logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت خنک نکردن کولر آبی

علت خنک نکردن کولر آبی
زمان مطالعه: 4 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت خنک نکردن کولر آبی به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

کولرهای آبی ابزارهای ضروری و کارآمدی هستند که روزهای گرم را با خنکای مطبوعشان دلپذیرتر می کنند. با این حال ممکن است گاهی همه چیز طبق انتظار ما پیش نرود و کولر آبی باد خنک نداشته باشد و جز هوای گرم و شرجی چیزی نصیبمان نکند. اگر ادامه مطلب را دنبال کنید، علت خنک نکردن کولر آبی را خواهیم گفت. در صورتی که قادر به رفع مشکل خنک نکردن کولر آبی خود نیستید، می توانید از تکنسین های متخصص آی پی امداد کمک بگیرید. پس تا انتهای مطلب با آی پی امداد همراه باشید.

چرا کولر آبی خنک نمی کند؟

یکی از مشکلات رایجی که ممکن است مصرف کنندگان با آن مواجه شوند، خنک نبودن باد کولر آبی است که در ادامه به بررسی علت و نحوه رفع این مشکل خواهیم پرداخت.

  1. خراب شدن پمپ
  2. گرمای بیش از حد هوا
  3. رطوب زیاد هوا
  4. نامناسب بودن محل نصب کولر
  5. خرابی دکمه پمپ
  6. خراب شدن شناور
  7. بسته بودن شیر یا شلنگ ورودی آب
  8. رسوب گرفتن شلنگ های پخش آب
  9. شل شدن تسمه و دینام
  10. رسوب گرفتن پوشال ها

1. پمپ کولر خراب شده است

یکی از مهم ترین دلایل خنک نبودن باد کولر آبی، به دلیل خرابی پمپ کولر است. پمپ، آب را از درون مخزن به سمت شلنگ ها می کشد تا پوشال ها را خیس کنند.

  • اگر پمپ به دلیل نوسانات برق، پاشش آب به روی آن و یا کیفیت پایین آن بسوزد یا خراب شود، قطعا روند آب رسانی به پوشال ها با اختلال مواجه خواهد شد.
  • تعمیر یا تعویض پمپ راه حل بسیار مناسبی برای رفع این مشکل است.

پمپ کولر خراب شده است

2. هوا بیش از حد گرم شده است

میزان خنک کردن کولر آبی تحت تاثیر دمای محیط بیرون نیز می باشد. همانطور که میدانید، پروانه کولر هوا را از محیط میگیرد و به درون محفظه کولر می کشد. پس هرچقدر دمای هوا گرم تر باشد، باد کولر نیز گرم تر است.

  • به طور کلی کولرهای آبی نمی توانند در دمای 40 تا 50 درجه، هوا را به خوبی خنک کنند.
  • برای حل این مشکل توصیه میکنیم سایه بان مناسبی را برای کولر نصب کنید تا از تابش مستقیم خورشید به آن جلوگیری کنید.

3. رطوبت هوا زیاد است

علاوه بر بالا بودن دمای محیط، رطوبت بالای محیط بیرون نیز میتواند باعث کاهش کارایی کولر آبی شود.

  • هر چقدر رطوبت بالاتر باشد، تبخیر، مقدار انتقال حرارت و جریان هوای ورودی به کولر کمتر میشود. در نتیجه باد کولر خنک نخواهد شد.

4. محل نصب کولر مناسب نبوده یا هیچ پنجره ای باز نیست

  • کولر آبی را نباید در محیط های سربسته قرار دهید. مناسب ترین محل برای قرار دادن کولر جایی است که هوای آزاد محیط به خوبی اطراف کولر گردش داشته باشد.
  • علاوه بر اینکه باید کولرهای آبی را در محیط با گردش هوای مناسب قرار دهید، باید در محیط داخلی نیز دریچه ای یا پنجره ای را برای گردش هوای مناسب هوای کولر باز بگذارید.
  • اگر همه درب و پنجره ها را ببندید و به اصطلاح راه تنفس کولر را ببندید، قطعا هوای خانه دم می کند و کولر آبی عملکرد مناسبی ندارد.

5. دکمه پمپ خراب شده یا روشن نیست

مشکل خنک نبودن باد کولر آبی گاهی به سادگی فراموش کردن زدن دکمه پمپ آب است.

  • اگر دکمه پمپ را روشن نکرده باشید و یا دکمه خراب شده باشد، پمپ یا دینام روشن نمی شود در نتیجه هیچ آبی پوشال ها را خیس نمی کند و تنها باد گرم بدون خنک شدن وارد محیط میشود.

6. شناور خراب شده یا آب مخزن کافی نیست

همانطور که میدانید، اساس کار کولرهای آبی بر گردش آب است. بنابراین وقتی آب به اندازه کافی درون مخزن وجود نداشته باشد تا توسط پمپ مکش شود و پوشال ها را خیس کند، باد کولر آبی گرم میشود.  همچنین یکی دیگر از دلایلی که باعث میشود کولر باد گرم بزند این است که قطعه ای به نام شناور خراب شده است. شناور مسئول کنترل میزان آب درون مخزن است.

  • اگر شناور خراب شده باشد و یا کولر را در جای خود تراز نکرده باشید، ممکن است آب درون مخزن به اندازه کافی وجود نداشته باشد و همان پروسه عدم پمپ مناسب آب و خیس نشدن پوشال ها و گرم شدن باد کولر آبی اتفاق می افتد.

شناور خراب شده یا آب مخزن کافی نیست

7. شیر ورودی کولر بسته شده یا شلنگ ورودی خراب شده است

همانطور که مشخص است، شیر ورودی آب و شلنگ ها، آب مورد نیاز کولر آبی را تامین می کنند.

  • اگر شلنگ ورودی آب به هر دلیلی مثل گرم و سرد شدن هوا، تابش مستقیم نور خورشید، مسدود شدن توسط رسوب آب و یا آسیب دیدن توسط اشیا نوک تیز پاره شوند و آسیب ببینند، آب به اندازه کافی وارد مخزن کولر نمی شود در نتیجه باد آن گرم میشود.
  • گاهی نیز ممکن است فراموش کنید شیر ورودی را باز کنید و یا ممکن است این شیر خراب شده باشد، پس آب وارد کولر نمیشود.

8. شلنگ های پخش آب روی پوشال ها رسوب گرفته اند

اگر دریچه های کولر آبی را باز کرده باشید و درون محفظه آن را دیده باشید، حتما می توانید شلنگ های کوچکی که روی پوشال ها انشعاب پیدا کرده اند را ببینید. قطعا میدانید که این شلنگ آبرسانی به پوشال ها را بر عهده دارند. این شلنگ ها به دلیل جریان دائمی آب در آن ها ممکن است دچار رسوب گرفتگی شوند و نتوانند مقدار کافی از آب را به پوشال ها برسانند و آن ها را خیس کنند.

  • بنابراین توصیه میشود هنگام شستشو و سرویس سالانه کولر، از تمیز کردن و یا تعویض شلنگ های آسیب دیده غافل نشوید.

9. تسمه شل شده و دینام هرز می گردد

اگر شما نیز جزء افرادی هستید که برای کاهش فشار از روی دینام، اقدام به شل کردن تسمه کرده اید و یا به مرور زمان تسمه شل شده است، باید بدانید که این کار باعث میشود که پولی دینام هرز بگردد و هیچ نیرویی برای چرخاندن پروانه برای مکش هوا وجود نداشته باشد.

  • البته لازم میدانیم به این نکته نیز اشاره کنیم که تنظیم تسمه باید به گونه ای باشد که نه شل باشد و نه خیلی سفت؛ زیرا در هردو صورت عملکرد صحیح کولر آبی با اختلال مواجه خواهد شد.

10. پوشال ها رسوب گرفته اند و به خوبی خیس نمیشوند

اگر در سرویس سالانه کولر و قبل از راه اندازی آن در فصل تابستان نسبت به تعویض پوشال ها بی اعتنا باشید و از همان پوشال های قدیمی استفاده کنید، نباید انتظار باد بسیار خنک و مطبوعی از کولر آبی داشته باشید.

  • پوشال ها به دلیل ساخته شدن از تراشه های چوب درختان، رسوب آب را جذب می کنند و درون خود نگه میدارند.
  • با توجه به اینکه پوشال ها در معرض ورود هوای محیط قرار دارند، کاملا طبیعی است که گرد و غبار و آلودگی بیشتری به سمت خود جذب کنند.
  • این ریزگردها و آلودگی ها یکی از دلایل کاهش نفوذ آب به درون پوشال هاست.
  • همچنین ممکن است پس از مدتی قسمت های بالایی پوشال به سمت پایین ریزش کند و قسمت پایین متراکم تر باشد و از فضاهای خالی باد گرم بیشتری نفوذ کند.
  • در نتیجه تبخیر آب به خوبی صورت نمیگیرد و باد کولر آبی گرم تر میشود.

10 راهکار مفید برای خنک تر کردن باد کولر آبی

در ادامه به بررسی موثرترین روش هایی برای خنک کردن باد کولر آبی خواهیم پرداخت که به کمک آنها می توانید بادی خنک تر را در کولر آبی خود داشته باشید:

  1. یکی از بهترین راهکارها نصب سایبان است که به آن اشاره کردیم. سایبان اجازه نمی دهد خورشید با تابش شدید خود باعث گرم شدن بدنه و آب درون مخزن شود و کمک می کند باد آن خنک تر شود.
  2. اگر میخواهید باد کولر آبی خنک تر شود، قبل از هربار روشن کردن آن، اجازه دهید پمپ به مدت 15 دقیقه به خوبی پوشال ها را خیس کند. سپس کولر را روشن کنید.
  3. به زمان تعویض پوشال کولر آبی دقت داشته و آن را با پوشال های نو جایگزین نمایید تا باد کولر خنک شود.
  4. از نصب کانال های طولانی برای رسیدن باد به محیط بپرهیزید. این کار باعث میشود هوا قبل از رسیدن به محیط داخلی درون کانال گرم شود. بنابراین سعی کنید مسیر کانال کشی را کوتاه کنید.
  5. هرسال و قبل از راه اندازی مجدد کولر بهتر است به خوبی بدنه، مخزن و شلنگ ها و سیستم آبرسانی و کف کولر را به خوبی تمیز کنید تا هوادهی آن بهتر شود.
  6. هنگام نصب کولر توجه داشته باشید که کانال با دریچه کولر دقیقا هم راستا باشد.
  7. کولر حین کار ممکن است به دلیل لرزش موتور اندکی جابجا شود. پس برای جلوگیری از هدر رفتن باد کولر به این نکته توجه کنید که دهانه کولر و کانال منطبق برهم باشند.
  8. قبل از راه اندازی کولر از روغن کاری موتور غافل نشوید؛ زیرا موتور قلب تپنده کولر آبی است.
  9. میتوانید پوشال ها را با پدهای سلولزی جایگزین کنید. این پدها آب را برای مدت طولانی تری در خود نگه میدارند. در نتیجه هوای خنک تری تولید می کنند.
  10. قرار دادن یخ درون مخزن کولر نیز راه حل بسیار مناسبی برای ایجاد باد خنک تر است.
0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
اینستاگرام آی پی امداد