logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت کار نکردن پمپ کولر آبی

علت کار نکردن پمپ کولر آبی
زمان مطالعه: 5 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت کار نکردن پمپ کولر آبی به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

کولرهای آبی در فصول گرم سال نقشی حیاتی در تامین سرمایش مطلوب ایفا می‌ کنند. گاهی شاهد از کار افتادن پمپ این دستگاه‌ ها و بروز اخلال در عملکرد آنها هستیم. این مسئله نه تنها موجب جلوگیری از تولید باد خنک می‌ شود، بلکه می‌ تواند نشان‌ دهنده‌ ایراد فنی در سیستم آبرسانی کولر باشد. از این رو در این مقاله از آی پی امداد به بررسی علت کار نکردن پمپ کولر آبی و ارائه راه‌حل‌ های مؤثر برای رفع این مشکل می‌ پردازیم. شما مخاطبین عزیز می توانید در بخش نظرات این مطلب و یا بخش پرسش و پاسخ سایت آی پی امداد سوالاتتان را در مورد تعمیر پمپ آبی مطرح کنید و منتظر پاسخ کارشناسان فنی آی پی امداد باشید.

نقش پمپ آب در کولر آبی چیست؟

همانطور که میدانید، اساس کار کولرهای آبی و خنک کردن محیط، بر اساس گردش آب در محفظه دستگاه و خیس کردن پوشال هاست. پمپ کولر آبی قطعه ای الکتریکی است که آب را به درون مخزن کولر آبی می رساند و با به گردش در آوردن آن، پوشال ها را خیس می کند. عملکرد پمپ کولر آبی و نقش آن در خنک کردن هوا در چهار مرحله قابل توضیح است:

  1. پس از باز کردن شیر آب، پمپ آب را به درون کولر می کشد و زمانی که شناور به سطح خاصی می رسد و روی آب معلق می ماند، آب رسانی به کولر متوقف می شود.
  2. در این مرحله پمپ، آب درون مخزن را پمپاژ می کند و از طریق شلنگ های باریکی که روی پوشال ها قرار گرفته اند، آب را روی پوشال ها می ریزند و آنها را خیس می کنند.
  3. هنگامی که هوای ورودی که از طریق پروانه به محفظه وارد شده است، از روی پدها یا پوشال ها عبور می کند و با تبخیر آب، هوای خنک شده وارد محیط می شود.

نقش پمپ آب در کولر آبی چیست؟

6 دلیل کار نکردن پمپ آب کولر آبی + راه‌حل

حال که با نحوه کار پمپ آب کولر آشنا شدیم، بهتر است دلایل خرابی پمپ را بررسی کنیم. اگر متوجه شدید هوایی که از دهانه کولر خارج می شود، گرم است، احتمال خرابی پمپ آب وجود دارد. اما ممکن است بپرسید علت روشن نشدن پمپ کولر آبی چیست که در ادامه به این سوال پاسخ می دهیم.

  1. آب به پمپ وارد نمی شود.
  2. شلنگ های انتقال آب مسدود شده اند.
  3. کف کولر و پمپ آب رسوب گرفته اند.
  4. پمپ آب به برق وصل نیست.
  5. پمپ به موقع روغن کاری نشده است.
  6. پوشال ها کثیف هستند.

6 دلیل کار نکردن پمپ آب کولر آبی + راه‌حل

در ادامه این بخش هریک از موارد ذکر شده در زمینه علت کار نکردن پمپ کولر آبی را به صورت کامل بررسی خواهیم کرد.

  1. آب به پمپ وارد نمیشود

هنگامی که متوجه باد گرم کولر آبی شدید در اولین اقدام بررسی کنید که آب به درون کولر آبی وارد شود. همانطور که می دانید، پمپ کولر آبی وظیفه دارد تا آب را از مخزن به پوشال ها و سپس به محیط داخل کولر پمپاژ کند تا فرایند تبخیر و خنک سازی هوا انجام شود. اگر آب ورودی کولر قطع شده باشد، پمپ کار نمی کند؛ زیرا آبی وجود ندارد که آن را پمپاژ کند.

راه‌حل:

  • به صدای کولر آبی گوش دهید، اگر صدای نوشیدن انتهای آبمیوه را شنیدید، احتمالا آب کف مخزن تمام شده و آب به دستگاه نمی ریزد.
  • اگر متوجه عدم ورود آب به پمپ شدید، بلافاصله پمپ را خاموش کنید. در صورتی که به موقع آن را خاموش نکنید، احتمال سوختن پمپ کولر آبی وجود دارد.
  • برای بررسی مشکل کار نکردن پمپ آب باید مطمئن شوید که آب به کولر منتقل می شود.
  • جریان آب منزل را بررسی کنید. در صورت وصل بودن آب نیاز است شیر آب در مسیر کولر را نیز بررسی کرده و از سالم بودن آن مطمئن شوید.
  • همچنین باید شناور را چک کنید و از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل نمایید.
  1. شلنگ های انتقال آب مسدود شده اند

شلنگ های انتقال آب در کولرهای آبی وظیفه دارند تا آب را از منبع (مثل شیر آب) به پمپ و سپس به پوشال ها انتقال دهند. با توجه به اینکه آب دارای املاح معدنی است و درون شلنگ ها و کف کولر رسوب می کند، ممکن است تجمع رسوب باعث گرفتگی و مسدود شدن شلنگ ها شود. در صورت گرفتگی شلنگ های توزیع آب با وجود برقراری جریان آب، آب به پمپ وارد نمی شود.

شلنگ های انتقال آب مسدود شده اند

راه‌حل:

  • ابتدا باید شلنگ های آب را به طور کامل بررسی کنید تا محل دقیق انسداد را پیدا کنید.
  • سپس شلنگ ها را جدا کرده و با استفاده از آب تمیز و مواد شوینده ملایم، آنها را به طور کامل شستشو دهید.
  • کیپ شدن شلنگ های توزیع آب باعث بروز ایراد در عملکرد پمپ میشود. بنابراین برای حل این مشکل نیاز است شلنگ های توزیع آب تعویض شوند.
  1. کف کولر و پمپ آب رسوب گرفته اند

همانطور که گفتیم، آب شهری به دلیل وجود املاح معدنی پس از مدتی در کف کولر و درون پمپ رسوب می کند. اگر کولر به طور منظم سرویس نشود، گرد و غبار و آلودگی می‌ تواند در کف کولر جمع شده و با املاح موجود در آب ترکیب شده و ایجاد رسوب کند. رسوب می‌ تواند منافذ و مسیرهای جریان آب در کف کولر و پمپ آب را مسدود کند و در نتیجه جریان آب کاهش یابد. در نهایت کاهش جریان آب باعث گرم شدن بیش از حد موتور پمپ شود.

راه‌حل:

  • برای رفع این مشکل و جلوگیری از ورود رسوب در پمپ آب، نیاز است از صافی استفاده کنید تا رسوبات به داخل شلنگ و کفی پمپ وارد نشوند.
  • سرویس منظم کولر شامل تمیز کردن کف کولر، پمپ آب و پوشال است که از ایجاد رسوب جلوگیری می‌ کند.
  • اگر از آب سخت استفاده می‌کنید، می‌ توانید از یک سختی گیر آب برای کاهش سختی آب و جلوگیری از ایجاد رسوب استفاده کنید.
  1. پمپ آب به برق وصل نیست

همانطور که می دانید، پمپ آب کولر آبی نقش اساسی در خنک کردن محیط با تبخیر آب دارد. اگر پمپ به برق وصل نباشد، آب به پوشال های کولر نمی رسد و در نتیجه کولر عمل خنک سازی را انجام نمی دهد.

پمپ آب به برق وصل نیست

راه‌حل:

  • با توجه به اینکه بررسی قسمت های برقی کولر آبی نیاز به تخصص و دانش فنی دارد، بهتر است از تکنسین متخصص کمک بگیرید.
  • اما اگر میخواهید خودتان این کار را انجام دهید، میتوانید از مولتی متر کمک بگیرید و ببینید آیا توان از خروجی کلید فرستاده میشود و به دستگاه می رسد یا خیر.
  • ممکن است کلید برق کولر خراب شده باشد و اتصال برق را به پمپ قطع کند.
  • اگر برق به دستگاه می رسد، اما پمپ کار نمی کند، ممکن است ایراد از سیم کشی باشد.
  • اگر دانش فنی ندارید، بهتر است تا زمان رسیدن تکنسین و برق کار دستگاه را از برق بکشید تا از آسیب احتمالی جلوگیری شود.
  1. پمپ به موقع روغن کاری نشده است

روغن کاری یکی از مهم ترین اقداماتی است که باید برای جلوگیری از آسیب دیدن پمپ کولر انجام شود. اما اگر روغن کاری دستگاه را به تعویض بیاندازید، محل تماس شفت پمپ و بوش درپوش خشک شده و به خوبی کار نمی کند و همین مسئله باعث از کار افتادن پمپ کولر آبی می شود.

راه‌حل:

  • به صورت دوره ای دستگاه را روغن کاری کنید.
  • برای روغن کاری کولر آبی دستگاه را از برق بکشید و مهره های پمپ را باز کنید و آنها را جدا نمایید.
  • اگر مهارت کافی برای انجام این کار ندارید، بهتر است از تعمیرکار کمک بگیرید؛ زیرا ترتیب بستن بخش های مختلف پمپ مهم است.
  • برای باز کردن بخش های مختلف پمپ باید ابتدا با استفاده از آچار پیچ مهره و درپوش را باز کنید.
  • در مرحله بعد باید با احتیاط محور را جدا کنید و قسمت هایی مثل تماس بوشن و شفت یا محور پمپ را روغن کاری کنید.
  1. پوشال ها کثیف هستند

کثیف شدن پوشال ها می تواند به مرور زمان موجب بروز مشکلاتی در عملکرد کولر آبی به خصوص پمپ آن شود. اگر پوشال ها را به موقع تعویض نکنید، ممکن است رسوب آب باعث خرابی پوشال ها شود. کثیفی پوشال ها منجر به گرفتگی شلنگ، عدم آب رسانی به پمپ و در نهایت سوختن آن می شود.

پوشال ها کثیف هستند

راه‌حل:

  • بهترین راه حل برای جلوگیری از ایجاد مشکل در پمپ کولر به دلیل کثیفی پوشال ها، تعویض منظم آنها است.
  • به طور کلی توصیه می شود پوشال های کولر هر سال تعویض شوند.

برای تعمیر مشکل کار نکردن پمپ آب کولر آبی با کجا تماس بگیریم؟

اگر پس از مطالعه این مقاله احساس می کنید بررسی علت کار نکردن پمپ کولر آبی و رفع آن در تخصص شما نیست و نیاز است تعمیرکار از دستگاه بازدید کند و مشکل آن را تشخیص دهد و آن را رفع کند، جای بسیار درستی آمده اید؛ زیرا مجموعه آی پی امداد یکی از برترین مراکز ارائه دهنده خدمات تعمیر انواع لوازم سرمایشی است. حال که تصمیم گرفته اید تعمیر پمپ کولر آبی را به تعمیرکار حرفه ای بسپارید، میتوانید از کمک تکنسین های آی پی امداد بهره مند شوید. برای ثبت درخواست حضور تکنسین در محل تنها کافی است با شماره تلفن های 02158941 یا 02191093903 تماس بگیرید و یا در سایت مجموعه به صورت آنلاین درخواست خود را ثبت کنید.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
اینستاگرام آی پی امداد