logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت صدای پنکه سقفی

علت صدای پنکه سقفی
علت صدای پنکه سقفی
زمان مطالعه: 5 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت صدای پنکه سقفی به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

علت صدای پنکه سقفی چیست؟ طبیعتا بروز مشکل در همه مدل ها به یک ایراد مربوط میشود. شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که دستگاهتان در هنگام کار صداهایی از خود تولید میکند که شاید موجب نگرانی شما گردد. پس در این مقاله همراه با ما باشید تا در مورد مشکل سر و صدای زیاد پنکه سقفی به شما اطلاعات مفیدی را عرضه کنیم. با آی پی امداد همراه باشید.

کاربران گرامی؛ چنانچه با مشکل بروز صدای بلند در پنکه سقفی مواجه شده اید می توانید با همراهی تعمیرکاران لوازم خانگی آی پی امداد در این مقاله به عیب یابی و رفع این مشکل در منزل خود بپردازید.

دلایل صدا دادن پنکه سقفی چیست؟

گاهی ممکن است موتور پنکه شما صدا دهد و گاهی نیز ممکن است صفحه و یا پره های پنکه سقفی شما در اثر بروز مشکلی با سروصدا و لق زدن پنکه سقفی روبه رو شود. اما در هر دو صورت بهتر است در اسرع وقت در پی رفع صدای دستگاه خود باشید در ادامه این مقاله به شما دلایل صدا دادن پنکه سقفی چیست را توضیح خواهیم داد:

  • گاهی ممکن است صدایی که از پنکه سقفی شنیده میشود به واسطه موتور آن باشد موتور پنکه ممکن است دچار خرابی یا نیم سوز شده باشد که در این صورت با تولید صدایی بم به شما هشدار میدهد.
  • یکی دیگر از دلایل ایجاد صدا در پنکه های سقفی خرابی خازن راه انداز موتور است که باعث ایجاد صدا میشود.
  • خرابی بوش ها در پنکه های سقفی از دیگر علت های صدای پنکه میباشد.
  • ممکن است پنکه ای که شما خریداری کرده اید از نوع ارزان و بی کیفیت بوده باشد که در موتور آن از عایق بندی های لازم جهت جلوگیری از تولید صدا استفاده نشده باشد و در حین کار ایجاد سروصدا نمایید یا با نچرخیدن پره های پنکه و صدا تولید کند.
  • در برخی موارد در پنکه های سقفی پس از روشن شدن صدایی شبیه صدای قیژ قیژ شنیده میشود و موجب تکان خوردن پنکه سقفی می شود که در این صورت با خاموش کردن و روغن کاری اتصالات پره ها میتوان مشکل را برطرف کرد.
  • گاهی ممکن است در پی باد پنکه و برخورد دو جسم دیگر به هم صدا ایجاد شود و شما این صدا را با صدای پنکه اشتباه بگیرید.

آیا در هنگام ایجاد صدا در پنکه نباید از آن استفاده کرد؟

بروز صدا در پنکه به سه دلیل اتفاق میافتد که در هر کدام از این حالت ها شما میتوانید اقدام به انجام کارهایی که در ادامه به شما خواهیم گفت بکنبد. در پاسخ به این پرسش که آیا در هنگام تولید صدا در پنکه نباید از آن استفاده کرد ؟ به این وضوع میپردازیم:

  • ابتدا سعی کنید نوع صدا را به دقت گوش کنید. اگر صدا پس از روشن شدن پنکه ایجاد شده و شبیه به صدای هووم بود یعنی موتور پنکه شما به حالت نیم سوز در آمده و شما باید سریعا پنکه را خاموش کرده و برای تعمیر آن اقدام نمایید.
  • اگر صدایی که از پنکه شما شنیده میشود صدای به هم خوردن دو قطعه یا همان صدای قیژقیژ بود باید برای رفع آن پنکه خود را روغن کاری نمایید.
  • و اگر پنکه شما در محلی مانند محیط کار است ممکن است در اثر برخورد باد آن به سایر اجسام اطراف آن صدایی تولید شود که با بررسی میتوانید این مشکل را برطرف نمایید.

چرا پنکه سقفی صدا میدهد

علت ایجاد صدا در پنکه و کار نکردن آن چیست؟

علت ایجاد صدا در پنکه و کار نکردن آن  به شما این موضوع را تذکر میدهد که موتور پنکه شما و یا یکی از قسمت های داخلی آن که برای به حرکت در آوردن پره ها مورد نیاز است نیتوانند به خوبی کار کنند.

نحوه رفع صدای قیژ قیژ در پنکه های سقفی

گاهی در پنکه های سقفی در هنگام کار متوجه شنیدن صدایی شبیه به کشیده شن دو جسم سخت به یکدیگر میشویم. به اصطلاح به آن صدای قیژ قیژ میگویند نحوه برطرف کردن صدای قیژ قیژ در پنکه سقفی به شرح زیر است:

  • ابتدا اقدام به خاموش کردن و قطع جریان برق در پنکه نمایید.
  • پس از آن به وسیله یک چهارپایه سعی کنید به پنکه تسلط کافی داشته باشید.
  • ابتدا به آرامی فضای اتصالات پنکه را با یک دستمال گردگیری نمایید.
  • پس از آن این اتصالات را روغن کاری نمایید.
  • توجه داشته باشید که اگر پس از روغن کاری باز هم پنکه سقفی شما صدا میدهد.
  • بهتر است پره های آن را باز نموده و فضای داخلی آن را به طود کامل روغن کاری نمایید.

نحوه برطرف کردن صدای هووم در پنکه های سقفی

برطرف کردن صدای هووم در پنکه های سقفی حتما باید به یک تعمیرکار پنکه سقفی سپرده شود. زیرا این صدا در حالت های زیر پیش می آید که نیاز به دانش و اطلاعات تخصصی برای تعمیر آن میباشد:

  • خرابی و نیم سوز شدن موتور پنکه
  • خراب شدن خازن راه انداز موتور
  • خرابی صفحه و یا بوش های پنکه سقفی

توجه داشته باشید که موارد فوق همه از اجزای تخصصی پنکه سقفی میباشد. از این رو برای تعمیر آن حتما باید از یک تعمیرکار کمک بگیرید تا از وارد شدن خسارات بیشتر به دستگاه خود جلوگیری نمایید.

نتیجه گیری از علت صدای پنکه سقفی

معمولا وسایل الکترونیکی به گونه ای طراحی و عایق بندی میشوند که در هنگام کارکرد صدایی از موتور آنها شنیده نشود اما گاهی به دلیل بی کیفیت بودن قطعات در هنگام کار صدای موتور از آنها شنیده میشود و حتی ممکن است این صدا صدای طبیعی برای کارکرد یک دستگاه نباشد پس برای رفع مشکل پنکه سقفی خود در اسرع وقت و جلوگیری از متحمل شدن هزینه های اضافی بهتر است به نوع کارکرد، سرعت چرخش استاندارد و صدای دستگاه خود دقت کافی را داشته باشید تا بتوانید سالیان بیشتری از دستگاه خود استفاده کنید.

4.9/5 - (10 امتیاز)

در بحث و گفتگوی این مقاله شرکت کنید!

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
اینستاگرام آی پی امداد