logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت پریدن فیوز کولر آبی

علت پریدن فیوز کولر آبی
زمان مطالعه: 5 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت پریدن فیوز کولر آبی به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

همراهان گرامی آی پی امداد در این مطلب قصد داریم به بررسی علت پریدن فیوز کولر آبی بپردازیم. در ابتدا سعی میکنم اطلاعات کلی در مورد نقش فیوز در کولر آبی و همچنین محل قرارگیری آن بگوییم. سپس در مورد علت پریدن آن خواهیم گفت. اگر درپوش های کولر را بردارید، سیستم کولرآبی و قطعات مختلف به کار رفته در آن را خواهید دید. همه قطعات کولر آبی به طور هماهنگ با هم کار می کنند تا بتوانند با تولید هوای خنک و مطبوع، گرمای تابستان را قابل تحمل تر کنند فیوز از جمله قطعاتی در سیستم کولر آبی است که اگر به درستی کار کند، تضمین کننده عملکرد مناسب کولر است. واضح است که خراب شدن فیوز به سلامت کولر آبی ضربه خواهد زد. لطفا تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

خلاصه ای از نقش فیوز در کولر آبی و دلایل پریدن آن

اگر میخواهید بدانید که فیوز چگونه روی عملکرد مناسب کولر آبی تاثیر خواهد گذاشت. همچنین برای مطالعه خلاصه ای از دلایل پریدن فیوز کولر آبی میتوانید جدول زیر را مشاهده فرمایید.

پرسش پاسخ
فیوز کولر آبی چیست؟
  • قطعه ای برای محافظت از سیستم برقی کولر آبی و کنترل کننده مقدار ولتاژ ورودی و دمای دستگاه
فیوز در چه قسمتی از کولر آبی قرار گرفته است؟
  • فیوز کولر آبی در نزدیکی موتور قرار دارد و با چند رشته سیم به آن متصل شده است.
دلایل پریدن فیوز کولر آبی چیست؟
  1. ایراد داشتن سیم کشی دستگاه
  2. نقص در عملکرد موتور
  3. داغ شدن موتور
  4. خرابی پمپ آب
چگونه بفهمیم فیوز کولر آبی خراب شده است؟
  • داغ شدن و بالا رفتن دمای کولر
  • خاموش شدن مکرر کولر
  • جرقه زدن دستگاه

فیوز کولر آبی چیست و چگونه عمل می کند؟

احتمالا تا به حال نام فیوز را شنیده اید و میدانید که هر دستگاه الکترونیکی نیاز به فیوز دارد. در سیستم کولر آبی نیز فیوز برای جلوگیری از خطرات ناشی از جریان کنترل نشده الکتریکی، قرار داده شده است. فیوز در کولر آبی نقش محافظت از سیستم برقی کولر آبی را بر عهده دارد. منظور از محافظت این است که با کنترل و اندازه گیری ولتاژ ورودی و دمای کولر آبی، از افزایش بیش از حد جریان به موتور دستگاه و خطراتی که متعاقب آن رخ خواهد داد، جلوگیری می کند.

در صورتی که فیوز کولر آبی میزان ولتاژ ورودی اضافه ای را تشخیص دهد، بلافاصله موتور را خاموش می کند. همچنین فیوز کولر آبی به بالا رفتن دما نیز حساس است. اگر به هر دلیلی مثل گرم بودن بیش از حد هوا، یکسره روشن بودن دستگاه و یا استفاده از دور تند کولر برای مدت زیاد دمای موتور بیش از حد مجاز باشد، فیوز با انجام نقش محافظت کننده خود و با خاموش کردن موتور از خرابی دستگاه جلوگیری می کند.

فیوز در چه قسمتی از کولر آبی قرار گرفته است؟

همانطور که در جدول نیز مشاهده کردید، فیوز در مجاورت موتور قرار گرفته است و از طریق چند رشته سیم به آن متصل است. با توجه به حساسیت محل قرارگیری فیوز، توصیه میشود اگر از دانش فنی بهره مند نیستید، هیچگاه به تنهایی برای تعویض فیوز اقدام نکنید؛ زیرا این کار بسیار تخصصی و نیازمند تجربه در این زمینه است.

فیوز در چه قسمتی از کولر آبی قرار گرفته است؟

دلایل پریدن فیوز کولر آبی چیست؟

در ادامه به بررسی علت پریدن فیوز کولر آبی به همراه راهکار رفع مشکل پرداخته ایم:

ایراد داشتن سیم کشی دستگاه

  • در اولین اقدام برای پیدا کردن دلیل سوختن فیوز کولر آبی بهتر است سیم کشی دستگاه را بررسی کنید.
  • اگر سیم کشی کولر آبی توسط افراد نابلد انجام شده باشد، ممکن است بین سیم ها کولر و کلیدها اتصالی و جرقه ایجاد شود که باعث سوختن فیوز میشود.

ایراد داشتن سیم کشی دستگاه

نقص در عملکرد موتور

موتور یکی از مهم ترین قسمت های کولر آبی است که نقص در عملکرد آن یا ایراد داشتن سیم کشی آن از جمله دلایل سوختن فیوز است. اگر دلیل سوختن فیوز کولر آبی خرابی موتور باشد، میتوانید با انجام اقدامات زیر به عیب یابی و رفع مشکل آن بپردازید:

  1. برق کولر را قطع کنید.
  2. درپوش ها را بردارید تا بتوانید به قطعات داخلی آن دسترسی داشته باشید.
  3. برای عیب یابی مشکل باید یک بار موتور را در حالت بدون تسمه روشن کنید و بار دیگر با داشتن تسمه برق آن را وصل کنید و حرکت آن را بررسی کنید.
  4. در صورتی که در هر یک از حالت ها متوجه حرکت غیرعادی موتور شدید، بهتر است با یک تکنسین حرفه ای تماس بگیرید تا شما را در حل این مشکل کمک کند.

داغ شدن موتور

  • اگر موتور کولر آبی به دلیل روشن بودن به مدت طولانی یا کار کردن آن در دور تند داغ شده باشد و یا جرقه بزند این احتمال وجود دارد که فیوز بسوزد.
  • برای بررسی بهتر فیوز میتوانید از سرویس کار کولر آبی بخواهید، نگاهی به فیوز بیندازد. اگر ایراد آن قابل تعمیر بود، بهتر است از او بخواهید این قطعه را تعمیر کند.
  • اما اگر سوختگی فیوز تشخیص داده شد، بهتر است آن را تعویض کنید تا آسیب بیشتری به کولر آبی وارد نشود.

خرابی پمپ آب

از کار افتادن پمپ آب یکی دیگر از دلایل سوختن فیوز کولر آبی است. اگر پمپ آب از کار بیفتد، آب به خوبی روی پوشال ها جریان پیدا نمی کند و بادی که به درون کولر کشیده میشود نیز خنک نمی شود و همین باعث بالا رفتن دمای موتور و در نهایت سوختن فیوز میشود.

  • برای بررسی مشکل خرابی پمپ کولر آبی بهتر است با دقت و احتیاط پمپ را جدا کنید و با تست کردن آن توسط چند سیم سالم بودن یا نبودن آن را تشخیص دهید.
  • در صورتی که پمپ خراب شده است باید آن را تعویض کنید.

خرابی پمپ آب

نشانه های خرابی فیوز کولر آبی

اگر چنین نشانه هایی را در کولر آبی دیدید، به احتمال زیاد فیوز کولر آبی سوخته است:

  • داغ شدن و بالا رفتن دمای کولر
  • خاموش شدن مکرر کولر
  • جرقه زدن دستگاه

همراهان گرامی آی پی امداد از اینکه سایت ما را برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علت پریدن فیوز کولر آبی انتخاب کردید، بسیار خوشحالیم. اگر بعد از مطالعه مقاله سوالی برایتان پیش‌آمد و نیاز به راهنمایی بیشتر داشتید، می‌توانید از قسمت دیدگاه هر مطلب و یا بخش پرسش و پاسخ سایت سوال‌هایتان را بپرسید و منتظر جواب تکنسین‌های آی پی امداد باشید. مطمئن باشید پاسخ به سوالات شما توسط تکنسین‌های آی پی امداد در کمترین زمان ممکن خواهد بود.

3.7/5 - (4 امتیاز)

در بحث و گفتگوی این مقاله شرکت کنید!

10 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
  • مهدی احمدی 24 فروردین 1403

    با سلام وقتی دور کند کولر آبی رو میزنیم، فیوز میپره ولی وقتی جای دور کند و تند عوض میشه کولر خوب روشن میشه مشکل از کجاست؟

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 25 فروردین 1403

      درود، دور الکتروموتور و سیم پیچی آن نیاز به بررسی دارد.

      پاسخ دادن
  • ضیاء 16 شهریور 1402

    سلام وقت بخیر هنگامی که پمپ کولر رو میزنیم فیوز میپره ولی وقتی فقط موتور رو روشن میکنیم کار می‌کنه بنظر شما علت چیه ممنون

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 16 شهریور 1402

      درود، پمپ دستگاه سوخته است و باید تعویض شود.

      پاسخ دادن
  • میعاد 08 شهریور 1402

    سلام خسته نباشید چند وقت پیش ما در حال استفاده از کولر بودیم یهویی یه بوی سوختنی اومد و کولر رو خاموش کردیم بعد متوجه شدیم کولر آب نداشته (کولر آبی) حالا پمپ آب رو که میزنیم کار میکنه اما موتور و دور تند رو که میزنیم کار نمیکنه بنظر شما دلیلش چیه؟

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 08 شهریور 1402

      درود، ممکن است مشکل مربوط به کلید یا موتور کولر باشد که باید بررسی شود.

      پاسخ دادن
  • عبدالله حسینی 21 مرداد 1402

    درود..متشکرم از راهنمایی شما

    پاسخ دادن
  • عبدالله حسینی 19 مرداد 1402

    درود. باتشکر از راهنماییتون. یک کولر نو نصب کردیم. بیست دقیقه کار کرد، ناگهان خاموش شد. موتور داغ کرده‌ بود. دیگر روشن نشد. علت‌ چيست؟ لطفا راهنمایی بفرمایید

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 19 مرداد 1402

      درود، مشکل می تواند مربوط به برد، رله اورلود یا خازن موتور باشد که باید بررسی شود.

      پاسخ دادن
  • شیرزاد روزبهانی 08 مرداد 1402

    باسلام و احترام خدمت شما، عالی بود ممنونم

    پاسخ دادن
اینستاگرام آی پی امداد