logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

چرا پنکه برعکس میچرخه؟

چرا پنکه برعکس میچرخه؟
زمان مطالعه: 5 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله چرا پنکه برعکس میچرخه؟ به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

در برخی مواقع ممکن است شما نیز با این پرسش مواجه شوید که چرا پنکه برعکس میچرخه و به دنبال راهارهایی برای رفع مشکل آن باشید. در این مقاله از آی پی امداد قصد داریم تا دلایل و راه حل های علت برعکس چرخیدن پنکه را در مدل های رومیزی و سقفی برسی کنیم و مزایای برعکس چرخیدن پنکه در فصل زمستان را به شما بگویم. با آی پی امداد همراه باشید و در صورت داشتن هرگونه سوال از طریق کامنت و راه های ارتباطی با ما در میان بگذارید.

علت برعکس چرخیدن پنکه چیست؟

چرا پنکه برعکس میچرخه؟ برعکس چرخیدن پنکه یکی از مشکلاتی است که معمولا به دلیل عوض کردن خازن آن رخ می دهد. معمولا پنکه ها تک فاز هستند که با وصل کردن یک خازن سه فاز، پنکه برعکس میچرخد. یکی دیگر از دلایل برعکس چرخیدن پنکه، احتمالا در مراحل تعمیر بوده است که جای سیم های ورودی، سیم پیچ کمکی و خروجی خازن از لحاظ ورودی فاز و نول بوده است که با تعویض ورودی فاز و نول، این مشکل درست میشود. اگر اختلاف فاز مثبت باشد، موتور پنکه چپ گرد (پاد ساعت گرد) میچرخد. اگر اختلاف فاز منفی باشد، موتور پنکه راست گرد (ساعت گرد) میچرخد.

مزایا و معایب برعکس چرخیدن پنکه سقفی چیست؟

در بخش قبل به بررسی اینکه چرا پنکه برعکس میچرخه، پرداختیم. به طور کلی چرخاندن پنکه به صورت مستقیم موجب حرکت هوا در اتاق می‌شود و در نتیجه افزایش جریان هوا در منطقه‌ای که پنکه به آن متصل شده است، میگردد. با این حال، در برخی موارد، برعکس چرخاندن پنکه می‌تواند مفید یا مضر باشد، به عنوان مثال در جدول زیر میتوانید ببینید:

مزایا معایب
بهبود گردش هوا در فصل گرما نداشتن تأثیر در فصل سرما
بهبود گردش گرمای تولید شده توسط  وسایل گرمایشی در فصل سرما ممکن است در برخی موارد سر و صدا داشته باشد.
بهبود جریان هوای داخلی در اتاق بیشتر شدن خشکی هوا
حرکت دادن هوای غلیظ و بهبود کیفیت هوا داخلی افزایش مصرف برق در برخی موارد

شرح مزایای برعکس چرخیدن پنکه سقفی

  1. بهبود گردش هوای خنک: در مواقعی که پنکه سقفی در نزدیکی دستگاه تهویه مطبوع نصب شده است، برعکس کردن جهت پنکه می‌تواند بهبود هوای خنک را در سراسر اتاق به دنبال داشته باشد. در این حالت، پنکه سقفی ممکن است به عنوان یک دستگاه تهویه مطبوع عمل کند و با توزیع بهتر جریان هوای خنک، از مصرف انرژی کمتری برای سرمایش اتاق استفاده شود.
  2. بهبود گردش گرما: در فصل سرما، برعکس کردن جهت پنکه می‌تواند باعث تولید هوای گرم در سرتاسر اتاق شود. هنگامی که جهت پنکه به سمت بالا است، هوای گرم به سمت پایین حرکت می‌کند. این کار می‌تواند به تراز کردن دمای اتاق کمک کند.
  3. بهبود جریان هوای داخلی: برعکس کردن جهت پنکه سقفی می‌تواند به بهبود جریان هوای داخل اتاق کمک کند. در حالت عادی، جریان هوا در سرتاسر اتاق برای رسیدن به پنکه، از همه جا جذب می‌شود و در نهایت توسط پنکه به سمت پایین هدایت می‌شود. با برعکس کردن جهت پنکه سقفی، جریان هوا از بالای اتاق جذب شده و از طریق پنکه به سمت بالا هدایت می‌شود. این کار می‌تواند جریان هوای داخلی را بهبود بخشد.
  4. حرکت دادن هوای غلیظ: در برخی موارد ممکن است در اتاق‌ها هوای غلیظ و نامطبوعی وجود داشته باشد. برعکس کردن جهت پنکه می‌تواند با حرکت دادن هوای غلیظ در اتاق، به تصفیه هوا کمک کند و این کار می‌تواند به بهبود کیفیت هوای داخلی کمک کند.

دلایل برعکس چرخیدن پنکه سقفی چیست؟

نقاط قوت برعکس چرخیدن پنکه رومیزی چیست؟

در ادامه چند مزایای برعکس چرخیدن پنکه رومیزی را در جدول به شما میگوییم:

  1. بهبود گردش هوا در فصل گرما: با برعکس کردن پنکه، هوای سرد از طریق دیوارها و سقف به طور یکنواخت تر و متناسب تر گردش پیدا می کند و این به کاهش دمای اتاق کمک میکند.
  2. بهبود گردش گرما در فصل سرد: در فصل سرد، برعکس کردن پنکه می تواند کمک کند تا گرما به طور متناسب تر در اتاق گردش پیدا کند و دمای محیط زندگی را بهبود بخشد.
  3. بهبود جریان هوای داخلی: برعکس کردن جهت پنکه ممکن است به بهبود جریان هوای داخلی کمک کند و به گردش بهتر گرما و سردی در اتاق کمک کند.
  4. کاهش سر و صدا: در برخی موارد، برعکس کردن جهت پنکه می تواند کمک کند تا سروصدا کاهش یابد و محیط زندگی برای افراد بهتر شود.
  5. کاهش خشکی هوا: در برخی موارد، برعکس کردن جهت پنکه می تواند به کاهش خشکی هوا کمک کند.
  6. صرفه جویی در مصرف برق: در برخی موارد، برعکس کردن جهت پنکه می تواند به صرفه جویی در مصرف برق کمک کند. زیرا پنکه با کمترین سرعت چرخش، حجم بیشتری از هوا را حرکت می دهد و در نتیجه به کاهش مصرف برق کمک می کند.
12 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
  • علیرضا 18 شهریور 1402

    سلام ما یه پنکه ایستاده مارک سانی داریم که بعد از روشن کردن پنکه اگر محور موتور رو با دست به هر طرف بچرخونی با دور کم شروع به چرخیدن میکنه میشه راهنمایی بفرمایید؟

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 18 شهریور 1402

      درود، موتور پنکه نیم سوز شده است و باید تعویض شود.

      پاسخ دادن
    • امیر 28 شهریور 1402

      سلام موتور پنکه سالم است و خازن باید عوض شود

      پاسخ دادن
  • علی 15 شهریور 1402

    سلام پنکه سقفی خونه من حین کارکرد روی دور فول بود که شروع به صدا دادن کرد. خاموشش کردم و دوباره روشن کردم، دیدم هم دورش کم شده و هم برعکس می‌چرخه. کلا قبل از این هم فقط روی دور فول یا سه کار میکرد. لطفاً راهنمایی کنید. ممنون

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 15 شهریور 1402

      درود، این مشکل مربوط به خازن است که باید بررسی و تعویض شود.

      پاسخ دادن
  • علی 14 تیر 1402

    سلام پنکه سقفی مغازم کلید نداره میتونم بدون کلید یکسره برق بزنم مشکل پیش نمیاد یا چجوری میتونم تست کنم که سالمه یانه چون یه بار به برق زدم صدامیداد ولی میچرخید انگار بگی گیر باشه همچین حالتی داشت من کشیدم از برق

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 14 تیر 1402

      درود، سیم پیچی های موتور دستگاه را چک کنید. همچنین می توانید به صورت یکسره پنکه را به برق وصل کنید.

      پاسخ دادن
  • عبدلله 23 خرداد 1402

    سلام و خسته نباشید. پنکه دستی رو میخوام به برق وصل کنم. چهار تا رشته سیم داره آبی قرمز سیاه سفید من آبی با قرمز رو به برق وصل کردم. نمیدانم چرا برعکس میچرخه. لطفا راهنمایی کنید. متشکر

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 24 خرداد 1402

      درود، همان سیم ها را مجددا برعکس وصل کنید تا درست شود.

      پاسخ دادن
      • آرش 07 شهریور 1402

        من هم همین مشکل رو دارم با تعویض فاز ونول بین دوسیم باز هم مشکل حل نشد، ممنون میشم راهنمایی کنید دلیل چپ گردیش چیه

        پاسخ دادن
        • آی پی امداد 07 شهریور 1402

          درود، سیم خازن اشتباها به موتور متصل شده است که باید بررسی شود.

          پاسخ دادن
اینستاگرام آی پی امداد