logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت برق داشتن بدنه کولر آبی

علت برق داشتن بدنه کولر آبی
زمان مطالعه: 4 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت برق داشتن بدنه کولر آبی به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

برق دار بودن بدنه کولر آبی یکی از مشکلاتی جدی و خطرناکی است که ممکن است برای این دستگاه به وجود بیاید و در صورتی که برطرف نشود، منجر به بروز مشکلات جدی و هزینه بری خواهد شد. البته بررسی علت برق داشتن بدنه کولر آبی و رفع این مشکل نیاز به دانش فنی و تخصص در این زمینه دارد. در ادامه این مطلب از آی پی امداد علاوه بر توضیح اینکه چرا برق دار بودن بدنه کولر آبی خطرناک است، در مورد دلایل برق دار شدت بدنه کولر آبی و راه حل های رفع این مشکل نیز خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

آیا برق دار بودن بدنه کولر آبی خطرناک است؟

احتمالا برایتان پیش آمده که به صورت اتفاقی بدنه کولر آبی را لمس کنید و دچار برق گرفتگی خفیف شده و متوجه شوید که برق دارد، اما بنظرتان مسئله چندان مهمی نباشد. اگر بدنه کولر آبی برق دارد، نباید نسبت به وجود این مشکل بی تفاوت باشید. توصیه میشود در اسرع وقت اقدامات لازم برای عیب یابی و رفع مشکل برق دار بودن بدنه کولر آبی را انجام دهید؛ زیرا ممکن است ابعاد این مسئله گسترده تر شده و رفع آن نیز هزینه بیشتری نیاز داشته باشد. با توجه به رسانا بودن آب، اگر مشکل برق داشتن بدنه کولر آبی برطرف نشود و آب برق دار به زمین بریزد، ممکن است باعث شود که آن بخش از زمین برق داشته باشد و خسارت های جبران ناپذیری را به وجود آورد.

چرا بدنه کولر آبی برق دارد؟ 5 علت + راه‌حل

دلایلی که در ادامه عنوان خواهیم کرد، مواردی هستند که باعث برق داشتن بدنه کولر آبی می شوند:

  1. جعبه تقسیم کولر آبی مشکل دارد.
  2. از سیم ارت استفاده نشده است.
  3. واتر پمپ اتصالی کرده است.
  4. موتور کولر آبی خیس شده است.
  5. اتصالات برق پوسیده هستند.

چرا بدنه کولر آبی برق دارد؟ 5 علت + راه‌حل

اگر پس از لمس بدنه کولر آبی دچار برق گرفتگی خفیف شدید، بهتر است این موارد را بررسی کنید.

  1. جعبه تقسیم کولر آبی مشکل دارد

یکی از دلایل اصلی برق دار بودن کولر آبی، این است که جعبه تقسیم شکسته یا خراب است. جعبه تقسیم کولر آبی محل اتصال سیم‌ های برق ورودی، سیم‌ های موتور و سایر اجزای الکتریکی کولر است. این جعبه پلاستیکی کوچک از آسیب دیدگی سیم ها جلوگیری می کند. پس اگر بدنه کولر آبی برق دارد، ممکن است به دلیل خرابی یا شکستکی جعبه تقسیم باشد. پس از خرابی جعبه تقسیم کولر آبی، سیم ها بدون محافظ میشوند و ممکن است اتصالی کنند.

راه‌حل:

  • برای رفع این مشکل باید درب جعبه تقسیم را باز کرده و داخل آن را به دقت بررسی کرده و هرگونه علائمی از اتصالی مانند لخت شدن سیم‌ ها، سوختگی یا جرقه زدن را چک کنید.
  • از سلامت سیم‌ کشی داخل جعبه تقسیم مطمئن شوید. اگر سیم‌ ها لخت شده یا اتصالی دارند، باید آنها را تعویض یا عایق کنید.
  • از آنجایی که بررسی و انجام اقدامات ذکر شده تخصصی است، برای رفع این مشکل می توانید از تکنسین های آی پی امداد کمک بگیرید.
  1. از سیم ارت استفاده نشده است

سیم اتصال به زمین (سیم ارت) عامل انتقال برق های اضافه در بدنه کولر به سمت زمین است. وجود این سیم که به رنگ زرد یا سبز است، باعث می شود که برق موجود در بدنه کولر آبی به زمین منتقل شود و شما شوک الکتریکی را احساس نکنید. اگر هنگام نصب کولر آبی از سیم ارت استفاده نکنید، ممکن است برق دار بودن بدنه کولر را احساس کنید.

از سیم ارت استفاده نشده است

راه‌حل:

  • میتوانید از تکنسین های آی پی امداد بخواهید برای حفظ ایمنی شما و جلوگیری از برق گرفتگی سیم ارت برای کولر آبی تعبیه کنند.
  1. واتر پمپ اتصالی کرده است

همانطور که میدانید، پمپ کولر آبی مستقیما با آب در تماس است و آب را درون محفه کولر به گردش در می آورد و آن را به لوله های توزیع می رسانند. به این ترتیب آب از شلنگ های توزیع آب روی پوشال ها می ریزد. اگر واتر پمپ به دلایلی مثل نصب نادرست، خوردگی و فرسودگی سیم های آن دچار اتصالی شود، ممکن است باعث شود بدنه کولر آبی برق داشته باشد.

راه‌حل:

  • اولین گام برای رفع مشکل پیدا کردن محل اتصالی است.
  • می توانید با استفاده از یک لامپ تست یا ولت متر، بدنه کولر را در حالی که برق آن وصل است، بررسی کنید.
  • محلی که لامپ روشن می شود یا ولت متر ولتاژ نشان می دهد، محل اتصالی است.
  • پس از پیدا کردن محل اتصالی، باید مشکل را رفع کنید.
  • اگر مشکل مربوط به سیم کشی است، باید سیم ها را به درستی عایق بندی و یا تعویض کنید.
  • چنانچه پمپ آب خراب است، باید آن را تعویض کنید.
  1. موتور کولر آبی خیس شده است

موتور کولر آبی مهمترین قسمت این دستگاه است که با جریان برق کار می کند. اگر آب با موتور کولر در تماس باشد، ممکن است باعث اتصالی کردن این قطعه و در نهایت برق دار بودن بدنه کولر آبی شود. دلیل اینکه موتور کولر آبی در کفی نصب نشده و در قسمت میانی کولر قرار دارد، همین موضوع است. با توجه به اینکه آب رسانا است، میتواند جریان برق را منتقل کند. حال اگر به هر دلیلی مثل خرابی واتر پمپ، پوسیدگی و ترک خوردن لوله های توزیع آب، روی موتور کولر آب پاشیده شود، اتصالی می کند و جریان برق را به بدنه منتقل خواهد کرد.

موتور کولر آبی خیس شده است

راه‌حل:

  •  برای حل این مشکل بهتر است از تعمیرکار درخواست کنید برای بررسی موتور کولر آبی در محل حضور پیدا کند.
  • پس از حضور سرویس کار کولر آبی در محل، برای رفع این مشکل ابتدا درب ها را باز کرده و محفظه داخلی را بررسی می کند.
  • ممکن است برای رفع مشکل ریختن آب روی موتور کولر آبی لوله های توزیع آب را بررسی و در صورت نیاز آنها را تعویض کند.
  • همچنین روش دیگر برای جلوگیری از ریختن آب روی موتور کولر آبی، قرار دادن سایه بان پلاستیکی برای محافظت از آن است که بهتر است توسط تکنسین انجام شود؛ زیرا متخصصین تعمیر کولر آبی میدانند محل مناسب برای نصب سایه بان پلاستیکی دقیقا کجاست.
  1. اتصالات برق پوسیده هستند

رایج ترین علت برق داشتن بدنه کولر آبی، مربوط به پوسیدگی سیم های این دستگاه است. اگر به مرور زمان روکش عایق سیم ها دچار پوسیدگی شده و سیم ها بدون عایق با هم در تماس باشند، اتصالی می کنند و جریان برق در سراسر بدنه کولر آبی پخش می شود.

راه‌حل:

  • اگر در مورد برق کشی و سیم های کولر آبی اطلاعاتی دارید و میتوانید به تنهایی سیم ها را بررسی و در صورت نیاز سیم هایی که دچار خوردگی و پوسیدگی شده اند را تعویض کنید، این کار را با جایگزین کردن سیم های باکیفیت انجام دهید.
  • اما اگر نمی توانید این کار را انجام دهید از تعمیرکار با تجربه بخواهید این کار را انجام دهد.

نکات مهمی که هنگام برق دار شدن بدنه کولر آبی باید رعایت کنید

اگر پس از دست زدن به بدنه کولر آبی متوجه شدید که برق دارد، بهتر است اقدامات ایمنی زیر را انجام دهید:

  • در اولین اقدام ابتدا برق دستگاه را قطع کنید تا بتوانید بدون نگرانی از خطر برق گرفتگی بخش های مختلف دستگاه را بررسی کنید.
  • دریچه های کولر را باز کنید و پس از وصل کردن کنتور، از فازمتر برای بررسی بخش های مختلف کولر آبی استفاده کنید.
  • حتما دستکش پلاستیکی باکیفیت به دست کنید تا با ایمنی بیشتر به عیب یابی و رفع عیب این مشکل بپردازید و از وارد شدن جریان برق به بدنتان جلوگیری کنید. البته نباید پوشیدن دستکش های پلاستیکی سیم های اصلی کولر را لمس کنید؛ زیرا خطر برق گرفتگی همچنان شما را تهدید می کند.
  • اگر احساس می کنید نمیتوانید به تنهایی دلیل برق داشتن بدنه کولر آبی را بیابید و آن را برطرف کنید، از تعمیرکار کولر آبی کمک بگیرید.
  • تکنسین های حرفه ای مانند تعمیرکاران مجموعه آی پی امداد با رعایت تمام موارد ایمنی و همچنین با استفاده از تجهیزات مختلف می توانند این مشکل را حل کنند.

نکات مهمی که هنگام برق دار شدن بدنه کولر آبی باید رعایت کنید

برای تعمیر مشکل برق داشتن بدنه کولر آبی با کجا تماس بگیریم؟

امیدواریم با مطالعه این مطلب توانسته باشید علت مشکل برق داشتن بدنه کولر آبی را بیابید. اما اگر برای حل مشکل به دنبال تکنسین حرفه ای و باتجربه هستید، پیشنهاد ما به شما درخواست حضور تکنسین از مجموعه آی پی امداد است. یکی از خدمات آی پی امداد حضور تکنسین در محل برای تعمیر دستگاه هایی مانند کولر آبی است که جابجایی آنها دشوار است. بنابراین شما عزیزان میتوانید برای تعمیر کولر آبی در سایت آی پی امداد درخواست کنید که تکنسین در محل شما حضور پیدا کند و با استفاده از بهترین تجهیزات دستگاه را تعمیر نماید. همچنین می توانید با شماره تلفن های 02158941 یا 02191093903 تماس بگیرید.

4.5/5 - (2 امتیاز)

در بحث و گفتگوی این مقاله شرکت کنید!

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
اینستاگرام آی پی امداد