logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت کار نکردن موتور کولر آبی

علت کار نکردن موتور کولر آبی
زمان مطالعه: 6 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت کار نکردن موتور کولر آبی به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

در روزهای گرم سال یکی از مهمترین دغدغه های ما، این است که کولر آبی به درستی کار کند و با تولید باد خنک از گرمای آزاردهنده هوا بکاهد. اما کاهی پیش می آید که به دلایل مختلفی موتور کولر آبی از کار می افتد. موتور کولر آبی قلب تپنده این دستگاه است و خرابی آن باعث میشود که دستگاه عملا بلااستفاده شود، در این مطلب از آی پی امداد به شما راهکارهایی برای عیب یابی و رفع مشکلات موتور کولر آبی ارائه می کنند. در این مطلب در مورد علت کار نکردن موتور کولر آبی و راه حل های رفع مشکل آن میگوییم.

10 دلیل از کار افتادن موتور کولر آبی + راه‌حل

احتمالا برای شما نیز پیش آمده که متوجه شوید کولر آبی روشن است، اما کار نمی کند. این مشکل گاهی به دلیل خرابی موتور کولر آبی به وجود می آید. موتور کولر آبی که آن را با نام الکتروموتور و دینام نیز میشناسند، بخش بسیار مهمی از این دستگاه است که انرژی الکتریکی را به انرژی چرخشی تبدیل می کند. موتور کولر آبی از طریق تسمه به پولی و دمنده متصل شده و با چرخاندن آن، هوای خنک شده به محیط منتقل میشود. حال با مختصر توضیحی که در مورد موتور دادیم، حتما متوجه اهمیت این سیستم شدید. پس زمان آن رسیده که علت کار نکردن موتور کولر آبی را بررسی کنیم:

  1. فیوز برق و یا کلید مینیاتوری کولر پریده است.
  2. سیم پیچ موتور سوخته است.
  3. بوش و یا قطعات مکانیکی موتور آسیب دیده اند.
  4. کلید و یا ترمینال برق کولر یا سیم کشی ساختمان مشکل دارد.
  5. کولر آبی اتصال بدنه دارد.
  6. کولر آبی برای مدت طولانی روشن بوده است.
  7. تسمه بیش از حد شل و یا بیش از حد سفت شده است.
  8. در زمان مناسب سرویس کولر آبی را انجام نداده اید.
  9. آب در کفی کولر وجود ندارد/ شناور آسیب دیده است.
  10. محیط و دمای کولر آبی مناسب نیست.

10 دلیل از کار افتادن موتور کولر آبی + راه‌حل

از کار افتادن موتور کولر آبی 10 دلیل دارد که در ادامه پس از بررسی این موارد، راه حل رفع مشکل را خواهیم گفت.

1. فیوز برق و یا کلید مینیاتوری کولر پریده است

اگر موتور کولر آبی کار نمی کند، در اولین قدم برای عیب یابی آن به سراغ فیوز بروید و بررسی کنید که پس از روشن کردن کولر آیا فیوز می پرد و یا خیر. فیوز که آن را با نام کلید مینیاتوری نیز میشناسند، قطعه ای برای محافظت از سیستم برقی کولر آبی است. فیوز با کنترل و اندازه گیری ولتاژ ورودی، از بروز خطرات ناشی از جریان های کنترل نشده الکتریکی جلوگیری می کند. یکی از دلایل خاموش شدن موتور کولر آبی، این است که فیوز ولتاژ ورودی اضافه ای را تشخیص داده و آن را از کار انداخته است.

راه‌حل:

  • اگر موتور کولر آبی از کار افتاده است، ابتدا فیوز یا کلید مینیاتوری را بررسی کنید و پس از زدن دکمه فیوز مطموئن شوید که موتور در معرض رطوبت قرار نداشته و اتصالی نداشته باشد.

2. سیم پیچ موتور سوخته است

سیم پیچی موتور کولر آبی از مهمترین قسمت های این سیستم است که با ایجاد میدان مغناطیسی قوی باعث به گردش درآمدن کلکتور اصلی می شود. اگر موتور کولر آبی از کار افتاده و یا بسیار ضعیف عمل می کند، ممکن است دلیل آن آسیب دیدگی سیم پیچی باشد. سیم پیچی موتور کولر آبی به 2 دلیل آسیب می بیند:

  1. بالا بودن حرارت موتور
  2. قرار گرفتن در معرض رطوبت و اتصالی کردن

سیم پیچ موتور سوخته است

راه‌حل:

برای رفع مشکل آسیب دیدگی سیم پیچی موتور نیاز است آن را تعویض کنید. برای تعویض سیم پیچی موتور کولر آبی بهتر است از تکنسین باتجربه کمک بگیرید؛ زیرا انجام این کار نیاز به تخصص و دانش فنی و همچنین آشنایی با نحوه کار موتور دارد. اگر هم قصد دارید تعویض سیم پیچی موتور کولر را به تعمیرگاه معتبر بسپارید، بهتر است اقدامات زیر را انجام دهید و موتور را به تکنسین حرفه ای بسپارید:

  • در اولین قدم باید برق کولر را قطع کنید.
  • حال وقت جدا کردن ترمینال های ورودی موتور است.
  • تسمه را جدا کرده و با پیچ گوشتی چهار پیچ و مهره روی موتور را باز کنید و آن را به دست تعمیرکار کولر آبی برسانید.

3. بوش و یا قطعات مکانیکی موتور آسیب دیده اند

اگر موتور پس از ایجاد صداهای غیر عادی از کار بیفتد، احتمال خرابی بوش ها وجود دارد. بوش ها یا همان بلبرینگ ها عامل ایجاد ارتباط مکانیکی بین روتور و استاتور هستند. اگر سطح تماس بلبرینگ یا بوش ها به محور اصلی موتور کاهش پیدا کند و یا این قطعات آسیب ببینند، باعث از کار افتادن موتور و یا اختلال در چرخش صحیح آن میشوند.

راه‌حل:

برای رفع مشکل خرابی موتور که مربوط به خرابی بوش هاست، این مراحل را انجام دهید:

  1. پیچ های موتور را با پیچ گوشتی مناسب باز کنید و به اصطلاح موتور را پیاده کنید. برای انجام این کار همه اجزای الکتروموتور، پوسته و قطعات را باز کنید.
  2. تمیز کردن شفت موتور یکی از مهم ترین مراحل است که باید قبل از خارج کردن بلبرینگ آن را انجام دهید. برای تمیز کردن شفت میتوانید از اسپری شیمیایی یا پارچه مناسب استفاده کنید.
  3. حال باید بلبرینگ را خارج کنید. اگر بلبرینگ گیر کرده، نیاز است که از یک روان کننده برای جدا کردن آن استفاده کنید.
  4. اگر میخواهید از بلبرینگ کش استفاده کنید باید قطب مرکزی بلبرینگ کش را در انتهای شفت بگذارید و پنجه های بلبرینگ کش را به بلبرینگ متصل کنید.
  5. حال بلبرینگ جدید را به وسیله بلبرینگ گرم کن بین 20 تا 50 درجه سانتی گراد گرم کنید تا راحت تر روی شفت قرار بگیرند.
  6. در حین انجام این کار نیاز است بلبرینگ و روان کار داخل آن را بررسی کنید که بیش از حد حرارت نبینند. (250 درجه فارنهایت یا 121 درجه سانتیگراد)
  7. اگر بلبرینگ گرم کن ندارید، میتوانید از روش حمام روغن استفاده کنید و یا از انجام این مرحله صرف نظر نمایید.
  8. بعد از گرم کردن بلبرینگ و قبل از نصب آن نیاز است شفت را به خوبی تمیز کنید.
  9. هنگام نصب بلبرینگ آن را تا انتها فشار دهید تا به خوبی در جای خود محکم شود.
  10. پس از نصب اجازه دهید بلبرینگ به خوبی خنک شود. سپس موتور را جابجا کنید. این کار حدودا یک ساعت طول میکشد.

4. کلید و یا ترمینال برق کولر یا سیم کشی ساختمان مشکل دارد

گاهی فرسودگی و خرابی کلید کولر آبی باعث اختلال در عملکرد این دستگاه میشود. دور از انتظار نیست که از کار افتادن موتور کولر مربوط به اشکالات کلید این دستگاه باشد. یکی دیگر از دلایل سوختن موتور، عدم برق رسانی صحیح سیم ها روی جعبه ترمینال داخل کولر یا پشت کلید کولر به مرور زمان است. همچنین اگر سیم ها اکسید و سولفاته شوند، به مرور زمان از قدرت رسانایی آنها کاسته خواهد شد و موتور فشار زیادی را تحمل می کند. در نتیجه ممکن است بسوزد.

کلید و یا ترمینال برق کولر یا سیم کشی ساختمان مشکل دارد

راه‌حل:

  • رفع این مشکلات بهتر است توسط تکنسین برق و یا تعمیرکار کولر انجام شود؛ زیرا این موارد مربوط به برق ساختمان یا برق دستگاه است و افرادی که در این زمینه تجربه کافی ندارند و یا ابزارهای مناسب برای عیب یابی این مشکل را ندارند، نمی توانند این مشکلات را برطرف کنند.
  • توصیه میکنیم اگر برای حل این مشکل نیاز به کمک تکنسین متخصص دارید، از تعمیرکاران مجموعه آی پی امداد کمک بگیرید.

5. کولر آبی اتصال بدنه دارد و پمپ آب آسیب دیده است

گاهی علت از کار افتادن دینام کولر آبی اتصال بدنه است. اگر متوجه برق دار بودن بدنه کولر آبی شده اید، نیاز است این قسمت ها را بررسی کنید:

  • بررسی کنید واتر پمپ به خوبی عمل می کند و آب را به درستی از طریق لوله های توزیع روی پوشال ها می ریزد.
  • اگر واتر پمپ دچار مشکل شده باشد و آب به جای پوشال ها، موتور را خیس کند آب به دلیل خاصیت رسانایی بالایی که دارد جریان برق را به سراسر بدنه منتشر می کند.
  • اتصالی برق واتر پمپ نیز دلیل دیگری برای برق داشتن بدنه کولر آبی است.
  • سیم کشی فرسوده دلیل دیگر اتصال بدنه کولر آبی است.
  • عدم وجود سیم ارت دلیل دیگری است که کولر آبی اتصال بدنه دارد.

راه‌حل:

  • برای حل این مشکلات نیاز است با سیم کشی کولر آبی و نحوه کار واتر پمپ آشنایی داشته باشید. در غیر اینصورت نمی توانید این مشکل را برطرف کنید.
  • اما اگر از تکنسین کمک بگیرید، قطعا به راحتی مشکل برق داشتن بدنه کولر آبی را برطرف می کنند.

6. کولر آبی برای مدت طولانی روشن بوده است

اگر برای ساعت های طولانی کولر آبی را روشن میگذارید و در طول شبانه روز به دستگاه استراحت نمی دهید، احتمال خرابی موتور آن وجود دارد. موتور کولر آبی در اثر روشن بودن طولانی مدت داغ شده و این حرارت بالا به قطعات داخلی و سیم های آن آُیب جدی وارد می کند. در نتیجه روشن بودن دائمی کولر آبی به شدت آسیب زننده است.

راه‌حل:

  • برای جلوگیری از بروز این مشکل بهتر است پس از 12 ساعت روشن بودن مداوم کولر آّی، یک ساعت به دستگاه استراحت دهید.

7. تسمه بیش از حد شل و یا بیش از حد سفت شده است

یکی از قطعات به ظاهر ساده اما بسیار مهم کولرآبی تسمه است. با اینکه تسمه یک نوار باریک پلاستیکی ساده است، اما نقش بسیار مهمی در عملکرد صحیح موتور کولر آبی دارد. تسمه نیروی مکانیکی را از موتور به کمپرسور انتقال می دهد. بنابراین مهم است که تسمه به خوبی تنظیم شده و خیلی سفت یا خیلی شل نباشد. در هر صورت سفت بودن یا شل بودن تسمه کولر آبی باعث وارد شدن فشار زیادی به موتور خواهد شد. اگر کولر هوا را به خوبی خنک نمی کند و یا از دستگاه صدای جیر جیر میشنوید، احتمال دارد ایراد از تسمه باشد.

تسمه بیش از حد شل و یا بیش از حد سفت شده است

راه‌حل:

  • برای جلوگیری از آسیب دیدگی موتور کولر آبی نیاز است که تنظیم کردن تسمه کولر را بیاموزید تا بتوانید به تنهایی این کار را انجام دهید.
  • برای تنظیم تسمه کولر آبی باید بدانید که این نوار پلاستیکی نباید خیلی شل باشد که افتاده شود.
  • همچنین نباید خیلی سفت باشد؛ زیرا از چرخش صحیح پروانه جلوگیری می کند و ممکن است پس از مدتی پاره شود.
  • برای تنظیم تسمه میتوانید دو سمت آن را به هم نزدیک کنید، دو سمت تسمه در نزدیکی پولی کوچک باید به اندازه یک بند انگشت از هم فاصله داشته باشند.

8. در زمان مناسب سرویس کولر آبی را انجام نداده اید

کولر آبی به دلیل داشتن قطعات متحرک زیاد و همچنین تماس دائمی آن با آب، بیش از سایر دستگاه ها نیاز به رسیدگی و سرویس کردن دارد. اگر سرویس کولر آبی به موقع انجام نشود، ممکن است قطعات این دستگاه به دلیل ایجاد رسوب به مرور خراب شوند. یکی از قطعاتی که به دلیل عدم روغن کاری در زمان مناسب آسیب می بیند، موتور این دستگاه است.

  • سرویس کولر آبی به منظور بررسی قطعات و محفظه داخلی کولر، سیم کشی، عیب یابی مشکلات و همچنین شناسایی قطعات آسیب دیده انجام میشود.
  • یکی دیگر از کارهایی که نیاز است سالانه هنگام سرویس کولر آبی انجام دهید تعویض پوشال هاست.
  • اگر پوشال ها فرسوده شده باشند و رسوب زیادی روی آن ها تجمع پیدا کرده باشد، قطعا علاوه بر عدم مکش هوا، نمی توانند به درستی آب را درون خود نگه دارند و همین مسئله باعث میشود هوای خنک هدر رفته و باعث بالا رفتن دمای محفظه داخلی کولر آبی میشود.
  • همچنین ممکن است دمای بالای محفظه کولر باعث آسیب دیدن موتور باشد.

9. آب در کفی کولر وجود ندارد/ شناور آسیب دیده است

گاهی خرابی موتور کولر آبی تنها به دلیل خرابی واترپمپ نیست، بلکه اگر آب به اندازه کافی در کفی کولر وجود نداشته باشد، فرآیند خنک سازی درون محفظه به خوبی انجام نمیشود و در نهایت بالا بودن دمای کولر آبی باعث آسیب به موتور این دستگاه خواهد شد. عدم وجود آب کافی در کفی کولر به این دلایل است:

  • تجمع رسوب و آشغال در کفی کولر
  • قطع شدن آب
  • مسدود شدن شلنگ های ورودی آب به دلیل تجمع رسوب
  • نشتی آب از شلنگ های ورودی آب

راه‌حل:

  • برای رفع مشکل لازم است هریک از شلنگ های ورودی و اتصالات دستگاه را بررسی و در صورت نیاز اقدام به رسوب زدایی آنها نمایید.

10. محیط و دمای کولر آبی مناسب نیست

دیگر علت کار نکردن موتور کولر آبی مربوط به مناسب نبودن محیط و دمای اطراف کولر است. اگر کولر را بدون سایبان مناسب و در معرض خورشید سوزان قرار دهید، قطعا موتور به خوبی کار نمی کند؛ زیرا به شدت داغ شده و عملکرد آن با مشکل مواجه میشود.

محیط و دمای کولر آبی مناسب نیست

راه‌حل:

  • برای حل این مشکل نیاز است سایبان مناسبی را تهیه کنید تا عملکرد کولر آبی تحت تاثیر گرمای هوا قرار نگیرد.
  • همچنین برای گردش هوا در اطراف کولر آبی باید آن را حداقل 50 سانتی متر از دیوارهای اطراف فاصله دهید.
  • اگر فضای اطراف کولر آبی بسته باشد و هوای مداوم در آنجا جریان نداشته باشد، ممکن است کولر باد خنک را به محیط داخلی انتقال نمی دهد.

برای تعمیر مشکل کار نکردن موتور کولر آبی با کجا تماس بگیریم؟

همراهان گرامی امیدواریم مطالعه این مطلب توانسته باشد در بررسی علت کار نکردن موتور کولر آبی به شما کمک کند. با توجه به اینکه موتور یکی از قطعات اصلی و پیچیده کولر آبی است، تعمیر آن نیاز به تخصص و دانش فنی دارد و باید توسط تکنسین حرفه ای انجام شود. اگر میخواهید برای عیب یابی و رفع مشکل موتور کولر آبی تعمیرکار حرفه ای از دستگاه شما بازدید کند، میتوانید از سایت آی پی امداد برای حضور تکنسین درخواست کنید. تعمیرکاران آی پی امداد میتوانند با تجربه و دانش فنی به روز و با استفاده از تجهیزات و دستگاه های حرفه ای همه مشکلات کولر آبی را حل کنند. برای ثبت درخواست حضور تکنسین در محل تنها کافی است با شماره تلفن های 02158941 یا 02191093903 تماس بگیرید.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
اینستاگرام آی پی امداد