logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت کم شدن باد کولر آبی

علت کم شدن باد کولر آبی
زمان مطالعه: 7 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت کم شدن باد کولر آبی به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

کولر آبی یکی از لوازم بسیار کاربردی در فصول گرم سال نظیر تابستان است که در زمینه خنک کردن محیط نقش بسیار مهمی ایفا می کند. اما این دستگاه نیز مانند سایر لوازم سرمایشی ممکن است با گذشت زمان دچار مشکلاتی شده و باید خروجی آن کم شود. در این مقاله از آی پی امداد به بررسی علت کم شدن باد کولر آبی پرداخته و راه‌ حل‌ های تخصصی برای رفع هریک از این موارد ارائه می‌ کنیم. امیدواریم مطالعه این مطلب بتواند در رفع مشکل افت باد کولر آبی به شما کمک کند، اما در صورتی که به راهنمایی بیشتر نیاز دارید میتوانید از طریق طرح سوالات در بخش نظرات و یا مراجعه به بخش پرسش و پاسخ سایت آی پی امداد، با کارشناسان فنی مجموعه در تماس باشید و از تجربیات آنها در زمینه تعمیر کولر آبی بهره مند شوید.

چرا باد کولر آبی کم شده است؟ 20 علت + راه‌حل

آیا تا به حال برایتان پیش آمده که روبروی کولر آبی قرار بگیرید، اما متوجه شوید با وجود روشن بودن موتور و پمپ آب و همچنین عملکرد درست کلید دور تند و کند، حجم باد آن کم شده است؟ همانطور که میدانید، حجم باد کولر آبی با قدرت خنک کنندگی آن ارتباط دارد. در ادامه دلایل کم بودن حجم باد کولر آبی را خواهیم گفت:

  1. تنظیم نبودن تسمه کولر
  2. آسیب دیدگی یاتاقان های موتور
  3. تغییر یافتن زاویه پره های پروانه
  4. تجمع آلودگی و یا رسوب روی پره فن کولر آبی
  5. قرار نداشتن پولی موتور و پولی پروانه در یک صفحه
  6. هرز گشتن پولی موتور یا پروانه
  7. پارگی برزنت لرزه گیر کولر
  8. عمر زیاد و قدیمی بودن کولر آبی
  9. عدم سرویس به موقع کولر آبی
  10. عدم تناسب ظرفیت کولر نسبت به فضای ساختمان
  11. عدم وجود آب کافی در کفی کولر آبی
  12. نقص در عملکرد واتر پمپ
  13. طولانی بودن مسیر کانال کشی کولر آبی
  14. پوشال های قدیمی و کثیف
  15. نقص در عملکرد موتور کولر آبی
  16. عدم وجود جریان مناسب هوا در اطراف کولر
  17. بالا بودن دما و رطوبت هوا
  18. روشن نبودن کلیدهای کولر آبی
  19. مسدود شدن و یا شکستگی شلنگ ها و لوله های توزیع آب
  20. تنظیم نبودن شناور

چرا باد کولر آبی کم شده است؟ 20 علت + راه‌حل

در ادامه به بررسی تمامی دلایل ذکر شده پرداخته و راه حل های رفع هریک از آنها را بررسی خواهیم کرد.

  1. تنظیم نبودن تسمه کولر

یکی از دلایل کم شدن حجم باد کولر آبی، مربوط به شل یا سفت بودن بیش از حد تسمه است. تسمه محل اتصال دینام و پروانه است. این نوار لاستیکی نیروی محرکه موتور را به پروانه منتقل می کند تا به گردش درآید و باد را از اطراف گرفته و پس از خنک شدن آن، به محیط پرتاب می کند. حال میدانید اگر تسمه به خوبی تنظیم نشده باشد، چقدر میتواند در کیفیت عملکرد کولر و خنک بودن باد آن تاثیر بگذارد.

  • برای تنظیم کشش تسمه، باید از آچار آلن استفاده کنید. پیچ تنظیم کننده کشش تسمه را پیدا کرده و آن را تا جایی بچرخانید که تسمه نه خیلی شل و نه خیلی سفت باشد.
  • به طور کلی، باید بتوانید حدود یک انگشت بین تسمه و پولی ها فاصله ایجاد کنید.
  • اگر تسمه فرسوده، ترک خورده یا پاره شده باشد، باید آن را تعویض کنید.
  1. آسیب دیدگی یاتاقان های موتور

یاتاقان ها از قطعات مهم کولر آبی هستند که وظیفه دارند حرکت پروانه را روان تر کنند. اگر این قطعات آسیب دیده باشند، قطعا پروانه نمی تواند به خوبی بچرخد. بنابراین حجم باد کولر آبی کم میشود و هوا را به خوبی خنک نمی کند.

  • در برخی موارد، ممکن است با روغن کاری یاتاقان ها مشکل تا حدی برطرف شود. با این حال، این راه حل موقتی بوده و در نهایت باید یاتاقان ها تعویض شوند.
  • برای حل این مشکل بهتر است با مشورت تکنسین یاتاقان ها را تعویض کنید. برای تعویض یاتاقان های کولر آبی میتوانید از تکنسین های آی پی امداد کمک بگیرید.
  1. تغییر یافتن زاویه پره های پروانه

اگر زاویه پره های پروانه به دلیل وارد شدن ضربه تغییر کرده باشد، حجم باد پرتاب شده توسط کولر کاهش می یابد.  در حالت عادی، پره های پروانه باید با زاویه تقریبا 45 درجه نسبت به محور موتور قرار گرفته باشند تا حداکثر جریان هوا را به سمت پایین هدایت کنند. اگر زاویه پره ها به دلایل مختلفی از این حالت ایده آل انحراف پیدا کند، می تواند منجر به کاهش قابل توجهی در باد کولر شود.

تغییر یافتن زاویه پره های پروانه

  • برای حل این مشکل بهتر است از تکنسین حرفه ای کمک بگیرید و پروانه را تعویض کنید.
  • برای تعویض پروانه کولر آبی میتوانید روی کمک تکنسین های آی پی امداد حساب کنید.
  1. تجمع آلودگی و یا رسوب روی پره فن کولر آبی

با توجه به اینکه سیستم خنک کنندگی کولر آبی بر اساس گردش آب درون این دستگاه است، قطعاتی مثل پروانه در معرض تجمع رسوب قرار دارند. رسوب جمع شده روی فن ممکن است در حرکت صحیح آن اختلال ایجاد کند و باعث کاهش پرتاب باد کولر آبی شود.

  • برای حل این مشکل کافی است با استفاده از مایع جرمگیر و فرچه سیمی، همه رسوب ها را از روی فن و قطعات داخلی کولر آبی بردارید.
  1. قرار نداشتن پولی موتور و پولی پروانه در یک صفحه

اگر پولی موتور و پولی پروانه در یک خط صاف قرار نداشته باشند، قطعا پروانه نمی تواند به درستی بچرخد و حجم باد مناسبی را به محیط پرتاب کند.

  • برای رفع مشکل می توانید با استفاده از آچار آلن شماره 4، پولی موتور و پولی پروانه را باز کنید. سپس آنها را در یک خط فرضی صاف قرار دهید.
  1. هرز گشتن پولی موتور یا پروانه

پولی یکی از قطعات کوچک اما بسیار مهم در کولر آبی است؛ این قطعه مکانیکی باعث چرخش بهتر پروانه میشود/ اگر این قطعه حول محور مشخص نچرخد و یا هرز بچرخد، ممکن است روی کم شدن حجم باد کولر آبی تاثیر بگذارد.

هرز گشتن پولی موتور

  • برای حل این مشکل میتوانید با تعمیرکار کولر آبی تماس بگیرید و از دانش فنی متخصص برای برطرف شدن این مشکل بهره مند شوید.
  • در صورتی که میخواهید به تنهایی این کار را انجام دهید، میتوانید با پیچ آلنی پولی موتور و یا پولی پروانه را به محور محکم ببندید.
  1. پارگی برزنت لرزه گیر کولر

پارچه برزنتی اطراف دهانه کولر آبی در هدایت باد به سمت محیط نقش بسیار مهمی دارد. تنظیم نبودن یا پارگی پارچه برزنتی یکی از دلایل کاهش پرتاب باد کولر آبی است.

  • برای برطرف شدن این مشکل، ضمن بررسی اتصالات و بست های پارچه برزنتی و اطمینان از محکم بودن آنها، از نبود پارگی در این پارچه مطمئن شوید.
  • در صورت وجود پارگی در پارچه برزنتی کولر آبی، بهتر است آن را تعویض کنید.
  1. عمر زیاد و قدیمی بودن کولر آبی

یکی از دلایل کم بودن باد کولر آبی، مربوط به عمر زیاد دستگاه و مستهلک بودن قطعات آن است. با گذشت زمان، قطعات مختلف کولر آبی مانند موتور، تسمه، فن، پوشال‌ ها و سیستم آبرسانی فرسوده و کهنه می‌ شوند. این فرسودگی باعث کاهش کارایی و افت سرعت چرخش موتور، تسمه و فن و همچنین انسداد و نشت در سیستم آبرسانی شده که در نهایت منجر به افت باد کولر می‌ شود.

  • در صورت خرابی هرکدام از قطعات کولر آبی، آنها را تعویض کنید و یا اگر دستگاه خیلی قدیمی و کارکرده است، بهتر است آن را تعویض نمایید.
  1. عدم سرویس به موقع کولر آبی

سرویس کردن و روغن کاری قطعات متحرک کولر آبی یکی از مهمترین اقداماتی است که قبل از راه اندازی این دستگاه باید انجام شود. با سرویس کولر آبی همه آلودگی ها و رسوب آن را از بین می برید و همچنین میتوانید قطعات آسیب دیده را شناسایی کنید و اقدامات لازم را برای تعمیر یا تعویض آنها انجام دهید.

عدم سرویس به موقع کولر آبی

  1. عدم تناسب ظرفیت کولر نسبت به فضای ساختمان

کولرهای آبی در ظرفیت‌ های مختلفی تولید می‌ شوند و هر کدام برای خنک‌ سازی متراژ مشخصی از فضا مناسب هستند. اگر کولر آبی شما با متراژ ساختمانتان ظرفیت کمی داشته باشد، به طور طبیعی نمی‌ تواند حجم هوای کافی را برای خنک‌ سازی کامل فضا جابجا کند و در نتیجه، با افت باد مواجه خواهید شد.

  • توصیه میکنیم هرگز برای محیط های بزرگ از کولرهای با ظرفیت کم استفاده نکنید. با این کار فشار بسیار زیادی به کولر آبی وارد میشود و محیط نیز به خوبی خنک نمی شود.
  • همچنین در کنار کولر آبی می‌ توانید از روش‌ های خنک‌ سازی دیگر مانند پنکه سقفی، کولر گازی پرتابل و یا عایق‌ بندی مناسب ساختمان استفاده کنید.
  1. عدم وجود آب کافی در کفی کولر آبی

یکی از فاکتورهای مهم برای زیاد بودن باد کولر، وجود حجم مناسب آب در کفی آن است. اگر حجم آب از حد استاندارد کمتر باشد، قطعا پمپ آب نمی تواند حجم مناسب آب را به لوله های توزیع برساند، در نتیجه پوشال ها به خوبی خیس نمی شوند.

  • توصیه میکنیم برای رفع مشکل بخش هایی مثل پمپ شناور، آبریزها و شلنگ ها را بررسی کنید و مطمئن شوید که به طور صحیح کار می کنند.
  • اگر شلنگ های توزیع آب به دلیل تجمع رسوب مسدود شده باشند، نمی توانند به خوبی پوشال ها را خیس کنند. بنابراین در صورت مسدود بودن شلنگ ها باید آنها را تعویض کنید.
  1. ایراد در عملکرد واتر پمپ

احتمالا میدانید که پمپ آب کولر آبی نقش بسیار مهمی دارد؛ زیرا در فرآیند خنک سازی هوا، گردش آب در محفظه و انتقال آن به پوشال ها توسط پمپ آب انجام می شود. اگر پمپ آسیب دیده باشد و یا لوله های آن بر اثر تجمع رسوب مسدود شده باشند، نمی توانند به خوبی آب را به گردش در بیاورند، در نتیجه هوا خنک نمیشود و باد پرتاب شده از کولر آبی کم است.

ایراد در عملکرد واتر پمپ

  • برای بررسی واتر پمپ ابتدا باید با استفاده از جرم گیر و فرچه سیمی کفی کولر را به خوبی تمیز کنید. پس از بررسی سبد پمپ آب، در صورت وجود هرگونه پارگی آن را تعویض کنید.
  • حال دکمه پمپ را بزنید و عملکرد این بخش را مشاهده کنید. اگر متوجه شدید آب به خوبی از لوله های توزیع آب ریخته نمیشود، احتمال دارد در اثر رسوب کردن آب مسدود شده باشند.
  • در نتیجه باید آنها را تمیز و یا در صورت لزوم آنها را تعویض کنید.
  • برای حفظ سلامت پمپ و افزایش طول عمر آن حتما هنگام سرویس کولر آبی، این قطعه را نیز به خوبی روغن کاری کنید.
  1. طولانی بودن مسیر کانال کشی کولر آبی

اگر به دلیل فاصله زیاد محل نصب کولر تا محیط داخلی مد نظر، مسیر طولانی را برای کانال کشی انتخاب کرده باشید، احتمال کم بودن باد کولر آبی وجود دارد؛ زیرا مسیر نامناسب کانال کشی باعث میشود باد خنک در پیچ و خم های کانال هدر برود و گرم شود. هوای خنک شده توسط کولر آبی باید از طریق کانال‌ ها به فضای مورد نظر منتقل شود. هرچه مسیر کانال طولانی‌ تر باشد، مقاومت هوا در برابر عبور هوا بیشتر می‌ شود و در نتیجه سرعت و قدرت باد کولر در محل خروجی کانال‌ ها کاهش می‌ یابد.

  • تا حد امکان سعی کنید مسیر کانال کشی کولر را کوتاه کنید. از زوایای تند و انحناهای زیاد در مسیر کانال اجتناب کنید.
  • از کانال‌ هایی با قطر مناسب برای حجم هوای مورد نیاز استفاده کنید.
  • در صورت نیاز به استفاده از دریچه‌ های تنظیم هوا، آنها را در فواصل مناسب در طول مسیر کانال نصب کنید.
  1. پوشال های قدیمی و کثیف

یکی از مراحل سرویس کولر آبی، تعویض سالیانه پوشال هاست. این نوع پوشال ها با خرده های چوب و یا پلاستیک پر میشوند و به دلیل تماس دائمی با جریان آب، محیط بسیار مناسبی برای ایجاد رسوب هستند. در صورت عدم تعویض سالیانه پوشال ها احتمال رشد میکروارگانیسم مانند قارچ و باکتری وجود دارد؛ زیرا این محیط مرطوب در محفظه تاریک کولر آبی قرار میگیرد و شرایط رشد انواع باکتری و قارچ را ایجاد می کند.

  • توصیه می شود هرساله پوشال های کولر آبی را تعویض کنید.
  1. ایراد در عملکرد موتور کولر آبی

موتور کولر آبی نقشی حیاتی در عملکرد این دستگاه داشته و وظیفه به گردش درآوردن پولی و در نتیجه چرخش پوشال ها را بر عهده دارد. چرخش پوشال ها عامل اصلی ایجاد جریان هوا و خنک شدن محیط می باشد. موتور کولر آبی قطعه ای است که به دلیل روشن بودن طولانی مدت دستگاه و یا عدم روغن کاری به موقع، ممکن است آسیب ببیند و به درستی کار نکند.

ایراد در عملکرد موتور کولر آبی

  • با توجه به پیچیدگی های موتور کولر آبی تعمیر آن تنها باید به دست تعمیر کار متخصص انجام شود. اگر میخواهید تکنسین های حرفه ای تعمیر موتور کولر آبی را انجام دهند، میتوانید روی کمک تکنسین های آی پی امداد حساب کنید.
  1. عدم وجود جریان مناسب هوا در اطراف کولر

احتمالا هنگام نصب کولر به توصیه نصاب، آن را در محیط باز و یا از دیوارهای اطراف در فاصله استاندارد قرار داده اید. با این کار فضای لازم برای گردش هوا اطراف کولر آبی ایجاد میشود. اما اگر کولر آبی را در فضای بسته قرار دهید و هوای اطراف آن ساکن شود، هوای پرتاب شده از آن کم و دم کرده خواهد بود.

  • همچنین هنگام روشن بودن کولر آبی حتما پنجره و یا دریچه کوچکی را به جهت گردش هوای مناسب و تبادل هوا بین محیط داخل و بیرون باز بگذارید.
  • اگر هوای محیط داخلی ساکن بماند، هوا دم کرده و شرجی میشود و احساس بسیار ناخوشایندی ایجاد می کند. بنابراین هنگام روشن کردن کولر آبی حتما گوشه پنجره را باز بگذارید.
  1. بالا بودن دما و رطوبت هوا

ارتفاع دما و رطوبت در محیط می‌ تواند به طور مستقیم بر عملکرد کولر آبی و افت باد آن تاثیر بگذارد. اگر دما و رطوبت محیط خیلی بالا باشد و کولر نتواند از گرمای هوای محیط بکاهد، باد خنک و زیاد تولید نمی کند. چندین راه حل برای کمک به خنک کردن محیط اطراف کولر آبی در فضای باز وجود دارد که در ادامه خواهیم گفت:

  • پوشال های چوبی و پلاستیکی را با پوشال های سلولزی تعویض کنید تا از خنکی باد کولر آبی لذت ببرید.
  • با ایجاد یک سایبان میتوانید تا حد زیادی در خنک شدن هوای کولر آبی تاثیر بگذارید.
  • میتوانید برای خنک شدن مقطعی هوای کولر آبی از چندین قالب یخ استفاده کنید آنها را درون کفی بریزید.
  • بدنه کولر را با رنگ های روشن رنگ بزنید تا حداقل میزان جذب نور را داشته باشند.
  1. روشن نبودن کلیدهای کولر آبی

اگر به دلیل ایراد دکمه های کولر آبی و یا سهل انگاری در روشن کردن دکمه های کولر، پمپ آب روشن نباشد، کولر مانند یک پنکه عمل می کند و باد کم تولید می کند.

روشن نبودن کلیدهای کولر آبی

  • اگر هوای کولر آبی زیاد نیست، بهتر است در اولین اقدام کلیدها را بررسی کنید و مطمئن شوید کلید پمپ روشن می شود.
  • ممکن است در اثر فرسودگی، پارگی یا قطعی سیم‌ ها، برق به کلیدها نرسد و در نتیجه روشن نشوند.
  • برای بررسی سیم‌ کشی، باید از یک مولتی‌ متر استفاده کرد و از سالم بودن سیم‌ ها و اتصالات آنها اطمینان حاصل نمود.
  • در صورت وجود ایراد در سیم‌ کشی، باید سیم‌های معیوب را تعویض یا اتصالات آنها را ترمیم کنید.
  1. جدا شدن، مسدود شدن و یا شکستگی شلنگ ها و لوله های توزیع آب

شلنگ های توزیع آب وظیفه دارند آب را از مخزن به پوشال ها برسانند. اگر لوله های توزیع آب از جای مشخصی که برای آنها تعبیه شده است، جدا شوند، حتی اگر همه لوله ها و شلنگ ها سالم و عاری از رسوب باشند، آب نمی تواند به خوبی در کولر حرکت کند و خروجی باد دستگاه کیفیت و خنکی ندارد.

  • راهکار رفع این مشکل این است که لوله های توزیع آب را بررسی کنید و مطمئن شوید در جای خود قرار دارند و پوشال ها را به خوبی مرطوب می کنند.
  • در صورت جدا شدن شلنگ ها، آنها را به دقت به محل اتصالشان وصل کنید و از محکم بودن بست ها و اتصالات اطمینان حاصل کنید.
  • برای رفع انسداد شلنگ ها و لوله ها، می توانید از سیم مفتول یا فنر مخصوص استفاده نمایید.
  • همچنین می توانید از مواد شوینده ملایم و آب گرم برای شستشوی رسوبات و جرم داخل شلنگ ها و لوله ها استفاده کنید.
  1. تنظیم نبودن شناور

شناور نوعی سنسور برای تشخیص سطح آب درون مخزن کولر است و عدم تنظیم آن باعث اختلال در گردش آب و افت باد کولر آبی می شود.

تنظیم نبودن شناور

  • برای تنظیم شناور کولر را خاموش کرده  و شیر آب ورودی به آن را ببندید.
  • صبر کنید تا آب موجود در مخزن تخلیه شود.
  • درب مخزن را باز کنید و شناور را بررسی نمایید.
  • اگر شناور خم شده یا شکسته است، باید آن را تعویض کنید.
  • چنانچه شناور سالم است، آن را به آرامی در مخزن قرار دهید و از صحت حرکت آزادانه آن مطمئن شوید.
  • سطح آب را تا حدی تنظیم کنید که شناور در حدود 2 تا 3 سانتی متر از کف مخزن فاصله داشته باشد.
  • در نهایت درب مخزن را ببندید و شیر آب ورودی را باز کنید.

برای تعمیر مشکل کم باد شدن کولر آبی با کجا تماس بگیریم؟

چنانچه پس از مطالعه این مقاله و با توجه به پیچیدگی های کولر آبی، برای حل مشکل کم شدن باد دستگاه خود نیاز به حضور تعمیرکار دارید و میخواهید تعمیر کولر آبی را به تکنسین های کاربلد بسپارید، می توانید از خدمات مجموعه آی پی امداد بهره مند شوید. مجموعه آی پی امداد به پشتوانه حضور تکنسین های متخصص، حرفه ای و با تجربه ای که در زمینه کسب دانش فنی به روز در تلاش هستند، تبدیل به برترین مرکز ارائه دهنده خدمات تعمیر دستگاه های سرمایشی شده است. بنابراین برای رفع مشکل کم بودن باد کولر آبی خود و ثبت درخواست حضور تکنسین در محل تنها کافی است با شماره تلفن های 02158941 یا 02191093903 تماس بگیرید.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست