logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت زیاد شدن شعله اجاق گاز

علت زیاد شدن شعله اجاق گاز
زمان مطالعه: 5 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت زیاد شدن شعله اجاق گاز به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

همه ی ما در منزل خود و یا محل کارمان یک اجاق گاز داریم که بر روی آن غذای خود را پخته و یا گرم می کنیم و شاید برای شما هم سوال شده باشد که علت زیاد شدن شعله اجاق گاز چیست؟ و یا شعله اجاق گاز در حالت عادی چگونه است؟ در ادامه همراه آی پی امداد باشید تا به دلیل زیاد شدن شعله گاز چیست؟ و نحوه تنظیم شعله اجاق گاز بپردازیم تا بتوانید شعله اجاق گاز خود را تنظیم کنید.

خلاصه ای از علل زیاد شدن شعله اجاق گاز

کاربران گرامی سایت تعمیرات لوازم خانگی آی‌ پی امداد، برای اینکه وقت کمتری از شما بگیریم، در این قسمت خلاصه ای از علل زیاد شدن شعله اجاق گاز را مطرح کرده ایم.

حالت عادی شعله اجاق گاز چگونه است؟
  • رنگ شعله آبی است.
  • میزان گاز ورودی اندازه است.
  • صدایی از اجاق گاز شنیده نمی شود.
علت زیاد شدن شعله اجاق گاز چیست؟
  • عدم تنظیم شعله اجاق گاز
  • گشاد شدن منافذ نازل
  • از کار افتادن سنسور دما
  • خرابی ترموستات شعله اجاق گاز
  • مشکل در دریچه های هوای اجاق گاز
طریقه تنظیم شعله اجاق گاز
  • اگر شعله عادی نیست از تمیز بودن آن مطمئن شوید.
  • سوراخ های مسدود شده مشعل را با سوزن یا سیم تمیز کنید.

شعله اجاق گاز در حالت عادی چگونه است؟

یک شعله اجاق گاز عادی آبی بوده و میزان گاز ورودی نه کم است و نه زیاد و به اندازه گاز به مشعل می رسد. اگر رنگ شعله نارنجی شود، قطعا مشکلی وجود دارد و باید مشکل رفع شود. یک شعله خوب و مناسب شعله ای است که به رنگ آبی باشد و به راحتی بسوزد و مشکلی بر سر راهش نباشد و اگر رنگ شعله عوض شود و یا شدت گاز ورودی زیاد باشد و صدایی شنیده شود از اجاق گاز، نشان از وجود یک مشکل است که باید رفع شود.

شعله اجاق گاز در حالت عادی چگونه است؟

5 دلیل زیاد شدن شعله اجاق گاز چیست؟

برای رفع عیوب شعله اجاق گاز باید گزینه های مختلف بررسی شود. این مشکل می تواند ناشی از یک نقص جزئی در اجاق گاز یا ایرادات عمده باشد. در ادامه به بررسی برخی از این موضوعات می پردازیم:

  1. عدم تنظیم شعله اجاق گاز
  2. گشاد شدن منافذ نازل از دلایل زیاد شدن شعله اجاق گاز
  3. از کار افتادن سنسور دما
  4. خرابی ترموستات شعله اجاق گاز
  5. مشکل در دریچه های هوای اجاق گاز

عدم تنظیم شعله اجاق گاز

تنظیم شعله اجاق گاز یکی از مواردی است که باید حتما بررسی شود. لازم به ذکر است که دما و فشار بر میزان جریان گاز تأثیر می گذارد. بنابراین فشار گاز ممکن است در برخی مواقع تغییر کند و این تأثیر را می توان در شعله اجاق گاز دید که در این حالت وقتی مقدار گاز عبوری زیاد می شود، شعله اجاق گاز زیاد می شود. بهترین راه برای حل این مشکل این است که از یک تکنسین مجرب یا شرکت گاز محلی خود بخواهید تا میزان جریان گاز را از کنتور گاز شما بررسی کند.

عدم تنظیم شعله اجاق گاز

گشاد شدن منافذ نازل از دلایل زیاد شدن شعله اجاق گاز

گرفتگی یا باز بودن دهانه نازل شعله اجاق گاز یکی از رایج ترین مشکلات است.

  • نازل اجاق گاز قطعه ای از برنج است که در مرکز شعله قرار دارد و نازل به لوله ها متصل می شود که از شیر اصلی گاز تا حجم های اجاق گاز امتداد دارند.
  • وظیفه اصلی نازل هدایت و کنترل حجم گازی است که از کنار شیر اصلی به ولوم ها جریان می یابد.
  • در واقع نازل به عنوان یک شیر اطمینان عمل می کند و حجم استاندارد و متناسبی از گاز را آزاد می کند.
  • حال اگر سوراخ مسدود شود، گاز عبوری کاهش می یابد و در نتیجه شعله اجاق گاز کم می شود و می توان آن را خاموش کرد.
  • اما دهانه نازل به دلیل فعل و انفعالی که در فرآیند تغییر فشار و مقدار گاز عبوری رخ می دهد می تواند منبسط شود.
  • در این حالت مقدار گاز عبوری زیاد شده و شعله اجاق گاز تشدید و بالا می رود. در این صورت برای رفع مشکل اقدام به تعویض نازل اجاق گاز نمایید.

گشاد شدن منافذ نازل

از کار افتادن سنسور دمای گاز

در اجاق گازهای جدید با فر، قسمتی شبیه سنسور دما در پنل الکترونیکی آنها تعبیه شده است. این سنسور دمای داخل فر را اندازه گیری کرده و با ارسال پیامی به برد الکترونیکی دمای آن را اعلام می کند. به این ترتیب از بیشتر شدن شعله اجاق گاز جلوگیری می شود. دمای شعله اجاق گاز باید حدود 2000 درجه سانتیگراد باشد، البته این مقدار حرارت همیشه ثابت و یکسان نیست. گرمای شعله اجاق گاز بسته به عوامل مهم می تواند بین 600 تا 3000 درجه سانتی گراد متغیر باشد.

از کار افتادن سنسور دما

خرابی ترموستات شعله اجاق گاز

ترموستات یک بخش کنترلی است که به عنوان نگهدارنده دما شناخته می شود و این یعنی زمانی که دما به حد مطلوب کاربر می رسد، ترموستات از افزایش دما جلوگیری می کند. خرابی ترموستات اجاق گاز باعث اختلال در اندازه گیری کمیت و دمای شعله می شود و با اضافه شدن گاز بیشتر شعله افزایش می یابد. در بیشتر موارد ترموستات قابل تعمیر نیست و باید قطعه را تعویض کرد.

مشکل در دریچه های هوای اجاق گاز

قبلا هم اشاره کردیم که یکی از نشانه های سالم بودن اجاق گاز، طول شعله و رنگ آن است. یعنی شعله طبیعی باید آبی باشد و این بدان معنی است که گاز به اندازه کافی با اکسیژن موجود در هوا مخلوط شده و گرمایش به درستی انجام می شود. اما اگر شعله اجاق گاز زرد یا نارنجی باشد، نشان می دهد که مخلوط گاز و هوا به درستی انجام نشده است و در واقع این مشکل می تواند منجر به تولید مونوکسید کربن در محیط شود که در مقادیر زیاد خطرناک خواهد بود. پس وقتی اجاق گاز خود را با شعله زیاد و رنگ نارنجی دیدید، باید سریعا آن را تعمیر کنید.

مشکل در دریچه های هوای اجاق گاز

دلیل این امر می تواند مسدود شدن سوراخ نازل یا سوراخ مسدود شده در مشعل گاز باشد که در این صورت جذب اکسیژن مشکل می شود و ترکیب گاز و هوا را مختل می کند. برای رفع آن:

  • باید اجاق گاز و فر را بردارید و قطعات را بررسی کنید.
  • در بسیاری از موارد تمیز کردن و کوچک کردن این قطعات مشکل را حل می کند و برای این کار سوراخ های نازل را با سوزن باز کنید و زباله های اطراف نازل و دریچه هوا را با مسواک و چربی گیر تمیز کنید.
  • مراقب باشید آب وارد قطعات نشود، زیرا می تواند باعث بروز مشکلات دیگری مانند زنگ زدن قطعات، رسوب بر روی آنها و کاهش شعله اجاق گاز شود.

نحوه تنظیم شعله اجاق گاز

بسیاری از مواقع پس از نصب اجاق گاز ممکن است با این مشکل مواجه شوید که در هنگام استفاده، شعله گاز تنظیم نمی شود. شعله مشعل گاز ممکن است خیلی زیاد یا خیلی کم بسوزد، ناهموار باشد، سوسو بزند، زرد شود یا صدا ایجاد کند. اگر شعله مشعل گاز شما عادی نیست، از تمیز بودن سوراخ های مشعل گاز مطمئن شوید. سوراخ های مسدود شده مشعل را با سوزن یا سیم تمیز کنید تا شعله را تنظیم کرده و سوراخ ها را تمیز کنید.

  • از خلال دندان چوبی استفاده نکنید چون خلال دندان می‌ تواند بشکند و از جریان مناسب گاز جلوگیری کند.
  • از قرار دادن اجزای مشعل در ماشین ظرف‌ شویی خودداری کنید. مواد شوینده می‌ توانند دریچه‌ های گاز را مسدود کنند و موجب به‌ هم ریختن تنظیم شعله اجاق گاز شوند.
  • حفره‌ ها را بزرگ نکنید زیرا این کار منجر به ایجاد شعله‌ های ناپایدار می‌ شود.
0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
اینستاگرام آی پی امداد