بیرون دفع نماید. پس می‌توان گفت که این روغن‌ها انواع مختلی دارند. در زیر با انواع آن آشنا خواهیم شد.

معرفی انواع روغن موتور مناسب برای یخچال

قبل از اینکه به بررسی دقیق نحوه تعویض روغن موتور یخچال بپردازیم بهتر است تا نگاهی به مناسب ترین روغن ها برای کمپرسور یخچال بیاندازیم؛ با ما همراه باشید.

  • روغن معدنی
  • روغن مصنوعی

روغن معدنی:

نفتنیک، پارافین و ترکیبات آروماتیک از جمله روغن‌های معدنی به حساب می‌آیند. نفتنیک در صنایع تبرید بسیار پرکاربرد است. در صورتی که گاز مورد استفاده در یخچال از نوع گازهای قدیمی مانند: R11، R12 و R22 باشد، استفاده از روغن‌های معدنی 3GS و 4GS توصیه می‌گردد.

روغن مصنوعی:

آلکیل بنزن، روغن‌‌های آلی و گلیکول نیز در دسته روغن‌های مصنوعی قرار دارند که آلکیل بنزن و روغن‌‌های آلی در صنعت تبرید بیشتر از دیگر روغن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. چنانچه گاز استفاده شده در یخچال‌ها از گازهای جدید R134، R407 و R410 باشد، استفاده از روغن‌‌های مصنوعی توصیه می‌گردد.

نحوه تست کمپرسور یخچال
نحوه تست کمپرسور یخچال

اگر میخواهید بدانید که چگونه باید کمپرسور یخچال را تست نماییدف کلیک نمایید و این مقاله مفید از آی پی امداد را از دست ندهید.

مشاهده مقاله

دلایل تعویض روغن کمپرسور یخچال چیست؟

یکی از سوالاتی که بسیار ذهن مصرف‌کنندگان را درگیر می‌کند، این است که چرا روغن کمپرسور یخچال باید تعویض گردد؟ اگر این پرسش برای شما نیز مطرح است به شما توصیه می کنیم تا در این بخش با ما همراه باشید.

چگونه روغن موتور یخچال را تعویض کنیم؟

از مهم‌ترین و اصلی‌ترین علل تعویض روغن کمپرسور یخچال، جمع شدن ذرات هوا و آلودگی‌های هرچند کوچک پس از شروع کار یخچال است، که این آلودگی‌ها موجب فرسایش و پایین آمدن کارایی و کارکرد کمپرسور می‌شوند. از این رو نیاز است که برای عمر بیشتر کمپرسور هر چند وقت یکبار روغن کمپرسور تعویض شود.

چه زمانی باید روغن کمپرسور یخچال تعویض گردد؟

کم شدن روغن، رسیدن هوا و رطوبت به روغن، تغییر رنگ روغن، کیپ شدن مدار گاز از جمله عواملی است که موجب تعویض روغن کمپرسور یخچال می‌شود.

  • کم شدن روغن کمپرسور یخچال

در صورتی که مدار گاز یخچال نشتی داشته و روغن به بیرون نشت پیدا کند، بهتر است که روغن موتور یخچال تعویض گردد.

رسیدن هوا و رطوبت به روغن موتور یخچال

در صورتی که هوا وارد کمپرسور شود، روغن کمپرسور با هوا ترکیب شده و موجب فاسد شدن روغن می‌شود، حتما لازم است که روغن کمپرسور تعویض شود.

  • تغییر رنگ روغن موجود در موتور یخچال

در صورتی که احساس کردید رنگ روغن به رنگی سیاه، سبز و یا طوسی تغییر رنگ داده است، باید روغن کمپرسور را تعویض نمایید.

  • کیپ شدن مدار گاز یخچال

بعضی اوقات ممکن است که خوردگی لوله‌ها سبب کیپ و یا مسدود شدن مدار گاز شود. در این صورت بهتر است که برای افزایش طول عمر کمپرسور روغن آن تعویض شود.

ویدیو نحوه تعویض کمپرسور یخچال
ویدیو نحوه تعویض کمپرسور یخچال

ویدیویی مرتبط با این مقاله توسط تیم آی پی امداد تهیه شده است که شما کاربران گرامی می توانید در بخش ویدیو ها آن را مشاهده کنید.

مشاهده ویدیو

آموزش نحوه تعویض روغن موتور یخچال

اگر کمی دانش فنی داشته باید و به اصطلاح دست به آچار باشید می توانید خودتان در منزل اقدام به تعویض روغن کمپرسور یخچال کنید؛ اما چنانچه اطلاعات کافی در مورد نحوه تعویض روغن در یخچال را ندارید نگران نباشید؛ تعمیرکاران ما این مسئله را به طور دقیق شرح داده اند.

  • ابتدا کمپرسور و یا موتور یخچال را از سیکل یخچال جدا کنید؛
  • بعد از جداسازی کمپرسور، باید لولۀ پمپ خلأ را  به شیر مکش کمپرسور متصل نمایید تا روغن کمپرسور به طور کامل تخلیه شود؛
  • روغن تخلیه شده را در ظرف ریخته و آن را اندازه‌گیری نمایید؛
  • در مرحله بعدی معمولا برای اینکه کمپرسور پاک‌سازی و کاملا شست‌و‌شو شود، مجددا روغن تخلیه شده را توسط یک لولۀ تمیز و بدون رطوبت وارد کمپرسور می‌کنند. با روشن کردن کمپرسور، روغن با فشار بالا به داخل کمپرسور تزریق شده و سبب شست‌و‌شوی قطعات می‌شود. همچنین با روشن بودن کمپرسور در چند دقیقه، تبخیر رطوبت موجود در فضای کمپرسور و خروج آن صورت می‌گیرد؛
  • پس از انجام مرحله قبل، دوباره توسط اتصال لولۀ پمپ خلأ به شیرمکش، روغن کمپرسو را تخلیه نمایید؛
  • و پس از اتمام این مراحل، شارژ روغن کمپرسور از طریق شیرمکش با روغنی تازه و آماده انجام می‌گیرد؛
  • ناگفته نماند که میزان روغنی که باید در کمپرسور ریخته شود، در دفترچه راهنما آماده است. اما در صورتی که دفترچه راهنما در دسترس نبود، می‌توان با اندازه‌گیری روغن تخلیه شده به مقدار روغن مورد نیاز برای کمپرسور رسید.

تعویض روغن کمپرسور توسط تعمیرکاران حرفه‌ای آی پی امداد

در بالا به آموزش نحوه تعویض روغن موتور پخچال در منزل پرداختیم. طبق مراحلی که در بالا ذکر شد، بهتر است که مصرف‌کنندگان خود دست به کار نشده و کار تعویض روغن موتور یخچال را به دست افراد متخصص بسپارند. اما دانستن نکات بالا می‌تواند به شما در تشخیص زمان تعویض روغن کمک کند. به خاطر داشته باشید که نوع روغن مورد نیاز برای یخچال‌ها معمولا در دفترچه راهنما یا روی کاتالوگ آماده است که می‌توانید برای تعویض از آن کمک بگیرید. البته تعمیرکاران آی پی امداد در این زمینه بسیار تخصص داشته و می‌توانند شما را راهنمایی کنند. همچنین شما می‌توانید با خیالی راحت یخچال خود را برای تعویض روغن به متخصصان آی پی امداد بسپارید.

نتیجه گیری از تعویض روغن موتور یخچال

همانطور که گفته شد، روغن کمپرسور در یخچال وظیفه روان‌سازی حرکت قطعات کمپرسور و همچنین خنک‌سازی این قطعات را برعهده دارد. تعویض هرچند وقت یکبار آن موجب افزایش طول عمر یخچال می‌شود. برای تعویض روغن کمپرسور حتما باید از روغنی استفاده کرد که نوع روغن و خواص آن با ترکیبات گاز مبرد و همچنین نوع طراحی کمپرسور سازگار باشد. از آنجایی که انتخاب یک روغن کمپرسور نامناسب می‌تواند ضرر و زیان‌های زیادی را به همراه داشته باشد، پس بهتر است که مصرف‌کنندگان برای جلوگیری از این ضرر و زیان‌ها از تعمیرکار یخچال متخصص آی پی امداد کمک بگیرند و مشکل یخچال خود را برطرف سازند.

4.7/5 - (6 امتیاز)

در بحث و گفتگوی این مقاله شرکت کنید!

8 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
  • اسد 28 دی 1402

    سلام اگر روغن کمپرسور یخچال عوض شود، گاز یخچال خالی میشود؟

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 28 دی 1402

      درود، بله گاز کاملا خالی شده و مجددا شارژ می شود.

      پاسخ دادن
  • امین عبدالوند 10 شهریور 1401

    روغن چطور عوض می شود ؟؟؟

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 12 شهریور 1401

      داخل یک تشک یا سطل کمپرسور از طرف لوله ساکشن بخوابونید به مدت ۳ساعت تا روغن خارج شه سپس اگه دستگاه زیر صفر است روغن 3Gsو اگر بالای صفر 4Gsبریزید مقدارشم بستگی به قدرت کمپرسور دارد

      پاسخ دادن
  • محمود هدایتی 05 بهمن 1400

    ضمن عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما و ممنون از سایت خوبتون سوال بنده در مورد مقدار روغن کمپرسور برای یخچال قدیمی آزمایش هست , با توجه به اینکه فاقد دفترچه راهنما هست و از طرفی روغن درون کمپرسور دورریخته شده و مقدار آن مشخص نیست میخواستم بدونم چه مقدار روغن باید درون کمپرسور باید ریخته بشه ؟ با سپاس بیکران

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 05 بهمن 1400

      سلام، باید نصف روغن تو کمپرسور باشه. وقتی پمپاژ میکنه نباید بیش از حد معمول روغن بره

      پاسخ دادن
      • محمود هدایتی 06 بهمن 1400

        میشه بگید چرا از قسمت خروجی کمپرسور موقع پمپاژ روغن خارج میشه ؟ مگه روغن فقط برای روان کردن و خنک کردن قطعات داخل کمپرسور نیست ؟ اینطوری که روغن وارد لوله ها میشه و مسیر گاز رو مسدود میکنه

        پاسخ دادن
        • آی پی امداد 07 بهمن 1400

          اگر روغن بره داخل مدار کیپ میشه. مامل بشویید و اون قسمت رو جوشکاری کنید

          پاسخ دادن
اینستاگرام آی پی امداد