logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت نچرخیدن همزن برقی

علت نچرخیدن همزن برقی
زمان مطالعه: 5 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت نچرخیدن همزن برقی به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

همزن برقی یکی از لوازم آشپزخانه است که می تواند با گذشت زمان و استفاده مکرر با مشکلات مختلفی برخورد کند. یکی از مشکلات رایج این دستگاه، عدم چرخش دستگاه می باشد که باید سریعا عیب یابی و رفع گردد. در همین راستا، در این مقاله از مرکز تخصصی تعمیرات آی پی امداد، علاوه بر پرداختن به علت نچرخیدن همزن برقی، به نحوه رفع و همچنین نحوه جلوگیری از بروز مشکل عدم چرخش همزن برقی اشاره خواهیم کرد.

چرا همزن برقی نمی چرخد؟

نچرخیدن همزن برقی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در ادامه به تمامی این موارد اشاره خواهیم کرد.

چرا همزن برقی نمی چرخد؟

1. ایراد در منبع تغذیه

منبع تغذیه یکی از قطعات مهم در همزن برقی بوده و وظیفه آن تامین انرژی به موتور همزن است. اگر منبع تغذیه خراب شود، موتور همزن روشن نمی شود و همزن نمی چرخد. برخی از دلایل رایج خرابی منبع تغذیه عبارتند از:

  1. سوختن فیوز
  2. قطع شدن سیم
  3. خرابی ترانسفورماتور
  4. خرابی سوئیچ

اگر همزن برقی شما نمی چرخد، اولین کاری که باید انجام دهید، این است که منبع تغذیه را بررسی کنید. مطمئن شوید که سیم به درستی وصل شده است و فیوز سالم است. اگر منبع تغذیه خراب است، باید آن را تعویض کنید. همچنین می توانید سعی کنید همزن را با یک منبع تغذیه دیگر آزمایش کنید.

2. خراب شدن کلید پاور

وظیفه کلید پاور قطع و وصل کردن جریان برق به موتور همزن است. اگر کلید پاور خراب شود، موتور همزن روشن نمی شود و همزن کار نمی کند. برخی از دلایل رایج خرابی کلید پاور عبارتند از:

  • شکستن کلید
  • سوختن فیوز داخلی
  • خرابی سیم

اگر همزن برقی شما کار نمی کند، باید کلید پاور را بررسی کنید. مطمئن شوید که کلید به درستی کار می کند. اگر کلید خراب است، باید آن را تعویض کنید. اگر همزن با منبع تغذیه دیگر کار می کند، به این معنی است که کلید پاور اصلی خراب است.

3. مشکلات موتور

موتور همزن برقی یکی از قطعات مهم آن است که وظیفه چرخش پره ها را بر عهده دارد. اگر موتور همزن خراب شود، دستگاه نمی چرخد. برخی از دلایل رایج خرابی موتور همزن عبارتند از:

  1. سوختن سیم پیچ موتور
  2. خرابی بلبرینگ ها
  3. قفل شدن یاتاقان ها
  4. خرابی خازن موتور

مشکلات موتور

اگر همزن برقی شما نمی چرخد، موتور را بررسی کنید. مطمئن شوید که سیم پیچ موتور سالم است و بلبرینگ ها و یاتاقان ها قفل نشده اند. اگر موتور خراب است، باید آن را تعمیر کنید. همچنین می توانید سعی کنید همزن را با یک موتور دیگر بررسی کنید. اگر همزن با موتور دیگر کار می کند، به این معنی است که موتور اصلی خراب است.

4. انسداد مکانیکی

انسداد مکانیکی می تواند همزن برقی را به دلایل مختلف متوقف کند. یک دلیل رایج این است که مواد غذایی در داخل همزن گیر کرده و از چرخش پره ها جلوگیری می کند. این مورد می تواند با مواد غذایی چسبناک مانند خمیر یا کیک اتفاق بیفتد. دلیل دیگر انسداد مکانیکی این است که پره ها یا بدنه همزن آسیب دیده باشد.

این مسئله ناشی از استفاده بیش از حد یا سقوط همزن است. اگر همزن برقی شما گیر کرده است، اولین کاری که باید انجام دهید، این است که آن را بررسی کنید تا ببینید آیا چیزی در داخل آن گیر کرده است یا خیر. اگر چیزی گیر کرده است، باید آن را با دقت خارج کنید. در صورتی که چیزی گیر نکرده است، باید همزن را به یک تعمیرگاه مجاز ببرید تا بررسی شود که می توانید از طریق اطلاعات تماس، با مرکز آی پی امداد تماس حاصل فرمایید.

در ادامه به چند نکته برای جلوگیری از انسداد مکانیکی همزن برقی اشاره خواهیم کرد:

  1. همزن را در برابر افتادن و ضربه محافظت کنید.
  2. از همزن برای مخلوط کردن مواد غذایی چسبناک استفاده نکنید.
  3. قبل از استفاده از همزن، مطمئن شوید که پره ها و بدنه آن سالم هستند.
  4. پس از استفاده از همزن، آن را به درستی تمیز کنید.

5. فرسودگی قطعات سایش

قطعات سایش، قطعاتی از همزن برقی هستند که به صورت مکرر با یکدیگر در تماس می باشد و باعث چرخش پره ها می شوند. این قطعات معمولاً از فلزاتی مانند فولاد ضد زنگ یا برنج ساخته می شوند و با گذشت زمان می توانند فرسوده شوند. هنگامی که این قطعات فرسوده می شوند، دیگر نمی توانند به درستی با یکدیگر در تماس باشند و این مسئله می تواند باعث نچرخیدن همزن شود. برخی از دلایل رایج سایش قطعات همزن برقی عبارتند از:

  • استفاده بیش از حد از همزن
  • استفاده از همزن برای مخلوط کردن مواد غذایی سخت
  • نگهداری نامناسب از همزن

6. گرمای بیش از حد دستگاه

همزن برقی یک وسیله برقی است که برای مخلوط کردن مواد غذایی استفاده می شود. این وسیله دارای یک موتور الکتریکی است که پره ها را می چرخاند. موتور الکتریکی همزن برقی می تواند در اثر استفاده بیش از حد گرم شود. گرمای بیش از حد می تواند باعث خرابی موتور و در نتیجه نچرخیدن همزن برقی شود. برخی از دلایل رایج گرم شدن بیش از حد موتور همزن برقی عبارتند از:

  1. استفاده بیش از حد از همزن
  2. مخلوط کردن مواد غذایی سنگین
  3. استفاده از همزن در محیط گرم
  4. خرابی قطعات همزن

7. عیوب الکترونیکی

برد الکترونیکی می تواند در اثر عوامل مختلفی مانند نوسانات برق، استفاده بیش از حد یا ضربه و افتادن خراب شود. خرابی برد الکترونیکی می تواند باعث نچرخیدن همزن برقی شود. برخی از دلایل رایج خرابی برد الکترونیکی همزن برقی عبارتند از:

  1. نوسانات برق
  2. استفاده بیش از حد
  3. ضربه و افتادن
  4. خرابی قطعات همزن

چگونه مشکل نچرخیدن همزن برقی را برطرف کنیم؟

پس از مطالعه مشکلاتی که ممکن است برای دستگاه شما رخ داده باشند، در این بخش می توانید با استفاده از توضیحات ذکر شده، دستگاه خود را تعمیر کنید.

استفاده از منبع تغذیه دیگر

استفاده از یک منبع تغذیه دیگر برای تعمیر مشکل نچرخیدن همزن برقی می تواند مفید باشد، اما همیشه موثر نیست. اگر همزن برقی شما با منبع تغذیه اصلی کار نمی کند، ممکن است با یک منبع تغذیه دیگر نیز کار نکند. چنانچه تصمیم دارید از یک منبع تغذیه دیگر استفاده کنید، باید با ولتاژ و جریان همزن برقی شما مطابقت داشته باشد. اگر منبع تغذیه ولتاژ یا جریان نامناسبی داشته باشد، می تواند باعث آسیب به همزن برقی شود. همچنین باید مطمئن شوید که منبع تغذیه سالم است. اگر منبع تغذیه خراب باشد، می تواند باعث نچرخیدن همزن برقی شود.

بررسی و تعمیر کلید روشن و خاموش

اگر کلید روشن و خاموش خراب است، می توانید خودتان آن را تعویض کنید. کلیدهای روشن و خاموش همزن برقی قطعات نسبتا ارزانی هستند و تعویض آنها چند دقیقه طول نمی کشد. برای انجام این کار مراحل زیر را انجام دهید:

  1. پیچ ها را باز کنید.
  2. کلید روشن و خاموش را پیدا کنید.
  3. اگر سوئیچ کثیف است، آن را به آرامی با هوای فشرده یا یک پارچه نرم و خشک تمیز کنید.
  4. اطمینان حاصل کنید که همه کابل ها و اتصالات به درستی به سوئیچ وصل شده اند.
  5. در صورت نیاز به تعویض، اتصالات را از سوییچ قبلی خارج و به سوییچ خریداری شده جدید وصل کنید.
  6. پیچ ها را ببندید.

اگر نمی توانید کلید روشن و خاموش را خودتان تعویض کنید، می توانید آن را به یک تعمیرگاه مجاز بسپارید. تعمیرکار متخصص می تواند کلید روشن و خاموش را در عرض چند دقیقه تعویض کند. در صورتی که توانایی تعویض یا تعمیر آن را ندارید، می توانید از خدمات تعمیرات آی پی امداد استفاده کنید.

تعمیر یا تعویض موتور

همانطور که اطلاع دارید، تعمیر یا تعویض موتور با توجه به مشکل های به وجود آمده برای این قطعه بسیار مهم و تخصصی است. پس در صورتی که تخصصی ندارید، در این رابطه، پیشنهاد می شود شخصا دست به تعمیر یا تعویض نزنید و می توانید از تکنسین های متخصص و مجرب آی پی امداد جهت رفع مشکل دستگاه خود کمک بگیرید.

رفع گرفتگی های مکانیکی

در ادامه به چند روش برای رفع گرفتگی مکانیکی همزن برقی اشاره شده است:

  1. همزن را از برق بکشید و اجازه دهید چند دقیقه خنک شود.
  2. همزن را بررسی کنید تا ببینید آیا چیزی در داخل آن گیر کرده است یا خیر.
  3. اگر چیزی گیر کرده است، باید آن را با دقت خارج کنید.
  4. همزن را دوباره به برق بزنید و ببینید آیا این بار کار می‌کند یا خیر.
  5. اگر همزن هنوز کار نمی ‌کند، باید آن را عیب یابی و تعمیر کنید.

از ایجاد گرمای بیش از حد جلوگیری کنید

در ادامه به چند نکته برای جلوگیری از ایجاد گرمای بیش از حد در همزن برقی اشاره خواهیم کرد:

  1. از همزن برقی برای مخلوط کردن مواد غذایی بیش از حد سنگین استفاده نکنید.
  2. از همزن برقی بیش از حد استفاده نکنید.
  3. همزن برقی را در مکانی خنک استفاده کنید.
  4. همزن برقی را به طور منظم تمیز کنید.
  5. اگر همزن برقی بیش از حد داغ شد، آن را خاموش کرده و اجازه دهید خنک شود.

روش های جلوگیری از بروز مشکل عدم چرخش همزن برقی

همزن برقی یکی از لوازم آشپزخانه‌ ضروری است که می ‌توان از آن برای مخلوط کردن انواع مواد غذایی استفاده کرد. با این حال، گاهی اوقات ممکن است همزن برقی کار نکند و نچرخد. در ادامه به چند روش برای جلوگیری از بروز مشکل عدم چرخش همزن برقی ذکر شده است:

  1. از همزن برقی به درستی استفاده کنید.
  2. دستگاه را در مکانی خشک و خنک نگهداری کنید.
  3. همزن برقی را به طور منظم تمیز کنید.
  4. از پره‌ های مناسب برای مخلوط کردن مواد غذایی استفاده کنید.
  5. از مواد غذایی چسبناک برای مخلوط کردن با همزن برقی استفاده نکنید.
  6. اگر همزن برقی بیش از حد گرم شد، آن را خاموش کرده و اجازه دهید خنک شود.
0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
اینستاگرام آی پی امداد