logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علل خرابی خازن در کولرگازی

علل خرابی خازن در کولرگازی
علل خرابی خازن در کولرگازی
زمان مطالعه: 7 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علل خرابی خازن در کولرگازی به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

علل خرابی خازن در کولرگازی چیست؟ یکی از مهمترین اجزایی که در راه اندازی کولرگازی نقش بسیار مهمی ایفا می کند، خازن می باشد که ممکن است به دلایل مختلفی نظیر کثیفی کندانسور، کمبود گاز، وارد شدن فشار بیش از حد به آمپر و … دچار خرابی شود. به طور کلی سوختن خازن کولر گازی باعث بروز مشکلات زیادی خواهد شد و باید هرچه سریع تر اقدام  به تعمیر یا تعویض خازن کولرگازی خود نمایید. اگر به دنبال علت خراب شدن خازن کولر گازی و علائم خرابی خازن اسپلیت هستید تا بتوانید در منزل اقدام به تعمیرات کولرگازی خود نمایید، ادامه این مقاله از آی پی امداد را از دست ندهید.

کاربران گرامی؛ چنانچه به دنبال علل خرابی خازن در کولرگازی و تعویض آن هستید، با همراهی تعمیرکار لوازم خانگی آی پی امداد در این مقاله می توانید به تعمیر و تعویض این قطعه در منزل بپردازید.

علت و علائم خرابی خازن کولر گازی در یک نگاه کلی

خرابی خازن کولر گازی یکی از مشکلاتی است که می تواند موجب بروز اختلالات عملکردی در این دستگاه شود. بنابراین بسیاری از کاربران با این پرسش مواجه می شوند که علت سوختن خازن کولر گازی یا نشانه خرابی خازن کولر گازی چیست. از این رو در این بخش از مقاله قصد داریم به صورت کلی مواردی که منجر به بروز این مشکل در اسپیلت می شوند را به همراه علائم آن برای شما بیان نماییم تا چنانچه با این مشکل در دستگاه خود مواجه شده اید، بتوانید نسبت به عیب یابی و رفع مشکل کولرگازی اقدام نمایید.

پرسش پاسخ
علت خرابی خازن کولر گازی
  1. نوسانات جریان برق
  2. آمپر کشیدن بیش از حد موتور
  3. کثیفی کندانسور
  4. کمبود گاز
  5. اتمام عمر خازن
علائم سوختن خازن کولر گازی
  • برآمدگی و باد کردن خازن
  • نشت روغن از خازن
  • فن کندانسور کار کرده اما کمپرسور استارت نمیکند.

کار خازن در کولر گازی چیست؟

کار خازن در کولر گازی

خازن در یک مدار الکترونیکی وظیفه ذخیره‌سازی برق و آزاد کردن آن در زمان مورد نیاز را برعهده دارد. خازن در کولرگازی برای استارت زدن و راه اندازی موتور کمپرسور مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این رو می‌توان گفت یکی از اجزای مهم در کولرگازی که نقش به سزایی در راه‌اندازی آن دارد، خازن کولرگازی است. برای نصب خازن کولر گازی باید نکات زیادی را در نظر بگیرید. نحوه کارکرد کلی آن به این صورت است که زمانی که کولرگازی روشن است، خازن از طریق ترموستات هر چند دقیقه یکبار کمپرسور را روشن می‌کند. این عمل در طول شبانه روز چندین بار تکرار می‌شود.

انواع خازن مورد استفاده در کولرگازی

خازن‌های مورد استفاده در کولرگازی انواع مختلفی دارند که هریک از آنها دارای وظیقه خاصی می باشند. از جمله این خازن ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خازن کمپرسور کولرگازی: این خازن که بزرگ ترین خازن کولرگازی بوده و بیشترین انرژی را نسبت به دو خازن دیگر دارد، برای راه اندازی و روشن کردن کمپرسور اسپیلت به کار می رود.
  • خازن فن داخلی کولرگازی: این نوع خازن جهت گردش هوای خنک مورد استفاده قرار می گیرد.
  • خازن فن بیرونی کولرگازی: این خازن وظیفه دارد تا هوای گرم حاصل از موتور را به بیرون هدایت نماید.

چگونه بفهمیم خازن کولر گازی خراب است؟

علائم خرابی خازن کولر گازی

خرابی خازن کولر گازی می‌ تواند مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد. برای تشخیص خرابی خازن کولر گازی راه‌ هایی وجود دارد که در زیر به آنها اشاره شده است:

  • یکی از اصلی ترین علائم سوختن خازن کولر گازی می تواند برآمدگی و نشت روغن از این قطعه باشد. چنانچه این قطعه به هر دلیلی دچار خرابی یا فرسودگی گردد، باز کرده و از آن روغن خارج می گردد.
  • از دیگر نشانه هایی که می توان در زمینه خراب شدن خازن در کولرگازی های مختلف مطرح نمود، این است که فن کندانسور دستگاه کار می کند اما کمپرسور استارت نخواهد کرد؛ زیرا روشن شدن کمپرسور کولر گازی مستلزم سالم بودن خازن راه انداز دستگاه می باشد.

علت خراب شدن خازن کولر گازی

خازن کوار گازی ممکن است با گذشت زمان و استفاده مکرر از دستگاه دچار خرابی هایی شود که از جمله علل خرابی خازن در کولرگازی می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • نوسانات جریان برق در کولرگازی: نوسان برق در کولرگازی باعث باد کردن و یا ترکیدن خازن می شود.
  • افزایش دمای کارکرد کولرگازی: گرم شدن بیش از حد و داغ شدن کمپرسور کولر گازی در فصل تابستان باعث خراب شدن خازن می‌شود.
  • افزایش ولتاژ ورودی به آمپر کولرگازی: روی هر خازن ولتاژ نامی آن درج شده است و در صورتی که این ولتاژ از حد مجاز افزایش یابد، می تواند علت داغ شدن خازن کولر گازی و در نهایت سوختگی آن باشد.
  • کثیف شدن کندانسور: در صورتی که گرد و غبار زیادی در ناحیه کندانسور کولرگازی جمع گردد، منجر به وارد شدن فشار زیادی به دستگاه شده و در نهایت خازن دچار خرابی می گردد.
  • کمبود گاز کولرگازی: یکی دیگر از عوامل موثر در سوختن خازن کولر گازی می تواند به دلیل کم شدن گاز مبرد دستگاه باشد که باید اقدام به شارژ گاز کولرگازی نمایید.
  • به پایان رسیدن عمر خازن: همه قطعات الکترونیکی از جمله خازن برای عمر مشخصی طراحی شده‌‌اند. این قطعات الکترونیکی به مرور ظرفیت خود را از دست می‌دهند که باید تعمیر و یا تعویض شوند.

نحوه تست خازن کولر گازی

نحوه تست خازن کولر گازی

ساده‌ترین روش تست خازن این است که اگر فکر می‌کنید مشکل کولرگازی شما از خازن است، خازنی با همان مشخصات را در مدار جای‌ گذاری کنید، در صورتی که مشکل حل شد، حدس شما درست بوده است. اما بهترین و اصولی‌ ترین راه برای بررسی خرابی خازن اسپیلت استفاده از اهم‌ متر است. پس از اینکه دو سیم را به دو سر خازن متصل کردید، اگر عقربه به سرعت تا انتها رفته و دوباره به آرامی تا وسط صفحه برگشته و از آنجا به کندی به جای اول خود بازگردد، نشانه سالم بودن خازن است. در غیر این صورت خازن معیوب شده است. از دیگر روش‌ های تشخیص خرابی خازن کولر گازی مشاهده هرگونه برآمدگی، ترکیدگی و یا فرورفتگی در خازن است.

آموزش تعویض خازن کولرگازی

نحوه تعویض خازن کولر گازی

خازن کولرگازی در کنار کمپرسور قرار گرفته است. در صورتی که متوجه سوختن خازن کولر گازی شدید، برای تعویض خازن باید به صورت زیر عمل نمایید:

  • ابتدا باید برق کولر را قطع نمایید.
  • با استفاده از یک پیچ گوشتی بست خازن قبلی را از بدنه مدار الکترونیکی باز کنید.
  • برای اینکه دچار اشتباه نشوید، باید یکی یکی سیم‌های خازن قدیمی را از جای خود خارج و به خازن جدید اتصال دهید.
  • هر سیم را دقیقا به ورودی مشابه متصل نمایید و دقت کنید که COM در ورودی دو سیم قرار دارد، از این رو باید دو سیم از خازن قبلی جدا و به خازن جدید وصل شود.
  • پس از انجام مرحله بالا خازن قبلی را از مدار خارج نمایید و به کمک بست، خازن جدید را در جای خود فیکس نمایید.
  • سپس برق را وصل کرده و کولر را روشن کنید.

خلاصه ای از مقاله علت خرابی خازن کولرگازی توسط تعمیرکار آی پی امداد

در مقاله بالا به بررسی علل خرابی خازن در کولرگازی که می تواند شامل نوسانات جریان برق، کثیفی کندانسور، کمبود گاز، فشار ورودی زیاد به آمپر و … باشد را برای شما بیان کردیم. همچنین توضیح دادیم که شما با مشاهده نشت روغن از خازن، برآمدگی آن و استارت نزدن کمپرسور می توانید نسبت به تشخیص خرابی خازن کولر گازی اقدام کنید. در پایان نیز به نحوه تست و تعویض خازن کولرگازی اشاره کردیم تا چنانچه فنی هستید، بتوانید اقدام به رفع ایراد دستگاه خود نمایید. گاهی خرابی خازن کولرگازی قابل تعمیر است و نیازی به تعویض خازن نیست.

البته ناگفته نماند که تعمیر خازن کولرگازی کار چندان ساده‌ ای نیست و لازم است که شما برای تعمیر و یا حتی تعویض آن، این کار را به نیروهای متخصص و حرفه‌ای بسپارید تا به سایر قسمت‌های کولرگازی شما آسیب وارد نشود. متخصصان آی پی امداد با تخصصی که در این زمینه دارند، همچنین با داشتن تجهیزات به تعمیرات کولر گازی شما خواهند پرداخت. از این رو در صورت خرابی یا سوختگی خازن کولرگازی خود می توانید جهت تعمیر یا تعویض این قطعه با متخصصین نمایندگی مجاز آی پی امداد تماس حاصل نمایید.

4.7/5 - (8 امتیاز)

در بحث و گفتگوی این مقاله شرکت کنید!

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
اینستاگرام آی پی امداد