logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

نحوه تست موتور پنکه

نحوه تست موتور پنکه
نحوه تست موتور پنکه
زمان مطالعه: 4 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله نحوه تست موتور پنکه به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

آیا با نحوه تست موتور پنکه آشنایی دارید؟ در سال های گذشته و قبل از ورود کولرهای آبی و گازی به بازار در اکثر مکان ها از پنکه ها استفاده می شد و این وسایل جزء اولین وسایل سرمایشی تولید شده بودند که البته طی سالیان و با پیشرفت علم در شکل ظاهری آنها تغییراتی را شاهد بوده ایم. یکی از قسمت های مهم و اساسی در پنکه ها موتور آن می باشد که برای راه اندازی و یا شروع کار آن در فصل گرما نیاز به تست دارد، اگر شما نیز به آشنایی با آموزش بررسی موتور پنکه علاقه مند هستید، با آی پی امداد همراه باشید تا در ادامه به بررسی این موضوع برای شما عزیزان بپردازیم.

کاربران گرامی؛ چنانچه قصد تست موتور پنکه را دارید، به شما توصیه می کنیم تا در این مقاله با متخصصین آی پی امداد همراه باشید.

آشنایی با نحوه کار موتور پنکه

جهت آشنایی شما با نحوه کار موتور پنکه باید گفت پنکه های تولید شده از سالیان گذشته تا به حال بر اساس یک سیستم داخلی کار می کنند و تفاوت این دستگاه ها تنها در شکل ظاهری آنها می باشد. شاید بتوان موتور پنکه را قلب پنکه و اصلی ترین قسمت آن دانست. موتور پنکه ها معمولا از نوع تک فاز با خازن راه انداز می باشند.خصوصیات موتور پنکه از نوع آسنکرون می باشد. یعنی هرگاه سر راه موتور یا یکی از سیم پیچ ها از سایر سیم پیچ های فرعی نیز استفاده شود، سرعت موتور پنکه بنا به تعداد این سیم های فرعی تغییر میکند که در پنکه ها برای بدست آوردن دورهای مختلف از این خاصیت استفاده می شود.

مکوتور پنکه

روش تست سالم بودن موتور پنکه

برای آگاهی از کارکرد صحیح موتور پنکه نیاز به تست موتور پنکه و بررسی علت کارنکردن پنکه داریم که اگر شما در منزل و توسط خودتان می خواهید این کار را انجام دهید، می توانید پس از تمیز کردن و گرفتن گرد و غبار روی پنکه آن را روشن نموده و شاهد نحوه کارکرد آن باشید. اگر پنکه با صدای طبیعی و سرعت و میزان صحیح شروع به چرخش کرد، تست سالم بودن موتور پنکه شما با موفقیت انجام شده است. اما اگر در هنگام کارکرد پنکه خود احساس کردید پنکه شما به خوبی کار نمی کند و صدای پنکه زیاد است، باید این کار را به یک تعمیرکار بسپارید تا به انجام این کار اقدام نماید. ما در ادامه راهکار بررسی سالم بودن پنکه را برای شما نام برده ایم:

  • تست موتور پنکه با اهم متر
  • تست موتور پنکه با آزمایش خازن

تست موتور پنکه با اهم متر

یکی از روش های بررسی، تست موتور پنکه با اهم متر است که ما در ادامه نحوه انجام این کار را برای شما توضیح داده ایم. اما باید دقت داشته باشید که این کار یک کار تخصصی بوده و باید با قسمت های مختلف پنکه و موتور آن آشنایی کافی را داشته باشید:

  • برای پیدا کردن سر سیم می توانیم از دستگاه اهم متر استفاده کنیم.
  • بدین صورت که پس از اتصال سر سیم به دستگاه اهم متر عددی روی صفحه نمایش آن شخص می شود که سر سیمی که کمترین اهم را دارد سیم مشترک است.
  • یعنی در این سیم یک سر مشترک برای اتصال به سایر سیم های موتور پنکه وجود دارد.
  • پس از آن سیم بعدی که اهم کمتری دارد را با دستگاه اهم متر پیدا میکنیم و آن دو سیم برای ما سر سیم های اصلی هستند.
  • در موتور انواع پنکه ها پس از مشخص شدن دو سیم اصلی به وسیله دستگاه اهم متر سیم های اصلی را به خازن وصل نموده است.
  • و سیم مشترک نیز به نول متصل می گردد.

آزمایش خازن برای تست موتور پنکه چگونه است؟

روش دیگر برای بررسی موتور پنکه آزمایش خازن است. در ادامه مطلب آزمایش خازن برای تست موتور پنکه را برای شما عزیزان توضیح داده ایم:

  • برای ایمنی بیشتر از قطع بودن برق اطمینان حاصل نمایید.
  • پس از آن برای آزمایش تست خازن شما باید خازن را از موتور جدا کنید.
  • برای این کار شما نیاز دارید که انرژی ذخیره شده در خازن را تخلیه کنید.
  • که می توانید این کا را به وسیله یک پیچ گوشتی که دسته عایق جریان برق دارد انجام دهید.
  • پس از ان به وسیله یک فاز متر فاز و نول بودن سیم های آن را مشخص کنید.
  • سپس تست موتور پنکه را انجام دهید.

چگونه خازن موتور پنکه را تست کنیم

نتیجه گیری از نحوه تست موتور پنکه

در نظر داشته باشید که پنکه ها وسایل متصل به برق هستند که باید هر گونه باز شدن و یا تعمیر آن حتما توسط یک فرد متخصص انجام شود. زیرا در صورت ناآگاهی و باز شدن موتور پنکه توسط شخص غیر متخصص ممکن است مشکلاتی برای شما ایجاد شود. شما در منزل می توانید تنها با نگاه به پنکه خود از نحوه کارکرد صحیح و یا ناصحیح آن مطلع شوید. اما اقدامات اساسی تر و باز شدن موتور پنکه را به یک تعمیرکار واگذار کنید.

3.6/5 - (11 امتیاز)

در بحث و گفتگوی این مقاله شرکت کنید!

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
اینستاگرام آی پی امداد