logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت یخ زدن بدنه یخچال

علت یخ زدن بدنه یخچال
زمان مطالعه: 5 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت یخ زدن بدنه یخچال به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

ممکن است گاهی با باز کردن درب یخچال خود متوجه سرمای بیش از حد آن و حتی مشاهده لایه نازکی از یخ روی دیواره داخلی یخچال خود شده باشید که این سرمای زیاد ممکن است به مواد غذایی و سبزیجات موجود در یخچال شما نیز نفوذ کرده و موجب یخ زدگی آنها شود. قطعا این نوع کارکرد و یخ زدن دیواره یخچال طبیعی نبوده و باید به دنبال علت یخ زدن بدنه یخچال خود باشید. پس اگر این مشکل برای شما نیز اتفاق افتاده است، با آی‌ پی امداد در ادامه این مقاله همراه باشید تا متوجه شوید که علت یخ زدن صفحه داخل یخچال چیست و چگونه باید اقدام به رفع مشکل دستگاه خود نمایید.

کاربران گرامی؛ چنانچه با مشکل یخ زدن بدنه یخچال مواجه اید به شما توصه می کنیم تا در این مقاله با تعمیرکاران آی پی امداد همراه باشید.

9 علت یخ زدن صفحه داخل یخچال + راه‌حل

یکی از مشکلاتی که ممکن است بسیاری از کاربران یخچال فریزرهای مختلف با آن مواجه شوند، یخ زدن داخل یخچال می باشد. به طور کلی یخ زدن صفحه داخل یخچال می‌ تواند دلایل مختلفی داشته باشد که هر کدام نشان‌ دهنده بروز یک مشکل خاص در سیستم سرمایشی یخچال شماست. در ادامه هریک از دلایل بروز این مشکل را ذکر کرده ایم:

  1. تنظیمات اشتباه دما
  2. گرفتگی درین یا مسیر تخلیه آب
  3. خرابی سنسور محیطی یا ترموستات
  4. فرسودگی لاستیک دور درب
  5. ایراد در برد الکترونیکی
  6. مشکل در دریچه دمپر هوا
  7. تزریق بیش از حد گاز
  8. ایراد در کمپرسور
  9. مشکل در سیستم دیفراست

یخ زدن داخل یخچال

در صورتی که شما نیز با مشکل یخ زدگی داخل یخچال خود مواجه شده اید، می توانید در ادامه این بخش دلایل بروز مشکل و راه حل های رفع آن را بررسی نمایید.

1. تنظیمات اشتباه دمای یخچال

زمانی که دمای یخچال بیش از حد پایین تنظیم شود، سیستم خنک‌ کننده بیش از حد کار می‌کند و رطوبت داخل یخچال به سرعت به یخ تبدیل می‌شود. این یخ روی صفحه داخلی یخچال و سایر سطوح تشکیل شده و می‌تواند باعث مشکلات مختلفی ایجاد نماید. بنابراین اگر سرمای داخل یخچال زیاد است یا باعث یخ زدن کابین شده است، در ابتدا درجه دما را بررسی نمایید.

  • دمای یخچال را به دمای مناسب (معمولاً بین 3 تا 5 درجه سانتی‌گراد) تنظیم کنید.
  • در یخچال های مکانیکی هرچه عدد بزرگتر باشد، سرمای داخل یخچال بیشتر می شود.
  • در یخچال های الکترونیکی هرچه عدد کوچک تر باشد، در یخچال سرمای بیشتری ایجاد می گردد.

2. گرفتگی درین یا فاضلاب یخچال

اگر صفحه داخلی یخچال یخ می زند، ممکن است مشکل مربوط به گرفتگی در قسمت فاضلاب باشد. توجه نمایید زمانی که لوله فاضلاب (درین) گرفته باشد، آب حاصل از برفک زدایی خارج نمی شود و در نهایت یخ می زند. بنابراین یخچال فرآیند سرما سازی را ایجاد می کند، اما آب از مسیر تخلیه خارج نمی شود و زمانی که آب در یک کابین سرد قرار می گیرد، تبدیل به یخ می شود.

  • برای رفع گرفتگی مسیر تخلیه آب یخچال ابتدا به دنبال یک میله نازک مانند میله بافندگی یا چوب لباسی (از جنس میله که قابلیت خم شدن را داشته باشد) پیدا کنید.
  • میله را چندین بار در قسمت سوراخ فاضلاب یخچال فرو کنید.
  • این کار را چندین بار تکرار کنید تا تمام مواد غذایی گیر کرده در مسیر فاضلاب تخلیه شود و بر روی کاسه روی موتور ریخته شود.
  • برای اطمینان بیشتر پشت سر آن، آب جوش بریزید تا با خیال راحت مسیر تخلیه باز شود.
  • حال که مسیر تخلیه باز شده است، کاسه روی کمپرسور یخچال را خالی کنید تا مواد غذایی جا مانده، به مرور زمان باعث بوی بد نشود.

علت سرد شدن زیاد بدنه داخلی یخچال

3. خرابی سنسور محیطی یا ترموستات

سنسور محیطی و ترموستات دو قطعه کلیدی در یخچال هستند که وظیفه کنترل دما را بر عهده دارند. زمانی که یکی از این قطعات خراب شود، می‌تواند باعث اختلال در سیستم سرمایش و در نتیجه یخ زدن صفحه داخلی یخچال شود. سنسور محیطی دمای محیط یخچال را اندازه گیری کرده و به برد کنترل فرمان می‌دهد تا کمپرسور را روشن یا خاموش کند. اگر این سنسور خراب شود، ممکن است اطلاعات نادرستی به برد ارسال کرده و باعث شود کمپرسور بیش از حد کار کند و در نتیجه دمای داخل یخچال بیش از حد کاهش یافته و به نقطه انجماد برسد. ترموستات نیز وظیفه تنظیم دما را دارد. اگر ترموستات خراب شود، ممکن است نتواند دمای مناسب را حفظ کرده و باعث یخ زدگی شود.

  • می‌توانید اتصالات سنسور محیطی و ترموستات را بررسی کنید تا مطمئن شوید که به درستی وصل شده‌ اند. گاهی اوقات یک اتصال شل می‌ تواند باعث بروز مشکل شود.
  • اگر مطمئن هستید که مشکل از سنسور یا ترموستات است، می‌توانید به صورت موقت دمای یخچال را روی بالاترین درجه تنظیم کنید تا از یخ زدن بیشتر جلوگیری شود.
  • اما توجه داشته باشید که این کار تنها یک راه حل موقت است و مشکل اصلی را حل نمی‌کند.
  • بهترین راه برای تشخیص دقیق مشکل و تعویض ترموستات یا سنسور محیطی، تماس با یک تکنسین مجرب است.
  • تعمیرکار متخصص آی پی امداد با استفاده از ابزارهای تخصصی، می‌تواند ایراد را شناسایی کرده و اقدام به تعمیر ترموستات یخچال یا سنسور محیطی آن نماید.

خرابی سنسور محیطی یا ترموستات یخچال

4. فرسودگی لاستیک دور درب یخچال

لاستیک درب یخچال با ایجاد یک آب‌ بندی کامل، مانع از ورود هوای گرم به داخل یخچال و خروج هوای سرد از آن می‌شود. ترک‌ها و شکاف‌های ایجاد شده در لاستیک، امکان ورود هوای گرم محیط به داخل یخچال را فراهم می‌کنند. در نتیجه کمپرسور برای خنک کردن هوای گرم وارد شده مجبور می‌شود بیشتر کار کند و سرمای بیشتری ایجاد می گردد. همچنین هوای گرم وارد شده به داخل یخچال، رطوبت محیط را با خود حمل می‌کند. این رطوبت در اثر برخورد با سطوح سرد یخچال، به یخ تبدیل شده و باعث ایجاد لایه ضخیمی از یخ روی صفحه‌های داخلی می‌شود.

  • تمام قسمت‌های لاستیک را به دقت بررسی کنید تا از وجود هرگونه ترک، شکاف یا تغییر شکل اطمینان حاصل کنید.
  • در صورت مشاهده هرگونه مشکلی، لاستیک را با یک لاستیک جدید و متناسب با مدل یخچال خود تعویض کنید.
  • لاستیک دور درب را به طور مرتب با آب گرم و شوینده مناسب تمیز کنید.
  • هرگونه آلودگی یا ذرات چسبیده به لاستیک می‌تواند مانع از ایجاد آب‌ بندی کامل شود.

5. ایراد در برد اصلی یخچال

برد اصلی یخچال مانند مغز این دستگاه عمل می کند. تمام فعالیت های یخچال از جمله تنظیم دما، روشن و خاموش کردن کمپرسور و کنترل سایر قطعات تحت فرمان برد اصلی است. وقتی برد اصلی دچار مشکل می شود، ممکن است این دستورات به بخش های مختلف نظیر المنت یا سیستم یخ زدایی ارسال نشوند و در نتیجه شاهد مشکلات مختلفی از جمله یخ زدن بیش از حد داخل یخچال باشیم. برد اصلی با سنسورهای مختلفی در ارتباط است که دمای داخل یخچال را اندازه گیری می کنند. خرابی این سنسورها باعث می شود اطلاعات نادرستی به برد ارسال شود و در نتیجه تصمیمات نادرستی گرفته شود.

  • پیدا کردن علت دقیق خرابی برد نیاز به تخصص و تجهیزات خاص دارد.
  • تعمیر برد اغلب شامل تعویض قطعات الکترونیکی کوچک و حساس است که نیاز به مهارت بالایی دارد.
  • برای عیب یابی و تعمیر برد یخچال حتما باید از تکنسین متخصص و باتجربه کمک گرفته شود.

خرابی برد الکترونیکی یخچال

6. بیش از اندازه باز بودن دریچه دمپر

دریچه دمپر میزان هوای سرد ورودی به یخچال را کنترل می‌ کند. زمانی که این دریچه بیش از حد باز باشد، هوای سرد بیش از حد وارد یخچال می‌شود و باعث کاهش بیش از حد دما و در نتیجه یخ زدن دیواره داخلی خواهد شد. در برخی مواقع ممکن است مکانیزم باز و بسته شدن دریچه خراب شده باشد و نتواند به درستی بسته شود. گاهی اوقات مشکل از سیستم کنترل الکترونیکی است که به دریچه فرمان می‌دهد تا باز یا بسته شود. همچنین ممکن است یخ زدگی اطراف دریچه مانع از بسته شدن کامل آن شود.

  • دریچه را به دقت بررسی کنید تا ببینید آیا چیزی مانع از بسته شدن آن می‌شود یا خیر.
  • اگر یخ اطراف دریچه وجود دارد، با استفاده از آب گرم (نه جوش) آن را آب کنید.
  • اگر مشکلی در قطعات مکانیکی دریچه وجود دارد، بهتر است با تعمیرکار متخصص تماس بگیرید.
  • چنانچه مشکل از سیستم کنترل الکترونیکی است، ممکن است نیاز به تعمیر یا تعویض برد الکترونیکی باشد.

بیش از اندازه باز بودن دریچه دمپر

7. تزریق بیش از اندازه گاز یخچال

تزریق بیش از اندازه گاز به سیستم سرمایشی یخچال، باعث اختلال در عملکرد طبیعی آن می‌شود.  اگر گاز بیش از اندازه تزریق شود، موتور یخچال یکسره کار می کند و این مسئله باعث یخ زدن داخل یخچال می شود. اما در نظر داشته باشید که در این شرایط موتور فشار زیادی را تحمل می کند و در نتیجه می سوزد.

  • در این حالت تکنسین با استفاده از تجهیزات مخصوص، گاز اضافی را از سیستم تخلیه می‌کند.
  • پس از تخلیه گاز، سیستم را به طور کامل بررسی می‌کند تا از وجود هرگونه نشتی یا مشکل دیگری اطمینان حاصل کند.
  • پس از اطمینان از سلامت سیستم، مقدار مناسبی گاز را به سیستم تزریق می‌کند.

8. خرابی کمپرسور یخچال

در صورتی که کمپرسور به طور مداوم کار کند، سرمای بیش از حدی تولید می‌شود و باعث یخ زدن مواد غذایی و حتی برفک زدن دیواره داخلی یخچال می‌شود. همچنین کمپرسور در فرآیند یخ‌زدایی نیز نقش دارد. اگر به دلیل خرابی کمپرسور، این فرآیند به درستی انجام نشود، برفک‌ها آب شده و مجددا یخ می‌زنند. به طور کلی خرابی کمپرسور یخچال می‌تواند باعث اختلال در چرخه‌ی سرمایی و در نتیجه کاهش دمای بیش از حد در برخی نقاط یخچال شود.

  • اگر صدای غیرعادی یا لرزش از کمپرسور می‌شنوید، ممکن است نشانه‌ای از خرابی آن باشد.
  • اگر کمپرسور خراب باشد، باید تعمیر یا تعویض شود.
  • تشخیص دقیق علت خرابی و تعمیر کمپرسور نیاز به تخصص دارد. بهتر است با یک تکنسین مجرب تماس بگیرید.

8. خرابی کمپرسور یخچال

9. ایراد در سیستم دیفراست

سیستم دیفراست وظیفه ذوب کردن برفک‌های تشکیل شده در یخچال را دارد. اگر این سیستم به درستی کار نکند، برفک‌ها آب نشده و به تدریج حجم آن‌ها افزایش پیدا می کند. این حجم اضافی از برفک، جریان هوای سرد را در داخل یخچال مختل کرده و باعث می‌شود دمای برخی نقاط بیش از حد کاهش یابد و در نتیجه، مواد غذایی یخ بزنند. علت‌های اصلی یخ زدن داخل یخچال به دلیل مشکل در سیستم دیفراست شامل خرابی المنت، سنسور دیفراست یا ترمودیسک، ترموفیوز و برد می باشند.

  • با استفاده از یک مولتی‌متر، می‌توانید سلامت المنت دیفراست را بررسی کنید. اگر هیتر خراب باشد، باید تعویض شود.
  • برای بررسی سنسور دیفراست، به یک تکنسین متخصص نیاز دارید.
  • در صورتی که تایمر دیفراست مکانیکی باشد، می‌توانید آن را تعویض کنید. اما اگر تایمر الکترونیکی باشد، بهتر است از یک تکنسین کمک بگیرید.
  • در صورت نیاز برای تعمیر سیستم دیفراست یخچال خود می توانید از متخصصین آی پی امداد کمک بگیرید.

ایراد در سیستم دیفراست

روش های جلوگیری از یخ زدن داخل یخچال

یخ‌ زدگی داخل یخچال می‌ تواند دلایل مختلفی داشته باشد و باعث اتلاف انرژی و همچنین کاهش عمر مفید مواد غذایی شود. در ادامه چند روش موثر برای جلوگیری از بروز این مشکل را بررسی می‌کنیم:

  • هر چند وقت یکبار نوار دور درب یخچال را بررسی کنید و در صورت آسیب دیدگی یا فرسودگی، آن را تعویض کنید.
  • دریچه‌های هوا را به طور مرتب با جاروبرقی تمیز کنید تا از مسدود شدن آنها جلوگیری شود.
  • مواد غذایی را به گونه‌ای در یخچال بچینید که جریان هوا به خوبی برقرار شود. از قرار دادن مواد غذایی جلوی دریچه‌ها خودداری کنید.
  • دمای یخچال را روی درجه توصیه شده در دفترچه راهنمای یخچال تنظیم کنید.
  • اگر یخچال شما از نوع قدیمی و بدون برفک نیست، به صورت دوره‌ای آن را یخ‌زدایی کنید.
  • در صورتی که با انجام موارد بالا مشکل برطرف نشد، بهتر است از یک تکنسین متخصص کمک بگیرید.

برای رفع مشکل یخ بستن داخل یخچال فریزر با کجا تماس بگیریم؟

در این مقاله سعی کردیم به بررسی علت یخ زدن صفحه داخل یخچال به طور کامل بپردازیم و همانطور که توضیح دادیم، می توانید با مشاهده اولین آثار یخ زدگی و یا احساس سرمای بیش از حد یخچال خود به انجام اقداماتی در جهت رفع این مشکل بربیایید. اگر با مطالعه مقاله علت یخ زدن بدنه یخچال مشکل دستگاه شما برطرف نشد، می‌ توانید در بخش دیدگاه همین مقاله از کارشناسان آی پی امداد سوال نمایید تا به صورت آنلاین و رایگان، راهنمای شما باشند. اگر هم قصد استفاده از خدمات آی‌ پی امداد برای تعمیر یخچال را دارید، می توانید با شماره 02158941 یا 02191093903 تماس حاصل نمایید، تا تعمیرکار این مجموعه در محل شما به عیب یابی و رفع مشکل بپردازد.

4.1/5 - (13 امتیاز)

در بحث و گفتگوی این مقاله شرکت کنید!

کاربر عزیز لطفا قبل از ارسال دیدگاه حتما به نکات زیر توجه نمایید:

  • سوال شما توسط تعمیرکاران آی پی امداد پاسخ داده می شود.
  • لطفاً سوال خود را با جزئیات کامل مطرح کنید تا بتوانیم بهترین راهنمایی را به شما ارائه دهیم.
  • در صورتی که ایمیل خود را صحیح وارد نمایید، بعد از پاسخ از طریق ایمیل به شما اطلاع رسانی خواهد شد.
در بحث‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
در صورتی که ایمیل ندارید، لطفاً ایمیل "test@ipemdad.com" را وارد کنید. ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
  • مسیح 10 شهریور 1403

    سلام. یخچال فریزر فروزان دارم داخل یخچال قسمت سرد کن عرق زده ولی از بیرون یخچال ی قسمتش برفک زده علتش چیه

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 11 شهریور 1403

      درود، ممکن ست فاضلاب یا درین یخچال گرفتگی داشته باشد که لازم است آن را با یک مفتول نازک و مقداری آب گرم باز نمایید. همچنین لاستیک دور درب یخچال را نیز بررسی نمایید.

      پاسخ دادن
  • سیاوش 05 شهریور 1403

    سلام احترام خدمت شما یخچال ماصفحه داخلی اش یخ می کند باید چی کار کنیم مشکلی اش برطرف شود

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 06 شهریور 1403

      درود، ممکن است درین یا فاضلاب یخچال گرفتگی داشته باشد که باید برطرف شود.

      پاسخ دادن
  • داود امانی 19 مرداد 1403

    سلام یخچال فریزر دوقلو یخساز دارم چند وقتی هست داخل طبقه های آن یخ‌زدگی آب مشاهده می شود مخصوصأ طبقه ی پایین به طوری که طبقه بیرون نمی آید .

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 20 مرداد 1403

      درود، فاضلاب با درین یخچال دچار گرفتگی شده است که باید مسیر آن باز شود.

      پاسخ دادن
  • اسماعیل اکبری 16 مرداد 1403

    سلام من یخچال بست دارم یه وقتایی خنک نمیکنه وسایل خراب میشه تامیر کار آوردم بار اول قسمت پایین را باز کرد یخ زده بود تا چندماه درست بود بازهم همینطور شده ولی شده یک ماه یا زودتر دوباره یخ میزنه میخاستم راهنمایی کنید ببینم مشکلش چیه

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 16 مرداد 1403

      درود، یخچال شما دارای مشکل یخزدایی بوده و لازم است المنت، برد، ترمودیسک یا سنسور دیفراست و ترموفیوز بررسی شود.

      پاسخ دادن
  • مهستی محبی 26 تیر 1403

    سلام. یخچال فریزر من فریزرش مشکل نداره اما یخچال گاهی همه مواد داخلش یخ میزنه و گاهی خیر و به نظرم گرمتر ا درجه تنظیم شده هم میشه. چندین تعمیرکار اومدن و درست نشد. آیا ممکنه به علت چسبیدن دیواره های یخچال به کابینت باشه و فضای کوچکی که اطرافشو گرفته باعث بخ زدن میشه؟

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 26 تیر 1403

      درود، دریچه دمپر داخل یخچال را بررسی نمایید.

      پاسخ دادن
    • زهرااسکندری 31 مرداد 1403

      باسلام یخچال معمولی بنده دونار هستش که دوقلو هست یکی از طبقات یخچال طبقه وسط طوری یخ بسته که بطری ها داخلش گیرمیکنن ترموستات هم تازه تعویض کردیم

      پاسخ دادن
      • آی پی امداد 31 مرداد 1403

        درود، درین یا فاضلاب یخچال گرفتگی دارد که لازم است مسیر آن با استفاده از یک میله منعطف و بلند و مقداری آب گرم باز شود.

        پاسخ دادن
  • فاطمه 05 اردیبهشت 1403

    با سلام و درود یخچال فریزر من هر،۱۰ دقیقه اتومات میکنه و ۱۰ الی ۱۵ دقیقه کار میکنه و دیواره عقبی دوباره داره یخ میزنه (بعد از تعویض ترموستات و شارژ گاز یخچال برای رفع یکسره کار کردن موتور و یخ زدگی دیواره عقبی یخچال) به نظرتون مشکل از کجاست؟ حالا

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 06 اردیبهشت 1403

      درود، ترموستات تعویض شده دارای کیفیت مناسبی نمی باشد. همچنین برفک زدگی یخچال می تواند مربوط به عدم کارکرد صحیح سیستم یخزدایی، خرابی لاستیک دور درب یا گرفتگی درین یخچال باشد.

      پاسخ دادن
1 2