logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت روی فن رفتن کولر گازی

علت روی فن رفتن کولر گازی
زمان مطالعه: 5 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت روی فن رفتن کولر گازی به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

همراهان گرامی آی پی امداد، دعوت می کنیم مقاله ای که با عنوان علت روی فن رفتن کولر گازی برای شما آماده کرده ایم را مطالعه فرمایید. در این مطلب قصد داریم ابتدا توضیح دهیم که روی فن کار کردن کولرگازی به چه معناست و سپس دلایل بروز این مشکل و راه حل های رفع آن را بررسی کنیم. در ادامه با آی پی امداد همراه باشید.

حالت فن کولر گازی چیست و عملکرد آن چگونه است؟

همانطور که میدانید، کولرگازی از قطعات مختلفی تشکیل شده است که در میان قطعات مهم آن، فن کولر گازی نقش بسیار مهمی ایفا می کند. کاربرد فن کولرگازی مکش هوای گرم اتاق به درون یونیت داخلی و همچنین دمیدن هوای خنک تولید شده توسط کولرگازی به محیط ساختمان است.

حالت فن کولر گازی چیست و عملکرد آن چگونه است

اگر شما یک کولرگازی در منزل یا محیط کار دارید، حتما میدانید که حالت های مختلفی برای کار کردن دستگاه وجود دارد که به دلخواه میتوان یکی از آنها را انتخاب کرد. یکی از آنها حالت “Fan mode” است. کار کردن کولرگازی در حالت فن مناسب زمانی است هوای درون محیط به اندازه کافی خنک شده است و نیازی به روشن بودن کولر نیست و تنها میخواهید هوای سرد موجود در محیط به گردش در بیاید و پخش شود. زمانی که حالت فن کولرگازی فعال است، سیستم بلوور تحت کنترل قرار دارد.

مزایا و معایب کار کردن کولر گازی روی فن

استفاده از حالت تنظیم فن در کولر گازی، می‌ تواند به صرفه‌جویی در مصرف برق و کاهش هزینه ‌های انرژی کمک کند. با تنظیم فن، مصرف برق کولر گازی حدود 150 وات خواهد بود، در حالی که در حالت عادی مصرف برق آن به حدود 1000 وات می‌رسد. البته، تفاوت در میزان مصرف برق، به عوامل دیگری نیز بستگی دارد، مانند درجه خنک کنندگی یونیت. بنابراین، اگر دستگاه در حالت خنک کننده فوری باشد، تفاوت در مصرف انرژی کمتر خواهد بود.

علاوه بر مزیت‌ های استفاده از حالت تنظیم فن در کولر گازی، این روش نیز دارای مشکلاتی است. با استفاده زیاد از حالت فن، هوای گرم داخل ساختمان در حال جریان خواهد بود و این می ‌تواند باعث ایجاد گرما در مجاری خروجی هوا در کولرها شود. این مسئله باعث گرم شدن کمپرسور کولر گازی و در نهایت خرابی دستگاه شود. همچنین، استفاده مداوم از حالت فن نیاز به نگهداری و تعمیرات بیشتری دارد؛ زیرا فیلتر کولر گازی در این شرایط بیشتر فرسوده می ‌شود، نیاز به نظافت بیشتری دارد و اگر تمیز نشود، ممکن است باعث آسیب جدی به سیستم شود. لذا باید مواظبت کنیم که استفاده از حالت فن در کولر گازی را با میزان مناسبی انجام داده و نگهداری و تعمیرات سیستم را به صورت منظم انجام دهیم.

حالتی که توضیح دادیم، در مورد زمانی است که کاربر خود این حالت را انتخاب می کند، اما گاهی روی فن رفتن کولر گازی نشان از مشکل اساسی دستگاه دارد که هرچه سریع تر باید به عیب یابی و رفع مشکل آن پرداخت.

چرا کولر گازی روی فن کار میکند؟

اگر بعد از روشن کردن کولرگازی، دستگاه بلافاصله روی حالت فن می رود یا برای مدت کوتاهی کار می کند، سپس خاموش میشود و روی حالت فن کار می کند، نشانه خوبی نیست. اگر می پرسید علت رو فن رفتن کولر گازی چیست و چگونه باید این مشکل را برطرف کنیم،برای دریافت پاسخ سوالاتتان باید ادامه مطلب را دنبال کنید.

چرا کولرگازی روی فن می رود

تجمع آلودگی روی یونیت یا پنل کولرگازی

اگر روی یونیت کولر گازی یا اواپراتور آلودگی و گرد و غبار زیادی تشکیل شده باشد و به دلیل وجود رطوبت، این آلودگی و گرد و غبار لایه ای را روی اواپراتور تشکیل دهند، دستگاه برای تبادل هوا دچار مشکل میشود و در این حالت اسپلیت زیر بار می ماند و روی حالت فن می رود.

  • یکی از اولین اقداماتی که برای رفع این مشکل وجود دارد و بیشتر جنبه پیشگیری دارد، این است که باید به صورت مرتب و دوره ای اواپراتور و پنل ها را تمیز کنید.
  • راهکار رفع این مشکل نیز این است باید درب پنل را باز کنید و فیلتر آن را خارج کرده و با دقت اقدام به شستشوی کولر گازی کنید. سپس دوباره آن را در محل خود نصب کنید.

یخ زدگی کندانسور

کندانسور را یکی از اصلی ترین قطعات کولرگازی می دانند که در روند خنک سازی آن نقش مهمی ایفا می کند. اما گاهی به دلایلی از جمله نشتی مبرد، خرابی ترموستات، آلودگی فیلترها، سرد شدن ناگهانی هوا و … ممکن است کندانسور آسیب ببیند و نتواند کار خود را به خوبی انجام دهد و یخ بزند.

  • تنها راه حل این مشکل سرویس کردن های مرتب است که از یخ زدگی کندانسور جلوگیری می کند.

یخ زدگی کندانسور

مسدود شدن سیستم کولرگازی

دستگاه کولر گازی دارای لوله‌هایی هست که برای تخلیه رطوبت جذب شده در محیط، آب را به خارج از دستگاه منتقل می ‌کنند. اگر این مسیر با انسداد روبرو شود، آبی که باید به بیرون دفع شود، به داخل دستگاه باز می‌ گردد و در نتیجه عملکرد دستگاه اختلال پیدا می ‌کند و در برخی موارد ممکن است باعث خاموشی دستگاه شود.

  • در صورت بروز این مشکل، تمام مسیر تخلیه آب در دستگاه برای پیدا کردن منبع انسدادی باید بررسی شود.
  • در نهایت هرگونه مانع رفع شود تا دستگاه بتواند مجددا به طور صحیح کار کند.

خرابی کمپرسور

کمپرسور یکی از قطعات اصلی و حیاتی در کولرهای گازی محسوب می ‌شود. اگر این قطعه با هرگونه مشکل روبرو شود، می ‌تواند باعث کاهش کارایی دستگاه و در نهایت خاموشی آن شود. در صورت خاموش شدن کمپرسور، کولرگازی روی حالت فن می رود و هوای محیط را به گردش در می آورد. به دلیل اهمیت این قطعه، نگهداری و تعمیر آن بسیار حائز اهمیت است.

  • برای جلوگیری از بروز مشکلات باید به طور منظم کولر گازی را تعمیر و نگهداری کرد تا به بروز خطرات جدی مانند خرابی کمپرسور جلوگیری شود.
  • در صورت بروز هرگونه مشکل در کارکرد کمپرسور، برای تعمیر یا تعویض آن باید از تکنسین متخصص کمک بگیرید.

خرابی کمپرسور کولر گازی

بروز مشکل در سیستم برق دستگاه

در صورتی که تنظیم سیستم برق دستگاه شما انجام نشده باشد، دستگاه کولر گازی نمی‌تواند به درستی روشن شود و به کار خود ادامه دهد. این امر باعث می‌شود که کولر گازی روی فن کار کند. اما خازن استارتر با برق کم روشن می‌شود و با مشکل کمبود برق مواجه می‌شود. در نتیجه، دستگاه به طور خودکار خاموش شده و فن آن به حالت استاندارد بازمی‌گردد.

  • با توجه به اینکه تعمیر کمپرسور کاری تخصصی است و نیاز به تجربه و مهارت کافی دارد، بهتر است از خدمات تعمیرکاران متخصص آی پی امداد در زمینه کولر گازی استفاده کنید.
  • همچنین باید سیستم برق ‌رسانی و کابل‌های دستگاه را بررسی کرده و در صورت لزوم، سیم ‌کشی کولر را تعویض کنید.

مسدود شدن اواپراتور یا گرفتگی سیکل تبرید

سیکل تبرید کولرگازی بر اساس تبخیر و میعان گاز مبرد است. اگر در مسیر عبور این گاز از لوله های مویین یا اواپراتور به مانعی برخورد کند و این لوله ها گرفته باشند، سیکل تبرید به درستی انجام نمیشود.

  • البته شما به تنهایی نمی توانید تشخیص دهید که لوله های مویین دچار گرفتگی شده اند یا خیر.
  • برای تشخیص این مشکل باید دما و فشار در هر نقطه از آن را بررسی کرد.

مسدود شدن اواپراتور یا گرفتگی سیکل تبرید

آنچه در مورد علت روی فن رفتن اسپیلت آموختیم

همراهان گرامی آی پی امداد، از اینکه تا پایان مطلب با ما همراه بودید، برای ما بسیار جای خوشحالی دارد. همانطور که در ابتدا نیز گفته شد، ما در تلاش هستیم تا بتوانیم بهترین مقالات تخصصی را برای شما آماده کنیم. در این مطلب آموختیم که در همه کولرگازی ها حالتی به نام حالت فن وجود دارد. این حالت باد سرد تولید نمی کند و تنها میتواند مانند پنکه عمل کند و هوای موجود در محیط را به گردش در بیاورد. این حالت به صورت دستی نیز قابل تنظیم است و کاربر میتواند آن را انتخاب کند. اما گاهی رفتن روی حالت فن اسپلیت بلافاصله بعد از روشن کردن دستگاه نشانه وجود مشکلی است که باید آن را عیب یابی و برطرف کرد. علت روی فن رفتن کولر اسپلیت به این دلایل است:

  • خرابی کمپرسور
  • کثیفی بیش از حد اواپراتور و پنل کولرگازی
  • خرابی خازن کمپرسور
  • مسدود شدن اواپراتور یا گرفتگی سیکل تبرید
  • یخ زدگی کندانسور
  • وجود مشکل در سیستم برق دستگاه
  • مسدود شدن سیستم کولر گازی

تکنسین ‌های مجموعه آی پی امداد همه تلاش خود را برای راهنمایی و مشاوره به تیم نویسندگان و عزیزان همراهی که سوالاتشان را در سایت آی پی امداد مطرح می ‌کنند، به کار میگیرند. بنابراین شما همراهان همیشگی آی پی امداد می ‌توانید هر سوالی که در زمینه تعمیر لوازم برقی خانگی دارید را در بخش دیدگاه هر مطلب یا بخش پرسش و پاسخ سایت مطرح کنید. تکنسین‌های حرفه ‌ای آی پی امداد به شما پاسخ داده و در صورت نیاز، برای تعمیر دستگاه شما در محل اقدام خواهند کرد.

9 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
  • آذر 04 آبان 1402

    سلام ممنون از مقاله ی مفیدتون. با توجه به فرمایشتون باید بگم کولر سه چهارماهی هست خریداری شده الان مدتیه کار میکنه و یهو خودبخود موتور خاموش میشه و حالت فن فعال میشه چند دیقه کوتاه بعد دوباره کار میکنه. علت از چیه دقیقا. البته همسرم تعمیر کار کولر اتومبیل هست و میگه طبیعیه ولی قبلا اینجوری نبود آخه

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 04 آبان 1402

      درود، اگر روی حالت اتومات auto یا درجه های پایین باشد، موتور کولر روشن و خاموش می شود. اگر روی درجه های بالا باشد، کمتر اتومات می کند. لازم به ذکر است که دستگاه شما سالم بوده و اتومات کردن برای عملکرد صحیح موتور کولر ضروری است.

      پاسخ دادن
  • محمد 31 شهریور 1402

    سلام وقت بخیر کولر اسپلیت مغازه بعد از یکی دو ساعت کار فیوز میزنه بیرون. خازن عوض کردم بازم اینجوریه. موتور تمیزه و پنل ها هم تمیزه. از خود فیوز هم میشه این مشکل از بندر عباس

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 31 شهریور 1402

      درود، قدرت پایه فیوز را مقداری افزایش دهید.

      پاسخ دادن
  • میلاد 20 مرداد 1402

    سلام کولر گازی رو موتور کار میکنه ولی قبل از این که اتاقو خنک کنه خاموش میشه دوباره بعد حد اقل ده دقیقه روشن میشه دوباره میره رو فن باد گرم علتش چیه

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 20 مرداد 1402

      درود، کولر را روی درجه 18 قرار دهید. اگر مجددا این مشکل رخ می دهد، کندانسور و اواپراتور را به صورت کامل شستشو داده و تمیز کرده و در نهایت اگر مشکل رفع نشد، یک خازن مکمل هارد استارتر به دستگاه اضافه کنید.

      پاسخ دادن
  • مهدی ربانی 15 تیر 1402

    سلام کولر گازی یهو از روی کولر افتاد روی فن و دیگه روی موتور نمیره. میتونید کمک کنید بگید مشکل از چیه؟

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 15 تیر 1402

      درود، خازن و برد کولرگازی را چک کنید.

      پاسخ دادن
    • سید 16 فروردین 1403

      منم همین مشکل را دارم بعد 15دقیه کار میره رو فن وه دیگه موتور کار نمیکنه خازنم عوض کردم مشکل حل نشده

      پاسخ دادن
اینستاگرام آی پی امداد