logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

نحوه تنظیم سرعت پنکه سقفی

نحوه تنظیم سرعت پنکه سقفی
نحوه تنظم سرعت پنکه سقفی
زمان مطالعه: 3 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله نحوه تنظیم سرعت پنکه سقفی به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

نحوه تنظیم سرعت پنکه سقفی به چه صورت است؟ پنکه سقفی از جمله وسایل سرمایشی پرطرفدار است که می تواند سرمای مطبوعی را برای ما ایجاد نماید. موتور پنکه های سقفی از نوع تک خازن راه انداز می باشند که با برق 220 ولت شهری کار می کنند و دارای سرعت های مختلفی هستند که این سرعت ها توسط شخص قابل تنظیم است. با ما در ادامه این مقاله از آی پی امداد همراه باشید تا به آموزش تغییر سرعت پنکه سقفی بپردازیم.

کاربران گرامی؛ چنانچه به مراحل تنظیم سرعت در پنکه سقفی اشراف ندارید به شما توصیه می کنیم تا در این مقاله با تعمیرکار لوازم خانگی آی پی امداد همراه باشید.

آشنایی با روش عملکرد کلید پنکه سقفی

در اکثر مدل پنکه های سقفی یک صفحه دایره ای که در روی آن اعدادی نوشته شده است، می بینید که شروع این صفحه با دکمه ON و پس از آن با توجه به مدل پنکه شما این اعداد م یتواند به صورت 1 و 2 و 3 و یا ماکسیمم و مینیمم باشد که در واقع عملکردی مشابه همان اعداد را برای ما ایفا می کنند. در انتهای این دکمه ها نیز دکمه OFF مشاهده می شود که در داخل این صفحه یک مدار برای تنظیم سرعت پنکه قرار دارد. با بالا بردن سرعت و چرخاندن این دکمه هر بار یک مدار مقاومت از سر راه موتور پنکه کنار می رود.

طریقه تنظیم سرعت پنکه در حالت یک

برای شروع باید دکمه گردان روی صفحه را در جهت عقربه های ساعت بچرخانیم. نحوه تنظیم سرعت پنکه در حالت یک و زمانی که کلید گردان پنکه را در حالت یک قرار می دهیم، تمام مقاومت دستگاه با موتور یکی می شود و این امر موجب می گردد که کمترین میزان ولتاژ به پنکه برسد و موتور پنکه کارش را با کمترین میزان شروع کند. همچنین می توانید در ساعات اوج مصرف برق و زمانی که جریان برق باید قابل کنترل تر باشد، از حالت یک روی پنکه خود استفاده نمایید. برای ایجاد یک باد خنک بسیار ملایم نیز شما می توانید از حالت یک دستگاه پنکه خود استفاده کنید. اگر تحت هر کدام از شرایط متوجه شدید که پره های پنکه سقفی حرکت نمیکند، باید اقدام به عیب یابی آن نمایید.

روش تنظیم سرعت پنکه در حالت دو

برای یادگیری نحوه تغییر سرعت پنکه در حالت دو زمانی که شما دکمه گردان تنظیم سرعت پنکه را روی حالت دو قرار می دهید، مقاومت اولیه از مدار خارج می گردد. این موضوع باعث می شود که ولتاژ بیشتری نسبت به حالت یک به موتور برسد. پس در نتیجه سرعت موتور بیشتر خواهد شد. این میزان دما برای ساعات صبح که هوا کمی خنک تر است و یا بعد از غروب آفتاب مورد استفاده و مناسب می باشد.

چگونه سرعت پنکه سقفی را تنظیم کنیم

آموزش بررسی سرعت های بالای پنکه

بالاتر از سرعت دو در پنکه ها معمولا سرعت بالا محسوب می شود که برای بررسی سرعت بالای پنکه باید دکمه گردان را در راستای عقربه های ساعت گرداند. با این کار مقاومت بیشتری از سر راه دستگاه کنار می رود. هر چقدر این چرخش به سمت عدد نهایی روی صفحه و یا حالت ماکسیمم آن نزدیکتر می شود، تقریبا هر مقاومتی سر راه سیم فاز پنکه کنار می روند و ولتاژ بیشتری به موتور پنکه می رسد و با حدکثر سرعت خود می چرخد. در واقع این حالت مشابه حالتی است که ما یک کلید تک پل را به جای کلید گردن پنکه قرار داده باشیم که با زدن آن و برقراری جریان مستقیما پنکه با حداکثر توان کارکند. در حالتی ممکن است با افزایش سرعت ناگهانی و غیر استاندارد موجب لق زدن پنکه سقفی شود.

نتیجه گیری از نحوه تنظیم سرعت پنکه سقفی

همانطور که گفته شد، تنظیم سرعت در پنکه های سقفی به کمک یک صفحه با دکمه ای گردان است. به راحتی با چرخاندن این دکمه می توانید یک مدار از سر راه مقاومت موتور پنکه برداشته و سرعت بیشتری به پنکه خود بدهید. اما به مطمئن بودن سقفی که قرار است پنکه روی آن نصب گردد و هم چنین ارتفاع پنکه دقت کافی را داشته باشید تا در هنگام تنظیم آن روی حداکثر سرعت مشکلی برای شما پیش نیاید.

4.1/5 - (8 امتیاز)

در بحث و گفتگوی این مقاله شرکت کنید!

10 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
  • سراج 10 اردیبهشت 1402

    سلام علت اینکه پنکه در دور کند هم تند میچرخه چیه؟ میخواهم دورش را کمترکنم کند تر بچرخه چکار کنم؟

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 10 اردیبهشت 1402

      درود، باید موتور پنکه را چک کنید.

      پاسخ دادن
  • رضا 13 شهریور 1401

    سلام علت پنکه چیه که حرکت میکند ولی خیلی ارام

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 14 شهریور 1401

      موتور پنکه مشکل دارد

      پاسخ دادن
  • Amir mohammad 25 مرداد 1401

    سلام خسته نباشید علت کم شدن سرعت پنکه چیه؟ با وجود تعویض کلیدشم بازم سرعتش خیلی خیلی ضعیفه حتا با سرعت ۱.۲.۳ تفاوت نداره ممنون از شما

    پاسخ دادن
  • saman 13 مرداد 1401

    سلام علت چیه پنکه سقفی یک سره کار میکنه کلید نو براش گرفتم و یکسره کار می کنه هر چقدر هم کلید رو جهت عقربهای ساعت می زنم هیچ تغییری نمیکنه و خاموش هم نمی شه علت شو می تونی بهم بگی ممنون

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 15 مرداد 1401

      سلام، کلید خرابیه. پلاتیناش عمل نمیکنه. کلیدو تعویض کنید

      پاسخ دادن
      • احمد 20 مرداد 1401

        سلام شماره ۳ کلید به جای اینکه سرعتش بیشتر بشه از ۲ ولی وقتی میزنم۳ سرعت کم میشه و کامل می ایسته علتش چیه؟

        پاسخ دادن
        • آی پی امداد 21 مرداد 1401

          سلام، کلیدها اتصالی کرده

          پاسخ دادن
    • مجتبی 28 خرداد 1402

      علتش دوست عزیز اینه که سیم کشی اون اشتباه باید به طور صیحیح انجام بشه تا کلیداش کار کنه مشکل از سیم های که به کلیدو پنکه وصل شده میباشد همون فاز ونول واسه همینه وقتی کلید رو خاموش باشه کار میکنه

      پاسخ دادن
اینستاگرام آی پی امداد