logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت روشن نشدن لامپ یخچال

علت روشن نشدن لامپ یخچال
علت روشن نشدن لامپ یخچال
زمان مطالعه: 5 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت روشن نشدن لامپ یخچال به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

یخچال ها امروزه از تکنولوژی های جالبی برخوردار هستند که هر کدام دارای کاربرد ویژه ای بوده و استفاده از آنها را سهولت می بخشد. همچنین امکان دارد که با آسیب دیدن هر کدام از این ویژگی ها و تکنولوژی ها، در استفاده از یخچال دچار مشکل شویم. خاموش شدن و خرابی لامپ یخچال نیز می تواند یکی از همین مسائل باشد که قطعا در استفاده از دستگاه ما را دچار مشکل خواهد کرد. آی پی امداد در این مطلب به شما در مورد علت روشن نشدن لامپ یخچال و نحوه تعویض آن و همچنین بروز مشکلاتی نظیر کار نکردن چراغ، خاموش و روشن شدن لامپ و همچنین روشن نشدن چراغ آبسردکن یخچال توضیح داده است و به طور کلی آموزش های لازم را در این مطلب به شما خواهد داد.

کاربران گرامی؛ چناچه با مشکل روشن نشدن لامپ یخچال مواجه اید، با همراهی تعمیرکار لوازم خانگی آی پی امداد در این مقاله به عیب یابی و رفع عیب این مشکل در منزل بپردازید.

4 علت روشن نشدن لامپ یخچال + راه‌حل

روشن نشدن چراغ یخچال یکی از مشکلاتی است که می تواند به دلیل سوختگی لامپ و همچنین یک ایراد و یا نقص فنی برای یخچال پیش آمده باشد که باید جهت عیب یابی و تعمیر آن اقدامات لازم را انجام دهید. آی پی امداد تمامی موارد احتمالی بروز مشکل را در این بخش برای شما بررسی کرده است. اما در نظر داشته باشید که عیب یابی و تعمیر موارد فنی، نیاز به یک کارشناس و متخصص دارد. در غیر این صورت امکان آسیب رسیدن به سایر قطعات و اجزای سالم یخچال امکان پذیر خواهد بود. به طور کلی دلایل روشن نشدن لامپ یخچال شامل موارد زیر می باشد:

  1. سوختن لامپ
  2. خرابی سوکت یا سرپیچ لامپ
  3. مشکل در سوئیچ درب
  4. خرابی برد الکترونیکی

در ادامه هریک از موارد ذکر شده به همراه راه حل رفع مشکل را توضیح خواهیم داد.

1. سوختن لامپ یخچال

یکی از بارز ترین دلایلی که می تواند مانع از روشن شدن لامپ یخچال شود، سوختن آن است. به هر حال لامپ یخچال نیز مانند سایر لامپ ها دارای عمر مفید مشخصی است که امکان دارد هر لحظه به اتمام برسد. لامپ های رشته ای دارای یک رشته نازک از سیم هستند که با جریان برق داغ می شود و نور تولید می کند. این رشته با گذشت زمان فرسوده می شود و در نهایت می سوزد. لازم به ذکر است که لامپ های ال ای دی نسبت به لامپ های رشته ای دارای طول عمر مفید بیشتری هستند و کم پیش می آید که بسوزند. به طور کلی دلایل سوختن لامپ شامل استفاده از لامپ با کیفیت پایین، قرار گرفتن لامپ در معرض رطوبت یا گرمای زیاد و نوسانات برق می باشد.

آموزش تعویض لامپ یخچال

اگر علت روشن نشدن چراغ یخچال، سوختن لامپ بود، می توانید از طریق این بخش به راحتی آن را تعویض کنید:

  1. پیش از هر کاری یخچال را از برق بکشید.
  2. محل قرار گیری لامپ یخچال را بررسی کنید.
  3. به طور معمول لامپ یخچال در قسمت بالای آن  و نزدیک به سقف جای گرفته است.
  4. اگر یخچال شما قدیمی است، در کنار ترموستات به دنبال آن باشید.
  5. در صورتی که لامپ یخچال را پیدا نمی کنید، از دفترچه راهنمای فارسی آن کمک بگیرید.
  6. به طور معمول یک محفظه و یا یک حباب پلاستیکی بر روی لامپ قرار گرفته است.
  7. این حباب و یا محفظه به پخش نور در یخچال کمک می کند.
  8. توجه داشته باشید که این محفظه با چند پیچ بر روی لامپ و به بدنه یخچال محکم شده است.
  9. در صورت عدم مشاهده پیچ، احتمالا از پین های فشاری در ساخت و قرار گیری آن استفاده شده است.
  10. شما می توانید پیچ ها را باز کنید و یا پین ها را کمی فشار دهید تا دسترسی به لامپ برای شما فراهم شود.
  11. لامپ قدیمی را از جای خود از طریق پیچاندن دربیاورید. حال لامپ نو و سالم را درون سر پیچ قرار دهید.
  12. دو شاخه یخچال را به پریز برق متصل کرده و لامپ جدید و نو را تست کنید.

سوختن لامپ یخچال

2. خرابی سوکت یا سرپیچ لامپ یخچال

امکان دارد که لامپ یخچال کاملا سالم بوده و علت روشن نشدن لامپ مربوط به وجود خرابی در سوکت و یا سرپیچ باشد. سرپیچ لامپ در واقع به قسمتی گفته می شود که لامپ یخچال در داخل آن قرار می گیرد. علت خراب شدن سرپیچ می تواند مربوط به موارد زیر باشد:

  • رطوبت موجود در یخچال باعث زنگ زدگی سرپیچی و قطعی آن می شود.
  • احتمال دارد سیمی که به سرپیچ وصل است، قطع شده باشد.
  • همچنین دقت نمایید تا پلاتین سرپیچ افتادگی نداشته باشد.

شما می توانید برای بررسی این مسئله، پیچ های سرپیچ لامپ را باز نمایید و آن را به طور کامل بررسی کنید. حتما در زمان بررسی سرپیچ لامپ، به سیم های متصل و پایه آن نیز دقت کنید. استفاده از مولتی متر را برای اندازه گیری جریان در این بخش از یخچال را فراموش نکنید. همچنین اگر لامپ یخچال شما ال ای دی است و یا سوکت دارد، دقت نمایید تا از سوکت خارج نشده باشد یا پایه های سوکت شل نشده باشد.

چرا لامپ یخچال روشن نمیشود

3. معیوب شدن میکروسوئیچ درب یخچال

میکروسوئیچ در واقع قطعه ای نصب شده بر روی درب یخچال است که با باز و بسته کردن درب، باعث قطع و وصل شدن مدار لامپ یخچال می شود. به همین خاطر خراب شدن این قطعه، می تواند علت روشن نشدن لامپ یخچال باشد. میکروسوئیچ به طور کلی دارای یک فنر است که در زمان باز شدن درب یخچال، باعث وصل شدن مدار لامپ شده و آن را روشن می نماید. زمانی که درب یخچال بسته شود، این فنر فشرده شده و مدار لامپ را قطع می کند. در صورتی که این فنر آسیب دیده باشد، لامپ یخچال روشن نمی شود و یا به صورت مداوم روشن است.

  • محل قرارگیری میکروسوئیچ در یخچال ها متفاوت است، اما معمولا در بالا یا وسط درب یخچال قرار دارد.
  • باید برای تست کردن سلامت آن، حتما سوئیچ را درآورید.
  • حتما مراقب سیم های متصل به آن باشید.
  • حال با کمک یک مولتی متر، در هر دو حالت فنر را تست کنید.
  • در صورتی که فنر آسیب دیده بود، باید آن را با نمونه مشابه و کاملا مطابق با مدل یخچال، تعویض نمایید.

اگر میکروسوئیچ یخچال خراب باشد، لامپ روشن نمیشود

4. خرابی برد الکترونیکی یخچال

در صورتی که تمامی موارد گفته شده در بالا را تست کردید و علت روشن نشدن چراغ یخچال مربوط به هیچ یک از موارد ذکر شده نبود، باید‌ به سراغ مدار یخچال بروید. امکان دارد که یک نقص کوچک در مدار مانند سوختگی یک خازن، مانع از برق رسانی به مدار لامپ یخچال شود. توجه داشته باشید که بررسی خرابی برد یخچال کاملا یک امر تخصصی بوده و نیاز به مهارت و تجربه دارد. همچنین لازم به ذکر است که در صورت عدم مهارت کافی، به سایر بخش های سالم یخچال آسیب وارد می شود. به همین خاطر به شما توصیه می کنیم که جهت بررسی برد الکترونیکی یخچال، حتما از یک تکنسین و یا کارشناس متخصص کمک بگیرید.

برد الکترونیکی یخچال فریزر خراب باشد، لامپ روشن نمیشود

علت چشمک زدن لامپ داخل یخچال

در برخی مواقع ممکن است پس از باز کردن درب یخچال خود، شاهد چشمک زدن مداوم لامپ باشید. معمولا این مشکل زمانی رخ می دهد که سیم کشی ها یا سوکت لامپ دچار ایراداتی شده و یا اینکه عمر لامپ به پایان رسیده و در حال سوختن باشد که در هریک از این شرایط باید لامپ یخچال را از جای خود خارج کرده و آن را مورد بررسی قرار دهید.

  1. ابتدا مطمئن شوید که یخچال به برق وصل نباشد.
  2. سپس، لامپ یخچال را بررسی کنید. اگر لامپ سوخته باشد، باید آن را تعویض کنید.
  3. اگر لامپ سالم است، سوکت یا سیم کشی لامپ را بررسی کنید. چنانچه سوکت یا سیم کشی دچار خرابی شده باشد، باید اتصالات معیوب را تعویض نمایید.
  4. در نهایت اگر سوکت یا سیم کشی لامپ نیز سالم است، باید میکروسوئیچ درب را مورد بررسی قرار دهید.

در صورتی که پس از بررسی موارد فوق، باز هم چراغ داخل یخچال چشمک می زند، بهتر است یخچال خود را برای تعمیر به تکنسین متخصص آی پی امداد بسپارید.

دلیل روشن نشدن چراغ آبسردکن یخچال

چراغ آبسردکن یخچال یک لامپ LED است که با جریان برق کار می کند. اگر لامپ آبسردکن یخچال روشن نمی شود یا کار نمی کند، ممکن است مربوط به یکی از دلایل زیر باشد.

  1. لامپ LED به کار رفته در قسمت آبسردکن یخچال معمولا عمر طولانی دارد، اما ممکن است به مرور زمان بسوزد که باید تعویض شود.
  2. سوکت یا سیم کشی لامپ ممکن است دچار خرابی شده باشد و جریان برق را به لامپ منتقل نکند. در این شرایط باید سوکت ها یا سیم کشی های متصل به لامپ را مورد بررسی قرار دهید.
  3. سوئیچ آبسردکن وظیفه روشن و خاموش کردن چراغ آبسردکن را بر عهده دارد. اگر سوئیچ آبسردکن دچار خرابی شده باشد، چراغ روشن نمی شود و باید تعویض شود.

دلیل روشن نشدن چراغ آبسردکن یخچال

برای تعمیر مشکل روشن نشدن چراغ یخچال با کجا تماس بگیریم؟

در این مطلب به بررسی علت خاموش شدن لامپ یخچال و نحوه تعویض آن پرداختیم. همانطور که مطالعه کردید، خرابی و روشن نشدن لامپ یخچال می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. شما می توانید برای بررسی هر کدام از آنها از تکنسین های آی پی امداد کمک بگیرید. اما باید بدانید که بررسی برد کار شما نبوده و باید در این زمینه مهارت و تسلط کافی داشته باشید. به همین خاطر به شما توصیه می کنیم که برای بررسی آن از طریق شماره تلفن های 02158941 یا 02191093903 با مرکز تعمیرات یخچال آی پی امداد در تماس باشید.

4.2/5 - (5 امتیاز)

در بحث و گفتگوی این مقاله شرکت کنید!

16 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
  • ابوالفضل 07 فروردین 1403

    سلام وقت بخیر ی سوال داشتم درب کمدی ساید رو بازمیکنم چراغ داخل یخچال روشن نمیشود میخواستم بدونم دلیلش چیه ممنون اگه راهنمایی کنید

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 07 فروردین 1403

      درود، مشکل می تواند مربوط به سوختگی لامپ یخچال، ایراد در اتصالات لامپ و یا خرابی میکروسوئیچ درب باشد.

      پاسخ دادن
  • زهرا 28 اسفند 1402

    سلام ما امروز یخچالمون روشستیم بعد از شستشو برق ساختمان رو وصل کردیم الان متوجه شدیم ک لامپ داخل یخچال روشن نمیشه و بو سوختگی داخل یخچال میاد و مانیتور نمایشگر دما هم روشن نیست و سیاهی بالای نوار یخچال هست مشکل از چیه

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 29 اسفند 1402

      درود، پس از شستشو باید 24 صبر کرده و سپس یخچال را به برق متصل کنید که باید رله اورلود و برد اصلی دستگاه بررسی و در صورت نیاز تعمیر شود.

      پاسخ دادن
  • شایان 28 آذر 1402

    سلام خسته نباشید من درب یخچال و فریزر را میبندم چراغ یخچال روشن می شود فریزر سالمه ام در پاین باید جفت در ها بسته شود تا روشن شود چراغ

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 28 آذر 1402

      درود، اتصالات درب و چراغ های یخچال فریزر را بررسی کنید که قطعی نداشته باشند.

      پاسخ دادن
  • متین مشایخ 14 مهر 1402

    نور داخل یخچال فریزر ما خیلی کمه قابل تنظیم است؟؟

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 14 مهر 1402

      درود، خیر امکان تنظیم نور آن وجود ندارد.

      پاسخ دادن
  • مرتضی صفری 12 شهریور 1402

    سلام خسته نباشید، ما وقتی که یخچالمون رو باز می‌کنیم، همزمان چراغش خاموش و روشن میشه، به علاوه اینکه قطع وصل هم میشه. علتش چی هستش؟؟

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 12 شهریور 1402

      درود، سوئیچ درب خراب بوده و یا سرپیچ لامپ یخچال دچار اتصالی شده است.

      پاسخ دادن
      • مرتضی 26 آبان 1402

        سلام یخچال من جنرال وقتی در یخچال باز میکنم نورش ضعیفه لامپ ال ای دی است چیکار کنم

        پاسخ دادن
        • آی پی امداد 26 آبان 1402

          درود، ممکن است لامپ یخچال نیم سوز شده و یا در سوئیچ درب آن اتصالی وجود داشته باشد.

          پاسخ دادن
  • حمید 13 مرداد 1402

    با سلام و عرض ادب و احترام، فریزر با برند باکنشت سالمه و کار میکنه ، اما چراغ سبزش که همیشه روشن میشد الان چند وقت است که دیگه روشن نمیشه علتش چیست. در ضمن دکمه یخ زدایی هنگام روشن بودن فریزر باید در حالت فعال باشه؟ باتشکر و سپاس فراوان

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 13 مرداد 1402

      درود، سیستم یخزدایی و گاز دستگاه را چک کنید.

      پاسخ دادن
  • محمد پژوهان 12 فروردین 1402

    با سلام و عرض ادب، ضمن تشکر از شما زمانی که درب اصلی یخچال ساید ال جی را باز می کنیم چراغ داخل یخچال روشن نمیشه اما درب بار یخچال رو که باز می کنیم چراغ داخل روشن میشن و مشکلی ندارن حال این مشکل از کجاست چطور با اینکه چراغ یخچال سالم هست ولی با باز کردن درب اصلی چراغ روشن نمیشه؟ با تشکر فراوان از شما

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 12 فروردین 1402

      سلام. مشکل از سوئیچ درب است که باید چک شود.

      پاسخ دادن
اینستاگرام آی پی امداد