logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت سفت شدن پروانه کولر آبی

علت سفت شدن پروانه کولر آبی
زمان مطالعه: 5 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت سفت شدن پروانه کولر آبی به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

با شروع فصل گرما، زمان راه اندازی و سرویس کردن کولرهای آبی فرا می رسد. ممکن است هنگام روشن کردن کولر آبی متوجه شوید که پروانه آن به خوبی نمی چرخد و سفت شده است، اما علت آن را نمی دانید. گاهی عیب یابی و رفع مشکل دستگاه های برقی نیاز به تخصص و دانش فنی دارد و شما به تنهایی نمی توانید تشخیص دهید مشکل سفت شدن پروانه کولر به چه دلیلی رخ می دهد. در این مقاله به بررسی علت‌ سفت شدن پروانه کولر آبی و راه‌حل‌ های رفع آن می‌ پردازیم. اگر نیاز دارید مستقیما با کارشناسان فنی آی پی امداد در تماس باشید و از آنها برای رفع مشکل کولر آبی کمک بگیرید، میتوانید سوالات خود را در بخش نظرات این مطلب و یا بخش پرسش و پاسخ سایت آی پی امداد مطرح کنید.

7 دلیل نچرخیدن پروانه کولر آبی + راه‌حل

چرا پروانه کولر آبی نمی چرخد؟ جزء پرتکرارترین سوالاتی است که شما عزیزان از تکنسین های آی پی امداد پرسیده اید. احتمالا میدانید که چرخش صحیح و روان پروانه کولر باعث پرتاب باد به محیط و خنک کردن آن میشود. پس میتوان گفت پروانه یکی از مهمترین قطعات به کار رفته در کولر آبی است و هرگونه اختلال در حرکت و یا گیر کردن آن عملکرد صحیح کولر آبی برای خنک کردن محیط را مختل می کند. در ادامه علت سفت بودن پروانه کولر آبی را به شما خواهیم گفت:

  1. یاتاقان ها آسیب دیده اند و یا روغن کاری نشده اند.
  2. الکتروموتور خراب شده است.
  3. بلبرینگ ها خراب شده اند.
  4. درب جلو الکتروموتور آسیب دیده است.
  5. تسمه پاره شده یا به خوبی تنظیم نشده است.
  6. جسم خارجی به داخل حلزونی کولر وارد شده و حرکت آن را مختل می کند.
  7. کولر آبی برای مدت طولانی روشن بوده است.

7 دلیل نچرخیدن پروانه کولر آبی + راه‌حل

در ادامه در مورد علت های سفت بودن پروانه کولر آبی توضیحات بیشتری می دهیم.

  1. یاتاقان ها آسیب دیده اند و یا روغن کاری نشده اند

گردش صحیح پروانه کولر آبی منوط به سلامت قطعات مرتبط با آن است. یاتاقان ها یکی از قطعات بسیار مهم کولر آبی هستند که به حرکت صحیح پروانه کمک می کنند. یکی از دلایل اصلی آسیب دیدگی یاتاقان ها، عدم روغن کاری در زمان مناسب است. اگر یاتاقان ها روغن کاری نشوند، پس از مدتی مستهلک شده و شفت پروانه را نیز خراب می کنند و همچنین از کولر صداهای عجیب و گوش خراش شنیده می شود.

راه‌حل:

  • توصیه می شود پس از هربار راه اندازی و سرویس کولر آبی یاتاقان ها را با دقت روغن کاری کنید.
  1. الکتروموتور خراب شده و یا سوخته است

یکی از دلایل اصلی نچرخیدن پروانه کولر، مربوط به سوختن الکتروموتور است. نقش الکتروموتور در کولر آبی ایجاد نیروی حرکتی و چرخشش پروانه است. اگر الکتروموتور در اثر روشن ماندن طولانی مدت کولر آبی، بیش از حد داغ شود و یا در معرض رطوبت یا پاشش آب قرار بگیرد، ممکن است بسوزد و از کار بیفتد. پس از خرابی الکتروموتور پروانه کولر آبی نمی چرخد و محیط خنک نمی شود.

الکتروموتور خراب شده و یا سوخته است

راه‌حل:

  • با توجه به اهمیت الکتروموتور در کولر آبی، در صورت خرابی این قطعه مهم باید از تعمیرکار کولر بخواهید آن را تعمیر یا تعویض کند.
  • با توجه به پیچیدگی های الکتروموتور کولر آبی، تنها افراد متخصص و با تجربه میتوانند آن را تعمیر یا تعویض کنند. بنابراین تعویض یا تعمیر الکتروموتور کولر آبی را تکنسین حرفه ای بسپارید.
  1. بلبرینگ ها خراب شده اند

یکی از دلایل نچرخیدن پروانه کولر آبی، مربوط به خرابی بلبرینگ هاست. بلبرینگ ها ممکن است به دلیل سفت بودن بیش از حد تسمه فشار زیادی را تحمل کنند و پس از مدتی خراب شوند و باعث سفت شدن حرکت پروانه کولر شوند.

راه‌حل:

  • از تسمه با اندازه مناسب و استاندارد استفاده کنید.
  • اگر تسمه فرسوده شده و شل شده و یا بیش از حد سفت است، بهتر است آن را تعویض کنید.
  1. درب جلو الکتروموتور آسیب دیده است

گاهی علت سفت شدن پروانه کولر آبی مربوط به خرابی درب جلو الکتروموتور است. اگر تسمه بیش از حد سفت باشد و یا بوش و بلبرینگ ها آسیب دیده باشند، درب جلو الکتروموتور دچار مشکل می شود. خرابی درب جلو الکتروموتور منجر به سفت شدن الکتروموتور و در نهایت گریپاژ کردن آن می گردد. در اثر گریپاژ کردن الکتروموتور، پروانه کولر آبی از کار می افتد و باید اقدامات لازم برای حل این مشکل را انجام دهید.

درب جلو الکتروموتور آسیب دیده است

راه‌حل:

  • قبل از هر اقدام برای تعمیر درب جلو الکتروموتور ابتدا باید ببینید این قطعه آسیب دیده یا خیر.
  • تسمه را از محل خود خارج کنید و الکتروموتور را با دست بچرخانید. اگر درب جلو الکتروموتور خراب شده باشد، شفت الکترموتور نمی چرخد.
  • در صورت خرابی الکتروموتور، برای حل مشکل آن میتوانید از تکنسین متخصص بخواهید درب جلو الکتروموتور به همراه بوش و بلبرینگ را عوض کند تا مشکل برطرف شود.
  1. تسمه پاره شده یا به خوبی تنظیم نشده است

احتمالا میدانید تسمه چقدر نقش مهمی در عملکرد صحیح کولر آبی ایفا می کند. بدون وجود تسمه عملا پروانه از کار می افتد؛ زیرا این تسمه است که نیروی حرکتی موتور را به وسیله دو پولی به پروانه انتقال می دهد و پارگی تسمه یکی از دلایل نچرخیدن پروانه کولر است. اگر تسمه کولر آبی پاره شود و یا به خوبی تنظیم نشده باشد، یعنی بیش از حد سفت و یا شل شده باشد ارتباط موتور و پروانه قطع می شود.

راه‌حل:

  • برای رفع این مشکل میتوانید تسمه را تعویض کنید. این قطعه پلاستیکی قیمت زیادی ندارد.
  1. جسم خارجی به داخل حلزونی کولر وارد شده و حرکت آن را مختل کرده است

گاهی اوقات ممکن است جهت سرویس تعویض پوشال و یا بازدید از محفظه داخلی کولر آبی، درب های آن را باز کرده باشید و در آن فاصله شی یا جسم خارجی وارد حلزونی پروانه شده و درون آن گیر کند. در صورت ورود شی خارجی درون پروانه حرکت آن مختل شده و به خوبی نمی چرخد.

راه‌حل:

  • قبل از راه اندازی کولر حتما درب ها را باز کرده و درون محفظه را از نظر عدم وجود هر نوع جسم خارجی بررسی کنید.
  1. کولر آبی برای مدت طولانی روشن بوده است

اگر برای چندین ساعت متوالی کولر آبی را روشن بگذارید، باعث داغ شدن و قفل کردن موتور دستگاه خواهد شد. همانطور که میدانید، موتور کولر آبی مهمترین بخش این دستگاه و اگر بسوزد و یا قفل کند، پروانه نیز نمی چرخد. توصیه می شود کولر آبی را برای مدت بسیار طولانی و مداوم روشن نگذارید و پس از 10 الی 12 ساعت روشن بودن کولر، آن را به مدت یک ساعت خاموش کنید.

کولر آبی برای مدت طولانی روشن بوده است

راه‌حل:

با انجام اقدامات زیر میتوانید از گریپاژ کردن پروانه کولر آبی جلوگیری کنید:

  • اگر متوجه سفت بودن پروانه یا تسمه کولر آبی شدید، بهتر است در اولین فرصت از تعمیرکار کولر آبی بخواهید از دستگاه بازدید کند و علت نچرخیدن پروانه کولر آبی را عیب یابی نماید.
  • هنگام سرویس سالانه و راه اندازی کولر آبی در شروع فصل گرما حتما میزان سفت بودن تسمه را اندازه بگیرید و در صورت نیاز آن را رگلاژ نمایید.
  • توصیه میکنیم روغن کاری کولر آبی را جدی بگیرید تا قطعات متحرک آن به خوبی و روان حرکت کنند. یاتاقان ها باید حتما به طور دقیق روغن کاری شوند.
  • اگر متوجه خرابی یاتاقان ها شدید، هرچه سریع تر برای تعویض آنها اقدام کنید.
  • اگر تعمیرکار کولر آبی تشخیص دهد که الکتروموتور آسیب دیده است، بهتر است آن را تعمیر کند. اگر پس از تعمیر مشکل این قطعه برطرف نشود، باید آن را تعویض کنید.

برای تعمیر مشکل نچرخیدن پروانه کولر آبی با کجا تماس بگیریم؟

پس از مطالعه این مقاله و با توجه به پیچیدگی‌ سیستم کولر آبی، احتمالا تصمیم گرفته‌ اید رفع مشکل نچرخیدن پروانه کولر آبی خود را به متخصصین در این زمینه بسپارید. با توجه به هزینه بالای خرید کولرهای آبی، این تصمیم کاملا درست است. تکنسین‌ های حرفه‌ ای و کارآزموده آی پی امداد در تعمیر انواع وسایل سرمایشی نظیر کولر آبی تخصص دارند. یکی از مزایای خدمات آی پی امداد، حضور تکنسین در محل شماست. کولرهای آبی به دلیل وزن زیاد به راحتی قابل جابجایی نیستند. به همین دلیل تعمیرکاران آی پی امداد در محل شما حاضر شده و پس از عیب‌ یابی، در سریع‌ ترین زمان ممکن، دستگاه شما را تعمیر و سرویس می‌ کنند. برای ثبت درخواست تعمیر کولر آبی خود کافیست با شماره‌ های 02158941 یا 02191093903 تماس بگیرید.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
اینستاگرام آی پی امداد