logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علل انواع صدا در کولرگازی

علل انواع صدا در کولرگازی
علل انواع صدا در کولرگازی
زمان مطالعه: 10 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علل انواع صدا در کولرگازی به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

علل انواع صدا در کولرگازی می تواند یکی از نشانه های خراب شدن و آسیب دیدگی دستگاه به شمار آید. از جمله صداهایی که ممکن است توسط کولرگازی تولید شده و موجب آزار شما شود، می توان به صدای وزوز، سوت کشیدن، صدای جیغ مانند، صدای پیچیدن باد و … اشاره کرد. علت صدا دادن کولر گازی می تواند مربوط به بروز خرابی در کمپرسور، تمام شدن گاز، ایراد در فن و .. باشد که در این مقاله از آی پی امداد به بررسی آنها می پردازیم. صدای اسپیلت می تواند نشانه ای بر خرابی دستگاه کولرگازی شما باشد که در ادامه نحوه عیب یابی علت سر و صدای کولر گازی و رفع آنها را برای شما شرح خواهیم داد.

کاربران گرامی؛ با مطالعه این مقاله می توانید به کمک متخصصین تعمیرکار لوازم خانگی آی پی امداد به عیب یابی علل انواع صدا در کولرگازی بپردازید.

علت سر و صدای کولر گازی را بشناسید

صدا دادن کولر گازی مسئله ای است که می تواند علت های مختلفی داشته باشد و باید هریک از این دلایل یک به یک مورد بررسی قرار بگیرند. از جمله صداهایی که می توانید به عنوان بروز هرگونه مشکل در کولرگازی تلقی شوند را در ادامه این بخش به همراه علت صدای اسپلیت برای شما ذکر کرده ایم. دقت داشته باشید که هریک از انواع این صداها مربوط به بروز خرابی و آسیب دیدگی در بخش های مختلف دستگاه هستند و باید هرچه سریع تر آنها را بررسی و رفع نمایید.

انواع صدا علت صدا
صدای پیچیدن باد
  • کثیف شدن اواپراتور و فیلترها
صدای سوت کشیدن
  • خرابی بلبرینگ فن
صدا دادن جیر جیر
  • ایراد در بوش سر بلوور فن
صدای تق تق
  • صدای بدنه و فوم ها در اثر سرد و گرم شدن
صدای زوزه کشیدن
  • ایراد در بلوور فن
صدا دادن شر شر آب
  • کمبود گاز
  • کثیف شدن ناودانی
صدای قل قل
  •  کم شدن گاز
صدای کمپرسور
  • کثیفی کندانسور
  • داغ شدن کمپرسور
صدا دادن هیس مانند
  • خرابی شیر انبساط
  • نشت گاز مبرد
  • ایجاد سوراخ در بدنه
صدای وزوز
  • خرابی خازن
  • ایراد در کمپرسور
  • شل شدن قطعات
صدا دادن پنل داخلی
  • خراب شدن بدنه پنل و فن
صدای پنل خارجی
  • کثیفی کندانسور
  • معیوب شدن کمپرسور
  • خراب شدن فن
صدای کولرگازی بعد از خاموش شدن
  • کثیف شدن ناودانی

چرا کولر گازی صدا میده؟

چرا اسپیلت صدا میدهد؟ با افزایش میزان استفاده کاربران از کولرگازی در فصول گرم سال، مشکل صدا دادن کولر گازی و این پرسش که دلیل صدای کولر گازی چیست، ذهن کاربران را به خود درگیر کرده است. در بسیاری از مواقع پیش می آید افراد از صدای زیاد اسپیلت خود شکایت دارند و به دنبال یافتن راه حلی برای تعمیرات کولر گازی خود هستند. به طور کلی ممکن است شما نیز صداهایی مانند صدای جیر جیر، موتور، سوت کشیدن، پیچیدن باد و … را از دستگاه خود شنیده باشید.

هریک از انواع صدای کولر گازی به دلایل مختلفی به گوش می رسند که لازم است جهت رفع مشکل دستگاه خود، ابتدا علت بروز این صداها و سپس راهکارهای رفع آنها را بدانید. در این مقاله به طور کامل علل انواع صدا در کولرگازی را برای شما ذکر کرده ایم و روش هایی را آورده ایم که کمک آنها بتوانید در سریع ترین زمان مشکل دستگاه خود را رفع کنید.

از جمله دلایل بروز انواع صدا در اسپیلت عبارت اند از:

  1. کثیف شدن کندانسور
  2. مسدود شدن فیلترهای هوا
  3. خراب شدن کمپرسور
  4. مشکلات الکتریکی در کولرگازی
  5. ایرادات مربوط به فن
  6. شل شدن قطعات و اجزا
  7. کم شدن گاز

بررسی علت انواع صدای کولر گازی

زمانی که دستگاه کولرگازی شما در حال کار کردن می باشد و شما صدایی ناهنجار و غیرطبیعی را از آن می شنوید، می تواند نشانه ای برای خراب شدن و یا در شرف خرابی کولر گازی باشد. توجه داشته باشید که باید به درستی مرکز صدا را از یونیت داخلی و یا یونیت خارجی تشخیص دهید تا بتوانید عیب یابی و تعمیر درست را امکان پذیر کنید. در ادامه هریک از انواع صدای کولر گازی را به همراه علت بروز آنها آورده ایم.

علت پیچیدن صدای باد در پنل داخلی چیست؟

علت پیچیدن صدای باد در کولر گازی

اگر شما صدای هووم مانند یا صدای باد خود می شنوید و به دنبال علت پیچیدن صدای باد در کولر گازی هستید، لازم است بدانید که در این شرایط دستگاه شما نیاز به پاکسازی دارد. بهتر است برای رفع صدای شدت باد در پنل کولر گازی به صورت مداوم و یا سالیانه اقدام به سرویس و تمیز کردن کولرگازی خود کنید.

  • امکان دارد که اواپراتور از گرد و خاک و آلودگی مسدود شده باشد.
  • همچنین فیلتر بر اثر گذشت زمان پر شده و نیاز به تعویض و یا نظافت دارد.
  • توجه داشته باشید که پر شدن ظرفیت فیلترها می تواند جریان هوا را مسدود کند و صدای ناهنجاری را از کولرگازی تولید نماید.
  • شما باید به صورت مرتب، اقدام به تمیز کردن کولر گازی و فیلترهای آن نمایید.

علت سوت کشیدن اسپلیت

اگر دستگاه کولرگازی شما صدای سوت مانند و یا صدای ناله از خود تولید می کند، باید کلیه موارد زیر را جهت عیب یابی علت صدای سوت کولر گازی مورد بررسی قرار دهید:

  • توجه داشته باشید که اگر سیستم کولرگازی شما قدیمی است و یا در طی مدت زمانی که از آن استفاده کرده اید، ممکن است برخی قطعات دچار مشکل شده و تولید صدا نمایند که باید بررسی شوند.
  • یکی از مهمترین دلایلی که باعث شنیده شدن صدای سوت از اسپیلت شما خواهد شد، بروز خرابی در بلبرینگ فن دستگاه است که در صورت نیاز باید تعمیر یا تعویض گردد.

علت صدای جیر جیر پنل کولر گازی

چرا کولرگازی صدا میده

در این بخش از بررسی علل انواع صدا در کولرگازی قصد داریم تا به بررسی علل صدای جیر جیر از یونیت داخلی و خارجی کولرگازی بپردازیم. به طور معمول شنیدن صدای جیر جیر کولر گازی و یا صدای جیغ می تواند به دلیل بروز هرگونه ایراد در بوش سر بلوور فن یا موتور بلوور باشد. به طور کلی عوامل مختلفی مانند تراز نبودن پنل داخلی و خشک کار کردن بیرینگ بوش می تواند موجب معیوب شدن بوش سر بلوور فن کولرگازی شود که در صورت مشاهده هرگونه خرابی در این قطعه باید آن را تعویض کنید. همچنین اگر بلبرینگ به درستی روغن کاری نشده باشد و یا به طور کلی آسیب دیده باشد، لغزش تسمه های بلوور از محل قرار گیری خود، می تواند باعث ایجاد صدای جیر جیر در کولرگازی شود.

علت صدای وزوز کولرگازی چیست؟

امکان دارد که شنیدن صدای وزوز از کولرگازی به دلیل مشکلات الکتریکی کولرگازی باشد. در ادامه مشکلات متداول الکتریکی کولرگازی را بررسی می کنیم:

دلیل صدای آب در کولر گازی

دلیل صدای آب در کولر گازی

در برخی مواقع ممکن است به هنگام کارکرد کولرگازی از دستگاه صدای شر شر یا چکه کردن آب شنیده شود و کاربران را دچار نگرانی نماید. در صورتی که شما نیز به دنبال علت صدای آب اسپیلت خود هستید، در ادامه دو علت مهم جهت بروز این مشکل را برای شما ذکر کرده ایم که می توانید آنها را مورد بررسی و عیب یابی قرار دهید:

  • کم شدن گاز کولرگازی از جمله عواملی است که منجر به شنیده شدن صدای آب خواهد شد و نیاز به بررسی و در صورت نیاز شارژ کولر گازی خواهد داشت.
  • کثیف شدن ناودانی نیز می تواند از دیگر دلایلی باشد که می توان برای این مشکل مطرح نمود و باید اقدام به تمیز کردن آن نمایید.

علت صدای تق تق پنل کولر گازی

هنگامی که کولر گازی شما در حال ایجاد سر و صداست، باید با گوش کردن به نوع صدای ایجاد شده توسط دستگاه، پی به علت بروز آن ببرید. یکی از انواع این صداها، صدای تق تق کولرگازی است که می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد.

  • در بسیاری از مواقع طی عملیات سرد و گرم کردن کولرگازی، ممکن است از بدنه و فوم ها صدای تق تق شنیده شود که نیاز به بررسی دارد.

علت زوزه کشیدن کولرگازی

آیا از کولرگازی شما صدای زوزه شنیده می شود، این صداهای آزاردهنده و غیرطبیعی می تواند نشان دهنده مشکلات زیادی باشد که در این بخش مهمترین دلیل صدای زوزه در کولرگازی که ایراد در بلوور فن است را مورد بررسی قرار خواهیم داد. به طور کلی زمانی که بلوور فن درون یونیت کولر گازی به گردش در می آید، شرایط برای سرد شدن هوای محیط را فراهم می کند. اما در برخی مواقع این بخش دچار خرابی و آسیب دیدگی شده و در نتیجه صداهای غیرعادی ایجاد خواهد کرد که باید به دقت عیب یابی و تعمیر شود.

چرا موتور کولر گازی صدا میده؟

علت صدای کمپرسور کولر گازی

علت صدای کمپرسور کولر گازی یکی دیگر از مسائلی است که توسط بسیاری از کاربران مطرح می شود. به طور کلی موتور یا کمپرسور کولرگازی از قطعات مختلفی تشکیل شده است که ممکن است در برخی مواقع به دلیل خرابی یا آسیب دیدگی باعث ایجاد صداهایی شوند. از جمله مهمترین علت صدای موتور کولرگازی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در صورتی که کندانسور دچار کثیفی شده و گرد و خاک زیادی در این ناحیه جمع شود، موجب بروز اختلال در کارکرد موتور و در نیتجه صدا دادن آن خواهد شد.
  • داغ شدن کمپرسور کولرگازی در اثر کارکرد طولانی مدت و سایر دلایل نیز می تواند موجب صدا دادن موتور درون اسپیلت گردد.

علت صدای هیس مانند یا صدای گاز در کولرگازی

در صورتی که از پنل های کولرگازی خود صدای هیس مانند می شنوید، باید فورا دستگاه را خاموش کنید و با نزدیک ترین نمایندگی تعمیرات کولرگازی تماس بگیرید. اصلی ترین علل صدای هیس مانند در کولرگازی عوامل زیر است:

  • خراب شدن شیر انبساط دستگاه
  • نشت گاز مبرد از کولرگازی
  • ایجاد سوراخ در بدنه و لوله های دستگاه

علت صدای کولر گازی بعد از خاموش شدن

ممکن است برای شما این پرسش ایجاد شود که چرا پس از خاموش کردن کولرگازی از پنل آن صداهایی شنیده می شود؟ در پاسخ به این پرسش پرتکرار قصد داریم به این مسئله اشاره کنیم که اگر پس از خاموش کردن اسپیلت، دستگاه شما صدا می دهد، می تواند به دلیل گرد و خاک ها و کثیفی های درون ناودانی یا سینه تخلیه آب باشد.

دلیل صدای قل قل کولر گازی

در برخی مواقع ممکن است از اسپیلت صداهایی ناهنجار و عجیب مانند صدای قل قل یا جوشیدن به گوش برسد که نیاز به بررسی و عیب یابی دقیق برای رفع صدا خواهد داشت. یکی از عوامل بسیار مهمی که باعث ایجاد این صدا در کولرگازی می گردد، کم شدن گاز است که جهت رفع مشکل باید یک فرد متخصص اقدام به بررسی میزان گاز دستگاه نموده و در صورت نیاز کار شارژ گاز کولرگازی را انجام دهد.

علت صدای پنل داخلی اسپیلت

علت صدای پنل داخلی کولر گازی

در صورتی که شما نیز به دنبال اطلاع پیدا کردن از علت صدا دادن پنل داخلی کولر گازی خود هستید، در ادامه مهمترین عامل موثر در بروز صداهای غیرعادی در این بخش را برای شما ذکر خواهیم کرد:

  • عمده ترین دلیل مربوط به بروز هرگونه خرابی، ایراد و آسیب دیدگی در بدنه پنل کولرگازی و فن دستگاه است که باید توسط یک فرد متخصص عیب یابی و رفع عیب گردد.

علت صدای پنل خارجی کولر گازی

یکی از اصلی ترین مشکلاتی که معمولا اکثر کاربران کولرگازی ها با آن مواجه می شوند، تولید صدای بیش از حد در پنل خارجی اسپیلت است. موارد زیادی هستند که موجب بروز این مشکل در کولرگازی شما می شوند. از این رو به هنگام مواجهه با این مشکل باید به کمک یک فرد متخصص علت اصلی هریک از صداها را جویا شوید. از جمله عواملی که می توانند صداهایی غیرعادی در پنل خارجی کولرگازی ایجاد نمایند، عبارتند از:

نکات برطرف کردن مشکل صدا دادن کولر گازی

در بخش بالا هریک از مواردی که علت صدای اسپلیت هستند را مورد بررسی قرار دادیم. شما در صورت مواجهه با صدای زیاد کولر گازی لازم است این موارد را مورد بررسی قرار دهید. همچنین در صورت نیاز قطعات معیوب را تعمیر یا تعویض نمایید. اما برخی نکات لازم به ذکر است که در ادامه نکات مهم را جهت رفع صدای کولر گازی برای شما شرح داده ایم:

  • هنگام شنیدن صدای زیاد و ناهنجار از کولرگازی حتما به سرعت دستگاه را خاموش نمایید تا از آسیب دیدگی سایر قطعات دستگاه جلوگیری گردد.
  • چنانچه می خواهید از سر و صدای کولر گازی و هزینه های گزاف تعمیرات دستگاه خلاص شوید، بهتر است به طور منظم اسپیلت خود را سرویس نمایید.
  • مهمترین بخش رفع انواع صدای کولر گازی، تعویض کردن یا شستشو و تمیز کردن فیلترهای پنل داخلی است.
  • این فیلترها با گذشت زمان و استفاده مکرر کثیف می‌ شوند و نیاز به تمیز کردن مداوم و تعویض‌ های دوره‌ ای خواهند داشت.
  • اگر سر رشته‌ ای از امور فنی ندارید از باز کردن و دست‌کاری قسمت‌های مختلف کولر گازی پرهیز کنید و در اسرع وقت با سرویس‌ کاران آی پی امداد تماس بگیرید.

خلاصه ای از علل انواع صدا در کولرگازی از زبان متخصصین آی پی امداد

پیش تر در مورد علل انواع صدا در کولرگازی، با ذکر عوامل و دلایل مختلف برای شما توضیح دادیم. در ادامه قصد داریم اشاره ای به برخی از نکات در رابطه با صدای زیاد کولرگازی داشته باشیم.

  • ابتدا مشخص کنید که صدا از کدام بخش کولرگازی است.
  • علت صدای کولر گازی می تواند مربوط به عوامل مختلفی نظیر ایراد در کمپرسور، خرابی فن، خراب شدن بلوور فن، کثیفی کندانسور و سایر اتصالات و قطعات کولرگازی باشد.
  • پس از شنیدن هر صدایی نظیر صدای قل قل، جیر جیر، چرخش باد، وزوز و … در کولرگازی استفاده از دستگاه را متوقف کنید.
  • در صورتی که دانش فنی ندارید، اقدام به باز کردن بدنه کولرگازی نکنید.
  • در صورتی که در عیب یابی و تعمیر کولرگازی، تسلط کافی را ندارید، با تماس با شماره 02158941 از تکنسین ماهر کمک بگیرید.
  • تعمیرکاران متخصص آی پی امداد در کوتاه ترین زمان ممکن در محل مورد نظر شما حاضر شده و اقدام به رفع هرگونه صدا در اسپیلت شما خواهند پرداخت.
3.8/5 - (12 امتیاز)

در بحث و گفتگوی این مقاله شرکت کنید!

162 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
  • Amir 29 فروردین 1403

    سلام خسته نباشید کولر 12 هزار سوپر جنرال دارم موقعی که آف میکنه صدای تیک تیک میده وقتی کولر میره روی کمپرس صدا قطع میشه مشکل چیه؟

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 29 فروردین 1403

      درود، این صدا مربوط به موتور دمپر پنل داخلی کولر می باشد که صدایی کاملا طبیعی بوده و مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

      پاسخ دادن
  • PedramDesanta 16 فروردین 1403

    سلام ودرود خدمت شما من مشکلم توی توضیحات بالا بهش اشاره شد ولی راه حلی براش گفته نشده میشه کمکم کنید؟ مشکل: وقتی دور‌ فن یونیت داخلی کم میشه صدای جیرجیرک میده و این روی اعصاب من و خواهرم رفته. وقتی که دستم رو میزارم روی پنل یونیت داخلی صدا از بین میره ولی لرزش زیادی احساس میشه(وقتی که دور فن کمه) روی حالت گرما و سرما فرقی نمیکنه کلا رو دوری پایین صدا میده. اگه میشه بگید که جیکار کنم که صدای جیرجیرک نده.

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 17 فروردین 1403

      درود، احتمالا بلوور فن داخلی کثیف شده است که باید تمیز شود. می توانید با اسپری از دور به آن آب بپاشید.

      پاسخ دادن
  • شهاب 19 آذر 1402

    سلام دستگاه من نو هست ۱۲۰۰۰اسپیلیت روی بخاری که میزارم صدای هواپیما میده یه چیزی تو مایه های زوزه این مربوط به نو بودنش هست یا بلوور مشکل داره؟

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 19 آذر 1402

      درود، این صدا مربوط به برگشت گاز بوده و کاملا طبیعی است.

      پاسخ دادن
  • Farhad 21 آبان 1402

    سلام کولرگازی فوجی داریم توتابستون خوب بود مشکلی نداشت ولی ازالان ک هواسردترشده و رو حالت بخاری گذاشتم وقتی روشن میکنیم کمپرسورش صدای تراکتور میده صداش شبیه تراکتوره میشه راهنمایی کنین مشکل ازچیه ممنون

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 22 آبان 1402

      درود، ممکن است این صدا مربوط به شیر چهار طرفه تا وارد شدن فشار مضاعف به کمپرسور و گاز آن باشد که باید این موارد بررسی شود.

      پاسخ دادن
  • یونس 20 شهریور 1402

    سلام من کولر دو تیکه میتسوبیشی دارم که صدای پیچش باد میده باز شده بلبرینگ عوض کردیم و تمیز کردم نشد. فن عوض کردیم نشد. با برد دیگه امتحان کردم اوکی شد مجدداً با برد خودش امتحان کردم، شد ولی الان دوباره صدای پیچش باد میده

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 20 شهریور 1402

      درود، بلوور فن دچار مشکل شده و رادیات قسمت اواپراتور گرفتگی دارد که باید رفع شود.

      پاسخ دادن
  • زرتشت 10 شهریور 1402

    درود نزدیک یک ماهی میشه کولر گازی ۴۸ هزار مدیا رو نصب کردیم. از روز اول فن بیرون موقع آف و شروع کار صدای شبیه کشیدن چیزی روی زمین رو میده. می خواستم ببینم مشکلش چیه و اینکه درجه از ۲۰ کمتر نداره. می خواستم ببینم اینم مشکلی نداره؟

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 11 شهریور 1402

      درود، مشکل می تواند مربوط به تراز نبودن پنل یا مشکل در بلوور فن پنل داخلی کولر باشد که نیاز به بررسی دارد. بازه درجه های کولرگازی های مختلف نیز متفاوت می باشد.

      پاسخ دادن
1 2 3 4
اینستاگرام آی پی امداد