logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت خالی یا کم شدن گاز کولرگازی

علت خالی یا کم شدن گاز کولرگازی
زمان مطالعه: 6 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت خالی یا کم شدن گاز کولرگازی به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

همراهان گرامی آی پی امداد، برای بررسی علت خالی یا کم شدن گاز کولرگازی جای درستی آمده اید. ما در این مطلب از آی پی امداد قصد داریم علاوه بر پرداختن به دلایلی که ممکن است باعث نشت گاز و کم شدن میزان گاز مبرد کولرگازی شود، بپردازیم. همچنین در مورد علائم کم شدن یا خالی شدن گاز اسپیلت نیز خواهیم گفت. جهت اطمینان خاطر شما عزیزان باید که نوشتن این مقاله تخصصی با راهنمایی و مشورت تیم تکنسین های آی پی امداد انجام شده است. تکنسین های مجموعه آی پی امداد با داشتن سال ها تلاش و تجربه در زمینه تعمیرات لوازم برقی و به پشتوانه داشتن دانش فنی، بهترین مشاور و راهنمای ما هستند تا بتوانیم مقالات تخصصی را برای شما آماده کنیم.

گاز کولرگازی یا اسپلیت چیست؟

احتمالا میدانید که مکانیزم کولرگازی، خنک سازی محیط با استفاده از گاز مبرد است. اگر این گاز مبرد خالی یا کم شده باشد، قطعا عملکرد کولرگازی دچار مشکل خواهد شد. حال می خواهیم بدانیم گاز مبرد کولرگازی چه نوع گازی است؟

  • گاز کولرگازی که میتواند از نوع  CFC، HCFC و یا HFC باشد. این گاز با جذب گرما از محیط و عبور از قسمت های مختلف دستگاه مانند کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط و اواپراتور محیط را خنک می کنند.
  • میزان گاز مبرد در کولرگازی باید مقدار مشخصی باشد. اگر میزان گاز مبرد از یک حدی کمتر یا بیشتر شود، قطعا عملکرد کولرگازی دچار اختلال خواهد شد.

گاز کولرگازی یا اسپلیت چیست؟

گاهی پیش می آید که به دلایل مختلفی میزان گاز کولرگازی اسپلیت کاهش پیدا می کند و این مسئله ای نیست که بخواهید بی تفاوت از کنار آن بگذرید. بلکه باید مشکل کم شدن گاز کولرگازی را عیب یابی و در جهت رفع آن تلاش کنید. برای حل این مشکل میتوانید روی کمک تکنسین های مجموعه آی پی امداد حساب کنید. در ادامه در مورد علت خالی یا کم شدن گاز کولرگازی بیشتر خواهیم گفت.

دلایل ایجاد نشتی و کاهش گاز مبرد در کولر گازی

تصور شما از علت خالی یا کم شدن گاز کولرگازی چیست؟ آیا ایجاد نشتی در لوله های حمل کننده گاز مبرد، باعث خالی شدن یا کم شدن گاز کولر گازی است؟ جواب ما به این سوال قطعا ” بله ” خواهد بود. زیرا تا زمانی که لوله های جریان گاز دچار نشتی نشود، میزان گاز مبرد در کولرگازی کم نخواهد شد. هر چقدر قسمتی که دچار نشتی شده حساس تر باشد و سوراخ های بزرگتری روی آن باشد، گاز مبرد کمتر خواهد شد یا به طور کامل خالی می شود.

دلایل ایجاد نشتی و کاهش گاز مبرد در کولر گازی

نصب نادرست اسپیلت

  • یکی از عوامل کم شدن یا خالی شدن گاز کولرگازی، نصب نادرست توسط افراد غیر متخصص است.
  • اگر هنگام نصب، لوله ها خراب و دچار نشتی شده باشند، میزان گاز مبرد کاهش می یابد.
  • توصیه میکنیم برای نصب کولرگازی از افرادی که در این زمینه تخصص و تجربه دارند کمک بگیرید.

استفاده نادرست از کولر گازی

  • یکی دیگر از دلایل خالی شدن گاز کولرگازی این است که به درستی از آن استفاده نمی شود.
  • برای مثال استفاده از فشار بیش از حد در داخل سیستم باعث میشود لوله های کولرگازی آسیب ببینند و در نتیجه نشتی پیدا کنند.

فرسودگی قطعات و لوله های کولرگازی

  • اگر چندسالی است که از نصب کولرگازی شما می گذرد و متوجه کم شدن گاز کولرگازی شده اید، به احتمال زیاد لوله های کولرگازی فرسوده شده اند.
  • این لوله ها از جنس فلز هستند و خیلی دور از انتظار نیست که پس از مدتی زنگ زده و پوسیده شوند.
  • در نهایت نیز دچار نشتی می شوند و گاز کولرگازی از آن سوراخ ها خارج شده و میزان آن کاهش پیدا می کند.

وارد شدن ضربه یا شی نوک تیز به لوله ها

  • اگر فشار زیاد یا ضربه ای ناگهانی به لوله های کولرگازی وارد شود یا شی نوک تیزی به لوله ها اصابت کند، باعث ایجاد نشتی در لوله ها و در نتیجه کاهش گاز مبرد اسپیلت خواهد شد.
  • توصیه میکنیم اگر متوجه نشتی لوله های گاز کولر گازی شدید، حتما با تعمیرکاران آی پی امداد تماس بگیرید و از آنها بخواهید در محل شما حضور پیدا کنند.

علائم کم شدن گاز کولرگازی

در ادامه هریک از نشانه های کاهش گاز اسپیلت را برای شما مورد بررسی قرار خواهیم داد:

کاهش هوای سرد و گرم بودن هوای کولرگازی

  • قبلا در مورد مکانیزم کولرگازی توضیح دادیم و حالا می دانید که سیستم کولرگازی به گونه ای طراحی شده که هوای گرم را از محیط اطراف دریافت کند و پس از خنک کردن آن را به محیط بدمد.
  • اما در صورتی که میزان گاز کولرگازی کم شده باشد، این روند به کندی انجام میشود و موجب باد گرم کولر گازی خواهد شد.

علائم کم شدن گاز کولرگازی

افزایش مصرف برق

  • همانطور که میدانید، کولرگازی ها جزو دستگاه های پرمصرف هستند، اما در صورتی که گاز مبرد کم شده باشد یا خالی شده باشد، کولرگازی باید برای خنک کردن محیط بیشتر کار کند و این کار بیشتر باعث بالاتر رفتن مصرف برق کولر گازی میشود.

ایجاد یخ روی لوله های اواپراتور

  • شاید نمیدانستید که یکی از دلایل یخ زدن لوله های اواپراتور، کاهش گاز کولرگازی است.
  • اگر میزان گاز مبرد در کولرگازی کم شود، با توجه به اینکه گاز مبرد از روی کویل های اواپراتور عبور می کند، به دلیل سرد شدن خیلی زیاد کویل ها گاز مبرد مجددا در لوله های مسی جریان پیدا می کند و رطوبتی که روی خطوط مبرد قرار دارد، منجمد شده و تبدیل به یخ خواهند شد.
  • پس یکی از نشانه های کم شدن گاز کولرگازی یخ زدن در سیستم سرمایشی است.

شنیده شدن صدای قلپ قلپ

  •  شنیده شدن صدای حباب یا قلپ قلپ نشانه دیگری برای کم شدن گاز مبرد کولر گازی است. وجود نشتی در مسیر لوله کشی کولرگازی باعث تولید این صدا میشود.
  • برای عیب یابی و تشخیص دلیل خالی شدن یا کم شدن گاز کولر گازی میتوانید از تکنسین های مجموعه آی پی امداد کمک بگیرید.

نحوه تشخیص کم شدن گاز کولر گازی

برای تشخیص خالی شدن یا کم شدن گاز اسپیلت تنها کافی است والف شیر سرویس را فشار دهید و چک کنید که گاز از آن خارج میشود یا خیر. اگر گاز خارج شود، به معنای این است که گاز همچنان درون دستگاه وجود دارد، اما احتمالا از میزان آن کاسته شده است. اگر گازی خارج نشد، یعنی گاز کولرگازی خالی شده است. توصیه می کنیم برای رفع نشتی لوله های دستگاه، عیب یابی مشکل نشتی گاز و شارژ مجدد گاز مبرد دستگاه از تکنسین های مجموعه آی پی امداد کمک بگیرید.

نحوه تشخیص کم شدن گاز کولر گازی

آنچه در مورد علت خالی شدن یا کم شدن گاز اسپیلت آموختیم

همراهان گرامی از اینکه تا پایان این مطلب از آی پی امداد همراهمان بودید از شما سپاسگذاریم. در این مطلب تلاش کردیم در مورد علت خالی یا کم شدن گاز کولرگازی اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار دهیم. حال میدانیم که نصب و استفاده نادرست از دستگاه، فرسودگی قطعات و لوله هایی که گاز مبرد درون آن ها وجود دارد و همچنین وارد شدن ضربه ناگهانی یا اشیا نوک تیز به درون لوله ها باعث کم شدن گاز مبرد میشود. در این مطلب همچنین در مورد نشانه های کم شدن یا خالی شدن گاز مبرد کولر گازی توضیح دادیم و گفتیم:

  • کاهش قدرت سرمایش
  • افزایش مصرف برق
  • یخ زدگی روی لوله
  • شنیدن صدای قلپ قلپ

نشانه های خالی شدن یا کم شدن گاز مبرد در کولرگازی هستند. امیدواریم خواندن این مطلب از آی پی امداد برایتان مفید بوده باشد.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
اینستاگرام آی پی امداد