logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

تست خازن یخچال، لباسشویی، کولرگازی

تست خازن یخچال، لباسشویی، کولرگازی
تست خازن یخچال، لباسشویی، کولرگازی
زمان مطالعه: 7 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله تست خازن یخچال، لباسشویی، کولرگازی به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

تست خازن یخچال، لباسشویی، کولرگازی یکی از کارهایی است که در جهت بررسی سلامت یا خرابی خازن صورت می گیرد. امروزه در بسیاری از لوازم خانگی نظیر یخچال، کولرگازی و ماشین لباسشویی از قطعه ای به نام خازن استفاده می شود که در صورت خرابی ممکن است عملکرد این دستگاه ها با مشکل مواجه گردد. در صورتی که موتور کولر گازی و یخچال شما به درستی کار نمی کند و یا لباسشویی شما قادر به چرخش صحیح نمی باشد، بهتر است هرچه سریع تر اقدام به تست سلامت خازن لباسشویی، یخچال و کولرگازی خود نمایید. در این مقاله از آی پی امداد روش های انجام این کار را به صورت کامل برای شما شرح داده ایم.

کاربران گرامی؛ چنانچه به دنبال نحوه تست خازن دستگاه خود هستید، به شما توصیه می کنیم تا در این مقاله با همراهی مرکز تعمیرات لوازم خانگی آی پی امداد به عیب یابی و نحوه رفع این مشکل در منزل بپردازید.

نکات مهم بررسی خازن یخچال، لباسشویی، کولرگازی

در انواع لوازم خانگی نظیر لباسشویی، یخچال و کولرگازی خازن هایی تعبیه شده اند که می توانند در کارکرد صحیح دستگاه بسیار تاثیرگذار باشند. در برخی مواقع ممکن است ایراداتی در کارکرد این لوازم ایجاد شود و شما به دنبال این مسئله باشید که آیا ایراد از خازن است یا خیر و یا اینکه خراب شدن خازن چه نشانه هایی دارد. از این رو در ابتدا قصد داریم به کمک یک جدول به شما مهمترین نکاتی که پیش از تست خازن لباسشویی، یخچال و کولرگازی باید بدانید را بیان نماییم.

سوال پاسخ
علت خرابی خازن لباسشویی، یخچال، کولرگازی
  1. نوسانات برق
  2. کاهش عمر خازن
  3. ایراد در سیم پیچی موتور دستگاه
علائم خرابی خازن یخچال، لباسشویی، اسپیلت
  • کار نکردن موتور دستگاه
  • باد کردن و سوختگی ظاهری خازن
روش های تست خازن کولر گازی، یخچال، لباسشویی
  • بررسی تغییر شکل خازن
  • با استفاده از مولتی متر
  • به کمک اهم متر

خازن چیست و چه کاربردی دارد؟

خازن ماشین لباسشویی یخچال کولرگازی

در ابتدا پیش از بررسی و تست خازن یخچال، لباسشویی، کولرگازی بهتر است با این قطعه و کاربرد آن در لوازم خانگی خود آشنا شوید. خازن ها از جمله قطعاتی هستند که می توانند بار الکتریکی حاصل از راه اندازی موتور ذخیره نموده و آن را نگهداری نمایند. خازن به صورت دو صفحه موازی و فلزی است که در بین آنها یک عایق تعبیه شده است. این قطعه در سیستم های برودتی وظیفه دارد تا عملکرد صحیح دستگاه را حفظ کرده و بار الکتریکی را ذخیره و آزاد نماید. در صورتی که خازن به درستی کار نکند، موجب بروز مشکلات زیادی می شود و نیاز به بررسی و رسیدگی دقیق دارد.

چرا خازن لباسشویی، یخچال، اسپیلت خراب می شود؟

به طور کلی عوامل مختلفی می توانند در خراب شدن خازن لباسشویی، یخچال، کولرگازی تاثیرگذار باشند که برخی از آنها قابل پیشگیری نبوده و نمی توان از بروز آن جلوگیری نمود. اما با دانستن علت خرابی خازن یا تست این قطعه می توان متوجه خرابی خازن شد. در ادامه به بررسی دلایل رایج بروز خرابی در این قطعه می پردازیم:

  1. یکی از عوامل تاثیرگذار که می توان موجب کاهش توان خازن و خرابی آن شود، وجود نوسانات در جریان برق ورودی دستگاه است. این مسئله موجب بالا رفتن ولتاژ خازن شده و در نهایت برای این قطعه مشکل ساز خواهد شد.
  2. در صورتی که سیم پیچی موتور دستگاه شما دچار ایراداتی شود، جریانات برق حاصل از این خرابی موجب از کار افتادن خازن می شود.
  3. به طور کلی خازن ها از جمله قطعاتی هستند که دارای طول عمر مشخصی می باشد. از این رو چنانچه عمر آنها کاهش پیدا کند، از کار خواهند افتاد.

علائم خرابی خازن یخچال، لباسشویی، کولرگازی

اطلاع پیدا کردن از علائم خرابی خازن لباسشویی، یخچال و کولرگازی بسیار کاربردی بوده و با رفع سریع مشکل آن می توان از خرابی سایر قطعات دستگاه جلوگیری نمود. اما ممکن است برای شما این پرسش ایجاد شود که از کجا بفهمیم خازن خراب شده است؟ در پاسخ به این پرسش می توانیم بگوییم که یکی از نشانه های رایج خراب شدن خازن مربوط به ایجاد عدم کارکرد موتور دستگاه است که با مشاهده این علائم می توانید به خرابی خازن پی ببرید. همچنین اگر پس از مشاهده خازن علائمی مانند بادکردگی یا سوختگی روی این قطعه مشاهده کرده اید، می تواند نشان دهنده این مسئله باشد که خازن خراب شده و نیاز به عیب یابی و رفع عیب دارد.

راهنمای تست خازن یخچال، لباسشویی، کولرگازی

به طور کلی روش های مختلفی برای تست خازن یخچال، لباسشویی، کولرگازی وجود دارد که به کمک این روش ها می توانید اقدامات لازم را جهت بررسی و تست سلامت خازن دستگاه خود انجام دهید. در ادامه هریک از این روش ها را به طور کامل برای شما شرح داده ایم.

تخلیه خازن اولین گام تست خازن یخچال، لباسشویی، کولرگازی

تخلیه خازن یخچال، ماشین لباسشویی، کولر گازی

پیش از اینکه اقدام به تست سلامت خازن دستگاه خود نمایید، ابتدا لازم است بار الکتریکی که خازن درون خود ذخیره کرده است را تخلیه نمایید. ابتدا مطمئن شوید که دستگاه را خاموش کرده و پریز آن را از برق جدا نموده اید. سپس باید از ابزاری نظیر پیچ گوشتی و دستکش عایق برای بررسی خازن استفاده نمایید. استفاده از دستکش و نگه داشتن بخش عایق پیچ گوشتی موجب می شود تا برق از آن عبور نکند و موجب بروز برق گرفتگی یا شوک الکتریکی نشود.

  • باید محور پیچ گوشتی را بر روی ترمینال مثبت آن قرار دهید.
  • برای اینکه بتوانید پایه مثبت را لمس نمایید، باید بخش میانی پیچ گوشتی را پایین آورید و آن را شیب دهید.
  • برای یک لحظه کوتاه نوک پیچ گوشتی را به پایه منفی اتصال دهید.
  • زمانی که اتصالات را برقرار می نمایید، می توانید یک پاپ کوچک و جرقه بر را بر روی نوک پیچ گوشتی مشاهده نمایید.
  • این عملیات نشان دهنده این است که برق خازن تخلیه شده است.
  • دقت داشته باشید که در برخی از کولرگازی ها که خازن از سه پایه برخوردار است، باید بخش میانی پیچ گوشتی را روی پایه com قرار داده و سپس دو پایه دیگر را به صورت جداگانه تخلیه نمایید.

نحوه تست خازن یخچال، لباسشویی، کولرگازی با بررسی تغییر شکل خازن

بررسی تغییر شکل خازن

اولین کاری که جهت تست خازن یخچال، لباسشویی، کولرگازی باید انجام دهید، بررسی هرگونه تغییر شکل نظیر نشت روغن از خازن یا باد کردن این قطعه می باشد. در صورتی که خازن از نظر ظاهری کاملا سالم است، باید با استفاده از مولتی متر اقدام به مقاومت الکتریکی خازن نمایید. دقت داشته باشید که در صورت باد کردگی خازن باید آن را با یک قطعه نو جایگزین کنید.

طریقه تست خازن لباسشویی، یخچال، کولر گازی با اتصال به مولتی متر

تست خازن ماشین لباسشویی یخچال کولر با مولتی متر

به طور کلی میزان ظرفیت قطعه خازن را برحسب فاراد اندازه گیری می کنند. شما می توانید با استفاده از مولتی مترهایی که از نوع خازن سنج می باشد و یا LCR متر اقدام به تست خازن نمایید.

  • پروب سایه را بر روی – و پروب قرمز رنگ را بر روی بخش + قرار دهید.
  • با انجام این کار می توانید تغییر اعداد را بروی صفحه نمایش مولتی متر مشاهده نمایید.
  • برای اینکه اعداد ثابت شوند، باید پروب ها را در محل مورد نظر نگه دارید.
  • پس از اینکه چند ثانیه از اتصال پایانه ها گذشت، در صورتی که خازن سالم باشد، اعداد نوسان خواهند کرد.
  • باید عددی که پنج ثانیه پیش از قطع شدن پروجکشن ها نشان می دهد تا در نظر داشته باشید.
  • این مقدار عددی باید در محدوده مورد نظر باشد.
  • در صورتی که خازن ظرفیت ” ۵٪ ± ۷۰ ” داشته باشد، عدد روی مولتی متر باید بین ۶۷.۵ الی ۷۲.۵ F باشد.
  • در صورت تست خازن توسط بیزر مولتی متر، اگر بیزر صدای بوق بدهد، خازن خراب بوده و در غیراینصورت سالم است.

روش تست خازن یخچال، لباسشویی، کولرگازی با اهم متر

تست خازن یخچال، لباسشویی، کولرگازی با اهم متر

یکی دیگر از روش هایی که می توان به کمک آن سالم یا خراب بودن خازن را بررسی نمود، استفاده از دستگاه اهم متر است. در این روش باید دو سر سیم اهم متر خود را به خازن متصب نموده و حرکات عقربه را مورد بررسی قرار دهید. در صورتی که عقربه اهم متر تا بخش انتهای رفته و سپس با سرعت تا بخش وسط برگردد و حرکت آن آرام شود، نشان دهنده سالم بودن خازن است. چنانچه نوع حرکات عقربه به این شکل نباشد، خازن سوخته است و لازم است تعویض گردد.

خلاصه تست خازن یخچال، لباسشویی، کولرگازی با تعمیرکار آی پی امداد

در این مقاله توانستید با روش های تست خازن یخچال، لباسشویی، کولرگازی آشنا شوید. در این مقاله بیان کردیم که خازن کولرگازی چه وظیفه ای داشته و به علت های مختلفی نظیر وارد شدن فشار و گرمای زیاد، کاهش طول عمر و ایراد در سیم پیچی موتور ممکن است دچار خرابی شود. همچنین بیان کردیم که با بررسی شکل ظاهری خازن و یا به کمک دستگاه هایی نظیر مولتی متر و اهم متر می توانید به راحتی سالم بودن خازن دستگاه خود را تست نمایید. در صورتی که پس از بررسی خازن دستگاه خود متوجه خرابی آن شده اید و یا قادر به تست صحیح خازن دستگاه خود نیستید، می توانید از تکنسین های متخصص آی پی امداد کمک بگیرید. تعمیرکاران مجرب و ماهر این مجموعه در کوتاه ترین زمان به بررسی و عیب یابی خازن لباسشویی، یخچال و کولرگازی شما پرداخته و ایرادات آن را برطرف خواهند کرد.

3.6/5 - (7 امتیاز)

در بحث و گفتگوی این مقاله شرکت کنید!

6 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
  • مسعود 07 مرداد 1402

    سلام.خشک کن لباسشویی کار نمی کنه.ولی تمام مراحل شستن انجام میشه.فقط خشک کن کار نمی کنه.ولی اگه با دست یه چرخشی به استیل بدم.خشک کن هم کار می افته

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 08 مرداد 1402

      درود، هیدروستات، برد الکترونیکی، پمپ تخلیه، فیلتر تخلیه کف دستگاه را چک کنید.

      پاسخ دادن
  • محمدی 21 آذر 1401

    سلام. لباسشویی من در زمان پر بودن از لباس و آب، هنگام استارت به جهت چپ نمیچرخد و فقط یک تکان کوچک میخورد ولی به جهت راست میچرخدخوب عمل میکند. خازن از نظر ظاهری سالم بنظر می اید. آیا مشکل با تعویض خازن مرتفع میشود؟

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 21 آذر 1401

      سلام، اگر با تعویض خازن مشکل برطرف نشد ایراد میتونه از تایمر دستگاه هم باشد ولی اول خازن رو تعویض کنید

      پاسخ دادن
  • محمد سعیدی 25 شهریور 1401

    با سلام احتراما لباسشویی پاک شوما که چند دفعه بیشتر کار نکرده ومال بیست سال پیش هست از انباری اوردم منزل مدتی استفاده کردم ولی یک روز بعد از مدتی کار شروع کرد به تخلیه کفها ودر حال حاضر اصلا چراغش روشن نمی شود وبرق جریان ندارد ممکن هست از خازنش باشد

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 26 شهریور 1401

      سلام، خازن موتور تعویض شود

      پاسخ دادن
اینستاگرام آی پی امداد