logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت کار نکردن کمپرسور کولرگازی

علت کار نکردن کمپرسور کولرگازی
علت کار نکردن کمپرسور کولرگازی
زمان مطالعه: 7 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت کار نکردن کمپرسور کولرگازی به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

آیا علت کار نکردن کمپرسور کولرگازی را می دانید؟ چرا کمپرسور کولر گازی کار نمیکند؟ از آنجایی که کمپرسور به عنوان قطعه اصلی کولرگازی به شمار می آید، در صورت روشن نشدن کمپرسور کولر گازی، می تواند کارکرد دستگاه را با مشکلات زیادی را مواجه نماید. به طور کلی موارد مختلفی می تواند در زمینه کار نکردن کمپرسور کولر گازی تاثیرگذار باشد که از جمله آنها می توان به خرابی کمپرسور، ایراد در خازن، معیوب بودن اورلود، خراب شدن برد و … اشاره کرد که هریک از این موارد نیاز به عیب یابی دقیق دارد. توجه داشته باشید که آی پی امداد تمامی این علت ها را برای شما شرح داده است و راهکاری را ارائه کرده است تا در صورت نیاز بتوانید اقدامات لازم را انجام دهید.

کاربران گرامی؛ با مطالعه این مقاله می توانید به کمک متخصصین نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی آی پی امداد به عیب یابی کار نکردن کمپرسور کولرگازی بپردازید.

بررسی علت از کار افتادن کمپرسور کولر گازی به صورت خلاصه

ممکن است شما نیز به هنگام استفاده از کولرگازی خود با مشکل کار نکردن کمپرسور کولر گازی مواجه شوید و به دنبال این باشید که به چه دلیل این اتفاق رخ داده است. به طور کلی دلایل مختلفی می توانند باعث بروز اختلال و خرابی در عملکرد کمپرسور دستگاه شوند. در ابتدای این مقاله از آی پی امداد قصد داریم به بررسی علت روشن نشدن کمپرسور کولر گازی برای شما بپردازیم.

سوال علت مشکل
دلیل کار نکردن کمپرسور کولر گازی
  1. خرابی رله فرمان کمپرسور
  2. ایراد در سنسور دمای هوا
  3. خرابی یا نیم سوز شدن کمپرسور
  4. افزایش دمای کمپسور
  5. ایراد در برد کولرگازی
  6. اختلال در اتصالات کمپرسور
  7. خراب شدن اورلود
  8. معیوب شدن خازن استارت

کار کمپرسور کولر گازی چیست؟

کار کمپرسور کولر گازی

یکی از قطعات بسیار مهم کولرگازی، کمپرسور است که دارای اجزای مختلفی می باشد.  وظیفه کمپرسور این است که گاز مبرد را در مدار بین کندانسور و اواپراتور به حرکت درآورد و فشار گاز را تنظیم نماید. کمپرسور پس از اینکه اقدام به فشردن هوا می کند، آن را به سمت احتراق هدایت می نماید. کمپرسور جهت کارکرد کولرگازی، گاز مبرد را متراکم نموده و دمای آن را کاهش می دهد. سپس هنگامی که گاز به مایع تبدیل می گردد، آن را با فشار به سمت سایر قطعات دستگاه از طریق لوله مخصوص حرکت می دهد.

بدین صورت مایعی که به یونیت داخلی دستگاه ارسال شده است، شروع به تبخیر کرده و با جذب گرمای محیط، اقدام به خنک سازی آن می نماید. با توجه به مواردی که ذکر شد، کمپسور نقش بسیار مهم و کلیدی در کارکرد دستگاه داشته و قدرت کولرگازی را می توان به کمک قدرت کمپرسور اندازه گیزی نمود. از این رو در صورت کار نکردن کمپرسور کولر گازی، برای اینکه دستگاه به وضعیت اولیه خود برگردد، باید سریعا ایراد آن را برطرف نمود.

چرا کمپرسور کولر گازی کار نمیکند؟

به طور کلی تمامی کمپرسور یا موتورهای تعبیه شده در کولرهای گازی، از قطعات و اجزای مختلفی تشکیل شده اند که در صورت بروز خرابی یا ایراد در کارکرد هریک از آنها، ممکن است با مشکل روشن نشدن کمپرسور کولر گازی خود مواجه شوید. از جمله مهمترین این قطعات می توان به اورلود، برد، خازن، سنسور دما، سیم ها و اتصالات کمپرسور و … اشاره کرد. چنانچه کارکرد هریک از این قطعات دچار مشکل شود، کمپرسور کار نمی کند. بنابراین در صورتی که کولرگازی خود را روشن کرده اید، اما دستگاه کارکرد خود را آغاز نمی کند و پس از بررسی دستگاه متوجه شدید که ایراد از کمپرسور است، هریک از قطعات مرتبط به این ایراد باید به دقت مورد بررسی قرار گرفته و اختلالات کمپرسور رفع گردد.

10 دلیل روشن نشدن کمپرسور کولر گازی

علت استارت نکردن کمپرسور کولر گازی شامل دلایلی می شود که یک به یک آن ها را در این مطلب برای شما شرح داده ایم. همین طور شما بررسی علت کار نکردن کمپرسور اسپیلت می توانید اقدامات لازم در خصوص هر یک از این دلایل را شرح می دهیم تا در صورت نیاز بتوانید تدبیری را چاره کنید.

  1. خرابی یا نیم سوز شدن کمپرسور
  2. افزایش دمای کمپسور
  3. ایراد در برد کولرگازی
  4. اختلال در اتصالات کمپرسور
  5. خراب شدن اورلود
  6. خرابی رله فرمان کمپرسور
  7. ایراد در سنسور دمای هوا
  8. معیوب شدن خازن استارت

نیم سوز شدن و یا خرابی کمپرسور دلیل کار نکردن کمپرسور کولر گازی

چرا کمپرسور کولرگازی کار نمیکنه

یکی از دلایل کار نکردن کمپرسور کولر گازی می تواند نیم سوز شدن کمپرسور باشد. به طور معمول در این مواقع چاره ای جز تعویض کمپرسور باقی نمی ماند که البته تعویض آن باید توسط یک تعمیرکار ماهر انجام شود. همچنین امکان دارد که عدم روشن شدن کمپرسور کولرگازی، معیوب بودن و خراب بودن خود کمپرسور باشد.

  • شما باید بررسی این مسئله از یک تکنسین کمک بخواهید. تکنسین می تواند با علم و مهارتی که دارد، کمپرسور را تست کند تا عیب یابی و تعمیر آن انجام پذیرد.
  • به طور معمول خیلی کم پیش می آید که خرابی کمپرسور اتفاق بیفتد، اما باید برای پیدا کردن علت کار نکردن کمپرسور کولرگازی این مسئله را نیز بررسی نمایید.

افزایش دما در کمپرسور چه ارتباطی با روشن نشدن کمپرسور کولر گازی دارد؟

یکی از علت های کار نکردن کمپرسور کولر گازی می تواند افزایش دمای بیش از اندازه کمپرسور باشد. در صورتی که کمپرسور بی وقفه کار کند، برای آن افزایش دما رخ داده و به عنوان یک مکانیسم دفاعی فورا خود را خاموش می کند. توجه داشته باشید که در حد فاصل های مشخص شده و کاملا بسته به ظرفیت کمپرسور کولرگازی، باید یه آن استراحت دهید تا از روشن نشدن آن جلوگیری شود.

پوسیدگی و قطعی سیم ها و اتصالات چگونه می تواند منجر به کار نکردن کمپرسور کولر گازی شود؟

در صورتی که سیم ها و یا اتصالات دچار پوسیدگی و استهلاک شده باشند، امکان روشن نشدن کمپرسور کولر گازی وجود دارد. چرا که جریان برق به درستی به کمپرسور نخواهد رسید و کمپرسور نیروی کافی را برای کار کردن نخواهد داشد.

توجه داشته باشید که امکان دارد فیش های متصل کننده سیم ها به کمپرسور شل شده باشد و یا بر اثر جریان برق، کمپرسور داغ کرده و یا سوخته باشند. به همین خاطر باید آنها را تعویض کرد که این کار باید توسط یک تعمیرکار ماهر انجام شود.

خرابی اورلود می تواند علت کار نکردن کمپرسور اسپیلت باشد؟

خرابی اورلود باعث کار نکردن کمپرسور کولرگازی میشود

اگر دمای کولرگازی بیش از اندازه بالا برود، اورلود کمپرسور رخ می دهد. در واقع اورلود کمپرسور یک مکانیسم دفاعی است که برای جلوگیری از آسیب رسیدن به موتور، اتفاق می افتد. در واقع اورلود کمپرسور به معنی روشن نشدن کمپرسور کولر گازی می باشد.

  • به طور معمول تا زمانی که موتور کمپرسور سرد نشود، دستگاه کولرگازی روشن نخواهد شد.
  • اما توجه داشته باشید که تا زمانی که اورلود کولرگازی به طور کلی برطرف نشود، امکان رخ دادن مجدد آن وجود دارد.

ایراد در برد یکی از اصلی ترین دلایل کار نکردن کمپرسور کولر گازی

خرابی برد کولر گازی

برد کولرگازی به طور کلی وظیفه دارد تا تمامی بخش های کولرگازی از جمله کمپرسور را کنترل کند. همینطور می تواند جریان مورد نیاز کمپرسور را دچار اختلال کرده و یکی از دلایل استارت نکردن کمپرسور کولر گازی به شمار آید. در این صورت برد کولرگازی شما آسیب دیده است و باید اقدامات لازم را برای تعمیر و یا تعویض آن انجام دهید. توجه داشته باشید که خرابی برد، اتفاقی رایج نیست و امکان دارد که به ندرت پیش آید. به همین خاطر به شما توصیه می کنیم اگر به دنبال علت کار نکردن کمپرسور کولرگازی هستید، خرابی برد را در مرحله آخر مورد بررسی قرار دهید.

خرابی رله فرمان کمپرسور علت از کار افتادن کمپرسور کولر گازی

رله فرمان کمپرسور کولر گازی وظیفه دارد تا برق اکثر قطعات کولرگازی را تامین کند. یکی از دلایل کار نکردن کمپرسور کولر گازی می تواند به دلیل خرابی رله باشد. شما باید به وسیله یک مولتی متر، جریان های الکتریکی رله را بررسی کنید تا در صورت قطعی و یا هر گونه مشکل دیگر، آن را برطرف نمایید. رله می تواند بسته به ظرفیت کولرگازی، در برد و یا در یونیت خارجی قرار گرفته باشد.

خرابی سنسور دمای هوا دلیل کار نکردن موتور کولر گازی

یکی از دلایل روشن نشدن و کار نکردن کمپرسور کولرگازی، می توانید خرابی سنسور هوا و یا قرارگیری اشتباه آن باشد. چرا که هم منجر به خاموش شدن کمپرسور می شود هم از روشن شدن آن جلوگیری می نماید. در صورتی که در این مورد به اشتباه تشخیص داده شود، امکان دارد که به سلامت کولرگازی آسیب وارد شود. توجه داشته باشید که باید برای عیب یابی و تعمیر آن از یک تکنسین کمک بگیرید.

خراب شدن خازن استارت علت از کار افتادن کمپرسور کولر گازی

خرابی خازن باعث کار نکردن کمپرسور کولرگازی میشود

یکی از رایج ترین مشکلات که می تواند علت کار نکردن کمپرسور اسپیلت باشد، می تواند خرابی یا سوختن خازن کولر گازی باشد. به طور کلی کمپرسور برای روشن شدن باید از خازن استارت کمک بگیرد تا بتواند عملکرد مناسب را داشته باشد. توجه داشته باشید که خرابی خازن می تواند مانع از روشن شدن کمپرسور شود. شما می توانید اتصالات خازن را از طریق یک مولتی متر بررسی کنید. در صورتی که جریان لازم را مشاهده نکردید، باید آن را تعویض نمایید.

نحوه رفع مشکل قطع شدن کمپرسور کولر گازی

روشن نشدن کمپرسور کولر گازی مشکلی است که باید سریعا عیب یابی و رفع عیب گردد؛ زیرا می تواند منجر به خرابی سایر قطعات و در نهایت از کار افتادن کامل کولرگازی شود. در صورتی که قصد دارید اقدام به رفع مشکل کار نکردن کمپرسور اسپیلت خود نمایید، نکاتی که در ادامه ذکر شده است را مدنظر قرار دهید:

  • ممکن است شل شدگی یا شکستگی فیش ها و اتصالات مانع از انتقال جریان الکتریکی و کارکرد کمپرسور شود که باید از سلامت سیم ها اطمینان پیدا کرده و در صورت نیاز آنها را تعویض کنید.
  • رله فرمان باید به کمک مولتی متر مورد بررسی قرار گرفته و در صورت خراب شدن این قطعه، اقدامات لازم جهت تعویض این قطعه انجام شود.
  • چنانچه ایراد و اختلالی در خازن کمپرسور ایجاد شود، باید به کمک مولتی متر از اتصال صحیح خازن مطمئن شده و در صورت خراب بودن خازن، این قطعه را تعویض نمایید.
  • پس از اینکه از خرابی یا سوختگی یا عدم خرابی سنسور دما اطمینان حاصل کردید، اقدامات لازم را جهت تعمیر یا تعویض این قطعه انجام دهید.
  • در شرایطی که علت کار نکردن کمپرسور کولرگازی، ایراد در قطعه اورلود باشد، می توانید از طریق آمپرمتر از سالم بودن اورلود اطمینان حاصل نمایید.
  • از آنجایی که کمپرسور قطعه ای گران قیمت است، تعویض آن هزینه زیادی به همراه دارد و باید حتما توسط یک تعمیرکار متخصص انجام شود.

نتیجه گیری از علت کار نکردن موتور کولر گازی

همانطور که تا به این جای مطلب همراه ما بودید، دلایل مختلفی را جهت روشن نشدن کمپرسور کولر گازی برای شما آوردیم که از جمله آنها می توان به خراب شدن قطعاتی نظیر خازن، اورلود، رله فرمان، برد، کمپرسور، سنسور دما و … اشاره نمود. در انتهای این مقاله نیز به بررسی نکات مهم در زمینه علت کار نکردن موتور کولر گازی بیان خواهیم کرد:

  • توجه داشته باشید که کمپرسور دارای ساختاری پیچیده است و در صورتی که مهارتی در عیب یابی و تعمیر ندارید، باید از یک تعمیرکار کمک بگیرید.
  • همینطور باید بدانید که عوامل احتمالی را برای جلوگیری از کار افتادن و روشن نشدن کمپرسور در نظر بگیرید.
  • یکی از نکاتی که در حفظ و نگهداری کولرگازی و همینطور جلوگیری از خراب شدن کمپرسور می توانید از خدمات سرویس سالیانه استفاده کنید.
  • در این صورت خیلی دیرتر و کمتر با مشکلات گفته شده و تعمیر کولر گازی خود مواجه خواهید شد.

شما می توانید در زمینه رفع مشکل کمپرسور کولرگازی خود از تعمیرکاران متخصص و مجرب آی پی امداد کمک بگیرید. چرا که کولرگازی شما، به صورت سالیانه نیاز به سرویس دارد و باید این کار توسط یک تکنسین انجام پذیرد. در غیر این صورت به سایر اجزا و قطعات سالم آن آسیب وارد می شود.

2 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
  • میلاد یگانه 17 تیر 1402

    سلام کولر گازی پرتابل گری ما مدت زمان زیادی رو فن خالی کار میکنه یعنی نسبت قطع شدن موتور کمپرسور و فن خالی زیاده و دمای ۱۶ هم حتی تنظیم می کنم، باد سرد در حد کولر آبی میاد یعنی واسه سر ظهر اصلا جوابگو خنک کردن اتاق خواب هم نیست. مشکل کجاس؟

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 17 تیر 1402

      درود، احتمالا دستگاه نیاز به شارژ گاز و سرویس دارد.

      پاسخ دادن
اینستاگرام آی پی امداد