logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت جلو نرفتن تایمر ماشین لباسشویی

علت جلو نرفتن تایمر ماشین لباسشویی
علت جلو نرفتن تایمر ماشین لباسشویی
زمان مطالعه: 5 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت جلو نرفتن تایمر ماشین لباسشویی به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه
podcast

پادکست دلیل ایست کردن، جلو نرفتن و یا کار نکردن تایمر لباسشویی

منتظر خواندن دیدگاه شما بعد از گوش کردن به این پادکست خواهیم بود.
7661

در برخی مواقع ممکن است به هنگام کار با لباسشویی و تعیین مدت زمان و برنامه شستشوی آن، متوجه عمل نکردن تایمر و ثابت ماندن آن شده باشید. بطور کلی گیر کردن تایمر یکی از رایج ترین مشکلاتی است که بسیاری از کاربران لباسشویی های مختلف ممکن است با آن مواجه شوند. از این رو این مقاله از آی پی امداد را به بررسی علت جلو نرفتن تایمر ماشین لباسشویی اختصاص داده ایم تا با مطالعه آن بتوانید دلیل بروز این مشکل و راهکارهای برطرف کردن آن را بدانید. در صورتی که تایمر دستگاه شما نیز جلو نمی رود، جهت بررسی و برطرف کردن ایراد دستگاه خود می توانید به مطالعه این مقاله بپردازید. با ما همراه باشید.

کاربران گرامی، سوالات خود را در زمینه راهنمای عیب یابی تایمر لباسشویی در انتهای صفحه (قسمت دیدگاه) یا بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید تا کارشناسان مرکز تعمیرات لوازم خانگی آی پی امداد به صورت آنلاین پاسخگوی شما عزیزان باشند.

8 علت ثابت ماندن تایمر لباسشویی + راه‌حل

تایمر ماشین لباسشویی یکی از اصلی ترین و مهمترین قطعات دستگاه است که وظیفه تنظیم عملکرد بخش های مختلف دستگاه طبق برنامه مشخص شده را دارد. این قطعه در شروع فرآیند شستشو در لباسشویی، فرآیند گرم کردن آب، آبگیری، تنظیمات سرعت و شستشو را انجام می دهد. بنابراین هرگونه خرابی در این قطعه می تواند منجر به بروز مشکلات مختلفی در عملکرد سایر بخش های دستگاه شده و شستشو به صورت کامل و صحیح انجام نشود. بطور کلی علت جلو نرفتن تایمر لباسشویی مربوط به موارد مختلفی است که در ادامه آنها را ذکر کرده ایم:

  1. ایراد در میکروسوئیچ و مجموعه قفل درب
  2. خرابی موتور یا دکمه تایمر
  3. خرابی دستگیره برنامه لباسشویی
  4. معیوب شدن هیدروستات
  5. ایراد در المنت و ترموستات
  6. مسدود بودن مسیر تخلیه یا خرابی پمپ
  7. خراب شدن موتور لباسشویی
  8. خرابی برد الکترونیکی

1. ایراد در میکروسوئیچ درب لباسشویی

مجموعه قفل درب ماشین لباسشویی شامل میکروسوئیچ، زبانه درب، قفل و سوپاپ به عنوان یک ویژگی ایمنی در دستگاه طراحی و تعبیه شده اند.

  • سوپاپ درب به طور معمول در زیر صفحه بالایی ماشین لباسشویی قرار گرفته است و با یک پین به درب متصل است تا زمانی که درب بسته شد، میکروسوئیچ درب را فعال کند.
  • در واقع سوپاپ درب، برق را در تایمر و موتور به جریان در می آورد.
  • اولین کاری که برای پیدا کردن علت بروز این مشکل باید انجام دهید، چک کردن سوئیچ درب لباسشویی است.
  • اگر در سوئیچ برق جریان پیدا نمی کند، می توان حدس زد که سوپاپ مشکل پیدا کرده است.
  • اما اگر برق در سوئیچ جریان می کند، سوئیچ درب معیوب شده است.
  • به اهرم و سیم های متصل به سوئیچ نیز توجه کنید. شاید سوئیچ سالم باشد و سیم های متصل به آن مشکل پیدا کرده باشند.
  • پس از اطمینان از اینکه علت بروز مشکل، سوئیچ درب دستگاه است، ابتدا باید برق دستگاه را قطع کنید تا بتوانید فرآیند تعمیر میکروسوئیچ لباسشویی را آغاز کنید.
  • سپس سیم های متصل به سوئیچ و خود سوئیچ را به طور جداگانه توسط یک اهم سنج تست کرده و هر کدام از آنها که نیاز به تعویض داشت، اقدام به این کار کنید.
  • همچنین توجه داشته باشید که اگر درب لباسشویی دفرمه شده باشد و یا تاب داشته باشد، زبانه درب یا قفل معیوب باشد، درب لباسشویی بسته نمی شود و میکروسوئیچ عمل نمی کند.

خرابی میکروسوئیچ باعث جلو نرفتن تایمر ماشین لباسشویی میشود

2. مشکل در موتور یا دکمه تایمر لباسشویی

موتور تایمر لباسشویی برای کنترل تمام مراحل چرخه شستشو و جلو بردن تایمر لباسشویی استفاده میشود. این قطعه متشکل از سیم ها و مجموعه الکتریکی است که توسط یک گردان بادامکی عمل می کند و موجب جلو رفتن تایمر می شود. بهتر است بدانید قطعاتی در تایمر وجود دارد که برای کنترل موتور تایمر استفاده می گردد. بنابراین برای پیدا کردن علت ثابت ماندن تایمر لباسشویی در این قسمت باید قطعات کنترل کننده موتور تایمر، موتور تایمر و خود تایمر را بررسی کنید. همچنین لازم است دکمه تایمر که در پنل دستگاه تعبیه شده است را بررسی کنید که سالم بوده و درگیر نشده باشد. در صورت نیاز برای رفع مشکل باید اقدام به تعمیر هریک از قطعات نامبرده یا تعویض تایمر ماشین لباسشویی خود نمایید.

خرابی موتور تایمر لباسشویی باعث جلو نرفتن برنامه ها میشود

3. خرابی دستگیره برنامه لباسشویی

دستگیره برنامه لباسشویی مستقیما به تایمر دستگاه متصل است و در جلو رفتن تایمر لباسشویی تاثیر مستقیمی دارد. شما با حرکت دادن دستگیره لباسشویی برنامه تعیین می کنید که چه چرخه ای در طول عملکرد دستگاه اجرا شود. با حرکت دادن آن و زدن دکمه استارت، تایمر شروع به حرکت رو به جلو می کند. این دستگیره به طور معمول از پلاستیک ساخته شده است و با یک گیره فلزی که در آن قرار دارد، به شفت تایمر متصل می شود. این دستگیره در معرض سایش است و ممکن است در اثر این سایش ارتباط آن با تایمر قطع گردد و باعث بروز این مشکل شود.

برای حل این مشکل باید اقدام به تعویض دستگیره نمایید. بسیای از دستگیره های برنامه دارای شماره گیری های مجزا می باشند که با چرخاندن دستگیره عمل می کنند. برای برداشتن دستگیره باید توجه کنید که به این شماره گیری ها آسیب وارد نشود. در بعضی از مدل ها برای جدا کردن دستگیره نیاز دارید که آن را از مرکز جدا کنید و در بعضی مدل ها دستگیره را باید از پشت پنل جلویی جدا نمایید.

4. خرابی کنترل کننده سطح آب (هیدروستات) لباسشویی

قطعه کنترل کننده سطح آب یا هیدروستات برای کنترل باز و بسته شدن شیر ورودی آب ماشین لباسشویی تعبیه شده است. همچنین این ویژگی زمانی که سطح آب به حد مناسبی می رسد، فرمان تامین و جریان پیدا کردن برق موتور را صادر می کند. اگر لباسشویی از آب پر می شود ولی تایمر حرکت نمی کند، می توان گفت که علت بروز این مشکل، معیوب شدن کنترل کننده سطح آب است. در این صورت باید هیدروستات را بررسی کنید. برای این کار می توانید مطابق با مراحل زیر عمل کنید:

  1. ابتدا باید برق دستگاه را قطع کنید. سپس سیم های متصل به کنترل کننده سطح آب را جدا کرده و آن را بررسی کنید.
  2. پایین هیدروستات لباسشویی یک مخزن هوا دارد، آن را فوت کنید تا هواگیری شود.
  3. اگر با انجام این کار مشکل رفع نشد، باید اقدام به تعویض هیدروستات لباسشویی خود نمایید.

معیوب بودن هیدروستات باعث جلو نرفتن تایمر لباسشویی میشود

5. مشکل در سنسور المنت و ترموستات لباسشویی

بعد از آبگیری در ماشین لباسشویی، نوبت گرم شدن آب آن برای شستشوی لباس ها فرا می رسد. در ادامه این فرآیند را برای شما بررسی خواهیم کرد:

  • ترموستات یا سنسور المنت، کار تشخیص دمای آب را بر عهده دارند.
  • توجه داشته باشید که در بعضی از مدل های قدیمی به جای سنسور المنت، ترموستات تعبیه شده است.
  • زمانی که آبگیری انجام می‌ شود، ترموستات یا سنسور المنت به برد الکترونیکی یا تایمر مکانیکی (در مدل های قدیمی به جای برد، تایمر وجود دارد) دمای آب را گزارش می دهند.
  • سپس برد الکترونیکی یا تایمر، المنت را در مدار قرار می دهد.
  • زمانی که آب به دمای مطلوب طبق برنامه شستشوی لباسشویی رسید، ترموستات یا سنسور المنت به تایمر یا برد الکترونیکی اطلاع می دهد و المنت از مدار خارج می‌ شود.
  • اگر هریک از این قطعه در این فرآیند وظیفه خود را به درستی انجام ندهند، آب گرم نمی شود. به همین دلیل تایمر لباسشویی گیر می کند و به مرحله بعد نمی رود.
  • در صورت بروز این مشکل باید المنت، سنسور آن و ترموستات را به صورت دقیق بررسی و تست کرده و در صورت نیاز، آنها را تعویض نمایید.

6. مسدود بودن مسیر تخلیه یا خرابی پمپ تخلیه

همانطور که گفتیم، تخلیه آب لباسشویی در چندین مرحله انجام می‌شود. اگر مشکلی در فرآیند تخلیه آب اتفاق بی افتد، تایمر لباسشویی جلو نمی رود. در ادامه فرایند تخلیه و دلایل مسدود شدن آن را توضیح می دهیم:

  • تخلیه آب در ماشین لباسشویی از طریق شیلنگ خروجی، فیلتر، پمپ تخلیه و فاضلاب انجام می‌شود.
  • اگر در هرکدام از مسیرهای ذکر شده گرفتگی وجود داشته باشد، آب تخلیه نمی شود.
  • همچنین احتمال دارد به پروانه های پمپ تخلیه، پرز لباس یا چیز دیگری گیر کرده و مانع کار پمپ تخلیه شود.
  • در این شرایط اگر سریعا اقدام به تعویض پمپ تخلیه ماشین لباسشویی نکنید، منجر به بروز مشکل در عملکرد تایمر خواهد شد.
  • برای رفع این مشکل موارد بالا را بررسی نمایید و احتمالا با رفع مسدودیت، مشکل برطرف خواهد شد.

مسدود بودن مسیر تخلیه یا خرابی پمپ تخلیه لباسشویی

7. ایراد در موتور یا قطعات داخلی لباسشویی

موتور وظیفه چرخاندن آبکش دیگ لباسشویی را برعهده دارد. خازن، تاکو، ذغال یا برد الکترونیکی کنار موتور اینورتر وظیفه راه اندازی موتور را بر عهده دارند. اگر دیگ نمی چرخد و یا فرآیند خشک کن انجام نمی شود، موتور یا قطعات داخلی آن ایراد دارد. چنانچه موتور مشکل داشته باشد، روی صفحه نمایش ارور نمایان می شود و یا تایمر لباسشویی ثابت می ماند. بنابراین لازم است موتور و اجزای آن را به کمک یک تکنسین متخصص بررسی کرده و اقدامات لازم را در جهت تعمیر موتور ماشین لباسشویی انجام دهید.

8. خرابی برد الکترونیکی ماشین لباسشویی

در ماشین لباسشویی هایی که برد الکترونیکی دارند، اولین دلیل ثابت ماندن تایمر، مربوط به خرابی در برد است. احتمال دارد خازن، مقاومت، آی‌سی یا قطعه ای از برد مشکل داشته باشد.

  • برد الکترونیکی، قطعات را مدیریت می کند و در زمان تعیین شده آنها را در مدار قرار می دهد.
  • حال اگر برد الکترونیکی مشکل داشته باشد، فرآیند شستشو مختل می شود و یا اصلا شروع به کار نمی کند.
  • آبگیری، گرم کردن آب، تخلیه و خشک کردن، عملیات شستشو در ماشین لباسشویی است.
  • حال فرض کنید قسمتی از برد مشکل دارد. در این شرایط آبگیری انجام می شود، اما هیدروستات در مدار قرار نمی گیرد و یا برد، فرمان تخلیه را نمی دهد.
  • در این حالت تایمر ماشین لباسشویی استوپ می کند و به مرحله بعد نمی رود.
  • بنابراین لازم است هرچه سریع تر اقدام به تعمیر برد الکترونیکی ماشین لباسشویی خود نمایید.

خرابی برد الکترونیکی ماشین لباسشویی

در مدل های جدید، خرابی هر کدام از قطعات با کد خطا یا ارور بر روی صفحه نمایش مشخص می‌شود. وقتیکه لباسشویی ارور می دهد، تایمر گیر می کند و به مرحله بعد نمی رود. بنابراین اگر بر روی صفحه نمایش کد خطایی مشاهده کردید، علت را در سایت آی‌پی امداد جویا شوید و نسبت به رفع مشکل اقدام نمایید.

چگونه تایمر ماشین لباسشویی را تنظیم کنیم؟

برای اینکه بتوانید تایمر هریک از مدل های مختلف لباسشویی خود را تنظیم کنید، می توانید به روش زیر عمل نمایید:

  1. ابتدا لباسشویی را به پریز برق وصل کرده و با فشار دادن دکمه پاور، آن را روشن کنید.
  2. سپس ولوم انتخاب برنامه را چرخانده و برنامه شستشوی مناسب را انتخاب نمایید.
  3. در این مرحله می توانید در صورت نیاز تنظیمات دما یا درجه حرارت شستشو را به صورت دستی تعیین کنید.
  4. سپس دکمه start را انتخاب کنید تا برنامه شستشوی لباسشویی اجرا شود.
  5. در این حالت تایمر لباسشویی به صورت خودکار براساس مدت زمان برنامه انتخابی شمارش معکوس را آغاز می کند.
  6. در برخی از مدل های جهت  تنظیم زمان شستشوی مورد نظر خود می توانید از دکمه های جهت دار روی پنل لباسشویی استفاده نمایید یا دکمه تایمر را بچرخانید.
  7. پس از تنظیم مدت زمان مورد نظر خود می توانید دکمه شروع را فشار دهید.

چگونه تایمر ماشین لباسشویی را تنظیم کنیم؟

برای تعمیر مشکل جلو نرفتن تایمر لباسشویی با کجا تماس بگیریم؟

در اینجا به صورت خلاصه مشکلاتی که می تواند علت جلو نرفتن تایمر ماشین لباسشویی باشد را شرح دادیم. بطور کلی خود تایمر به دلیل استفاده زیاد یا عدم استفاده مناسب می تواند خراب شود و کار نکند که نیاز به تعمیر یا تعویض دارد. در هر خانواده ای لباسشویی هایی با برندهای مختلف وجود دارد که می تواند دچار مشکل جلو نرفتن تایمر شده باشد. آی پی امداد با شعبات مختلف در سراسر تهران به تعمیرات لباسشویی برندهای مختلف می پردازد. در نظر داشته باشید که چنانچه برند لباسشویی شما آاگ، بوش، زیمنس، ارج، کنوود، بکو، فریجیدر، اسنوا، دوو، و … باشد، تفاوتی نمی کند. شما عزیزان برای برطرف کردن مشکل ثابت ماندن تایمر لباسشویی می توانید از طریق شماره 02158941 یا 02191093903 با آی پی امداد در ارتباط باشید.

4.2/5 - (50 امتیاز)

در بحث و گفتگوی این مقاله شرکت کنید!

434 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
  • جواد 05 فروردین 1403

    سلام. لباس شویی سامسونگ از دقیقه ۱۵ جلو تر نمیرود.درب لباس شویی قفل نمیشود و آبگیری هم نمیکند.

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 05 فروردین 1403

      درود، میکروسوئیچ درب دستگاه خراب شده و باید تعویض شود.

      پاسخ دادن
  • محمد 02 فروردین 1403

    سلام وقت بخیر لباسشویی ال جی روی شستشو برنامه Dovt روی تایم 30 دقیقه تایمر استپ میکنه و لباسشویی همینجور خود ب خود کار میکنه و جلو نمیره بعد از تقریبا نیم ساعت کار کردن بعد تایمر 30 جلو میره

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 02 فروردین 1403

      درود، برد دستگاه دچار مشکل شده است و باید تعمیر شود.

      پاسخ دادن
  • باقری 01 فروردین 1403

    سلام من لباسشویی ۹ کیلویی پاکشوما دارم در طول کار با ۱ ساعت ۵ دقیقه که جهت شستشو تنظیم میکنم تایمر در تمامی مرحله کار مرتب ۳ دقیقه کاسته میشه ۲ دقیقه بالا میره یعنی در ۱ ساعت ۵ دقیقه تا یک ساعت و نیم طول میکشه و در آخر در دقیقه ۳ پایان ماشین رو خشک کن نمیره لطفا راهنمایی بفرمایید

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 02 فروردین 1403

      درود، روند آبگیری یا تخلیه آب لباسشویی دچار مشکل شده است. تراز بودن لباسشویی، کمک ها و هیدرستات باید بررسی شود.

      پاسخ دادن
  • Rezvan 29 اسفند 1402

    سلام وقتتون بخیر من لباسشویی ال جی دارم و چند بار تعمیرش کردم درست نشده مشکلش اینه سر عدد ۷ یا ۱۱ گیر میکنه و کار نمیکنه ثابت می‌مونه ارور میزنه بردش عوض کردیم ولی درست نشد

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 29 اسفند 1402

      درود، اگر برد تعویض شده با برد قبلی مطابقت داشته باشد، باید روند آبگیری و تخلیه لباسشویی بررسی شود.

      پاسخ دادن
  • سینا 25 اسفند 1402

    سلام،لباسشویی برند سامسونگ،تمام مراحل درست انجام میده ولی در دقیقه ۸ و۷ آبکشی انجام میده تخلیه انجام میدم ولی دیگه تایمر گیر می‌کنه فقط چپ راست میزنه،زغال تعویض کردم،بورد دستگاهی دادم تعمیر ،ولی در همین شرایط تسمه که از دیگ جدا میکنم ادامه میده تایم میاد پایین خوشکن عمل میکنه،لطفا بفرمایید علت چیه،ممنون

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 25 اسفند 1402

      درود، ممکن است موتور یا سیم پیچی آن خراب شده و لازم است روند آبگیری و تخلیه لباسشویی نیز بررسی شود.

      پاسخ دادن
  • سید ابراهیم 19 اسفند 1402

    سلام من لباسشویی ال جی دارم یه ده دقیقه میشوره و بعد از اون ۳۶ دقیقه آب هارو تخلیه میکنه و بعد از دو سه دقیقه ثابت موندن میپره رو ۲۰ دقیقه و کارشو ادامه میده مشکلش چیه؟

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 19 اسفند 1402

      درود، هیدروستات و برد الکترونیکی دستگاه را بررسی کنید.

      پاسخ دادن
      • دلیلی 24 اسفند 1402

        سلام خسته نباشید خدمت شما، لباسشویی حایر 6 کیلویی دارم رو هر شستشوی که میزارم تا زمان 11 دقیقه خوب کار میکنه میخاد به 10 دقیقه برسه میپره زو 26 دقیقه یا بعضی موقع ها از 25 دقیقه میپره 35.، لطفاً میشه راهنمایی کنید مشکلش از چیه ممنون

        پاسخ دادن
        • آی پی امداد 25 اسفند 1402

          درود، روند آبگیری و تخلیه آب لباسشویی را بررسی نمایید. اگر مشکلی وجود نداشته باشد، برد الکترونیکی دستگاه نیاز به تعمیر دارد.

          پاسخ دادن
  • مردانی 11 اسفند 1402

    سلام من یه لباسشویی دوو ۸کیلویی خریدم تایمش میاد رو دقیقه ی ۹یا۸دقیقه گیر میکنه حدود پانزده دقیقه به یک طرف با یک سرعت میچرخه وبعد از ده یا پانزده دقیقه تایمش میاد پایین درست کار میکنه

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 12 اسفند 1402

      درود، برد دستگاه مشکل دارد و باید تعمیر شود.

      پاسخ دادن
1 8 9 10
اینستاگرام آی پی امداد